[LO] jong paard, hoevaak longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

[LO] jong paard, hoevaak longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 14:57

het paard wordt eind april 3
sinds een maandje neem ik ze nu eenmaal per week aan de longe, wat stappen en draven
er wordt altijd 10 minuten op het harde losgestapt, en 10 minuten uitgestapt (naar de piste toe en terug)
ze werkt ongeveer 10 minuten een kwartier aan de longe.
altijd aan het halster, soms met een hoofdstel erover, meestal met schoftje, of soms met een zadel voor de gewenning.
ze heeft ook al es een slofteugel (geen nood, het stond op het allerlangste, is nl niet verstelbaar, zelfs bij schrikacties hing de slof helemaal los) voor de gewenning van teugels langs haar hals en schouders.

ze is erg braaf, pikt het erg goed op.
nu vraag ik me af, kan ik de training opvoeren naar 2 keer per week?

lucydan

Berichten: 53
Geregistreerd: 12-09-04
Woonplaats: amsterdam

Re: [LO] jong paard, hoevaak longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:37

ja. mijn haf is bijna 3 (16 april) en iki longeer nu 3x in de week en ong een half uurtje en goed uitstappen daarna. ze doet het erg goed.
en ik longeer met pesoa.
en hoe doe jij het?

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 17:09

momenteel ofwel met longeersingel, daar knoop ik een gewone slofteugel aan (een voor mee te rijden)
doordat die niet verstelbaar is kan ik niet anders dan op het lostste te zetten, en is de verleiding minder groot
nee, serieus, dit is enkel om te gewennen aan iets aan het bit en langs de schouders en dergelijke. ik plaats zometeen wat foto's van de 2 de keer het zadel erop.
ik heb er na het longeren even opgekropen, een rondje in de piste gestapt, en er weer af. ik zal dit iedere keer doen, tot de hoefslag volgen goed gaat (iedere eer een rondje) en als dat goed gaat eens een figuurtje rijden in stap, zo zal ik hééél langzaam opbouwen, en kan ze het allemaal rustig verwerken...

ik begin nu bewust nog niet aan hulpteugels, omdat ik het toch een vrij zware belasting vind, ze is nog jong, en het is een friesje, dus wel wat een laatbloeier.