wat vinden jullie van links/rechts inwerking pessoatuig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

wat vinden jullie van links/rechts inwerking pessoatuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 12:48

Zoals in de titel:

Wat vinden jullie van links/rechts inwerking pessoatuig?

Op het moment dat mijn paard meer gaat onderzetten met het pessoatuig dan krijg ik ook een grotere rechts/links inwerking.
Ik ben er nog niet over uit of ik dit nou positief vind omda tik hiermee mijn paard stimuleer om achter het bit te gaan lopen.

Wat zijn jullie ervaringen en meningen hierover.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:04

Ik werk zelf niet met een pessoa, stalgenoten wel, maar het stukje in je tekst viel me op "omdat ik hiermee mijn paard stimuleer om achter het bit te gaan lopen"
Zolang jij -net als bij elke hulpteugel!- je paard voldoende voorwaarts houdt kan hij niet achter de teugel kruipen imo.
Ook met een pessoa is er werk voor de longeur natuurlijk.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 14:09

Urielle schreef:
Ik werk zelf niet met een pessoa, stalgenoten wel, maar het stukje in je tekst viel me op "omdat ik hiermee mijn paard stimuleer om achter het bit te gaan lopen"
Zolang jij -net als bij elke hulpteugel!- je paard voldoende voorwaarts houdt kan hij niet achter de teugel kruipen imo.
Ook met een pessoa is er werk voor de longeur natuurlijk.


Ik snap wel wat je bedoelt. Maar je kan je voorstellen als je bij elke pas links/rechts ingewerkt wordt je het bit gaat loslaten.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:33

Ik begrijp je bedoeling
Tja, hoe grof is die inwerking? Ik zie het zelf bij de gogue en de bijzets voorn. gebeuren op het moment dat het paard zelf al van het bit afkomt en dat daardoor het bit niet meer 'stabiel' ligt. Maar dat is dus op het moment dat ik zelf niet op heb staan letten en het paard ff van het bit afkwam.

Tieme
Berichten: 4963
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: wat vinden jullie van links/rechts inwerking pessoatuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 08:02

Hoe bedoel je het precies? Dat hij zeg maar steeds grotere rukjes in z'n mond krijgt??

Dat vindt ik namelijk het grote nadeel van die pessoa. Ik gebruik hem ook bij mijn paard (fries) en die krijgt steeds rukjes links/rechts in z'n mond. dit komt doordat hij het achterbeen naar achteren beweegt en hierdoor de pessoa teugel ook iets naar achteren trekt.
mijn paard blokkeerd echt door die rukjes of gooit z'n hoofd inderdaad achter het bit om het te ontlopen. hoe goed ik hem ook vooruit drijf.
ik heb nu de pessoa hoger zitten dan normaal. dus niet in die hoeking van z'n benen. Volgens velen zou hij nou niet goed zitten en niet helpen, ik zie juist het tegenovergestelde. hij loopt zo super over de rug en het bit ligt veel stiller.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 18:36

Wel goed dat je dat zegt. ik had hem eerst hoger en toen had ze er geen last van. Eigenlijk heel logisch ook, maar daar had ik even niet aan gedacht.
Dat betekend vervolgens twee dingen:
Als hij sterk inwerkt op het achterbeen maakt het achterbeen een grotere uitslag en zal hij meer inwerken op de mond.
Als je hem hoger doet vraag ik mij ook af of het paard nog voldoende getraind wordt in het achterbeen maar heeft ze iig geen last meer in de mond.

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: wat vinden jullie van links/rechts inwerking pessoatuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:29

Dit is voor mij ook de reden dat ik niet meer met pessoa longeer, maar met touwtjes, à la Lammert Haanstra. Ik hou dan zelf haar achterhand er goed bij met de zweep en ze treedt daarmee ook goed onder en wordt snel nageeflijk.
Beetje onduidelijke foto, maar zo loopt ze aan de touwtjes:
Afbeelding

Doordat de pessoa van de achterhand tot aan de mond doorloopt, krijgt ze veel weerstand in haar mond bij het bewegen van haar achterhand. Bij mijn paardje resulteerde dat in hoofd in de lucht gooien, bit vastpakken, rug hol maken, buik uitzetten en hele korte passen zetten en niet onder willen treden.. Juist hetgene wat ik dus absoluut niet wilde zien..

Met de pessoa loopt ze net zoals op deze foto,
Afbeelding