aan de longe: steigeren, hoofd naar binnen draaien

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melia
Berichten: 9848
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

aan de longe: steigeren, hoofd naar binnen draaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 19:37

Vandaag bijvoorbeeld weer;
ik en _Maggy_ op bokt hebben 2 verzorgshetjes.
Vandaag gingen we er 1 van longeren.
Maggy begon eerst met longeren, klieren dat ze deed, telkens als zij een keer met een zweep tikte (niet op de pony maar gewoon zo'n geluidje maakte zegmaar met de zweep) dan begon die pony stil te staan en draait ze het hoofd naar binnen naar degene die dus longeert (in dit geval Maggy)
Zij pikt dit dus niet en word boos op de pony en zegt tegen de pony voorwaarts maar dit helpt niet, de pony zwaait een keer met z'n hoofd en blijft dom staan.
Later ging ik haar longeren en ging het precies hetzelfde, tenzij je de teugels helemaal kort pakt en er zo ong. naast loopt maar dan moet ze wel doorgaan.. en dat is natuurlijk geen longeren.. ze begint dus telkens tegen ons allebei op te steigeren en straffen haar daar ook mee maar het helpt niks
Weet iemand hoe wij dit op kunnen lossen? Want zodra je een steigerende shetlander voor je neus hebt staan dan kunnen wij natuurlijk niet haar voorwaarts drijven want ze stijgert richting ons!(heel gevaarlijk dus)

2Morrow
Berichten: 1469
Geregistreerd: 16-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:04

Ja dit ken ik Deed mijn pony ook ik heb der gewoon flink aangepakt nu doet ze het niet meer. De pony probeert gewoon jou de baas te zijn en dat moet je niet accepteren.
Ik weet niet of ze weet wat longeren is maar mischien heeft ze het nog nooit gedaan daardoor kan ze het ook natuurlijk doen omdat ze het niet snapt,

Melia
Berichten: 9848
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 21:15

ze kent het supergoed, vorige week heb ik haar gelongeerd en ze deed het SUPER! niet 1 keer gesteigerd.. (we hebben dit al heel vaak met haar gedaan) en wij pakken haar ook flink aan, maar het helpt NIKS (hoewel we het op het eind met z'n tweeën hebben gedaan; 1 hield de longeerlijn vast en de ander met de zweep erachter aan rennen, en zodra ze weer een keer ging stilstaan zat zij er dus met de zweep en we hebben haar flink door laten draven zodat ze dus denkt, Ooh als ik ga steigeren/stilstaan dan moet ik alleen maar harder werken dus ik doe het maar niet meer)

Melia
Berichten: 9848
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 17:28

weet niemand hier raad mee?

MiVita

Berichten: 189
Geregistreerd: 17-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 01:49

Mijne doet het ook dus we dachten ook: eens de zweep erachter zetten maar dit hielp dus niets, het was nog erger! Uiteindelijk geprobeerd zonder zweep, dus enkel op stem en hij deed het super. Nu maar afwachten of het zo blijft.

Melia
Berichten: 9848
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 11:24

ja maar zonder zweep helpt bij deze ook niet want dan staat ze telkens stil en draait ze nog haar hoofd naar binnen, en kan ze evt. weer gaan steigeren en dan heb ik geen zweep bij de hand

anniek_uc

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Utrecht.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:00

oud paard van ons deed het ook...maar die deed het gericht op je sloeg met zijn voorbenen naar je toe..
wij hebben eerst met pion gelongeerd, gewoon ene hand longeerlijn andere hand zweep zodra die op ons afkwam pion naar hem gegooid hielp iets maar niet veel
daarna flink gestraft en naar voren geslagen (weet dat het niet zo hoort maar het werdt gewoon link) werdt die alleen maar kwader van en kwam nog hoger..
toen vaak samen gelongeerd..werkt super dus mijn tip na dit verhaal is..
longeer hem/haar een paar keer samen zodat die weet dat die niet stil mag gaan staan, zodra die dit door heeft dat als je met zijn tweeën longeert niet lukt neemt de gene die de longeerlijn vast heeft ook de zweep erbij (zoals je dus normaal longeert)
de andere blijft er gewoon naast staan, dit doe je ook een paar keer tot je pony weer door heeft dat steigeren geen zin heeft..
dan ga je weer een stapje veder en gaat de andere die er bij staat steeds iets veder weg staan nog wel in de bak erbij (of waar je ook longeert) zodat de pony wel weet dat die gene er nog bij staat.
langzaam aan kan de andere de bak uit...en hopelijk lukt het dan.
het hoeft niet bij elk paard/pony te lukken maar je kan het proberen slaan ofzo heeft geen zin en deze oplossing kost even tijd, succes!

Melia
Berichten: 9848
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 18:23

we longeren hem ook wel eens samen, in het begin deden we dat vooral maar ze blíjft het maar steeds opnieuw doen, het gaat vaak een tijdje goed maar later begint het weer opnieuw

Barroco

Berichten: 2727
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Alkmaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:50

ALs ze stopt wanner ze dat 'klik'geluidje van de zweep hoort, gewoon niet dat geluidje maken denk?
Ik heb twee pony's verzorgd alletwee waren ze ontzettend vervelend met longeren, bij de één heb ik dit op kunnen lossen door hjeel veel geduld, consequent zijn en duidelijk zijn lichaamstaal lezen en ook duidelijk signalen met jou lichaam geven (ik ben de baas ). De andere pony had ik geen tijd meer voor, maar die was ook enigzins verbeterd hierdoor.

En natuurlijk belonen wanneer ze het goed doen!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:55

Ik snap niet dat jullie dit pikken van zo een tweeturver.

Een paard dat zo naar mij dreigt, en dan zijn dreigementen uitvoert door het steigeren...... heeft echt een majoor probleem.

Op het moment dat het dier naar binnen gaat kijken gelijk met de zweep naar zn hoofd wijzen, dat hoofd moet naar buiten. Als hij zich al naar jou om heeft gedraaid ben jij te laat.

Als het wijzen niets uithaald dan moet je maar eens een welgemikt tikkie tegen de voorkant *sorrie voor de Pennie's ) desnoods het hoofd geven. ER WORDT NIET GEDREIGD aan de lijn. Die pony MOET daar blijven

Bienotje

Berichten: 10875
Geregistreerd: 09-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:07

Is het nu toevallig een keer geweest of gebeurt het wel vaker..

Misschien dat jullie het nu anders deden dan anders.. Het laten klappen van de zweep helpt denk ik niet, stemhulpen gebruiken en bij geen reactie corrigeren met de zweep richting de kont van je paardje (evt. raak, is een duidelijker correctie dan alleen maar het geluid van een zweep).. Klappen van de zweep maakt een paard alleen maar angstig denk ik. Is ook niet nodig. Vraagt ook onnodig reactie, kijk maar naar je shet. Gaat juist stilstaan als hij dit geluid hoort en wordt opstandig..

Probeer een te achterhalen of het misschien eenmalig was.. Misschien hadden de shetjes net hele dag op stal gestaan of zoiets.. Als het de komende keren met longeren aanhoud, vraag dan iemand met ervaring om eens te helpen. En wanneer nodig is gebruik van de zweep geheel terecht. Maar voorkom dat het een grote afstraf bende gaat worden. Beter een keer een flink duidelijke tik, dan tientallen half duidelijke tikken met de zweep.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:14

Precies

beukiej

Berichten: 1978
Geregistreerd: 05-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:06

aanpakken die hap, dit moet je niet pikken van een pony, die dient naar jou te luisteren! (LET OP!! : ik zeg nu niet dat je gemeen moet gaan worden etc. ) Gebruik je stem eens en zorg dat de shet gewoon doorloopt

Melia
Berichten: 9848
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 19:28

KiWiKo schreef:

Op het moment dat het dier naar binnen gaat kijken gelijk met de zweep naar zn hoofd wijzen, dat hoofd moet naar buiten. Als hij zich al naar jou om heeft gedraaid ben jij te laat.

Als het wijzen niets uithaald dan moet je maar eens een welgemikt tikkie tegen de voorkant *sorrie voor de Pennie's ) desnoods het hoofd geven. ER WORDT NIET GEDREIGD aan de lijn. Die pony MOET daar blijven

Ik heb die pony al helemaal volgemepd maar het helpt niks.. ik laat me ook heus niet door zo'n 'kleintje' op de kop zetten, pak haar echt wel aan, tikken op de hals/kont en wat dan ook helpt allemaal niet bij haar.. ze doet het zo weer.. we hebben haar nog niet weer gelongeerd maar misschien morgen ofzo, misschien had het ook wel te maken met dat we het te vaak deden (omdat we het 2 dagen ervoor ook hadden gedaan en we waren al een tijdje niet het bos in geweest) de volgende keer (morgen misschien) dat we gaan longeren zal ik even vertellen hoe dat ging want misschien lag het dus daar wel aan

Melia
Berichten: 9848
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 19:31

beukiej schreef:
aanpakken die hap, dit moet je niet pikken van een pony, die dient naar jou te luisteren! (LET OP!! : ik zeg nu niet dat je gemeen moet gaan worden etc. ) Gebruik je stem eens en zorg dat de shet gewoon doorloopt

ik gebruik m'n stem de hele tijd, ze kent de hulpen maar al te goed en weet precíes wat ze moet doen als ik bijv. drrrrraf zeg, en als ze vervelend word laat ik m'n stem ook duidelijk horen en zodra ze stijgert mep ik haar heus wel (flink) maar het helpt niks

Melia
Berichten: 9848
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 19:34

Bienotje schreef:
Is het nu toevallig een keer geweest of gebeurt het wel vaker..

Misschien dat jullie het nu anders deden dan anders.. Het laten klappen van de zweep helpt denk ik niet, stemhulpen gebruiken en bij geen reactie corrigeren met de zweep richting de kont van je paardje (evt. raak, is een duidelijker correctie dan alleen maar het geluid van een zweep).. Klappen van de zweep maakt een paard alleen maar angstig denk ik. Is ook niet nodig. Vraagt ook onnodig reactie, kijk maar naar je shet. Gaat juist stilstaan als hij dit geluid hoort en wordt opstandig..

Probeer een te achterhalen of het misschien eenmalig was.. Misschien hadden de shetjes net hele dag op stal gestaan of zoiets.. Als het de komende keren met longeren aanhoud, vraag dan iemand met ervaring om eens te helpen. En wanneer nodig is gebruik van de zweep geheel terecht. Maar voorkom dat het een grote afstraf bende gaat worden. Beter een keer een flink duidelijke tik, dan tientallen half duidelijke tikken met de zweep.

ja ik ga dus ook even proberen van de week hoe het dan gaat omdat het vaak wel goed gaat maar dit keer was ze dus wel heel erg vervelend.. ik denk dat het ermee te maken heeft dat ze een weekje ofzo niet het bos is ingeweest of dat ze 2 keer achter elkaar is gelongeerd (dus 2 dagen later weer) hoewel we het laatst ook een keer 2 keer achter elkaar deden (met een paar dagen ertussen) maar dat ging tóen wel goed

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:07

Wan schreef:
KiWiKo schreef:

Op het moment dat het dier naar binnen gaat kijken gelijk met de zweep naar zn hoofd wijzen, dat hoofd moet naar buiten. Als hij zich al naar jou om heeft gedraaid ben jij te laat.

Als het wijzen niets uithaald dan moet je maar eens een welgemikt tikkie tegen de voorkant *sorrie voor de Pennie's ) desnoods het hoofd geven. ER WORDT NIET GEDREIGD aan de lijn. Die pony MOET daar blijven

Ik heb die pony al helemaal volgemepd maar het helpt niks.. ik laat me ook heus niet door zo'n 'kleintje' op de kop zetten, pak haar echt wel aan, tikken op de hals/kont en wat dan ook helpt allemaal niet bij haar.. ze doet het zo weer.. we hebben haar nog niet weer gelongeerd maar misschien morgen ofzo, misschien had het ook wel te maken met dat we het te vaak deden (omdat we het 2 dagen ervoor ook hadden gedaan en we waren al een tijdje niet het bos in geweest) de volgende keer (morgen misschien) dat we gaan longeren zal ik even vertellen hoe dat ging want misschien lag het dus daar wel aan


Je moet haar ook niethelemaal vol meppen, dat heeft geen zin...... een tik op het juiste moment is voldoende

Melia
Berichten: 9848
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 08:51

KiWiKo schreef:
Je moet haar ook niethelemaal vol meppen, dat heeft geen zin...... een tik op het juiste moment is voldoende


Ja weet ik, maar het heeft geen zin want de pony luisterd daar niet naar, ik ga er zometeen naartoe en dan vertel ik hoe het gegaan is (met longeren)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 09:04

succes

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Re: aan de longe: steigeren, hoofd naar binnen draaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 09:05

Vraagje: hoe dik is de vacht van de pony. Als je zomaar een zwieper met de zweep geeft, kan je hebben dat de slag al zijn grootste kracht verloren is, op het moment dat je de pony raakt. Als je pony dan ook nog zon berevacht heeft, maakt het allemaal niet veel indruk.
En ja, dan kan je idd blijven meppen...

Misschien kan iemand kijken naar hoe je de zweep hanteert, en je tips geven om hem te gebruiken?

Melia
Berichten: 9848
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 09:08

Ze begint nu gigantisch aan het haren en er zijn er al een heleboel uit maar ze heeft niet zo heel veel haren er meer op zitten
Nou de eigenaar heeft er niet zoveel verstand van dus ik weet niet wie er dan naar zou moeten kijken

Melia
Berichten: 9848
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 11:57

het lach volgens mij niet aan die vorige keer.. ben er net geweest en ze was wéér aan het klieren, ze heeft wéér 1 keer gesteigerd (vorige keer vaker) en ze gaat telkens stil staan.. niks helpt.. ik heb haar gestraft (op allerlei manieren) heb het zonder zweep geprobeerd, werkte ook niet want ze ging nog stilstaan en in de 'steigerhouding' en heb haar proberen niet te straffen toen ze stil ging staan maar dat hielp ook niet.. ik weet dat consequent zijn belangrijk is maar het lukt me gewoon echt niet heb haar uiteindelijk wel zover gekregen dat ze een paar (3/4) rondjes heeft gedraafd aan de longe maar toen ben ik gestopt (als beloning voor haar, zodat ze weet dat ze het goed heeft gedaan en heb haar ook goed beloond) maar later heb ik haar nog even laten crossen in de bak zodat ze toch een beetje haar energie kwijt was

_Maggy_

Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Nijverdal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:45

net even alles doorgelezen wou ook al topic openen
( off topcic ) RIEKS je bent me op alles voor

net in een ander topic gezien ( met jong hengste 10 maand ) dominantie probleem. ( ik weet neit meer wie het gezegt heeft maar; ) die zij dat je niet moest laten zien dat je bang bent ( dus achteruit dijnzen ) maar er juist op af stappen van ; ik sta boven jou..
( mijn verhaal ; )
maar zonder zweep is ze zéér sloom en als je dan alleen de zweep op wilt pakken ( ligt naast me ) dan draait ze om en heb je er niks meer aan meestal loop ik dan naar haar toe en begin weer opnieuw. maar dit is niet goed, weet ik. want zo wint zij het weer van mij. hoe moet ik haar anders weer doorlaten gaan zónder dat ze begint te stijgeren
alvast bedankt

Bienotje

Berichten: 10875
Geregistreerd: 09-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:52

Leuk zo´n klein shetje, maar op dit moment maakt dit beestje er gewoon gebruik van dat jij nu niet weet wat je ermee aan moet... Dat jij nu allerlei methodes (in hetzelfde half uurtje van het longeren door elkaar probeert geeft ook niet echt een hint door bij je shetje wat je nu van hem verwacht)..

Ondertussen is het zelfs zo dat misschien al dat gemep van je averechts werkt ofzo.. Zorg voor afwisseling en vraaag of een overwichtig persoon met longeerervaring eens mee gaat om te helpen bijvoorbeeld.

_Maggy_

Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Nijverdal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:02

ja ik zal eens kijken, of ik iemand kan vinden we doen veel afwisseling bijna altijd als we met z'n 2en zijn gaan we het bos in wandelen enzo. en een x aan de lange lijn. x aan de lijn springen. en dan af en toe ( als we alleen zijn of neit zoveel tijd hebben ) gaan we een x longeren dus. we wisselwel veel van de dingen die ze moet doen