Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Deken stress

 
Profiel   

Hallo medebokkers!
Wij zijn sinds deze zomer verhuisd naar Hongarije. Veyton (bijna 20 jaar oude kwpn-er) was erg veel afgevallen door de ineens extreem koude temperaturen begin dit jaar en de emigratie.
Door de droogte en weinig voedingsstoffen in de grond hier is hij maar mondjesmaat aangekomen. Hij is nu op een gezond gewicht, maar ik wil niet dat hij weer zoveel gaat afvallen en dat we van het voorjaar weer terug bij af zijn

Nu begint het hier aardig koud te worden (‘s nachts tot -10 en overdag rond vriespunt) en vroeg ik mij af of het niet beter is voor hem om toch een deken om te doen ‘s nachts. En hoeveel grams deken moet dit dan zijn aangezien je de werking van zijn wintervacht weghaalt door een deken om te doen.

Even wat achtergrondinfo:
Ik heb hem nog niet zien rillen… hij krijgt onbeperkt ruwvoer (hooi en luzerne) en 4 keer per dag een slobbermix van speedibeet en sportmuesli en ik geef er een scheutje zonnebloemolie bij. Ik voer hem echt al maximaal dus meer voer geven kan niet. Zijn bloed is gecheckt, zijn tanden zijn goed en hij wordt elk jaar ontwormd in oktober/november. De rest van het jaar wordt zijn mest gecontroleerd in het lab.
Hij staat 24/7 buiten op droog zandgrond met een Shetlander en ze hebben vrij de beschikking over een schuilstal.

Maak ik me teveel zorgen? Of moet ik hem in dit geval toch even een handje helpen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 16:06 



 
Profiel   

Ik denk dat je paard in principe prima met de kou om kan gaan, alleen warm blijven kost natuurlijk wel energie en dan is oo gewicht blijven lastiger.

Dus als je hem echt te mager vindt, dan zou ik een 300gr deken opdoen.
Te dun is bij deze temperaturen niet goed, want je slaat door de deken zijn vacht plat en die verliest daardoor grotendeels zn isolatiewaarde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 16:11 



 
Profiel   

Je kan zeker een dekentje opleggen, ik weet niet hoe dik de vacht al is nu maar met een 200gr deken zou hij het toch al lekker warm moeten hebben. Ik zou zeker niet meer dan dat opleggen om te beginnen. Bij ons op stal krijgen de oude paarden ook dekens op als het erg koud of winderig wordt (dat zijn dan wel paarden rond de 25-30 jaar oud). Hij zal in ieder geval minder energie verbruiken met een deken op en dus ook minder snel gewicht verliezen. Om die reden heeft mijn paard geen deken op, dus ik ga er vanuit dat het omgekeerd ook zo werkt. En ik zou lijnzaadolie geven in plaats van zonnebloemolie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 16:11 



 
Profiel   

Ik heb destijds mijn senior een gewone regendeken opgedaan. Dat beviel ons beide prima. Een dikkere deken was duidelijk te warm. Op mooie dagen ging hij weer lekker bloot naar buiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 16:12 



 
Profiel   

Ik zou een lichte deken doen, aangezien hij normaal zonder staat zou hij het anders zomaar veel te warm krijgen. Waait het veel?
Een deken of geen deken maakt echt al flink uit voor een paard, zelfs zonder vulling al

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 16:14 



 
Profiel   

Ik zou even om me heen kijken waar andere paarden in jou buurt mee staan. Dit omdat de temperatuurbeleving in een ander gebied heel anders kan zijn dan de vochtige kou die we hier in NL gewend zijn. Waarschijnlijk is de kou daar droger en voelt dus veel minder koud. Je kunt altijd een 200-300 deken kopen voor het geval dat en ik weet niet hoe koud het kan worden in het gebied waar je zit? maar zolang hij happy aanvoelt en niet sloom oid word en goed kan schuilen bij wind en neerslag zou ik hem bloot laten met deken achter de hand. Of alleen opgooien als het bv hard waait. Droge kou en windstil is meestal geen probleem voor een goede vacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 16:23 



 
Profiel   

Het is vooral kijken hoe je paard zich erbij voelt. Ik zou beginnen met iets van 100 gram (eventueel maximaal 200 gram). Meer niet omdat het verschil vergeleken met nu te groot wordt (dan wordt hij ineens bloedheet, hij geeft nu immers niet aan het echt koud te hebben).
Met hoeveel gram je eindigt, is nu eigenlijk niet te zeggen. Daarvoor zul je toch in de gaten moeten houden hoe hij reageert. Valt hij af, dan toch een wat dikkere. Wordt hij klam onder te deken, dat moet je een dunnere hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 16:24 



 
Profiel   

Je kunt ook eerst de olie opvoeren in zijn menu. Kan best nog meer.
En je paard dagelijks in de gaten houden. Als er tekenen zijn dat hij het koud heeft of je ziet dat hij afvalt (evt meten met centimeter), deken doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 16:48 



 
Profiel   

Sas_Mon schreef
Ik zou even om me heen kijken waar andere paarden in jou buurt mee staan. Dit omdat de temperatuurbeleving in een ander gebied heel anders kan zijn dan de vochtige kou die we hier in NL gewend zijn. Waarschijnlijk is de kou daar droger en voelt dus veel minder koud. Je kunt altijd een 200-300 deken kopen voor het geval dat en ik weet niet hoe koud het kan worden in het gebied waar je zit? maar zolang hij happy aanvoelt en niet sloom oid word en goed kan schuilen bij wind en neerslag zou ik hem bloot laten met deken achter de hand. Of alleen opgooien als het bv hard waait. Droge kou en windstil is meestal geen probleem voor een goede vacht.


Ja de kou is zowiezo anders hier en het is vooral droog hij heeft een goede wintervacht, maar lang niet zo goed als die Shetlander heeft (natuurlijk is dat rasgebonden). Hij kan tegen de wind en regen schuilen. Hij heeft nooit meer dan een dunne regendeken om gekregen in zijn hele leven en is dus aardig wat gewend. Maar doordat hij toch een vetlaag mist….
Het plan was om ‘s nachts een deken om te doen en overdag af. In de zon uit de wind is het altijd snel lekker warm.

Maar ik lees toch verschillende reacties met betrekking tot de dikte van de deken…. Is het niet zo dat je de totale wintervacht moet vervangen in je deken? Omdat je de vacht plat legt? Of krijgen ze het echt snel te warm dan onder een dikke deken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 16:49 



 
Profiel   

Dat plat liggen van de vacht en daardoor kou, lees ik vaak in topics als theorie, maar in de praktijk zag ik dat niet als bezwaar bij mijn paarden.
Het zal afhangen van je paard. Probeer het uit, zou ik zeggen.
Met een dikke deken kun je niet snel terug naar dekenloos, is mijn idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 16:54 



 
Profiel   

senna21 schreef
Dat plat liggen van de vacht en daardoor kou, lees ik vaak in topics als theorie, maar in de praktijk zag ik dat niet als bezwaar bij mijn paarden.
Het zal afhangen van je paard. Probeer het uit, zou ik zeggen.
Met een dikke deken kun je niet snel terug naar dekenloos, is mijn idee.


Ja inderdaad…. Ik heb nog een 150grams liggen… misschien die maar even om doen vannacht. Komende 2 nachten gaat het flink dalen naar -10. Daarna weer rond de -5 in de nacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 16:59 



 
Profiel   

jowien schreef
Je kunt ook eerst de olie opvoeren in zijn menu. Kan best nog meer.
En je paard dagelijks in de gaten houden. Als er tekenen zijn dat hij het koud heeft of je ziet dat hij afvalt (evt meten met centimeter), deken doen.


Wat is “best nog meer”? Hij krijgt nu 4 keer per dag een flinke scheut. (Opgevoerd vanaf de zomer ).
Zijn mest is mooi qua substantie

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 17:00 



 
Profiel   

Ik geloof er zeker niet in dat een deken de lucht uit de vacht zou halen. Bij mensen wordt ook niet voor niets gezegd om te werken met laagjes. Tussen die laagjes blijft ook echt geen lucht zitten, maar de totale dikte van de laagjes helpt wel. Dus een haren+deken zou echt warmer moeten zijn. Of je paard moet altijd met zijn haren omhoog staan en je legt er dan een heel dun deken op, maar dat zijn imo echt uitzonderingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 17:14 



 
Profiel   

Mijn paard staat ook zonder deken, deze winter voor het eerst, dus bij de ergst dagen (wind en/of veel regen) krijgt hij ook een deken op. ik gebruik dan nu de 100gram deken (tussen 0 en 10 graden), maar bij temperaturen onder het vriespunt en dan i.c.m. veel wind of regen, doe ik de 200gram deken op. Zodra het weer het weer een beetje toelaat, gaat de deken weer af en loopt hij weer in zn blote kont.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 07:14 



 
Profiel   

De totale wintervacht moeten vervangen als je een deken oplegt is echt wel te extreem. Het is niet zo dat je paard geschoren wordt, dan moet je de totale vacht vervangen. Maar een paard wat een dikke wintervacht heeft moet je echt geen te dikke dekens opleggen! Het is niet omdat de vacht platligt onder een deken dat hij niet meer warm is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 09:59 



 
Profiel   

senna21 schreef
Dat plat liggen van de vacht en daardoor kou, lees ik vaak in topics als theorie, maar in de praktijk zag ik dat niet als bezwaar bij mijn paarden.
Het zal afhangen van je paard. Probeer het uit, zou ik zeggen.
Met een dikke deken kun je niet snel terug naar dekenloos, is mijn idee.

idem. Als ze nat zijn kan de vacht ook niet rechtstaan, en als ze zich net in aarde gepaneerd hebben hetzelfde.

Ik zou kijken voor een goede deken met liners, zodat je die als regendeken kan gebruiken en er liners onder kan doen. Ik prefereer wel fleece gevoerde regendekens, windjacks zonder iets van voering voelen altijd koud aan.
Als je dan een 100 en een 200 grams liner er bij koopt, dan kan je mooi opbouwen naar 300 gram, ik gok dat dat wel voldoende zal zijn als die er nu niet koud bij loopt en vooral afvalt (natte koude is ook anders dan droge koude.)

Nu in eerste instantie beginnen met de 100 grams, en gewoon voelen of die warm aanvoelt eronder. Indien niet, kan je 200 of 300 gram doen.

Tot hoe koud wordt het verwacht ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 12:22 



 
Profiel   

Ik zou 200 grams opgooien, en een half uur later even voelen of je verschil merkt.
Voelt hij nog steeds "hetzelfde", dan zou je 300 grams op kunnen gooien.
Wellicht voel je met de 200 grams al dat hij het zelfs te warm heeft.
Hier is geen goed antwoord op, behalve hoe je paard zich voelt.

Ik heb een Bucas Smartex medium. Onder de 5-7 graden hebben mijn paarden het er koud onder. Terwijl paard van een stalgenoot er gewoon aangenaam tot zelfs warm onder staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 12:34 



 
Profiel   

Dit is inderdaad een kwestie van uitproberen. Besef wel dat je er niet veel mis mee kan doen, je paard krijgt het dan hoogstens even te warm, en dat merk je snel genoeg.

Mijn ongeschoren pony staat nu bijvoorbeeld onder een 250 gram, en het is hier lang zo koud niet als bij jou. Hij heeft wel een slechte wintervacht omdat ik al vroeg ben begonnen met een deken opleggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 12:41 



 
Profiel   

Duhelo schreef
senna21 schreef
Dat plat liggen van de vacht en daardoor kou, lees ik vaak in topics als theorie, maar in de praktijk zag ik dat niet als bezwaar bij mijn paarden.
Het zal afhangen van je paard. Probeer het uit, zou ik zeggen.
Met een dikke deken kun je niet snel terug naar dekenloos, is mijn idee.

idem. Als ze nat zijn kan de vacht ook niet rechtstaan, en als ze zich net in aarde gepaneerd hebben hetzelfde.

Ik zou kijken voor een goede deken met liners, zodat je die als regendeken kan gebruiken en er liners onder kan doen. Ik prefereer wel fleece gevoerde regendekens, windjacks zonder iets van voering voelen altijd koud aan.
Als je dan een 100 en een 200 grams liner er bij koopt, dan kan je mooi opbouwen naar 300 gram, ik gok dat dat wel voldoende zal zijn als die er nu niet koud bij loopt en vooral afvalt (natte koude is ook anders dan droge koude.)

Nu in eerste instantie beginnen met de 100 grams, en gewoon voelen of die warm aanvoelt eronder. Indien niet, kan je 200 of 300 gram doen.

Tot hoe koud wordt het verwacht ?


Het werd -13 vannacht. Gelukkig staan ze aan huis en kon ik kijken hoe ze zich gedroegen. Kon er niet lekker van slapen dus om de paar uur even gekeken. De ene keer lag hij in de schuilstal in het stro te slapen. Paar uur later stonden ze van het hooi te knabbelen en begonnen ze rond te lopen door de wei.
Komende 2 weken wordt weer tussen de -5 en de +5 graden.
Wat me wel opviel was dat de Shetlander best wel wat ijs om zijn vacht had en de KWPNer niet… toch een slecht isolerende vacht dan? Volgende keer doe ik hem een 150 grams winterdeken om. Denk dat het hem toch veel energie gekost heeft afgelopen nacht

[ img ]


[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 20:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen