VD met leasepaard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

VD met leasepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 17:10

Ik heb een beetje een probleempje
Ik lease een paard van een manege voor 2 dagen per week. Ik ben sinds vorige week hélemaal weg van VD , maar mijn vraag is eigenlijk of ik wel kán VD-en met een leasepaard. Gister ben ik begonnen met een snoepje voorhouden en dan zorgen dat ze wacht tot de klik voordat ze hem mag pakken. Ik had eerlijk gezegd het idee dat ik het fout deed..

Ik had een snoepje. Ik hield hem voor en ze wilde hem pakken. Ik sloot mijn hand zodat ze er niet bij kon. Toen begon ze aan mijn hand te zeuren en ik gaf d'r een tik met een duidelijke NEE! erachteraan. Ze schrok er best wel van, maar daarna toch weer door zeuren. Weer een tikje. Toen keek ze weg en ik klikte. Ze keek weer om en pakte het snoepje. Hevig beloont. Met een appeltje had ze hem al voor de klik, dat ging dus fout...

Ik wil het heel erg graag doorzetten, maar het lijkt me niet erg verstandig als ik dat ga aanleren. Als andere dan een snoepje willen geven kijkt ze weg of wacht op de teken. Als dat niet komt snapt ze het niet meer.

Wat moet ik doen. Het wel doorzetten, maar dan met andere dingen en geen eten. Of niet doorzetten en dan.. geen idee

Can you help me?

Groetjes Iris en hoef van Sanja

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 18:19

Je hoeft op zich geen clicker te gebruiken, dat hoeft niet dé methode te zijn met VD, ik doe het zonder; los van dat Katie een makkelijk paard is daarin.
Ik weet niet wat voor plannen je hebt met VD, voordat je begint begin je eigenlijk met het aanleren van de Basiscommando's; gangen stap-draf-galop-halt etc. Het kost zeker tijd, ik zou nog veel site's bekijken en ervaringen doorlezen. 2x per week oefenen is lastig, maar hoeft niet onmogelijk te zijn, toch ?

Succes!

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 21:06

Oké bedankt

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:28

Persoonlijk zou ik het anders aanleren met de clicker...

Ze moet eerst weten wàt de click betekend.
Je het kan het leren dmv 'targetten'.
Dat houdt in dat je bijvoorbeeld een zweepje voor haar neus houdt. Zodra ze met haar neus ertegen aan gaat om te snuffelen, click je en geef je meteen de beloning (snoepje+stem). Dit herhaal je een paar keer totdat je denkt dat ze het doorheeft.
Om dat nog eens extra te controleren kan je het zweepje op een andere plaats houden, zodra ze dat weer aanraakt click je weer. Etc.

Maar je kan de kunstjes natuurlijk ook zonder clicker aanleren. Zelf vind ik dat het handigst want ik heb m'n handen al vol aan de snoepjes en attributen die ik gebruik

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 17:14

Ja ik had ook al gedacht aan het targetten, maar ik wilde gewoon even snel voor mijn les testen of ze het een beetje kon. Zaterdag ga ik dan wel beginnen met het zweepje, doekje, hand of iets dergelijks.

wupke
Berichten: 2318
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:34

Ten eerste moet je wel weten of het mag van de manege!
Ik zou je echt aanraden om met clicker te werken. Je begint gewoon met klik en snoep geven zodat ze gaat snappen wat de klik betekent! Enzo ga je verder!

KeeK

Berichten: 3748
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Huis ter Heide

Re: VD met leasepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:14

Ik zou op z'n minst even overleggen met de eigenaar van het paard (eigenaar van de manege). Als zij er geen problemen mee hebben, zou ik wel opzoek gaan naar een andere methode, zoals meerdere mensen hier al meldden (en een voorbeeld gaven van een andere methode).

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 17:12

Ik denk niet dat ze het zo erg vinden, maar de andere mensen die haar ook leasen of rijden, daar maak ik me meer zorgen om. Tot steigeren, compliment, buigen of iets anders moeilijks komt het toch niet, maar ik wil het volgen, draven, stappen etc op commando wel proberen en targetten. Dat met dat snoepje misschien maar niet, want als iemand anders dan iets wil geven snapt ze het niet meer..

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:11

Ik heb even niet alle reacties gelezen, maar bij het niet-eten zou ik dan juist een commando geven voor het níet eten en dus niet voor het wél eten. Op die manier kan jij het 'trucje' wel toepassen en hebben anderen er geen last van ...
Zo heb ik het iig gedaan Maar dat hoeft op zich niet persé met clickertraining. Als je dat wel doet, moet je eerst duidelijk maken wat een click nou eigenlijk betekent.

Laurine

Berichten: 1675
Geregistreerd: 01-05-05
Woonplaats: ´t Harde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:17

Tuurlijk kan je vd met een leasepaard ik heb een leasepony en ik doe het ook ik doe het zelf ook met een klikker alleen ik lease haar voor altijd zegmaar Maar! Je moet wel heel duidelijk zijn je moet goed opletten als je een snoepje in je hand hebt en een clicker en ze ruikt aan het snoepje net zolang je hand dichthouden en volhouden draait ze met haar hoofd weg eerst klik dan iets lekkers je kan het aanleren als je maar duidelijk consequent ofzoiets bent

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 21:23

Maroush schreef:
Ik heb even niet alle reacties gelezen, maar bij het niet-eten zou ik dan juist een commando geven voor het níet eten en dus niet voor het wél eten. Op die manier kan jij het 'trucje' wel toepassen en hebben anderen er geen last van ...
Zo heb ik het iig gedaan Maar dat hoeft op zich niet persé met clickertraining. Als je dat wel doet, moet je eerst duidelijk maken wat een click nou eigenlijk betekent.


Jaaa
Ik denk dat ik het wel begrijp. Ik moet belonen als ze het niet eet en niet belonen als ze wel eet. Ik heb mijn poging met het snoepje al gestaakt en k ga gewoon mijn eigen dingen doen. Iemand toch nog alternatieven?