los longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esther_Luna

Berichten: 265
Geregistreerd: 28-09-05

los longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 12:33

ik weet niet of dit ook hier moet.. maar kun je een veulen van anderhalf los longeren?
Dus los in de bak zetten en dan soort opjagen .. dan kan die zelf weten welke kant die op kan..

Ier

Berichten: 8307
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: home is where the heart is <3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:31

Nee, ik zou het niet doen. Ik denk overigens ook niet dat je dit longeren kunt noemen maar eerder opjagen.. Ik denk dat als je je pony gewoon op het land zou zetten ie zichzelf ook wel genoeg beweging geeft.

Laat 'm nu ie jong is nog genieten van z'n vrijheid & ga er later mee aan de slag!

Esther_Luna

Berichten: 265
Geregistreerd: 28-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 18:33

Ier_ schreef:
Nee, ik zou het niet doen. Ik denk overigens ook niet dat je dit longeren kunt noemen maar eerder opjagen.. Ik denk dat als je je pony gewoon op het land zou zetten ie zichzelf ook wel genoeg beweging geeft.

Laat 'm nu ie jong is nog genieten van z'n vrijheid & ga er later mee aan de slag!



mijn paardje wil niet echt super spelen in de wei dat is dus het jammere.. want als die in de wei staat wil ze niet eens rennen en ze word dan heel actief en gaat dan echt heel lastig worden ( bijten, slaan met haar voorbenen enz ) dus ik wil wel iets met haar doen maar als niets kan

Esther_Luna

Berichten: 265
Geregistreerd: 28-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 20:07

en met wandelen raakt ze haar conditie ook niet echt kwijt..

Valentinow

Berichten: 986
Geregistreerd: 18-03-06
Woonplaats: België, Antwerpen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:39

Ik zou haar wel opjagen maar niet in een longeer bak ergens waar ze genoeg vrijheid heeft dat ze niets stelling moet doe en dan kan je haar los opjjangen!

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:44

Nee opjagen zowiezo niet. Persoonlijk vind ik dat nog wat te 'agressief' ( ik weet niet welk woord ik moet gebruiken) voor nog maar een klein veulen. Wat je wel zou kunnen doen is de woorden zoals stap, draf gaan aanleren. Maar dit zou ik eerst doen aan het halster en zonder zweep. Zweep is een straf en geen hulpmiddel om ies aan te leren.

Valentinow

Berichten: 986
Geregistreerd: 18-03-06
Woonplaats: België, Antwerpen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:46

Nee stap en draf leren vergt heel veel moeite in het kopje zeker NIET doen!!

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:15

Waarom niet Valentinow?

Luuz

Berichten: 1959
Geregistreerd: 26-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:24

Stap en draf vinden ze echt niet zo gek moeilijk hoor! Anders zou je ook zeker niet een voetje kunnen vragen of stil laten staan aan een hek...

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 07:43

RicardoOpa schreef:
Zweep is een straf en geen hulpmiddel om ies aan te leren.

Deze uitspraak vind ik heel raar. Ik weet niet waar je dat geleerd heb, maar bij is het toch echt andersom. Mijn zweep is juist een hulpmiddel, een verlenging van mijn arm en is er niet alleen om mee te straffen.

Verder is los longeren heel goed, maar absoluut niet voor een veulen. Een veulen laat je lekker op de wei staan met zijn vriendjes waar hij zijn energie kwijt kan op de momenten dat hij dat nodig vind.

Onia
Berichten: 142
Geregistreerd: 16-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:42

Mijn veulen wil ook niet zo veel spelen in de wei totdat ie deze week opeens doorhad dat het voorjaar is, wacht maar af je veulen gaat vanzelf wel spelen, als je haar met andere veulens in de wei hebt staan.

Onia
Berichten: 142
Geregistreerd: 16-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:43

En een zweep als strafmiddel???, dan weet je niet helemaal hoe je m moet gebruiken

Esther_Luna

Berichten: 265
Geregistreerd: 28-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 15:48

heej allemaal! heel erg bedankt..!
Een zweep als strafmiddel heb ik ook nog nooit van gehoord..:S maarja
dooeiii

UniFlap

Berichten: 2749
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Alblasserdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 20:29

ik zou hem gewoon een bal/pion of noem een speelding geven, en lekker blijven wandelen! Wacht maar tot hij/zij 2,5 is voordat je hem los gaat longeren!

Esther_Luna

Berichten: 265
Geregistreerd: 28-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 08:45

een bal heeft ze al ( in de stal ) want ze staat samen met haar mOeder en een vriendje in de wei.. Later gaat ze ook in de grote wei en dan staan ze met zijn alle bij elkaar in ( Ongeveeg 15 paarden )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:54

je kan ze best een beetje laten rennen op die leeftijd maar wel in een goede ruimte zodat ze niet op voltes enzo gaan lopen want dat is te belastend en ook niet te vaak, Ziew het meer als een soort van spelen dan opjagen..

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:58

Owkeej, tuurlijk hoeft een zweep geen straf te zijn.
Maar bijv. als jou paard niet goed reageert, zou ik hem een tikje geven. Als een soort van aansporing. Het is een paard niet aangeleerd om een zweep als hulp middel te zien. Nee, daar zijn de handen, gewicht, been enz. voor.

Maar idd straf is misschien een wat te 'groot' woord

moniquebosch

Berichten: 826
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: bleiswijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:47

denk dat je dat veulen/jaarling gewoon lekker zijn eigen gang moet laten gaan.

sscs
Berichten: 83
Geregistreerd: 28-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:07

Als ik jou was zou ik het niet doen, want een paard is snel de vertrouwen in je kwijt als je dit zo wil gaan doen.
Als ik jou was ( en zeker bij een paard van 1½ ) zal ik hem/haar gewoon aan de longeerlijn zetten