Wat is het beste (ik longeer met pessoa)?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Wat is het beste (ik longeer met pessoa)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 20:44

hoihoi

ik longeer mijn pony 1 keer per week aan de pessoa, meestal op maandag na een dagje rust, doe dit dan 15-30 minuutjes,
op de laagste stand. ik wil vooral ontspanning en een ruime draf krijgen, is dit dan de juiste stand van longeren? op mn coupons stond de afgelopen keer dat ze soms niet over de rug was en te diep liep (dit laatste doet ze vrijwel nooit vind ik zelf!) maar dan zou de laagste stand het beste zijn toch? dan moeten ze lekker lang en laag lopen en de rug gebruiken, ze word op den duur ook lekker ontspannen en ruim, alleen galop vind ze wat moeilijk en verruimen in draf ook, ze heeft wel veel halslengte met de pessoa, het neusje kan soms best veel richting grond, is dit juist goed?

graag een paar tips.

ps=heb haar ook een keer wat hoger geprobeerd maar toen kwam er protest dus heb ik hem gewoon weer laag gedaan. strakker lijkt me ook geen echte optie..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Wat is het beste (ik longeer met pessoa)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:22

Met Pessoa longeren is erg zwaar voor het paard, dus zou ik het niet na een dagje rust doen, en de dag erna rustig aan doen. Laagste stand is goed, en goed voorwaarts houden. Galop voorlopig vergeten, de laagste stand is daar niet echt geschikt voor.

Kijk even voor advies betreffende de gangen in het volgende topic:

viewtopic.php?f=123&t=619937

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Re: Wat is het beste (ik longeer met pessoa)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 12:30

ik doe het juist na een dagje wei omdat ze er dan net ff lekker door komt, dan is ze de dag erna fijner met rijden, ze heeft een goede conditie en kan het goed aan anders zou ik het niet doen, bedankt voor je tips.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Wat is het beste (ik longeer met pessoa)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:47

Maar is dat eerlijk tegenover je paard? Meteen na een dag rust meteen weer volop in de krul? Paard lenig maken na een rustdag kan ook op een andere manier dan de Pessoa, bijvoorbeeld door grondwerk.

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Re: Wat is het beste (ik longeer met pessoa)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 17:52

Cassidy schreef:
Maar is dat eerlijk tegenover je paard? Meteen na een dag rust meteen weer volop in de krul? Paard lenig maken na een rustdag kan ook op een andere manier dan de Pessoa, bijvoorbeeld door grondwerk.


ik vind het wel eerlijk, zie dat ze er schik in heeft, en wil werken, en een dag rust is gewoon in de wei hoor dus ze staat niet in haar stal ofzo. ja hoor ik zeg gerust dat ik het eerlijk vind tegenover haar, ik zie dr verbeteren. maarja ieder zo zijn mening.

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Re: Wat is het beste (ik longeer met pessoa)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 12:54

30 minuten longeren vind ik persoonlijk te lang, longeren is ontzettend belastend. En diep lopen is ook nog eens ontzettend zwaar. Met pessoa longeren is heel goed voor je paard, maar ook al zit er een bontje/elastiek onder zn billen, je zal hem toch vanachter uit moeten activeren net zoals je onder het zadel doet. 15 minuten, 20 minuten is meer dan genoeg en bouw dit sowieso op!

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Re: Wat is het beste (ik longeer met pessoa)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 17:08

als je goed leest zie je dat ik 15-30 minuten longeer waarvan 5 minuten in en uitstappen Lachen ik weet echt wel wat ik doe.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Wat is het beste (ik longeer met pessoa)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:23

Waarom stel je dan hier de vraag voor tips en zoek je bevestiging als je het toch wel weet? Clown

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Re: Wat is het beste (ik longeer met pessoa)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 18:01

ik stel een vraag over wat de beste stand zou kunnen zijn. niet over hoelang ik kan longeren, dat weet ik wel.

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Re: Wat is het beste (ik longeer met pessoa)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:50

Bonny4life schreef:
als je goed leest zie je dat ik 15-30 minuten longeer waarvan 5 minuten in en uitstappen Lachen ik weet echt wel wat ik doe.


Daarom open je ook dit topic zeker? Oke, een lage stand is goed voor het ruggebruik en met deze stand begin je altijd, want een paard wat niet over de rug loopt kan ook niet in de hoge dressuurhouding lopen, maar ik neem aan dat je dat zelf wel al weet. Dus dit is een superstand, mits je het paard oook voldoende activeert van achteruit, want anders gaat ie alleen maar op de kop lopen en is er geen stuwing van achteruit en dan krijg je een paard wat met zn achterhand maar wat meezwabbert. Een goede stand, maar als je hem op de juiste manier gebruikt wel in het begin zwaar voor het paard en vandaar dus ook dat ik over de tijd begon....Succes! Knipoog

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Re: Wat is het beste (ik longeer met pessoa)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 22:54


MariekeA

Berichten: 1823
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Heerlen

Re: Wat is het beste (ik longeer met pessoa)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 23:56

Pessoa is juist helemaal niet zo belastend en vooral niet in deze stand. Je vraagt het paard alle spieren te strekken en dus te ontspannen. Dat is dus juist helemaal niet inspannend!
Dat bontje achterom heeft een begrenzende werking (zodat hij zijn benen niet achter de massa laat slingeren). Het is echter niet de bedoeling dat je die zo strak zet dat hij zijn achterbenen bijna tussen zijn voorbenen moet plaatsen.
Voorwaarts-neerwaarts gaat juist om ontspanning door het hele lijf. Wat mij betreft dus juist een prima training voor na een rust dagje!

Het is niks voor niks een hulpmiddel dat gebruikt wordt om jonge onbeleerde paarden voor te bereiden op het dragen van het gewicht van een ruiter!

Ik zou wel maximaal een half uurtje aanhouden, omdat op de volte werken op zich wel belastend is voor de gewrichten. De pessoa maakt dat echter niet veel zwaarder.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Wat is het beste (ik longeer met pessoa)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 00:07


Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Re: Wat is het beste (ik longeer met pessoa)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 07:47

ja sorry maar ik vind dit niet. ieder zijn mening, toch bedankt!

SylviaG

Berichten: 539
Geregistreerd: 23-10-05
Woonplaats: omgeving Rotterdam

Re: Wat is het beste (ik longeer met pessoa)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 08:11

Ik heb het topic van je pony ook gezien en ik vond de eerste foto's niet zo fijn overkomen. Hierheeft hij duidelijk moeite met de buiging in zijn lijf (zowel de bovenlijn als de zijwaardse buiging). Ik zou de pessoa hier dus iets losser zetten zodat je paard iets meer vrijheid heeft om los te worden en in balans te gaan. Zodra je ziet dat ie van z'n oren tot z'n staart staart zelf los laat dan kan je hem ietsje strakker zetten om hem te stimuleren zich nog boller te maken mocht dat nodig zijn.

Op de 2e helft van de foto's loopt ie wel lekker door z'n lijf met een mooie spieraanspanning. Daar vind ik niets mis met de pessoa. Ik zou hem voorlopig nog even niet hoger instellen want het moet eerst vanzelfsprekend voor je paard worden dat ie zijn lijf loslaat en dat is nu nog niet het geval. Met deze stand stimuleer je dat het beste.
Succes!

ArGieVai

Berichten: 3085
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Dublin, Ireland

Re: Wat is het beste (ik longeer met pessoa)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:07

als ze te diep loopt kan ook zijn dat ze iets achter de loodlijn loopt Lachen
met pessoa is dit volgens mij de juiste stand voor je paard Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Wat is het beste (ik longeer met pessoa)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:13

En volgens de gediplomeerde instructrice (MariekeA) die ook in dat topic heeft gereageerd dus niet...
Enfin, het is jouw paard en jouw feestje. Maar als je zelfs van een gediplomeerd instructeur niets wilt aannemen, kan ik verder ook niets meer voor je doen.
Succes ermee.

ArGieVai

Berichten: 3085
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Dublin, Ireland

Re: Wat is het beste (ik longeer met pessoa)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:59

vind de pessoa op je foto's idd veels te strak staan...

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Re: Wat is het beste (ik longeer met pessoa)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 13:00

ik ben ook gediplomeerd...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Wat is het beste (ik longeer met pessoa)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:45

Waarin?

Als je een diploma hebt voor longeren met Pessoa (want dat heeft MariekeA wel) , waarom stel je de vraag dan hier?

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Re: Wat is het beste (ik longeer met pessoa)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 17:08

vragen stellen mag altijd toch? leer je alleen maar van!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Wat is het beste (ik longeer met pessoa)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:36

Vragen stellen mag altijd. Ik heb alleen nog geen antwoord op die van mij gekregen Haha!

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Re: Wat is het beste (ik longeer met pessoa)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 18:01

ik heb meerdere diploma's ja,

Voor Basisverzorging paard
Longeren (ook met bijzet, pessoa dus enz)
Basis instructrice diploma
hoefbekappen

wil je nog meer weten Knipoog

MariekeA

Berichten: 1823
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Heerlen

Re: Wat is het beste (ik longeer met pessoa)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 09:49

SylviaG schreef:
Op de 2e helft van de foto's loopt ie wel lekker door z'n lijf met een mooie spieraanspanning. Daar vind ik niets mis met de pessoa. Ik zou hem voorlopig nog even niet hoger instellen want het moet eerst vanzelfsprekend voor je paard worden dat ie zijn lijf loslaat en dat is nu nog niet het geval. Met deze stand stimuleer je dat het beste.
Succes!


Lekker door zijn lijf???? De touwtjes staan zo strak dat hij zijn neusje er niet eens uit kan doen, laat staan dat hij naar de grond kan! DAT is de bedoeling van voorwaarts-neerwaarts. Het stretchen van de spieren. Dit paardje wordt zo bol getrokken dat hij niet eens meer ontspannen kan. Hij hangt ook volledig op de voorhand, waardoor hij (vooral in de eerste foto's) amper zijn voorbenen vanuit zijn schouder naar voren kan gooien!

Dit paardje loopt op de touwtjes in plaats van op eigen benen door zijn lijf.

En als het een kwestie was van voor de loodlijn lopen, dan hadden de touwtjes slap moeten hangen van voren. Vooral gezien het feit dat ook de broek te strak staat en hij dus niet de mogelijkheid heeft zijn benen achter de massa te gooien. (Wat normaal vaak wel gebeurt bij een paard dat achter de loodlijn loopt.)

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Re: Wat is het beste (ik longeer met pessoa)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 12:54

ten eerste hangt het bontje super los, als dat zo op de foto's lijkt dat ie strak hangt is echt niet zo! als ze stilstaat staat er al helemaal geen druk op en hij beweegt hardstikke mee, ten tweede kan ze zo met de neus over de grond onder het longeren, dus hoezo de neus er niet uit? sorry hoor maar jij beoordeelt echt niet reeel! maar goed moet je zelf weten, ik weet dat ze er niet op hangt, dat kan niet eens op de pessoa vooral niet als je achter lekker actied loopt! maar goed zoals ik al zei ieder zijn mening.