3 jarige trekt aan de longe, vooral in een hoek.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renee91

Berichten: 1014
Geregistreerd: 15-04-05

3 jarige trekt aan de longe, vooral in een hoek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 16:31

Mijn net nieuwe 3 jarige ruin is erg ondeugend onder het longeren, maar wat wil je dan met een 3 jarige.. Maargoed als hij aan de longe loopt in een longeerring dan probeert hij elk rondje de hoek in te duiken. Ik zelf denk dan altijd bij me zelf, voorkomen is altijd beter. Dus als ik merk dat hij al die hoek in wil gaan geef ik al kleine ophoudingen. Toch vertraagt hij keer op keer en probeert toch even de hoek in te duiken.

Nou heb ik geprobeerd hem op een klein rondje te longeren, dat ging 3 rondjes goed maar neemt dan opeens een hele harde sprint en rent richting die ENE hoek, longeur gaat er 2 meter skient achteraan, gevolg een heel getrek en gedoe.

Afzetten van die hoek is natuurlijk een oplossing, maar wil eerst is aan jullie vragen of jullie 3 jarige ook zo ondeugend zijn en ook wel deze truc uit de trucedoos halen.. Hebben jullie het opgelost dmv een iets of snapte hij ook wel na een tijd dat hij die hoek niet in mocht?

Groetjes

Deetjuh

Berichten: 465
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: Friesland

Re: 3 jarige trekt aan de longe, vooral in een hoek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:22

Ik ga dit ook even volgen die van mij doet het dus ook wel eens

off topic: leuke avater

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:24

Net even wat extra aandacht vragen vóórdat hij dat punt gaat passeren, wil soms wel eens helpen.
Ik frutsel meestal even met de zweep in combinatie met een waarschuwing via mijn stem.

Ik weet niet of je al met dubbele longe bezig bent, maar ik kan je vertellen dat het voor mij een groot verschil heeft gemaakt sinds ik dubbel longeer.

Melia
Berichten: 9848
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: 3 jarige trekt aan de longe, vooral in een hoek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:32

Renee91 schreef:

Nou heb ik geprobeerd hem op een klein rondje te longeren, dat ging 3 rondjes goed maar neemt dan opeens een hele harde sprint en rent richting die ENE hoek, longeur gaat er 2 meter skient achteraan, gevolg een heel getrek en gedoe.


haha ik volg dit topic ook even heb soms nl. hetzelfde probleem

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:11

Ik heb het ook gehad met mijn driejarige, nog maar een paar weken geleden zelfs. Mijne ging vanuit de open zijde rechtdoor tegen de omheining aan en dan proberen omhoog te komen en op zijn achterbeentjes om te draaien. Dus niet in de hoek maar ongeveer hetzelfde probleem.

Wat het bij mij uiteindelijk op heeft gelost:
1) Juist niet remmen van te voren maar goed voorwaarts houden. Zorgen dat je eigen positie 'drijvend' blijft. Ik heb al veel paarden beleerd en dit is de eerste die ZO gevoelig is voor houding en positie. Zodra ik net niet ter hoogte van de achterhand sta, en dat komt echt op een paar centimeter aan bij de mijne, begint hij te mieren. Ook moet ik de hand waarin de longe zit (niet de losse lussen, maar de 'verbindingshand) opzij strekken, hem als het ware blijven leiden aan de longe. Al het andere is signaal voor remmen blijkbaar.
2) Toen hij zo hoog steigerde dat hij bijna omkiepte heb ik hem een keer een gigantische klap op zijn falie gegeven terwijl hij recht stond, en dat doet hij gelukkig niet meer zo nu. Blijkbaar was het even nodig om aan te geven dat vrouwtje dit niet leuk vond.
3) Longeren met een hoofdstelletje zodat meneer me niet meer ondersteboven kon trekken.
4) Toen ik eenmaal de tijd had om te kunnen observeren wat er gebeurde, zag ik dat hij aan de open zijde stelling naar buiten pakte. Ik had geen dubbele longe (zeer aan te raden als je het kan!) dus ik had geen klap meer over hem te vertellen. Zodra mijn kereltje een longeersingel aan kon heb ik hem eens verrast door de longe door de bitring naar de singel te leiden. Zodra hij stelling naar buiten wou nemen, gaf ik een tiende van een seconde druk op de longe en daarna weer los. Zo moest hij stelling naar binnen nemen en kon hij niet naar buiten wegduiken.

Nu is het een schoolvoorbeeld van braafheid aan de longe. Ben benieuwd hoe het zadelmak maken gaat
Overigens ben ik voor het omdraaien heel blij geweest dat ik hem snel het commando 'Changez' heb aangeleerd. Zodra ik Changez zeg draait hij netjes weer op de andere hand.

Zunzuncito

Berichten: 1574
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Re: 3 jarige trekt aan de longe, vooral in een hoek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 09:56

Hoeken kunnen een grote aantrekkingskracht hebben op paarden. Ik zorg er altijd voor dat er in ieder geval balken in de hoeken worden geplaatst, zodat er geen 90 graden hoek meer is om in te duiken en verder lijkt het me wel iets wat ze (sneller) doen als je de hoek die je ten opzichte van je paard hebt, niet goed genoeg inschat.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: 3 jarige trekt aan de longe, vooral in een hoek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:41

Mijn 3 jarige heb ik pas 5x gelongeerd. In de rijbak zet ik dan altijd een volte af om te longeren. Ook zij hangt vrij veel aan de longe en ook hele stukken niet, heeft ook te maken met het leren op eigen benen lopen. 1 hoek waar een drinkbakje zit wil ze tussentijds nog wel eens stoppen om te gaan drinken. De eerste keer moest ik er wel om lachen omdat het wel dolkomisch leek natuurlijk. Maar het is niet de bedoeling. Ik kan die hoek wel afzetten maar ik vind dat ze gewoon moet luisteren. Daarom heb ik de volte iets kleiner afgezet en zorg ik er voor dat ik haar aandacht er goed bij hou, wil ze die hoek in "duiken" drijf ik haar gewoon extra voorwaarts door haar met de zweep op te sluiten en op de stem door te laten draven.

Tot nu toe werkt dat. Naar voren houden is erg belangrijk, en ze voor zijn

Renee91

Berichten: 1014
Geregistreerd: 15-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 08:54

Bedankt voor de reacties..

x_Charlie

Berichten: 2890
Geregistreerd: 22-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:57

Eén van mijn verzorgpony's is nu 4 jaar oud. Ik longeer hem nu altijd zonder lijn. De eigenaar heeft het vaak gewoon met lijn gedaan, elke keer als ie de hoek in wilde duiken gaven ze hem gewoon op zijn donder, gewoon laten merken dat dat niet de bedoeling is. (zoals andere mensen hier boven ook al zeggen)

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:45

Urielle schreef:
Wat het bij mij uiteindelijk op heeft gelost:
1) Juist niet remmen van te voren maar goed voorwaarts houden. Zorgen dat je eigen positie 'drijvend' blijft. Ik heb al veel paarden beleerd en dit is de eerste die ZO gevoelig is voor houding en positie. Zodra ik net niet ter hoogte van de achterhand sta, en dat komt echt op een paar centimeter aan bij de mijne, begint hij te mieren. Ook moet ik de hand waarin de longe zit (niet de losse lussen, maar de 'verbindingshand) opzij strekken, hem als het ware blijven leiden aan de longe. Al het andere is signaal voor remmen blijkbaar.
2) Toen hij zo hoog steigerde dat hij bijna omkiepte heb ik hem een keer een gigantische klap op zijn falie gegeven terwijl hij recht stond, en dat doet hij gelukkig niet meer zo nu. Blijkbaar was het even nodig om aan te geven dat vrouwtje dit niet leuk vond.
3) Longeren met een hoofdstelletje zodat meneer me niet meer ondersteboven kon trekken.
4) Toen ik eenmaal de tijd had om te kunnen observeren wat er gebeurde, zag ik dat hij aan de open zijde stelling naar buiten pakte. Ik had geen dubbele longe (zeer aan te raden als je het kan!) dus ik had geen klap meer over hem te vertellen. Zodra mijn kereltje een longeersingel aan kon heb ik hem eens verrast door de longe door de bitring naar de singel te leiden. Zodra hij stelling naar buiten wou nemen, gaf ik een tiende van een seconde druk op de longe en daarna weer los. Zo moest hij stelling naar binnen nemen en kon hij niet naar buiten wegduiken.

hele goeie tips En ja verder, waarom zou je voor een driejarige niet ff de hoeken afzetten? Hij heeft gwoon die steun nodig blijkbaar. Ik denk dat hij t grotendeels gewoon moeilijk vind, en een klein beetje tegendraads
Zodra hij een beetje balans heeft en snapt wat de bedoeling is, kun je ze zo weghalen en loopt ie fijn rond. En anders heb je nog de tips van Urielle

anniek_uc

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Utrecht.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:05

inderdaad voorwaarts houden, hem dus geen op houding geven gewoon normale druk op de longeerlijn houden en hem iets naar voren zetten door te bewegen met de zweep. De paarden en pony's die dit bij mij ook wel is deden maakte wel rare schijnbewegingen hoor in het begin want dan wilde ze de hoek in (maar ze kunnen niet gaan stilstaan of er in duiken door dat je ze voorwaarts houdt) en rende ze bijna op het draad af om dan heel snel toch maar de goede kant op te gaan..
succes er mee!

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:47

Met een draadje de hoeken afzetten, zodat het een bijna cirkel wordt. Ze kunnen zich zo niet vastlopen in de hoeken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:44

mijn 3njarige deed het ook voor ze de hoek passeerde lette ik extra op en hield de zweep er wat meer bij en vroeg wat mee stelling naar binnen. Door middel van kleine ophoudingkjes.
Inmiddels longeer ik aan de dubbele longe en heb nu helemaal neregns meer last van

Bombarie

Berichten: 856
Geregistreerd: 08-05-05

Re: 3 jarige trekt aan de longe, vooral in een hoek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:30

Mijne heeft het ook even gedaan, ik stelde hem gewoon naar binnen en gaf hem een tik voor zijn reet zodra hij ook maar neeg naar die hoek, je jaagt hem er gewoon langs. Met korte ophoudingen aan de binnenteugel stel je hem naar binnen toe, blijf achter je paard lopen, dus je staat achter zijn achterhand, zo heb je ook al meer overwicht op je paard en hou je hem eerder voorwaarts.