[LO] hoe kan ik het beste de rugspieren trainen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barbara88

Berichten: 2720
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: Beilen

[LO] hoe kan ik het beste de rugspieren trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 18:40

Heey,
Ik wil de rug spieren van mijn paard beter gaan trainen. Met rijden lukt dat al aardig maar hoe kan ik met longeren het beste de rugspieren trainen? Welke hulp teugel kan ik dan het beste gebruiken?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: [LO] hoe kan ik het beste de rugspieren trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 14:00


Barbara88

Berichten: 2720
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: Beilen

Re: [LO] hoe kan ik het beste de rugspieren trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 14:30

iemand heeft mij een slofteugel aan geraden. Is dat wat ?

Zofietje
Berichten: 18
Geregistreerd: 05-01-06

Re: [LO] hoe kan ik het beste de rugspieren trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:33

Hoi ik gebruik altijd enastiek, omdat dan je paard die kan volgen en zijn rug los kan laten en dat is goed.
Slofteugel kan je alleen gebruiken met rijden en vind ik niet zon goed hulpmateriaal.. (ligt eraan hoe je die gebruikt)
Gr Michelle

Barbara88

Berichten: 2720
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: Beilen

Re: [LO] hoe kan ik het beste de rugspieren trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 14:34

bij mij op stal gebruiken wel meer mensen de slof met longeren.... En het gaat om een fries, bij zo'n stiek zet ie z'n hals dr onder en dan gebeurt er niks meer Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: [LO] hoe kan ik het beste de rugspieren trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:36

Slofteugel kan ook met longeren, leert alleen een paard dat hij kan gaan hangen, en stimuleert een paard niet om de achterhand erbij te houden.
Elastiek is hetzelfde, geeft wel mee, maar als je hem vaak gebruikt kan het paard daar ook op gaan hangen.

narcis
Berichten: 2
Geregistreerd: 09-08-06

Re: [LO] hoe kan ik het beste de rugspieren trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:47

Om een paard goed te trainen aan de longe zou ik toch de pessoa gebruiken. Dit hulpmiddel zorgt ervoor dat hij zn lijf goed gaat gebruiken, dus ook zijn rug en achterhand. Met een slof longeren heeft dat effect gewoon niet.Dan kan hij gaan duiken en dan heb je een paard dat mooi naar beneden loopt met zn hoofd maar hij loopt dan wel op de voorhand en dat lijkt me juist niet de bedoeling. Als je een pessoa te ingewikkeld vind dan is elastiek een betere oplossing of een dubbele longe. Maar voor alle hulpmiddelen geldt dat ze alleen maar werken als ze goed gebruikt worden. Ik zie soms wel eens mensen aan de slag met hulpteugels waardoor het meer martelwerktuigen worden in plaats van hulpteugels. Maar goed, er is dus van alles mogelijk. Ik hoop dat je hier iets mee kunt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: [LO] hoe kan ik het beste de rugspieren trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:50

Met dubbele lijnen werken vergt ook de nodige kennis. Als de Pessoa eenmaal goed is afgesteld doet hij zelf zijn werk, en heb je haast niets in handen.

Barbara88

Berichten: 2720
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: Beilen

Re: [LO] hoe kan ik het beste de rugspieren trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 15:59

ok dank jullie wel. Ik ga dan voor de pessoa. Mijn instructrice gaat me er mee helpen. Dus het gaat wel goed komen Lachen

F3mke

Berichten: 537
Geregistreerd: 29-10-04
Woonplaats: Almere

Re: [LO] hoe kan ik het beste de rugspieren trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:48

Heeel ff offtopic:
Ik denk niet dat je de rugspieren van je paard wilt trainen, heel veel mensen formuleren het verkeerd: de rugspieren wil je lang en los maken, de buikspieren; die moet je trainen!

Barbara88

Berichten: 2720
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: Beilen

Re: [LO] hoe kan ik het beste de rugspieren trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 12:29

ja ok ik snap wat je bedoeld .... tis idd waar wat je zegt.

Ment
Berichten: 148
Geregistreerd: 23-03-06

Re: [LO] hoe kan ik het beste de rugspieren trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:30

Citaat:
Slofteugel kan ook met longeren, leert alleen een paard dat hij kan gaan hangen, en stimuleert een paard niet om de achterhand erbij te houden.


Citaat:
Dan kan hij gaan duiken en dan heb je een paard dat mooi naar beneden loopt met zn hoofd maar hij loopt dan wel op de voorhand en dat lijkt me juist niet de bedoeling.


Ik longeer mijn Fries altijd met een slof en hij loopt er erg fijn mee. Je gebruikt de slof dan gewoon als touwtjes, dus onder de buik vastmaken aan de singel, dan naar het bit en dan terug naar de singel. Friezen gaan niet snel hangen in de touwtjes/slof en ook op de voorhand vallen door te duiken doen ze niet snel aangezien hun halsrichting erg opwaarts is. Die van mij drukt zich altijd erg op in plaats van naar beneden te komen. Over het algemeen moet je zorgen dat een Fries zich niet op kan drukken Clown

De achterhand stimuleren kan je toch gewoon zelf doen met stem- en zweephulpen? Dat doe je met rijden toch ook?Laat je paardje veel overgangen, schijnovergangen en tempowisselingen maken, dan komt de achterhand er vanzelf goed bij.

Longeren met pessoa is prima, maar het is een heel werktuig en goedkoop zijn die tuigjes niet. Bovendien krijg je een soort "zaagwerking" in de mond door de achterbenen die één voor één de band achter zijn kont naar achter trekken. Dus ook als je paardje goed loopt blijft dit effect bestaan. Misschien moet je m dan minder strak afstellen, maar da's bij mijn Fries niet genoeg om hem ervan te overtuigen te zakken ipv zich op te drukken. Een slof blijft heel mooi stil aan het bit als je paardje er goed doorheen loopt.