[LO] Shet 4 jaar longeren ? ( 2e poging )

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SiimOon

Berichten: 348
Geregistreerd: 14-03-06

[LO] Shet 4 jaar longeren ? ( 2e poging )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 18:52

Helaas verliep het vorige topic niet zo goed, doordat er iemand kwam opdagen met een '' leuk ''verhaal over een shetlander van 1 jaar waar ze al op reed ( 50 kg ) en die ze al longeerde

Dus vandaar maar nog een keer de vraag :

Ik verzorg een shetlander van 4 jaar. Maar nu vroeg ik me af hoe het wat gemakkelijker ( voor mij en hem ) gaat om te longeren. Want de eerste paar keer was geen suc6 Van de ene kant van de bak naar de andere kant.

Ik hoop dat er nou geen '' rare '' reacties meer worden gegeven.

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:07

Zet een bakje af in de rijbak. Zodat je niet door heel de bak hoef te rennen. En dan rustig aan beginnen

Nannes

Berichten: 4314
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Shet 4 jaar longeren ? ( 2e poging )

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:10

ja, idd, zet een cirkeltje af in de bak.
Vraag anders ook hulp van iemand die even naast de shet blijft lopen en jij gewoon in het midden blijft staan. En dan langzaam afbouwen, dus de meeloper steeds verder van de pony vandaan
succes

SiimOon

Berichten: 348
Geregistreerd: 14-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 19:13

@ Miekelover en Nannes : ten eerste heel erg bedankt voor de reactie maar met wat zou ik het dan moeten afzetten .. want als ie naar links schiet dan moet me schatje zich niet bezeren ..

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Re: Shet 4 jaar longeren ? ( 2e poging )

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:14

Met schrikdraadpaaltjes en rood/wit lint.

Nannes

Berichten: 4314
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Shet 4 jaar longeren ? ( 2e poging )

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:15

polly2 schreef:
Met schrikdraadpaaltjes en rood/wit lint.

ja idd.

SiimOon

Berichten: 348
Geregistreerd: 14-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 19:18

Zal eens kijken of ik dat nog in't schuurtje vinden kan
Maar zal het eens proberen, dat idee van iemand ernaast lopen vond ik ook een goeie !!

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:04

hay, als je je stukje niet zou kunnen afzetten ( Dat probleem heb ik zelf) kan je je pony een longeer singeltje, zadeltje oid opleggen, en dan het klipje van je longeerlijn, door de bitring, en dan vast klikken aan het ringetje van je singel of van je zadel. de pony kan zo niet " uitbreken" omdat je hem dan op de volte houd.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:18

Ik zal even melden dat TS toestemming heeft voor dit nieuwe topic.
Ik verplaats het wel naar UZ

Melia
Berichten: 9848
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:27

ik en een ander meisje moesten ook een shetlander leren longeren, en we hebben dat met z'n tweeën samen gedaan.
De één loopt naast de shetlander (aan de buitenkant) en de ander houd het touw vast, en longeert hem dus in het begin vinden ze (iig deze shetlander wel) het moeilijk om te begrijpen en snappen ze het nog niet echt maar na een paar weken/maanden gaat het vaak al beter! we deden het ong. 2 keer per week 10 min. (of minder) en later toen het beter ging, liep er niemand meer naast

Vickelientje
Berichten: 1618
Geregistreerd: 18-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:33

qt_shetties schreef:
hay, als je je stukje niet zou kunnen afzetten ( Dat probleem heb ik zelf) kan je je pony een longeer singeltje, zadeltje oid opleggen, en dan het klipje van je longeerlijn, door de bitring, en dan vast klikken aan het ringetje van je singel of van je zadel. de pony kan zo niet " uitbreken" omdat je hem dan op de volte houd.


Dit gaat niet altijd op. Mijn shet heeft altijd de neiging om uit te breken, dus die longeer ik in een afgezette cirkel. Ik vind het zelf erg vervelend als ik met de longeerlijn moet 'vechten' om haar op de volte te houden. Dat stoort teveel in de mond en dan gooit ze haar achterhand naar buiten. Ik kan een stuk beter met haar werken in een afgezette cirkel.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: [LO] Shet 4 jaar longeren ? ( 2e poging )

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 01:41

Als hij vast zit aan een touw kan hij toch niet van achter naar voor door de bak heen?

Ik vind het nog steeds de makkelijkste manier om iemand aan de buitenkant te laten mee lopen, de eerste keer de hele tijd, de tweede keer als het goed gaat afstand laten nemen tot het paardje alleen loopt en de derde keer gewoon alleen laten lopen.
Heeft bij mij tot nu toe nooit langer dan drie keer geduurd.

Vickelientje
Berichten: 1618
Geregistreerd: 18-12-05

Re: [LO] Shet 4 jaar longeren ? ( 2e poging )

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 10:22

Sily schreef:
Als hij vast zit aan een touw kan hij toch niet van achter naar voor door de bak heen?


volgens mij bedoelt ze, dat het touw ook vast zit aan het bit...touw gaat daardoor heen. Dus dan krijg je toch heel veel druk op het bit als hij naar buiten wil...

SiimOon

Berichten: 348
Geregistreerd: 14-03-06

Re: [LO] Shet 4 jaar longeren ? ( 2e poging )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 18:47

Vandaag '' }> de draak }> '' maar gelongeerd.

En tot mijn verbazing ging het erg goed.
Hij reageerd na een paar keer al goed op mijn '' prrt '' voor het terugkomen, en na een paar gekke bokken, en renacties, kon hij toch ook nog wel netjes in draf lopen

Er is toch nog mischien kans, voor mijn shet als dressuur pony
Morgen kijken of het nog een keer zo goed gaat.
Morgen geen foto's maar hou HAW in de gaten, want ze komen eraan !

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [LO] Shet 4 jaar longeren ? ( 2e poging )

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:42

Vickelientje schreef:
Sily schreef:
Als hij vast zit aan een touw kan hij toch niet van achter naar voor door de bak heen?


volgens mij bedoelt ze, dat het touw ook vast zit aan het bit...touw gaat daardoor heen. Dus dan krijg je toch heel veel druk op het bit als hij naar buiten wil...


Ik denk dat de topic starter bedoeld dat de pony echt van voor naar achter door de bak rent.Waarschijnlijk geeft de pony dan een ruk en laat de ts de lijn los of ze word zelf ook door de bak getrokken achter de pony aan.

Ik denk dat je de bak af moet zetten.Je kan een aantal schrikdraadpaaltjes gebruiken en dan met dat rood/witte lint afzetten.Ook al ging het vandaag goed ik denk dat je pony eerst wel wat steun kan gebruiken.Vraag ook niet te veel. Hij moet alles nog leren en 10 minuten zijn aandacht bij jou houden is eerst al lang genoeg.Je kunt verder de conditie ook goed opbouwen door veel met hem te gaan wandelen.

SiimOon

Berichten: 348
Geregistreerd: 14-03-06

Re: [LO] Shet 4 jaar longeren ? ( 2e poging )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 20:19

Ik denk dat de topic starter bedoeld dat de pony echt van voor naar achter door de bak rent.Waarschijnlijk geeft de pony dan een ruk en laat de ts de lijn los of ze word zelf ook door de bak getrokken achter de pony aan.

Ik denk dat je de bak af moet zetten.Je kan een aantal schrikdraadpaaltjes gebruiken en dan met dat rood/witte lint afzetten.Ook al ging het vandaag goed ik denk dat je pony eerst wel wat steun kan gebruiken.Vraag ook niet te veel. Hij moet alles nog leren en 10 minuten zijn aandacht bij jou houden is eerst al lang genoeg.Je kunt verder de conditie ook goed opbouwen door veel met hem te gaan wandelen.
[/quote]


Nee eigelijk bedoelde ik dat niet zoals jij het nu uitlegt.
Ik laat hem niet los als hij druk geeft, maar ik bedoelde daar eigelijk meer mee : dat hij '' stout '' ( weet niet hoe ik het even anders moet zeggen ) is tijdens het longeren.

Wandelen heb ik eerst ook een hele tijd gedaan, maar nu zijn we toch op het punt aangekomen om hem echt te gaan longeren.[/quote]

Lientjee

Berichten: 12376
Geregistreerd: 23-10-05
Woonplaats: Baarle-Nassau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:31

Ik ben ook bezig met mijn shetje te leren longeren... gaat best goed
Ik ben begonnen door er iemand naast te laten lopen... Na een tijdje begrijpt ie het dan wel.

SiimOon

Berichten: 348
Geregistreerd: 14-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 16:53

Nou bij is het dan het probleem dat hij dat juist heleemaal niks vind. Maar nu krijgt hij het al een beetje onder de knie Met veel geduld komen we er wel, en jij ook suc6 met je shet !

Laurine

Berichten: 1675
Geregistreerd: 01-05-05
Woonplaats: ´t Harde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:32

Ik zou een stukje afzetten zodat die niet weg kan rennen zeg maar een soort van een longeerbak veel succes

SiimOon

Berichten: 348
Geregistreerd: 14-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 16:24

Als jullie willen zien hoe het nu gaat ..
Moeten jullie even naar HAW en dan naar het topic : Binky aan de longe + lieve foto's

Ik hoop daar ook nog een berichtje van jullie te krijgen !

Sam_Elena

Berichten: 468
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Sorrento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:48

Je kan het beste met een halster longeren en als ze echt erg uitbreekt het touwboven op dr neus vastmaken *met een longeerstukje* dit werkt goed en vriendelijk!

SiimOon

Berichten: 348
Geregistreerd: 14-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 18:44

vampiregirl schreef:
Je kan het beste met een halster longeren en als ze echt erg uitbreekt het touwboven op dr neus vastmaken *met een longeerstukje* dit werkt goed en vriendelijk!



Owjaa .. meestal longeer ik eigelijk gewoon met een hoofdstelletje en dan de longeerlijn door beide ringen en dan terug en achter de knoop ( zelf gemaakt ) erachter vast maken, werkt ook wel goed .. Alleen nu is er een probleem dat hij vaak op de hoefslag wilt gaan lopen en vaak wat druk geeft naar buiten toe. Heeft iemand hier mischien nog een tip voor ? ( niet van : er naast gaan lopen want dat is bij hem totaal geen optie ! ) Maar ik zou inderdaad ook wel eens met een halstertje kunnen gaan longeren, gewoon om uit te proberen, maar dan zou ik eerst zo'n hulpstukje moeten gaan kopen.

SiimOon

Berichten: 348
Geregistreerd: 14-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 19:08


shet_rules

Berichten: 488
Geregistreerd: 22-04-06
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:08

ik ben ook met mijn she bisig maar het lukt niet egt maar ja heb een paar goede dingetjes