Hoe laten doordraven op de moeilijke rechterhand?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Hoe laten doordraven op de moeilijke rechterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 14:00

Beetje moeilijk uit te leggen in de titel, maar ik zit met het volgende probleem;

Als ik aan het longeren ben valt Amo om de rechterhand bij het draven vaak in galop.

De rechterhand is zijn moeilijke kant, hij vind het moeilijker om in te buigen en is gewoon stijver. We zijn dan ook druk bezig met rechtrichten. Nu heeft hij net 4 weken vakantie op de wei gehad en ben ik nu weer aan het opbouwen. Vandaag ging ik longeren, en liep weer tegen dat oude probleem aan. Linkerhand is er niks aan de hand, hij draaft lekker door, en als ik hem nog voorwaarster wil hebben klik ik even met mijn tong. Dan verruimt hij en zakt zijn hals lekker. Op de rechterhand daarentegen draaft hij zowiezo al minder door, zijn hoofd zit iets hoger, en als ik hem een beetje wil laten doorlopen springt hij aan in galop. Scheve mond Het lijkt mij alsof hij dit doet om niet harder te hoeven draven. Ook zakt zijn hoofd niet en verruimt hij niet.
Onder het zadel heb ik hier geen problemen mee, daar verruimt hij wel en springt hij niet ongevraagd aan, maar aan de longe dus wel.

Hoe maak ik heb nu duidelijk dat het de bedoeling is om te verruimen? Zodra hij aanspringt in galop neem ik hem gelijk terug naar de draf en probeer het opnieuw, maar hij blijkt er hardleers.

Iemand tips?

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Re: Hoe laten doordraven op de moeilijke rechterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:50

Er is een kleine kans dat het aan jezelf ligt (onbewust.) Omdat als hij rechts draaft wéét dat hij dan sneller in galop gaat, en daarom net iets anders reageert. Hier kun je alleen achter komen door hem eens door een ander te laten longeren.

Verder denk ik gewoon dat je het langzaam op moet bouwen en nog even moet doorzetten. Het is logisch dat hij onder het zadel rechtsom makkelijker is, dan loopt hij niet constant op de volte.

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re: Hoe laten doordraven op de moeilijke rechterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 16:13

Ik denk niet dat het aan mij ligt, omdat ik allang weer vergeten was dat hij sneller aangalopeert op de rechterhand. Pas toen hij het enkele keren had gedaan dacht ik; verrek dat was ook zo.
Maar je hebt gelijk, ik zal moeten dooroefenen. Lachen

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Re: Hoe laten doordraven op de moeilijke rechterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 17:23

Ja, met zo'n goede instelling en een hoop geduld ben je al goed op weg. Hoe doet hij het onder het zadel? Laat je hem aangalopperen op een commando (stem) en snapt hij dat commando goed, of heb je vooral een zweephulp nodig? Verruimt hij rechtsom wel in stap?

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re: Hoe laten doordraven op de moeilijke rechterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 21:50

Ik laat hem gewoon op zit en beenhulpen aangaloperen, en dat gaat prima. Komt geen zweep en stem aan te pas. Lachen
En aan de longe werk ik vooral met stemhulpen, maar voor de galop moet de zweep er wel eens aan te pas komen, hij is nogal lui. Verruimen in stap ben ik nog niet mee bezig, ik wil niet te veel dingen tegelijk gaan doen.

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Re: Hoe laten doordraven op de moeilijke rechterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:49

Ho sorry ik stelde mijn vraag zelf verkeerd. Ik bedoelde met het longeren, of je dan vooral je stem gebruikt of ook de zweep. Hmm, je zegt dat hij lui is met het aangaloperen en dat je de zweep er voor nodig hebt. Dat kan er ook mee te maken hebben dat hij het verschil tussen verruimen en galoperen niet altijd weet? Waarom wil je wel verruimen in draf en niet in stap, vind hij het lastiger in stap?


Met de eerste vraag bedoelde ik eigenlijk of hij rechtsom onder het zadel wél lekker loopt, bijna evengoed als rechtsom. Maar dat kwam een beetje raar over door de vraag erna.

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re: Hoe laten doordraven op de moeilijke rechterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 21:49

Onder het zadel loopt hij gewoon lekker door, de rechterhand is ook daar zijn moeilijker kant, maar ik ben hem lekker aan het rechtrichten.

Hij is in principe niet lui, maar vind aangaloperen op de stemhulp nog moeilijk, vandaar dat ik hem ondersteun met de zweep.
En verruimen in stap ben ik nog niet mee bezig, ik ben bang dat het al snel verwarrend voor hem wordt, en daarbij vind ik het voorlopig ook niet nodig, ik heb hem net lekker aan het doorstappen aan de longe, en wil nu eerst met de draf aan de gang. Lachen

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Re: Hoe laten doordraven op de moeilijke rechterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 20:05

Dan kun je misschien beter pas gaan verruimen in draf als hij de stemhulp voor de galop goed kent. Anders is het verschil tussen verruimen en galop misschien ook lastig?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe laten doordraven op de moeilijke rechterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:07

Galop is makkelijker voor een paard dan die ruime draf. Is er al een keer een fysiotherapeut bijgeweest? Die stijvigheid kan onschuldig zijn maar ook ergens een gevolg van zijn...dat zou ik eerst even controleren.