[LO] bijzets...kan dat ook aan een zadel(singel)??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
x_kellyann_x
Berichten: 279
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: rotterdam-zuid

[LO] bijzets...kan dat ook aan een zadel(singel)??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 21:30

hallow ik heb een vraagje kan bijzetteugels ook aan een singel want ik heb geen longeer singel??
en hoe duur zijn ze ong.?

ik ga bijzet teugels gebruiken omdat ze de rug meer meot gebruiken en voor haar achterhand..

groetjes kelly-ann

x_kellyann_x
Berichten: 279
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: rotterdam-zuid

Re: bijzets...kan dat ook aan een zadel(singel)??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 21:50

weet niemand het??

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:22

Ja, je kunt bijzets vast maken aan de singelstoten. Je hebt ze in verschillende prijsklassen afhankelijk van de kwaliteit, ik vermoed ongeveer vanaf 30 Euro. Bijzets doen verder niet echt iets voor rug en achterhand uit zichzelf, trouwens, het is een combi van de bijzets waardoor het paard rond loopt en de longeur die zorgt dat de achterhand actief blijft. Let dus goed op of je paard achteraan wel actief blijft anders loopt hij alleen maar in de krul.

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:29

Ja inderdaad dan moet je de bijzets gewoon aan de singelstoten vast maken. Maar pas op en gebruik ze niet verkeerd!

x_kellyann_x
Berichten: 279
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: rotterdam-zuid

Re: bijzets...kan dat ook aan een zadel(singel)??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 19:03

ik heb van andere bokkers geho0rt dat het acherhand er dan bij blijft en dat het goed is voor de rug

mariska1989
Berichten: 3522
Geregistreerd: 26-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:20

Voor de rug is het inderdaad wel oké omdat hij/zij ook ontspant van voren.

Maar je moet je paard wel actief houden tijdens het longeren.

Laurine

Berichten: 1675
Geregistreerd: 01-05-05
Woonplaats: ´t Harde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:25

Ja je kan gewoon bijzet aan je singelstoten doen het is inderdaad goed voor de rug maar dat ze de achterhand er goed bij houd weet ik niet licht er aan of je actief genoeg bezig bent en of je pony zijn achterhand er normaal gesproken ook goed bij houd als je graag wilt dat de achterhand er bij komt moet je eens met twee lijnen gaan longeren tip

x_kellyann_x
Berichten: 279
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: rotterdam-zuid

Re: bijzets...kan dat ook aan een zadel(singel)??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 20:26

kan dat dan zonder longeer singel volgens mij niet drom vrag ik ook of bijzets ook aan het zadfel kan

Laurine

Berichten: 1675
Geregistreerd: 01-05-05
Woonplaats: ´t Harde

Re: bijzets...kan dat ook aan een zadel(singel)??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:37

Oja sorry was ik even vergeten sorry maar je kan iniedergeval je bijzet aan je zadel vastmaken

Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:32

Ik vind persoonlijk het longeren met bijzet niet zo fijn. Met touwtjes vind ik prettiger maar dan heb je wel een longeersingel nodig

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:50

Ibalia schreef:
Ik vind persoonlijk het longeren met bijzet niet zo fijn. Met touwtjes vind ik prettiger maar dan heb je wel een longeersingel nodig


Ik vind met touwtjes ook prettiger dan met een bijzet, zit niet zo vast.
Dat kan ook wel met een zadel hoor. Door de singel halen en dan vastmaken aan de ringetjes vooraan je zadel of bovenaan de singelstoten onderaan je zadel...

Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:58

ok, daar heb ik ook wat aan

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 23:20

Ibalia schreef:
ok, daar heb ik ook wat aan


Mooi zo!

succes ermee!

hier een voorbeeldje van touwtjes door de singel gehaald aan de stoten bevestigd.
Hoop dat het een beetje is te zien...

Afbeelding

Kaia
Berichten: 307
Geregistreerd: 28-12-05

Re: [LO] bijzets...kan dat ook aan een zadel(singel)??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 22:36

gosh gosh..hier is weer iemand blond bezig .
Ik rijd zelf met een veelzijdigheidszadel en dus hangen de singelstoten niet onder het zadel zelf. Dus ik zit al te denken hoe jullie dat willen sjouwen om de touwtjes of bijzet aan de singelstoten vast te maken (word anders toch erg lastig ). Wij maken het ook altijd vast aan de singel, dus dat kan ook

Wanneer maak je de rug van een paard goed los? Door de combinatie van achter actief en van voren nageeflijk. Dus als je paardje netjes nageeft moet je zelf de achterhand actief houden, pas dan kan je de rug van je pony/paardje lekker goed los maken! Van voren de kop naar beneden is niet genoeg. Je paardje moet lekker sjouwen (swingen), dan zie je vaak ook dat als je langzamer gaat de achterhand lekker actief onderblijft treden en dat vlak achter het zadel zijn hele rug losjes meedeint!

Je kan met de dubbele longe ook heel goed met zadel longeren hoor! Gewoon je beugels naar beneden doen (niet al te lang) en daar de achterste longe doorheen halen! Niks geen longeersingel nodig. Dit is helemaal fijn als je gelijk daarna nog wilt rijden!

Veel succes ermee! Ik hoop dat je er wat aan hebt!

x_kellyann_x
Berichten: 279
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: rotterdam-zuid

Re: [LO] bijzets...kan dat ook aan een zadel(singel)??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 08:31

daar heb ik wel wat aan:):)

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 20:44

Longeren is zo makkelijk nog niet. Als je met een bijzet wil longeren moet je al behoorlijk goed kunnen werken emt een paard. De kans is anders erg groot dat je het paard teveel op de kop laat lopen. Het werken met een dubbele longe is al helemaal niet makkelijk om goed te doen. Als je slim bent dan ga je eens naar een longeercursus of je vraagt iemand met ervaring om het je uit te leggen. Ik ben zelf niet zo weg van een bijzetteugel omdat het paard op die manier, met zijn hoofd maar een lijn kan volgen.
Je kan dan beter een toutje/slof of een pessoateugel nemen. daarbij kan een paard op een eerlijke manier zijn hals strekken

x_kellyann_x
Berichten: 279
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: rotterdam-zuid

Re: [LO] bijzets...kan dat ook aan een zadel(singel)??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 20:50

hier kan een slotje op.

Anika_Ses

Berichten: 374
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Eersel

Re: [LO] bijzets...kan dat ook aan een zadel(singel)??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 17:55

x_kellyann_x schreef:
hier kan een slotje op.


Ehm nou, misschien willen andere hier ook nog een vraag stellen zonder een nieuw topic ervoor hoeven te openen

Dus, als ik het goed begrijp..

Met een VZH zadel kun je eerst gewoon de touwtjes om de singel tussen de voorbenen doen en dan naar de singel op hoogte van een rechte lijn naar het bit ongeveer?

En wat voor touwtjes gebruiken jullie? ongeveer 6 mm? en waar halen jullie die of gewoon bij een Gamma/Hubo of iets dergelijks?

Kaia
Berichten: 307
Geregistreerd: 28-12-05

Re: [LO] bijzets...kan dat ook aan een zadel(singel)??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 19:58

[quote="lovejewel
Met een VZH zadel kun je eerst gewoon de touwtjes om de singel tussen de voorbenen doen en dan naar de singel op hoogte van een rechte lijn naar het bit ongeveer?

[/quote]


klopt!

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [LO] bijzets...kan dat ook aan een zadel(singel)??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:33

of:
onder aan de singel (tussen de voorbenen)
door de bitringen van binnen naar buiten
onder de beugelriemen door
en dan bovenop het zadel aan elkaar vast.

De beugels laat je hangen en bind je onder de buik met een touwtje aan elkaar vast, zodat ze niet gaan klapperen.

Op deze manier kan een paard ook lekker ontspannen.
Door bovenop het zadel het touwtje iets naar links of naar rechts te trekken, pas je gemakkelijk de stelling wat aan.

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: bijzets...kan dat ook aan een zadel(singel)??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:21

x_kellyann_x schreef:
ik heb van andere bokkers geho0rt dat het acherhand er dan bij blijft en dat het goed is voor de rug



Zo simpel is het dus niet.Even een bijzetteugel er aan en je paard gaat vanzelf goed lopen.Jij bent nog steeds degene die er voor moet zorgen dat hij aktief door loopt en goed van achteruit blijft lopen en daardoor lekker nageeflijk word van voren en dan gaat zakken en hij zijn rug los gaat laten.Als hij in de bijzetteugel gaat hangen{wat ik heel veel om mij heen zie} en zijn achterbenen maar wat doen dan heeft je hele training geen zin gehad.

En waarom een slotje?

x_kellyann_x
Berichten: 279
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: rotterdam-zuid

Re: [LO] bijzets...kan dat ook aan een zadel(singel)??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 12:19

omdat ik weet dat het aan het zadel kan worden vast gemaakt:) dat was mijn vraag en het is beantwoord

Anika_Ses

Berichten: 374
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Eersel

Re: [LO] bijzets...kan dat ook aan een zadel(singel)??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:55

beantsje schreef:
of:
onder aan de singel (tussen de voorbenen)
door de bitringen van binnen naar buiten
onder de beugelriemen door
en dan bovenop het zadel aan elkaar vast.

De beugels laat je hangen en bind je onder de buik met een touwtje aan elkaar vast, zodat ze niet gaan klapperen.

Op deze manier kan een paard ook lekker ontspannen.
Door bovenop het zadel het touwtje iets naar links of naar rechts te trekken, pas je gemakkelijk de stelling wat aan.


Oja okee! Bedankt!
En dan een touwtje van ongeveer 6 mm dik, dat niet snijdt?

Sam_Elena

Berichten: 468
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Sorrento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:18

touwtjes ? ik longeer altjd met stiek, vind ik het meest paardvriendelijk en t veert mee

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:18

ja maar door het meeveren kan je een paard krijgen die erin gaat hangen en een stugge mond creeren