Grondwerk een optie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Grondwerk een optie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 16:59

Eerst even 2 dingen:
ik weet niet zeker of dit topic hier juist staat en ik heb geen ervaring op dit gebied, dus correct me if í'm wrong..


Ik heb 2 verzorghaflingers. Eentje daarvan, Falco(nu ongeveer een jaar bij deze eigenaar), rijd ik niet meer op. (Omdat hij regelmatig er plots vandoor schoot tijdens het rijden. Ikzelf en ook de instructrice konden geen oorzaak vinden waarom hij dat deed en na en aantal keer eraf te zijn gevallen vond ik het niet meer verantwoord om er op te stappen, als ik de reden wist, konden we daaraan werken..)

Waarschijnlijk is hij bij een vorige eigenaar een paar keer geslagen oid. Als je de stal inloopt is vaker de eerste reactie: *schrik* en kruipt hij bang in een hoekje, totdat hij ziet dat er niets gebeurd en komt hij naar je toe. Tegenwoordig doet hij dat zelden nog en heeft hij wat meer vertrouwen gekregen.
Hij heeft zo nog een aantal dingen waarin hij wss bang is voor iets wat er gaat gebeuren. (Bijv. op de wei en je wilt hem halen, hij komt naar je toe en als je hem dan wou pakken om mee naar stal te nemen rent hij hard weg. Dit hebben we proberen op te lossen door als hij komt een koekje te geven en dan niet vastmaken aan halster maar gewoon los te laten staan. zodat hij weet dat er niets gebeurt als iemand naar hem toekomt. helaas doet hij dit nog steeds.)

Nu dacht ik misschien dat het een optie is om grondwerk(/basis van vrijdheidsdressuur aanleren) met hem te gaan doen. Op deze manier kan ik toch met hem bezig zijn en krijgt hij mss meer vertrouwen.
Ik heb het een en ander op internet gezocht en kwam het boek: Grondwerk met paarden van Inge Teblick tegen. Dit lijkt mij een goed boek over grondwerk en ook voor mijzelf.

Nu is mijn vraag, is het verstandig om hieraan te beginnen? En is het boek een handige leidraad?

Verder zijn alle tips van harte welkom!

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:53

Ja, ik denk dat het een goed idee is om grondwerk met m te gaan doen !

Boek heb ik zelf niet, maar wel paar keer in gebladerd bij iemand anders, volgens mij zit het ook daar wel goed mee

AnitaJoeri
Berichten: 66
Geregistreerd: 29-05-06

Re: Grondwerk een optie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:02

ik denk dat het voor zijn vertrouwen in mensen en in jou wel handig zou zijn.
Het boek ken ik niet.

yrsa
Berichten: 87
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: België

Re: Grondwerk een optie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:34

hey,

ik heb dat boek ook, het is wel een goed boek (alleen is alles zo vervelend klein lettertype, ma kom). Heb er al wel veel uit geprobeerd en het werkt goed.

Ik doe ook aan parelli, en dat kan ik je zeker aanraden!!

Maar over het clickeren (om bij jou onderwerp te blijven): ik denk zeker dat het gaat helpen, zeker bij halfingers (doe het zelf ook met eentje )
Je gaat merken dat hij het echt leuk zal vinden om met je te werken en dat hij niet zal willen dat de sessie stopt. Ze doen zoiets echt heel graag. Niet verschieten als hij op het begin wat hevig doet bij een beloning, dat doen ze meestal, maar naarmate je langer clickert worden ze rustiger en hebben ze door dat de beloning wel zal komen...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:40

Het is een goed boek, als je veel met je paard bezig bent en op de goede manier, kan dat de band tussen jullie verbeteren. Heb geen ervaring met clickeren, en je hebt ook niet altijd je clicker bij je, dus zou ik het zonder doen.

Koop een stick en een halstertouw en een leadrope. Met dat boek erbij en de online filmpjes (want je krijgt een beslissende foto in het boek maar online de hele film) kun je zien wat een ander doet, hoe hij er naartoe werkt en wat er fout kan gaan.

Het is een doe-boek, en Inge Teblick heeft ook een online forum waar je eventueel met vragen terecht kunt als het alleen met het boek niet lukt.

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 18:11

Bedankt voor de reacties en tips!
Ik ga eerst even kijken of er beetje een geschikte plek is waar ik dat eventueel zou kunnen doen. En dan eens kijken hoe hij erop reageert.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 18:13

Dat grondwerk kun je ergens in een hoekje doen hoor, touwhalster, leadrope en stick en hij loopt echt niet bij je weg...

yrsa
Berichten: 87
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: België

Re: Grondwerk een optie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 18:35

een stick is bij clickeren niet meteen nodig hoor, er zijn al eenvoudige oefeningen om mee te starten...

Ik gebruik ook geen clicker maar het woordje "ex"