slim om juist nu Spaanse pas aan te leren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

slim om juist nu Spaanse pas aan te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 22:14

mijn paard heeft de laatste tijd de rare gewoonte om als haar iets niet zint een 'spaanse pas' te doen.... aan de longeerlijn, los in de wei of als ik erop zit, maakt niet uit.
al een paar keer betrap ik haar erop dat ze het doet wanneer er iets gebeurd waar ze geen zin in heeft, onderuit wilt komen of simpelweg niet is wat zíj wilt.

nu bedacht ik me: is dat geen aanknopingspunt om de spaanse pas aan te leren? wanneer zij het doet om juist dan in te springen en dmv aanraking, commando en beloning haar de spaanse pas te leren.
anderzijds weet ik juist niet of dat zo handig is, aangezien het iets is wat ze uit 'protest' doet en ze misschien juist nog meer gaat gebruiken dan...

wie heeft hier ervaring mee of weet of het slim is hiermee te beginnen?

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 23:12

Ja, dit kan zeker nuttig zijn. Op dit moment levert het haar blijkbaar soms iets op, niet altijd maar er is blijkbaar iets dat het de moeite waard maakt. Als je hier nu structureel voor gaat belonen dan wordt het echt de moeite waard. Als ze het daarna op een moment doet dat jij het niet vraagt dan negeer je het. Hiermee leer je haar dat het nuttig is om dit te doen als jij het vraagt, niet nuttig als jij het niet vraagt. Ze is tegen die tijd wrs alweer "vergeten" dat ze het eerst uit protest deed. Hierdoor heb je dus zelfs grote kans dat ze het niet meer als protest middel gebruikt en alleen nog maar op commando gaat doen. Realiseer je wel dat je dus 1. heel consequent moet zijn en blijven en 2. je wrs eerst een periode gaat krijgen dat ze het echt te pas en te onpas doet omdat ze dan nog niet snapt dat er een commando aan vooraf gaat. Dus je moet ook nog geduldig zijn Succes ermee