[LO] Paard gaat op longeur af, wie heeft tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boontjj
Berichten: 35
Geregistreerd: 23-02-06

[LO] Paard gaat op longeur af, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 20:46

halllo allemaal, ik heb een vraagje over longeren!
ik heb pas leren longeren en heb natuurlijk ook boeken erover gelezen,
nu heb ik een vraag:
ik ken een paard, als dat paard gelongeerd wordt, rent hij met zijn hoofd naar beneden naar de longeur,

hoe kan je dit afleren?

en hebben jullie misschien nog handige tips?

Groetjes boontjj
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-06 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel, plus titel verduidelijkt.

_Marleen_

Berichten: 2921
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Edam

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:49

Dit hoort hier niet, dit hoort bij UZ.
Ik TeM wel even.

xxx

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 21:14

VMR --> UZ.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: [LO] Paard gaat op longeur af, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 02:02

Rent hij met zijn hoofd naar beneden op je af met de bedoeling om je even flink te pakken?
Of gewoon omdat hij weet dat het dan einde oefening is en dus niet driegend?

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 09:51

Als hij dreigend op je af komt, maak je jezelf heel groot, roep even flink hard nee, of zoiets en als dat net helpt, dan geef hem maar een flinke mep met de longeerzweep. Dit is nl dominantiegedrag en moet er wel uit...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:22

Zweep erbij en aan het werk zetten en houden. Zodra hij maar iets afremt meteen aanroepen en zweep naar zijn kont brengen (in eerste instantie alleen dreigen).

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:32

Sinds een tijdje ben ik er achter dat het longeren met dubbele lijnen (dwz: lijn aan iedere kant van het bit vastmaken, en buitenste lijn door 't oog v/d longeersingel en onder de buik door naar de longeur toe) en ben nu van mening dat het longeren met twee lijnen veel effectiever is; je kan je paard op zo'n moment van je weg sturen met de buitenlijn, hetzelfde eigenlijk wat je doet als je je paard naar links of rechts laat lopen aan de teugel, onder het zadel.

Basvdv
Berichten: 465
Geregistreerd: 19-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:20

een zweep doet wonderen...

boontjj
Berichten: 35
Geregistreerd: 23-02-06

Re: [LO] Paard gaat op longeur af, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 16:42

Rent hij met zijn hoofd naar beneden op je af met de bedoeling om je even flink te pakken?
Of gewoon omdat hij weet dat het dan einde oefening is en dus niet driegend?

hij rent hadr met zijn hoofd gebogen op de longeur af,

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 18:20

Dan verkoop hem maar een flinke mep met de zweep. Dit gedrag mag je niet tolereren!

arielh

Berichten: 61
Geregistreerd: 25-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:54

Op welke manier loopt hij op je af, als het dominatie is gelijk afstraffen.

Ravenna
Berichten: 912
Geregistreerd: 25-02-06

Re: [LO] Paard gaat op longeur af, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:00

(ik krijg les van lammert haanstra op onze paardenhouderijschool)
hij zegt dat je de zweep hoog voor je lichaam moet houden als hij naar binnen komt hou je de zweep gericht naar zijn schouder maar kan je zeggen dat als hij echt dominant is niet zal reageren dus geef je hem een flinke tik op zijn binnenschouder nou dan kan ik je zeggen dan houd hij wel op en is ie snel een mak lammetje!
(zorg ervoor dat je de longe wel met verbinding naar het mond van je paard hebt geen boog erin en komt hij naar binnen stap jij met je buitenbeen naar voren geef je een tik of wijs je en doe je de lange laag naar achteren)
ik hoop dat het helpt!

groetjes ravenna

boontjj
Berichten: 35
Geregistreerd: 23-02-06

Re: [LO] Paard gaat op longeur af, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 19:04

allemaal heel erg bedankt voor jullie tips
ik denk dat ik er wel wat mee kan, maar ik ga het zelf niet doen, ben namelijk pas net 12 jaar en ik weet zelf ook wel dat ik dat niet kan, maar iemand anders groot en sterk zal ik allemaal vertellen wat ik weet

XXX boontjj

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: [LO] Paard gaat op longeur af, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 16:07

boontjj schreef:
allemaal heel erg bedankt voor jullie tips
ik denk dat ik er wel wat mee kan, maar ik ga het zelf niet doen, ben namelijk pas net 12 jaar en ik weet zelf ook wel dat ik dat niet kan, maar iemand anders groot en sterk zal ik allemaal vertellen wat ik weet

XXX boontjj


Ik denk dat dit heel verstandig van je is. Denk niet dat er veel van jouw leeftijd zijn die dit willen toegeven dat ze hulp nodig hebben en er niet zelf mee om gaan prutsen.

boontjj
Berichten: 35
Geregistreerd: 23-02-06

Re: [LO] Paard gaat op longeur af, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 19:45

wemkelover schreef:
boontjj schreef:
allemaal heel erg bedankt voor jullie tips
ik denk dat ik er wel wat mee kan, maar ik ga het zelf niet doen, ben namelijk pas net 12 jaar en ik weet zelf ook wel dat ik dat niet kan, maar iemand anders groot en sterk zal ik allemaal vertellen wat ik weet

XXX boontjj


Ik denk dat dit heel verstandig van je is. Denk niet dat er veel van jouw leeftijd zijn die dit willen toegeven dat ze hulp nodig hebben en er niet zelf mee om gaan prutsen.


Dat komt omdat ik niet wil dat ik een paard verpest alleen maar omdat ik niet goed genoeg was.. eigenlijk vreziek je dan een soort van leven.. .

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: [LO] Paard gaat op longeur af, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:33

[/quote]

Ik denk dat dit heel verstandig van je is. Denk niet dat er veel van jouw leeftijd zijn die dit willen toegeven dat ze hulp nodig hebben en er niet zelf mee om gaan prutsen.
[/quote]

Dat komt omdat ik niet wil dat ik een paard verpest alleen maar omdat ik niet goed genoeg was.. eigenlijk vreziek je dan een soort van leven.. .
[/quote]

Groot gelijk heb je [/quote]

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:33

ging niet helemaal goed hierboven

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 19:23

Basvdv schreef:
een zweep doet wonderen...


Niet ieder paard wordt hier warm van.
Mn verzorgshet dus totaal niet en die komt ook altijd naar me toe, niet dreigend, maar gewoon aandacht vragend. Ik heb van verschillende mensen al gehoord dat de dubbele longe wel eens kan helpen. En dat ga ik zeker nog een keer proberen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 19:26

Jeutje Boontjj, wat een ongelooflijke verstandige jongedame ben jij! kunnen een hoop mensen een puntje aan zuigen

_Suus_

Berichten: 783
Geregistreerd: 27-10-05

Re: [LO] Paard gaat op longeur af, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 08:55

Met een zweep..
NAar hem/haar toewijzen

Misz_J

Berichten: 2090
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Hoogvliet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 23:41

allemaal leuk en aardig, dubbele long met longeersingel.. en als je nu een veule ff lekker wil opjage in de bak..?? Hij komt dan lekker lomp op me af, maar absoluut niet dreigend, meer dat hij een stapje te ver zet zodat ik er een achteruit moet zetten en blijft dan gewoon dom staan kijken wat ik nou doe.. En als ik dan een klein stukje wegloop komtie als een gek achter me aan (als zijn aandacht tenminste niet word afgeleid door kleine kindertjes)
Hoe zorg ik ervoor dat hij gewoon braaf wat rondjes gaat rennen, want hij moet wel zijn beweging hebben en met deze kou mag hij niet de wei in (staat ook op stal )

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 09:49

Misz_J schreef:
allemaal leuk en aardig, dubbele long met longeersingel.. en als je nu een veule ff lekker wil opjage in de bak..?? Hij komt dan lekker lomp op me af, maar absoluut niet dreigend, meer dat hij een stapje te ver zet zodat ik er een achteruit moet zetten en blijft dan gewoon dom staan kijken wat ik nou doe.. En als ik dan een klein stukje wegloop komtie als een gek achter me aan (als zijn aandacht tenminste niet word afgeleid door kleine kindertjes)
Hoe zorg ik ervoor dat hij gewoon braaf wat rondjes gaat rennen, want hij moet wel zijn beweging hebben en met deze kou mag hij niet de wei in (staat ook op stal )


Waarom jaag je hem op ? Dat is voor een veulen helemaal niet nodig. Die zorgt er zelf wel voor dat hij zijn energie eruit gooit. En anders zet je er een paardje/ponytje/leeftijdgenootje erbij.

_Jennifer_

Berichten: 2965
Geregistreerd: 23-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 14:04

Heb hetzelfde heb met mijn verzorgpaard. Alleen die kwam puur uit liefde naar mij toe om een knuffel te halen. Maar als ze naar me toe kwam uit zichzelf, kreeg ze er gewoon geneen, als ik haar dan weer op de volte had, kreeg ze na een paar minuten werken een knuffel .. Zo kwam ze erachter dat als ze braaf en netjes werkte een knuffel kreeg van me Ik denk niet dat het dán de bedoeling is om je paard te gaan slaan ofzo

Je hebt ook paarden die gewoon geen zin hebben om gelongeerd te worden, die gaan of stil staan of naar binnen lopen .. Gewoon tikje op de schouder/bips en vooral niet toegeven .. Maar misschien kun je later je werk dan wat afwisselender maken dat je paard er wat meer plezier in heeft ..

En tja, als je paard drijgend en dominant op je afkomt, er vooral geens tap voor opzij doen, niet bang overkomen, jezelf groot maken en verdere tips zijn al gegeven, als het gevaarlijk word kan je 'm idd ook een mep geven .. Doen ze in de natuur ook.

sandra1986

Berichten: 1832
Geregistreerd: 17-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:00

Jennietje schreef:
Heb hetzelfde heb met mijn verzorgpaard. Alleen die kwam puur uit liefde naar mij toe om een knuffel te halen. Maar als ze naar me toe kwam uit zichzelf, kreeg ze er gewoon geneen, als ik haar dan weer op de volte had, kreeg ze na een paar minuten werken een knuffel .. Zo kwam ze erachter dat als ze braaf en netjes werkte een knuffel kreeg van me Ik denk niet dat het dán de bedoeling is om je paard te gaan slaan ofzo

Je hebt ook paarden die gewoon geen zin hebben om gelongeerd te worden, die gaan of stil staan of naar binnen lopen .. Gewoon tikje op de schouder/bips en vooral niet toegeven .. Maar misschien kun je later je werk dan wat afwisselender maken dat je paard er wat meer plezier in heeft ..

En tja, als je paard drijgend en dominant op je afkomt, er vooral geens tap voor opzij doen, niet bang overkomen, jezelf groot maken en verdere tips zijn al gegeven, als het gevaarlijk word kan je 'm idd ook een mep geven .. Doen ze in de natuur ook.



vind ik een hele goede, mijn pony komt ook naar mij toe met vrijspringen steeds na het springen krijgt ze wat lekkers, maar soms dan komt ze keihard op me af rennen en stopt vlak voor me neus heeft me nog nooit geduwd ofzo en ik blijf ook altijd staan komt ze gewoon schooien ze begint nu ook te leren dat het geen zin heeft.
niet gelijk alles oplossen met zweep, mijn pony is bang voor zweep, en ik gebruik hem nooit,
bij andere paarden ook niet

jikkiej
Berichten: 71
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: nijeholtpade

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 13:02

mijn pony doet dat ook wel om onder het werk uit te komen ik gebruik dan altijd de zweep om hem uit mijn buurt te houden en na een paar keer doet hij het ook niet meer!!