[LO] Met longeren alleen buitenstelling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Derma

Berichten: 781
Geregistreerd: 11-09-05

[LO] Met longeren alleen buitenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 21:27

Vandaag mijn ruin voor het eerst gelongeerd. Ik durfde het nooit zo goed omdat ik met een pony al eens aardig op de koffie ben gekomen met longeren. Omdat meneer onder het zadel nogal een hittepetit is was ik een beetje bang dat hij me door het weiland heen zou sleuren.
Maar het ging er goed! Dus ik blij, paardje reageerd goed op stemcommando's en ik had niet eens een zweep nodig.
Maar meneer loopt dus wel constant in buitenstelling. Ik had hem bijgezet, eerst bijde kanten los en gelijk. Later binnenkant iets strakker gezet dan de buitenkant, maar nogsteeds buitenstelling. Later nog iets strakker gezet aan de binnenkant, maar nog steeds buitenstelling. Dat lijkt me toch niet helemaal de bedoeling, dus hebben jullie een oplossing? Ik dacht zelf aan longeren met twee lijnen maar ik heb dus nog niet zoveel ervaring met het longeren van dit paard. Mijn merrie longeer ik altijd met bijzet en de binnenkant een ietsiepietsie strakker dan de buitenkant, nooit problemen mee.
Oh ja en hij ontspande ook niet echt hij ws wel rustig maar bijft een beetje aan de touwtjes omhoog trekken, touwtjes blijven op spanning staan zeg maar.
Ga zowiezo het boek van meneer Haanstra er maar weer eens bijpakken maar hebben jullie ook tips?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-03-06 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 22:27

Je kunt evt. de longe door het bit aan de longeersingel maken, dan kun je ook stelling vragen. Wel heel gevoelig zijn in je vragen en loslaten daarmee!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 08:35

De zweep dient als je 'binnenbeen' dus als je stelling aan de binnenkant wilt hebben zul je er toch een zweep bij moeten hebben.
Als hij niet ontspant niet gelijk strakker vastmaken, eerst ontspannen en dan komt de stelling ook wel.

Tinkerlady

Berichten: 1188
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Somewhere near the river

Re: Met longeren alleen buitenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 08:40

Hallo, fijn dat het goed is gegaan. Zelf ben ik overigens niet zo van het vastzetten met longeren. Je moet echt oppassen dat je niet teveel in de mond werkt. Dat gaat bij veel mensen al snel mis. Wat ik zou aanbevelen is een workshop longeren volgen waarbij ze je ook helpen met longeren met dubbele lijnen. Dat samen met een zachte hand en toestaan kan tot optimale resultaten leiden. En dat dubbele lijnen verhaal moet je echt leren, niet iets wat je zomaar even doet.

Zoek goede begeleiding/cursus en je boeken erbij moet lukken!
Succes!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 08:43

Waarschijnlijk is je paard scheef. Die buitenstelling, krijg je die op beide handen?
Ik zou geen ongelijke druk of binnenstelling vragen op de hand waar hij naar buiten loopt. Touwtjes los, eerst ontspannen en over de rug laten lopen, dan pas stelling vragen. Als je niet met dubbele lijnen kunt longeren omdat je er nog niet zoveel ervaring mee hebt, kun je het ook met een andere hulpteugel proberen dan die touwtjes. Ik kan je de Pessoa aanbevelen, vastzittende touwtjes geven namelijk niet mee.

Derma

Berichten: 781
Geregistreerd: 11-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 15:28

Cassidy schreef:
Waarschijnlijk is je paard scheef. Die buitenstelling, krijg je die op beide handen?
Ik zou geen ongelijke druk of binnenstelling vragen op de hand waar hij naar buiten loopt. Touwtjes los, eerst ontspannen en over de rug laten lopen, dan pas stelling vragen. Als je niet met dubbele lijnen kunt longeren omdat je er nog niet zoveel ervaring mee hebt, kun je het ook met een andere hulpteugel proberen dan die touwtjes. Ik kan je de Pessoa aanbevelen, vastzittende touwtjes geven namelijk niet mee.


Yep beide kanten, met rijden nooit problemen met stelling trouwens
Ik heb de touwtjes nooit strak, en als je ze niet strak zet geven ze ook wel mee (ik bedoel dat als hij nageeft dat ze slap hangen en dan niet in zijn mond blijven trekken).
En ik was idd van plan om een pessoa in elkaar te knopen , maar eerst maar eens proberen of hij uberhaupt te longeren is he

[***] schreef:
De zweep dient als je 'binnenbeen' dus als je stelling aan de binnenkant wilt hebben zul je er toch een zweep bij moeten hebben.
Als hij niet ontspant niet gelijk strakker vastmaken, eerst ontspannen en dan komt de stelling ook wel.


Ik geloof dat jullie denken dat ik hem met zijn kop tussen zijn benen heb vastgeknoopt , maar ik had de touwtjes net als bij mijn andere paard altijd, zelfde (ont)spanning. Helaas is hij doodsbang voor de zweep dus dat is wat mij betreft geen optie, vandaar dat ik met twee lijnen wou gaan longeren. Gelukkig valt hij niet naar binnen, want dan wordt het natuurlijk lastig zonder zweep (hoewel met twee lijnen?)

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Re: [LO] Met longeren alleen buitenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 23:16

Wat ik (heel erg stom van mezelf ) voor fout gemaakt heb , toen ik met dit zelfde probleem zat...dat vergeet ik nooit...

Ik had netjes mn paard licht naar binnen gesteld en het wou maar niet lukken....wat bleek , ik had de binnen kant wel strakker gezet , maar de buiten kant niet losser gezet Dus m'n paard wou wel , maar kon gewoon geen binnenstelling aannemen doordat ze aan de buitenkant gewoon teveel tegen werd gehouden.

Misschien is bij jou ook je buitenkant te strak gesteld ? Na jaren longeren is mijn ervaring dat je paard soms net wat meer ruimte nodig hebt dan dat je denkt....

En zeker ook omdat je zegt dat je tijdens het rijden geen problemen er mee hebt...

Pharlap
Berichten: 1665
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: spijkenisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 18:09

Cassidy schreef:
Waarschijnlijk is je paard scheef. Die buitenstelling, krijg je die op beide handen?
Ik zou geen ongelijke druk of binnenstelling vragen op de hand waar hij naar buiten loopt. Touwtjes los, eerst ontspannen en over de rug laten lopen, dan pas stelling vragen. Als je niet met dubbele lijnen kunt longeren omdat je er nog niet zoveel ervaring mee hebt, kun je het ook met een andere hulpteugel proberen dan die touwtjes. Ik kan je de Pessoa aanbevelen, vastzittende touwtjes geven namelijk niet mee.


Heeft een pessoa ook zin als ze zo naar buiten kijken? en dus ook op de binnenschouder vallen?

Groetjes Pharlap.