[LO] Groot paard maakt kleine volte

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

[LO] Groot paard maakt kleine volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 19:40

Een nieuw topic omdat dit toch een heel andere vraag is. Als dat niet de bedoeling is plak ik het wel in mijn andere topic erbij

Mijn bijrijdpaard maakt tijdens het longeren nogal een kleine volte. Ook als ik de longe langer houd, of zelf een soort van rondje ga meelopen houdt hij de volte klein. Vaal krijg ik zelfs een boogje in de longeerlijn omdat hij zo'n kleine volte maakt. Iemand een idee hoe ik dit kan veranderen? Met de zweep naar buiten 'duwen' werkt niet, hij houdt het kleine rondje.

Op zich niet zo'n probleem maar hij is redelijk groot en ik heb gewoon liever dat hij een groter rondje maakt, ook valt hij snel uit de galop op dit ienieminierondje.

Iemand tips hoe ik dit kan veranderen?

Pur
Berichten: 833
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: zuid-beijerland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:42

je buitenlijn iets meer toestaan en meer schuin achter het paard lopen zodat je hem een beetje naar buitendrijft.

Zunzuncito

Berichten: 1574
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Re: [LO] Groot paard maakt kleine volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:44

Doet hij het op alletwee de kanten? Heb je al eens geprobeerd wat veder richting zijn achterhand te gaan staan zodat je hem een beetje meer vooruit kan drijven. Hoe loopt hij onder het zadel als je een volte maakt?

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 19:47

Ik longeer met 1 lijn, heb dus geen buitenlijn

Verder rijd ik dit paard nog niet, van de zomer gaan we hiermee beginnen. Op dit moment ben ik vooral bezig met hem longeren (ik doe hem nog niet zo lang).
Hij doet het inderdaad op alletwee de kanten, het lijkt wel of hij in zijn spoor wil blijven lopen ofzo. Soms maakt hij hem zelfs nog kleiner.

Ik zal eens proberen meer richting zijn achterhand te staan, misschien dat dat werkt.
Bedankt!

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [LO] Groot paard maakt kleine volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 10:33

Misschien kun je eerst weer een aantal keren iemand vragen om met het paard mee te lopen zodat hij kan zien wat je bedoelt.Als je weer alleen aan de slag gaat.Ik doe de hand waar de lijn in zit wel eens een klein stukje omhoog en een beetje naar voren toe {ik begleid hem dan als het ware wat naar buiten toe} en zeg daarbij dan naar buiten en wijs met de zweep naar de kont van het paard.

Ik weet niet waar je longeert in de bak of in een longeerbakje.Maar als je in een gewone bak longeert kun je de bak ook eens afzetten en een longeerbakje er van maken dan heeft hij even wat meer streun en lukt het mss wat beter.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:24

MarianneR schreef:
Ik longeer met 1 lijn, heb dus geen buitenlijn


Dubbele longe dan eens proberen?

Eigenlijk is dit denk ik een soort aanleuningsprobleem: hij wil geen druk op de longe nemen.
Probeer 'm toch naar buiten te sturen met de zweep, tik 'm gerust aan met de slag van je zweep (zorg dat die lang genoeg is!) op de plaats waar je anders met je kuit in zou komen.

sscs
Berichten: 83
Geregistreerd: 28-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:00

Als ik jou was zou ik even iemand mee laten lopen, kijk als je in de gllop wil hebben lukt dit niet goed, maar het valt te proberen

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: [LO] Groot paard maakt kleine volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:19

Met de vuist waarin je de longeerlijn vasthoudt, kleine op en neer gaande bewegingen maken. In de lijn komt dan een golfbeweging. Het paard zal meer naar buiten gaan. Het paard moet dan wel voorwaartse drang hebben. Laat het paard duidelijk merken dat het op de cirkel moet blijven. Sta ook aan het eind van het longeren niet toe dat het paard naar je toe komt. Laat het paard op de cirkel halthouden, maar niet afwenden en naar je toekomen. Dat kan voor een paard verwarrend zijn. Als het paard naar binnenkomt op beide handen, dan onttrekt het zich aan de invloed van de longeur. Als het paard ontdekt, dat je op die manier onder het werk uit kan komen, omdat het niet meteen wordt opgelost, zal het probleem alleen maar groter worden. Het probleem ligt dus bij degene die longeert. Als je de mogelijkheid hebt om met meer ervaren paarden wat vaker te longeren, dan wordt je daar handiger in en reageer je sneller. Die handigheid kun je bij een paard wat zich aan de hulpen onttrekt dan goed gebruiken. Je kan het longeren ook samen doen, met iemand die meer longeer ervaring heeft. Je pakt het dan heel snel op, zeker als iemand meekijkt en je tips geeft hoe je een probleem moet oplossen, als dat dreigt te ontstaan of er is.

Val_Mel

Berichten: 420
Geregistreerd: 18-07-06

Re: [LO] Groot paard maakt kleine volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 22:21

probeer wat meer naar zijn achterhand te gaan staan of naar buiten te drijven door naar zijn schouder te wijzen eventueel met een zweepje
mijn pony deed dat eerst ook maar heeft het afgeleerd oor het naar buiten wijzen.. Lachen
veel succes Knipoog

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Re: [LO] Groot paard maakt kleine volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 07:42

Dit topic is van April, ik mag toch hopen dat het probleem onderhand wel opgelost is Knipoog

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Re: [LO] Groot paard maakt kleine volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 17:09

Probleem is opgelost Lachen
Hij maakt nog steeds een redelijk klein rondje maar het hele longeren gaat stukken beter!

Bedankt voor de tips allemaal.

Ik ga even TEMmen voor een slotje Lachen

batje

Berichten: 10563
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Re: [LO] Groot paard maakt kleine volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:10

bij deze Lachen