Grondwerk een optie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Grondwerk een optie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 16:59

Eerst even 2 dingen:
ik weet niet zeker of dit topic hier juist staat en ik heb geen ervaring op dit gebied, dus correct me if í'm wrong..


Ik heb 2 verzorghaflingers. Eentje daarvan, Falco(nu ongeveer een jaar bij deze eigenaar), rijd ik niet meer op. (Omdat hij regelmatig er plots vandoor schoot tijdens het rijden. Ikzelf en ook de instructrice konden geen oorzaak vinden waarom hij dat deed en na en aantal keer eraf te zijn gevallen vond ik het niet meer verantwoord om er op te stappen, als ik de reden wist, konden we daaraan werken..)

Waarschijnlijk is hij bij een vorige eigenaar een paar keer geslagen oid. Als je de stal inloopt is vaker de eerste reactie: *schrik* en kruipt hij bang in een hoekje, totdat hij ziet dat er niets gebeurd en komt hij naar je toe. Tegenwoordig doet hij dat zelden nog en heeft hij wat meer vertrouwen gekregen.
Hij heeft zo nog een aantal dingen waarin hij wss bang is voor iets wat er gaat gebeuren. (Bijv. op de wei en je wilt hem halen, hij komt naar je toe en als je hem dan wou pakken om mee naar stal te nemen rent hij hard weg. Dit hebben we proberen op te lossen door als hij komt een koekje te geven en dan niet vastmaken aan halster maar gewoon los te laten staan. zodat hij weet dat er niets gebeurt als iemand naar hem toekomt. helaas doet hij dit nog steeds.)

Nu dacht ik misschien dat het een optie is om grondwerk(/basis van vrijdheidsdressuur aanleren) met hem te gaan doen. Op deze manier kan ik toch met hem bezig zijn en krijgt hij mss meer vertrouwen.
Ik heb het een en ander op internet gezocht en kwam het boek: Grondwerk met paarden van Inge Teblick tegen. Dit lijkt mij een goed boek over grondwerk en ook voor mijzelf.