Mond open

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Mond open

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 17:47

Hoi,

Ik heb een shetje die met longeren zijn mond overdreven ver open doet en dit terwijl ik echt niet trek, ik heb gewoon contact maar trekken doe ik echt niet..
Zou het aan het bit kunnen liggen?
Hij heeft wel een vermoeiende 'jeugd' gehad, zou dat het kunnen zijn??

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!!

ps: de andere shet heeft geen last van het bit en doet ook haar mondje niet open

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 18:01

hmm geen idee, moeilijk te oordelen zo. Sommige paarden zijn ook wel eens boos en gaan dan met open mond lopen zodat ze door hun mond ademhalen. Het heeft niet altijd wat met trekken te maken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 18:03

RT-P --> LO

_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 18:26

RUBYWHITE schreef:
hmm geen idee, moeilijk te oordelen zo. Sommige paarden zijn ook wel eens boos en gaan dan met open mond lopen zodat ze door hun mond ademhalen. Het heeft niet altijd wat met trekken te maken.

nee, hij protesteert niet denk ik want hij vindt het juist leuk en briest/kijkt met oortjes naar voor enzo..

mariettek

Berichten: 1696
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 18:50

Het kan zijn dat hij zijn mond open doet om toch onder het werk uit te komen (ook al trek jij niet). Het kan natuurlijk ook een andere reden hebben, en een controle door de tandarts is zeker aan te raden.

Als daar niets uitkomt, kun je misschien met een dubbele neusriem gaan werken. Hierdoor kan hij zijn mond niet (goed) opendoen, en ligt het bit ook stiller in zijn mond.

Succes!

_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 19:50

mariettek schreef:
Het kan zijn dat hij zijn mond open doet om toch onder het werk uit te komen (ook al trek jij niet). Het kan natuurlijk ook een andere reden hebben, en een controle door de tandarts is zeker aan te raden.

Als daar niets uitkomt, kun je misschien met een dubbele neusriem gaan werken. Hierdoor kan hij zijn mond niet (goed) opendoen, en ligt het bit ook stiller in zijn mond.

Succes!

Dat kan ik idd proberen een dubbele neusriem

Tanden kunnen het niet zijn want ze zijn 2 weekjes geleden geweest en eten doet ze ook gewoon

magic_lover

Berichten: 15572
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 22:09


_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 07:27

magic_lover schreef:
mijn paard doet dat ook wel, terwijl ik idd ook niet trek

maar die kauwt vrij veel...

http://img444.imageshack.us/img444/3935/p11603930bk.jpg

kijk zelfs als ik me hand naar voor doe..
http://img444.imageshack.us/img444/8681/p11604134wc.jpg
vooral op de foto's valt het op in het echt weet ik niet dat zie ik ook niet ik zal eens vragen...
maar het is wel lastig.

dus ben ook wel benieuwd naar wat het kan zijn enz.

Tijdens rijden met een klein meisje uit mijn straat doet ze het dus weer niet en idd, ik trek ook niet!
ik zat te denken aan een rubberen bitje, zou dat iets oplossen?

Cathlin

Berichten: 355
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Naaldwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:17

IK weet niet of je het al gebruikt maar ik zou een compinatie neusriem er aan doen

chaai

Berichten: 1049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Ruinerwold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 15:32

Met een neusriem los je niks op, je doet aan symptoombestrijding en het kan goed zijn dat je pony alleen nog maar meer in protest gaat.
Hij doet echt niet voor niks zijn mond open, je moet eerst de oorzaak zien te achterhalen. Je zegt zelf dat je niet trekt, dat zal ik voor het gemak gewoon aannemen, dan sluiten we die oorzaak uit. Het kan heel goed aan het bit liggen, ik heb het zelf ook meegemaakt. Jelmer heb ik aan de lange lijnen leren lopen met een leerbitje, hij heeft er jaren geweldig op gelopen. Een paar maanden terug ben ik gaan rijden met een mylerbit, waar hij super op loopt. Ook eens uit gaan proberen aan de lange lijnen, en dat ging een stuk beter. Als ik nu een leerbit in doe heeft hij de hele tijd zijn mond open, en reageert ook heel slecht op de hulpen, hij wordt er absoluut niet nageeflijk van.
Een ander paard waar ik veel mee gewerkt heb, was een jonge lusitano-hengst. Eerst met een touwhalster beleerd, maar op een gegeven mooment wouden we er toch een bitje in doen. Zijn eigenaar had alleen een myler, dus hebben we dat geprobeerd. Ik zal je niet vertellen wat een drama dat was, dus toen hebben we mijn leerbit geprobeerd. Het beestje liep er super op, en doet dat nog steeds.

Dit zijn 2 voorbeelden welke de invloed van een al dan niet 'passend' bit weergeven. In beide gevallen gaven de paarden aan het bit niet te accepteren, door hun mond open te doen en niet goed te reageren op de hulpen.
Het kan in jouw geval heel goed met het bit te maken hebben, maar het hoeft niet zo te zijn dat een ander bit direct de oplossing is. Probeer eens een bitje te lenen van iemand, zodat je het uit kan proberen zonder dat het je gelijk veel geld kost. Er zijn zoveel mogelijkheden, maar vertel eens met wat voor bit je nu eigenlijk werkt?

magic_lover

Berichten: 15572
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 15:35

kinuh schreef:
Tijdens rijden met een klein meisje uit mijn straat doet ze het dus weer niet en idd, ik trek ook niet!
ik zat te denken aan een rubberen bitje, zou dat iets oplossen?

veel mensen denken dat rubberen bitje wat op lost, maar door wrijving gaat dat enorm branden in de mond van de paard... ook niet erg fijn dus.

ik rijd met een dubbel gebroken bitje.. misschien dat ie te dik is geen idee..

chaai

Berichten: 1049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Ruinerwold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 15:42

Sinds ik met Jel met een myler werk, zijn voor ons de volgende dingen opgelost:
-hij gooit niet meer zijn tong over het bit
-doet zijn mond niet meer open
-kantelt zijn hoofd niet meer
-is zachter geworden in zijn mond

Ik heb me goed laten voorlichten, en met de voorbeelden van myler ben ik erachter gekomen dat veel 'normale' bitten anatomisch gezien gewoon niet in een paardenmond passen. Dat Jel zo verbeterd is is voor mij het bewijs dat het werkt. (Wat niet wil zeggen dat het voor iedereen de oplossing is.)

_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Re: Mond open

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 18:06

De shet loopt met een gewoon gebroken bitje, voor een shetlandertje.. maar het rare is, met rijden doet ze dit niet!!
Ik denk dat een gebroken bitje voor haar te scherp is want ze is heel gevoelig in de mond (vandaar dat ik ook echt niet trek)

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 03:17

Misschien is het bitje te dik

_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 14:31

MSQuincyTE schreef:
Misschien is het bitje te dik

Jaa, ik ga eens een dunner bitje proberen!

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 14:42

Mijn paard dee het ook, maar heb nu een neusriem en nu doet ie het niet meer (gaat ook wat moeilijk).
Het kan idd zo zijn dat het bitje wat te dik is!
Shetties zijn ook zo klein

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 14:50

Ik rij zelf altijd met dunnere bitjes en zonder neusriem

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:12

Je hoeft niet perse met bit te longeren, halster kan ook. Bij grotere paarden kun je eventueel nog een kaptoom gebruiken, maar ik geloof niet dat je die in maat shet kunt krijgen

_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 09:32

Cassidy schreef:
Je hoeft niet perse met bit te longeren, halster kan ook. Bij grotere paarden kun je eventueel nog een kaptoom gebruiken, maar ik geloof niet dat je die in maat shet kunt krijgen

Haha, een kaptoom gaat wel ver voor zo'n klein ding

Met halster trekt ze dus ontiegelijk hard

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:07

Dan kun je een touwhalster proberen.
En een paard kan alleen trekken als jij blijft trekken...Dus neem druk, vraag naar binnen en laat weer los.

_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 17:56

Cassidy schreef:
Dan kun je een touwhalster proberen.
En een paard kan alleen trekken als jij blijft trekken...Dus neem druk, vraag naar binnen en laat weer los.

Ik trek niet maar Polly gaat hangen op de lijn, als ik dus de lijn 'geef ' Loopt ze naar buiten en gaat daar weer hangen

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:12

Dat meisje rijdt met een stangetje en je longeert met gebroken bit? Als je je longeerlijn onder de kin aan beide bitringen vastmaakt, steekt de punt van een gebroken bit in t gehemelte.
Ik zou eerst eens hetzelfde bitje gebruiken als dat er met rijden gebruikt wordt.

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:42

RUBYWHITE schreef:
hmm geen idee, moeilijk te oordelen zo. Sommige paarden zijn ook wel eens boos en gaan dan met open mond lopen zodat ze door hun mond ademhalen. Het heeft niet altijd wat met trekken te maken.


paarden ademen door hun neus en niet door hun mond

Blesa
Berichten: 16
Geregistreerd: 31-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:41

Mrietjesueel schreef:
Dat meisje rijdt met een stangetje en je longeert met gebroken bit? Als je je longeerlijn onder de kin aan beide bitringen vastmaakt, steekt de punt van een gebroken bit in t gehemelte.
Ik zou eerst eens hetzelfde bitje gebruiken als dat er met rijden gebruikt wordt.

Ze gebruikt geen stangetje maar gewoon een enkel gebroken bitje hoor
Maar inmiddels is het opgelost, we hebben een nieuw bitje gehaald en het werkt erg goed!! (Ruitersport zij dat dit de goede was )

(Ik ben haar zusje)