Ik rij bitloos.....hoe longeren om los te werken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Ik rij bitloos.....hoe longeren om los te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 00:53

Hoi,

Ik rijd mijn paard bitloos. Daarnaast wordt hij met enige regelmaat gelongeerd. Mijn doel is hiermee om hem los te werken. Ik heb altijd gelongeerd met een slof (toen ik nog met bit reed) en ook een tijdje met pessoa. Ik liet hem dan lang een laag en stelde hem dan steeds ietsjes hoger in zodat hij wat opgericht liep als hij warm gelopen was.

Nu moeten bijna alle hulpteugels die gebruikt kunnen worden met longeren door of aan het bit bevestigd worden. Een slof bijvoorbeeld kan niet goed door die kleine ringetjes heen die aan de neusriem van mijn hoofdstel zitten. En aangezien ik bitloos rijd, wil ik ook graag bitloos longeren. Tot nu toe heb ik nog maar één hulpteugel gezien die mij geschikt lijkt mee bitloos te longeren. En dat is de stiek en dan op deze manier bevestigd en eventueel vanuit de zweetbladen om hem hoger in te stellen: http://www.sustainabledressage.net/tack ... angare.jpg De stiek kan dan door de dunne ringetjes aan de neusriem lopen.

Hebben jullie ervaring met het bijzetten op deze manier? Wat zijn de voor- en nadelen? En weten jullie nog andere manier om mijn paard tijdens het longeren goed bij te zetten om hem lekker over zijn rug te laten lopen? Graag wel een manier waarbij het gebruik van een bit niet noodzakelijk is!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Ik rij bitloos.....hoe longeren om los te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:59

Waarom zou je de katrollen van de Pessoa niet aan de neusriem kunnen bevestigen ipv aan de bitringen? Zie het probleem niet zo....

Overigens snap ik wel waarom je eventueel bitloos zou rijden, maar moet je dan meteen alles bitloos doen? (Hierbij uitgaande dat bitloos niet komt door trauma of een probleem in de paardenmond)

Yinari

Berichten: 3639
Geregistreerd: 19-08-05

Re: Ik rij bitloos.....hoe longeren om los te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 18:32

Mijn paard wordt zeer, zeer onrustig van een bit en ik doe dus ook alles bitloos. Ik longeer idd, zoals Cassidy al zegt, ook met een pessoa aan de neusriem. Gaat uitstekend! Je kunt gewoon gebruik maken van hetzelfde drukeffect als bij een bit.

Dennis

Berichten: 31492
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Ik rij bitloos.....hoe longeren om los te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:32

Eventueel een dubbele longe die je gewoon aan de neusriem vast maak. Pessoa moet ook lukken volgens mij.

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Re: Ik rij bitloos.....hoe longeren om los te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:11

Ik longeer af en toe met dubbele lijnen (sinds kort) met zo'n trainingshalster van Monty Roberts, ook bitloos dus, gaat heel fijn!

heralda

Berichten: 146
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Fijnaart

Re: Ik rij bitloos.....hoe longeren om los te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:13

Ik longeer weleens met pessoa teugel aan (goed passend) touwhalster, gaat ook prima...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Ik rij bitloos.....hoe longeren om los te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:20

LindaJ schreef:
Ik longeer af en toe met dubbele lijnen (sinds kort) met zo'n trainingshalster van Monty Roberts, ook bitloos dus, gaat heel fijn!


Lijkt me wel erg scherp op de neus...en dat vind ik van een touwhalster ook. Bitloos is niet meteen zacht...

Yinari

Berichten: 3639
Geregistreerd: 19-08-05

Re: Ik rij bitloos.....hoe longeren om los te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 08:46

Cassidy schreef:
LindaJ schreef:
Ik longeer af en toe met dubbele lijnen (sinds kort) met zo'n trainingshalster van Monty Roberts, ook bitloos dus, gaat heel fijn!


Lijkt me wel erg scherp op de neus...en dat vind ik van een touwhalster ook. Bitloos is niet meteen zacht...


Nee, da's helemaal waar. Dat denken mensen vaak maar helaas...

raswantje
Berichten: 43
Geregistreerd: 30-12-05
Woonplaats: ijmuiden

Re: Ik rij bitloos.....hoe longeren om los te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 08:52

dat geeft de druk toch juist achter de oren?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Ik rij bitloos.....hoe longeren om los te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:16

Trainingshalster van Monty Roberts, dus het Dually halster, werkt in op de neus, en heeft hetzelfde effect als een sidepull. Kan voor wondjes zorgen op de neusrug.

Afbeelding

LTBLDS

Berichten: 59
Geregistreerd: 19-09-05

Re: Ik rij bitloos.....hoe longeren om los te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:44

@ Cassidy

is een touw halster scherp.. ik het er niet echt verstand van maar ik heb altijd in mijn achterhoofd gehouden op een gegeven moment lekker buitenritten te kunnen maken zonder hoofdstel (met touwhalster) en zonder zadel..
ik wist niet dat dat scherp was?? en op welke manier is dat scherp dan, als ik vragen mag?

groetjes

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Ik rij bitloos.....hoe longeren om los te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:45

Een touwhalster is dunner dan een gewoon halster, dus de druk op dat halster komt op een kleiner oppervlak te staan. Zie het verschil als het dragen van een zware tas met een brede riem of een dun ijzerdraadje...dat ijzerdraadje gaat eerder pijn doen dan die brede riem. Zelfde effect met een touwhalster.
Een touwhalster is bedoeld als werkhalster, dus vastzetten en losgooien moet je er niet mee doen. Er komt alleen druk op dat halster te staan als het paard iets moet doen, voor de rest is het contact via dat halster niet aanwezig, en niet gewenst. Met een touwhalster moet je om kunnen gaan, dus acuut de druk laten vieren als het paard doet wat jij van hem vraagt.

Een bitloze optoming, en daaronder valt ook het touwhalster, is zo zacht als de handen die het hanteren. Het is niet per definitie zo dat een bitloze optoming zachter is omdat het paard niets in zijn mond heeft.

LTBLDS

Berichten: 59
Geregistreerd: 19-09-05

Re: Ik rij bitloos.....hoe longeren om los te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 22:02

bedankt voor je reactie.. heb ik weer wat geleerd over bitloos rijden.. of in ieder geval de middelen