Flemen/voorwerp vasthouden op commando

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nancy_

Berichten: 2164
Geregistreerd: 01-07-04

Flemen/voorwerp vasthouden op commando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 20:26

Ik wil mijn vz-paard het flemen aanleren, maar ik heb haar eigenlijk nog nooit zien flemen. Ik moet het dus in ieder geval gaan doen met een hulpmiddeltje, maar wat dan! Ik wil hem eigenlijk niks op zijn lippen gaan smeren ofzo, maar ik dacht meer aan een speciaal geurtje. Ideeën?

En nog iets; Ik ben sinds kort begonnen met het voorwerp vastpakken op commando, en hij wist niet echt wat hij daar nou mee aan moest. Ik wil bij deze oefening geen gebruik maken van voedesel dus ik besloot gewoon geduld te hebben. Een week later heb ik het nog eens geprobeerd, en jawel: Hij snapte het! Ik dus flink belonen, en later deed hij het nog eens. Ik hield het voorwerp (in dit geval een zweep) eerst nog vast om hem te ondersteunen, en later hielt hij hem alleen vast. Máár; Hoe maak je hem duidelijk dat hij hem een tijdje vast moet houden? (Het liefst dus totdat ik zeg dat hij hem los mag laten, maar we beginnen uiteraard met kleine stapjes.)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:51

zoals ik je per pb al zei gaat die van mij flemen als ik wat labello op dr neus doe. per ongeluk achter gekomen, nu een commando eraan koppelen. Er zijn ook methodes (ja, serieus) van bijtende middelen (aceton bijv) op de neus smeren, sommige mensen snap je echtniet

_Nancy_

Berichten: 2164
Geregistreerd: 01-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 20:55

Naar aanleiding daarvan heb ik dit topic eigenlijk ook geopend,
Ik ben wel benieuwd wat andere bokkers doen.

Adhira
Berichten: 580
Geregistreerd: 27-11-05

Re: [VD] Flemen/voorwerp vasthouden op commando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:35

Mijn oude verzorgpony flehmde uit haarzelf heel veel. Ik hield dan een snoepje tegen haar lip en toen legde ze de link.
Daarna kon ze het ook op afstand,maar als jouw pony niet veel flehmt is het wel moeilijker om haar de link laten leggen.
Groetjes Debby

Emmaa

Berichten: 4384
Geregistreerd: 10-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:55

Als ik lang genoeg aan Zeniths neus kriebel dan gaat hij flemen, en uiteindelijk de link leggen .

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:57

Dit ga ik volgen, krijg Veerle ook niet aan het flemen!

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 20:30

Die van mij deed het toen ik een nieuwe borstel had, een hele zachte, en die voor het eerst gebruikte. Gelijk beloond natuurlijk! Nu doet hij het alleen steeds als ik hem ga borstelen!
Ook als ik zijn neus schoonmaak met een babydoekje begint hij vaak te flemen. Misschien de jouwe ook wel.

Maaik
Berichten: 5672
Geregistreerd: 05-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:43

Mijn pony fleemd echt zo goed als nooit! Helaas. Dus ik heb het met geurtjes geprobeerd. Verschillende smaken labello, parfum aan laten ruiken niet spuiten. Hielp niet, alleen als je op de neus van een paard kietelt tillen ze meestal de neus wel op. Dat kan je langsaan opbouwen & mijn pony kan nu bijna echt flemen. Dat vraagt wel veel gedult, maar uiteindelijk heb je meestal wel hetzelfde resultaat.

MariekeA

Berichten: 1823
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Heerlen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:45

Veel paarden schijnen te gaan flemen van de geur van chocola.

Ik heb het nooit geprobeerd, maar je kan het eens proberen..

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48443
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:37

Banjer flehmt regelmatig... dus voor mij was het erg makkelijk om het haar te leren...

Ze deed het een keer in de losgooibak... toevallig had ik de clicker en wat lekkers bij me... ze flehmde... click + lekkers... ze keek gelijk van "Wat deed ik?" en deed het nog een keer... binnen 3x clicken kon ze het op commando...

Dingen vasthouden op commando (en ook oprapen) was ook erg makkelijk te leren... Banjer vindt het gewoon leuk om dingen vast te houden...

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 23:42

Capriola fleemt nooit, maar ik heb het haar geleerd door haar onder haar bovenlip te kietelen. Zodra ze dan haar lip bewoog beloonde ik haar en dat heb ik uitgebreid naar steeds meer kietelen en zij tilde steeds hoger haar lip op tot ze uiteindelijk lachte...

MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 13:51

helaas flamed mijne alleen naar mooie meiden!

Kozz
Berichten: 56
Geregistreerd: 29-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 14:36

Hallo, ik vind dit zeer bizar dat jullie proberen op commado jullie paarden te laten flemen ... Wat is de bedoeling eigenlijk? Een paard fleemt om geuren via het tandvlees verder tot zich te nemen, dus waarom moet dit op commado gebeuren als er helemaal niets te ruiken valt?

_Nancy_

Berichten: 2164
Geregistreerd: 01-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 19:17

Sorry 'Kozz' maar daar ga ik niet verder op in.

MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:11

Me neither!

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:18

Tja... waarom ga ik achter me paard lopen? Waarom laat ik haar buigen? Waarom laat ik haar de voorbenen extra hoog optillen? Waarom laat ik haar lachen/flemen? Waarom ga jij bovenop je paard zitten?

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:19

ehm... ik snap Kozz wel hoor! Er zijn zat 'kunstjes' die nuttig kunnen zijn: achterwaarts op commando, dingen vastpakken, bepaalde bewegingen, zoals buigen, been optillen....

Maar bij flemen kan ik me ook geen nut voorstellen... behalve dan dat het leuk is?

_Nancy_

Berichten: 2164
Geregistreerd: 01-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 14:41

Ja zo ken ik er nog wel een paar, niet alles wat je doet hoeft nuttig te zijn en het is imo niet schadelijk voor mijn paardje.

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:36

nancy22 schreef:
Ja zo ken ik er nog wel een paar, niet alles wat je doet hoeft nuttig te zijn en het is imo niet schadelijk voor mijn paardje.

Rustig maar, in mijn post staat toch ook dat 'leuk' ook een reden kan zijn. Maar wellicht had je er nog een interessante theorie achter...

Ik ben zelf bezig mijn paard te leren op commando dingen vast te laten pakken... op commando flemen was nog niet bij me opgekomen...

_Nancy_

Berichten: 2164
Geregistreerd: 01-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 15:38

Hihi, ik ben wel rustig hoor.
Maar dan had ik je inderdaad verkeerd begrepen, sorry!

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:49

Geeft niet

Jij was ook bezig met op commando vast pakken hè. Ik dus ook... mijn paard is nogal happerig, dus leek het me nuttig (ja daar is ie weer ) dat gedrag een positieve draai te geven. Mijn uiteindelijke doel: apporteren...

Ik was bezig met zo'n Jolly-bal, maar dat vind hij wat moeilijk... wellicht idd slim om met een zweepje te beginnen... die pakt hij uit zichzelf ook al vast.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 23:50

Ik doe ook aan VD, mijn paard kan van alles waarvan het meeste ongelovelijk nutteloos is (het meest nutteloze is eigenlijk nog mij een beetje rondjes door de bak heen sjouwen, althans als je het hem vraagt... Je komt nergens en ziet niets! En leuk is het ook niet ) Maar het is wel allemaal leuk! En als ik kijk naar mijn paard... Bijv. vandaag heeft hij iets nieuws geleerd en hij deed het echt super goed! Dus ik helemaal blij en denk "rust is ook een beloning " Helaas, Jauke ging duidelijk liever door, hij wil gewoon niet terug naar de wei! Ik beloon hem meer door nog wat doeloos te vragen om flemen, kussen en schudden met zijn hoofd, dan door hem in de wei te zetten. Ik kan de inhoud van mijn zakken op de grond gooien, hij komt liever voor mij in het compliment liggen!

Dus wat is het nut van je paard zoiets nutteloos aanleren? Plezier voor 2!!!

MariekeA

Berichten: 1823
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Heerlen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:55

Kozz schreef:
Hallo, ik vind dit zeer bizar dat jullie proberen op commado jullie paarden te laten flemen ... Wat is de bedoeling eigenlijk? Een paard fleemt om geuren via het tandvlees verder tot zich te nemen, dus waarom moet dit op commado gebeuren als er helemaal niets te ruiken valt?



Via het tandvlees??? Nog even je anatomie doornemen hoor.

Flemen naar aanleiding van geur doet hij door een luchtstroom die over het orgaan van Jacobsen gaan. Dat orgaan ligt in zijn neus, niet in zijn tandvlees.

Flemen kan trouwens ook een teken zijn van pijn en ongemak. Soms is het zelfs oversprong gedrag.

_Nancy_

Berichten: 2164
Geregistreerd: 01-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 10:38

Citaat:
Dus wat is het nut van je paard zoiets nutteloos aanleren? Plezier voor 2!!!


Ik kan het niet beter verwoorden!

Maaik
Berichten: 5672
Geregistreerd: 05-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 22:09

Kozz schreef:
Hallo, ik vind dit zeer bizar dat jullie proberen op commado jullie paarden te laten flemen ... Wat is de bedoeling eigenlijk? Een paard fleemt om geuren via het tandvlees verder tot zich te nemen, dus waarom moet dit op commado gebeuren als er helemaal niets te ruiken valt?


Waarom rijd je op je paard??

Je paard gaat niet dood aan als je hem leert flemen hoor.
Zelfde geld als compliment steigeren buiging etc etc etc. Waar zie je daar het nut daarvan in?
De plezier die je met je paard heb