sterk paard draaid steeds weer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jomizo
Berichten: 6
Geregistreerd: 05-09-06

sterk paard draaid steeds weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 14:12

hallo, ik heb een probleempje met het longeren. Ik heb een paard van een zwaarder type, bij het longere draait ze steeds naar de andere kant of gaat ze in een hoek staan. ze wordt gelongeerd in een longeerbak maar toch stopt ze steeds langst links! het is een enorm sterk paard van 2 jaar en een half en ze trekt me gewoon de grond op! alleen kan ik ze niet meer longeren en ik heb al geprobeerd om een kleindere cirkel en met de tijd de vergrote maar het helpt niet, ik zie geen oplossing meer en hoopte dat ik mss wat tips zou kunnen krijgen. groetjes s.

jomizo
Berichten: 6
Geregistreerd: 05-09-06

Re: sterk paard draaid steeds weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 15:02

niemand? Huilen

Bluem

Berichten: 3725
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Belgiƫ

Re: sterk paard draaid steeds weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 15:03

Al eens geprobeerd om te longeren met dubbele longe? Dit wil wel eens helpen bij paarden die willen omdraaien.

jomizo
Berichten: 6
Geregistreerd: 05-09-06

Re: sterk paard draaid steeds weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 15:06

ha ja dat kan mss wel lukken maar heb er geen ervaring mee. waar moet ik zoal op letten? en het kan toch geen kwaad bij een jong paard? alvast thanx Haha!

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Re: sterk paard draaid steeds weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 16:38

zou ik niet doen, als je geen ervaring hebt een jong paard met dubbele lijnen longeren is vragen om nog meer problemen

Laat je lijn voor wat die is, en ga aan het werk met lichaamstaal, zoek eens wat meer info over grondwerk, je geeft met je lichaam hele duidelijke signalen af.. misschien geef jij door de positie van jou tegenover je paard wel de verkeerde signalen af..

gewoon je paard los in de longeerbak.. en drijf hem met je lichaam de kant op die jij wilt, blijf achter zijn schouder voor voorwaarts ga voor zijn schouder voor tempo minderen ( even heel kort door de bocht) je gaat vanzelf zien hoe je paad reageerd, hou een touw in de hand om eventueel naar hem te gooien als hij naar je toe komt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: sterk paard draaid steeds weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 18:05

Bij een afgesloten longeerkraal kun je idd los longeren...en het paard sturen met lichaamstaal. Op het moment dat hij merkt dat hij zijn gewicht in de strijd kan gooien verlies je het.

Mocht je wel met lijn willen longeren kun je proberen wat hij doet met een touwhalster. Die zijn wat scherper. Maar dan moet je je paard wel eerst via grondwerk duidelijk maken dat hij moet wijken voor druk, dat de druk wegvalt als hij stopt met trekken.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: sterk paard draaid steeds weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 23:38

Hoe heb je je lijn bevestigd?

HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: sterk paard draaid steeds weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 23:42

Mijn Belgje deed dat in het begin ook, en dat leek aardig hopeloos.
Heb het toen nogmaals geprobeerd in een afgesloten longeercirkel, en telkens als ze het dan probeerde best streng de verkeerde kant "geblokt" en haar goed beloond als ze dan wel weer de goede kant op ging. DAt heb ik een hele tijd volgehouden (dus niet meer in de grote bak).

Longeer ook niet te lang, stop op een moment dat het heel goed gaat. En dan vooral goed belonen op die momenten dat hij het goed doet! Dat helpt veel meer dan straffen.

Nu doet ze het eigenlijk nooit meer, ook niet als ik haar in de grote bak longeer. Maar ik kijk wel uit dat ik niet te lang longeer, want dan krijgt ze er vast op een gegeven moment wel weer genoeg van en is de kans dat ze gaat draaien natuurlijk groter.

NB zij is nu ook 2,5

jomizo
Berichten: 6
Geregistreerd: 05-09-06

Re: sterk paard draaid steeds weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 11:10

thanx!!

HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: sterk paard draaid steeds weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 19:20

NB bij onze Belg was er dus echt NIETS mee te beginnen. Ook niet als ik erg goed oplette, op een gegeven moment draaide ze dan en rende zomaar weg, en dan was het echt "waterskieen" (ze trekt je zo om).

Beter om dan even in een grote bak te stoppen en een stap makkelijker verder te gaan, totdat ze het een beetje "vergeten" zijn dat draaien wel een leuk spelletje was. En dan weer voorzichtig opbouwen.