Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

samenstelling kudde

 
Profiel   

Ik vroeg me af hoe jullie kudde eruit ziet qua maten, geslacht, leeftijd etc.

We hebben een pp aan huis en nu 3 quarters en 1 veulen van de merrie. Vorig jaar hadden we nog een d-pony en shet ruin erbij, maar die zijn oa vanwege leeftijd overleden.

Oudste is 29 en zal wegvallen. Daarna de ruin van 23. We missen dus wel "iets" jongs erbij en zijn d eopties aan het bekijken.

Voor ons de eerste keer een veulen op de pp en ik vond het wel wat spannend, maar moeders begeleid hem goed.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 12:31 



 
Profiel   

6 merries waarvan 2 Tinkers van 11 en 2
2 fjorden van 18 en 22
1 shet van 7
1 x tinker/fjord van 20
En 1 ruin warmbloed

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 12:35 



 
Profiel   

6 merries waarvan 2 Tinkers van 11 en 2
2 fjorden van 18 en 22
1 shet van 7
1 x tinker/fjord van 20
En 1 ruin warmbloed van 23

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 12:35 



 
Profiel   

Ruin 23j
Shetlander ruin +-16j
Hengst 3j

Het leeftijdsverschil/energieniveau is eigenlijk momenteel iets te groot, de hengst is erg speels/actief terwijl de twee anderen liever staan te lummelen. Had sneller aan een opvolger moeten denken misschien :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 13:26 



 
Profiel   

Groep 1
IJslander ruin van 24 jaar
KWPN ruin van 2 jaar
Shetlander van 3 jaar
--------> Erg blije bedoeling, spelen in driehoeksverhouding met elkaar en gaat super goed ondanks de leeftijdverschillen. De 2 jonkies zijn van mij, de IJslander verloor plotseling zijn eigen vriendje dus is er uit nood bij gezet maar goede keuze dus :j

Andere groep is
PRE ruin 12 jaar
KWPN ruin 10 jaar
KWPN ruin 7 jaar
Shetlander 28 jaar

Ook een stabiele kudde, speelt niet echt en zijn allemaal vrij op zichzelf. Op papier zijn beide kuddes niet 'perfect' maar in de praktijk werkt het gelukkig goed :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 13:34 



 
Profiel   

5 paarden, op volgorde van dominantie

1 KWPN Ruin - 16 jr
1 KWPN ruin - 5 jr
1 Schwarzwalder fuchs merrie - 8 jr
1 fries ruin - 15 jr
1 appaloosa x haflinger ruin - 14 jr

Is een stabiele kudde, je ziet onderlinge vriendschappen ontstaan en de ruinen m.u.v. de fries spelen met elkaar. De merrie trekt het meeste op met de KWPN ruinen en wordt verder niet lastig gevallen o.i.d.
Uitdaging met voerbeleid is dat de fuchs en appaloosa aanleg hebben tot dik worden. Wij passen strookbegrazing toe, onbeperkt hooi en de fuchs heeft 24-7 een graasmasker.


Laatst bijgewerkt door stitchlover op 25-05-22 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 13:39 



 
Profiel   

Hier ook 6 merries

2 mini's, een van 3 en een van 7 jaar
2 KWPN twenters, eentje bij ons geboren en eentje bijgekocht als speelmaatje voor eerstgenoemde
1 KWPN'er van 8 jaar oud
1 KWPN'er van 12 jaar oud

Het is echt een geweldige evenwichtige kudde, ze leven 24/7 buiten met zijn zessen, dat kan dus ook prima met sportpaarden, de twee oudste lopen Z-dressuur. De twenters worden perfect opgevoed, de merrie van 8 jaar is de baas, maar de merrie van 12 is een goede tweede. Er is altijd rust in de kudde, de jonkies worden met heel kleine signalen gecorrigeerd en accepteren dat ook. Het feit dat ze regelmatig met zijn zessen tegelijk languit liggen te slapen geeft mij aan dat het een stabiele kudde vol vertrouwen is!

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 13:46 



 
Profiel   

Ik heb maar een klein groepje aan huis :o

1 Barock Pinto ruin van bijna 2 jaar
1 Barock Pinto merrie van bijna 1 jaar - pension
1 Shetlander ruin van 6 jaar

Op zich verloopt het wel harmonieus, alleen met voeren is er soms wat gezeik omdat de tweejarige een enorme veelvraat is en overal de bakjes leeg eet. Die probeer ik zoveel mogelijk apart te voeren.

Wat ik wel nog mis is een oudere merrie, maar ik heb geen tijd of geld voor nr. 3. Ze lopen 24/7 buiten op de wei/zand met een schuilstal en de tweejarige is de sfeermaker. Ik noem het niet per se de baas, omdat de Shetlander en de andere Barock Pinto ook gerust iets kunnen bekokstoven, maar ik merk wel dat de Shet en de jaarling onrustiger worden als de tweejarige weg is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 13:54 



 
Profiel   

Bij ons staan er 20 paarden op de hit-actief. Jong (3) en oud (30+), groot (shire) en klein (b pony), koudbloed, warmbloed, volbloed, tevens ruinen en merries door elkaar. Hier is heel bewust voor gekozen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 14:02 



 
Profiel   

2 kwpner's 26 en 28
1 tinker van 13
1 fjord van 14
Alle ruin

Mijn paarden de fjord en de kwpner van 26 hebben in meerdere gemengde kuddes gestaan leeftijden van 1 jaar tot 28 jaar, merries en ruinen en dat ging altijd goed.
Op de huidige stal maken ze echt ruin en merrie groepen maar voor mij hoeft dat eerlijk gezegd niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 14:39 



 
Profiel   

Ik heb mijn vier paarden aan huis in een grote weide 24/7 buiten. Onderling gaat het niet altijd zo lekker, maar daar komen we wel uit.

Mijn kudde bestaat uit:
Quarter horse merrie, van 140 cm. Nu 7 jaar
Haflinger ruin van 148, nu drie jaar
Merens ruintje van 152 cm, nu 2 jaar
Merens merrie van 130 cm, nu een jaarling.

De Merens paarden zijn broer en zus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 14:41 



 
Profiel   

Onze huidige kudde bestaat uit:
Haflinger ruin 17 jaar
Kruising haflinger x nrps ruin 15 jaar
Haflinger merrie 25 jaar
Paint horse merrie 2 jaar
Tinker ruin 8 jaar

Straks verhuizen we en wordt de kudde:
Haflinger ruin 17 jaar
Shetlander ruin 15 jaar
Paint horse merrie 2 jaar
Shetlander merrie 30+

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 14:46 



 
Profiel   

Kudde van 3 ruinen.
24/7 weidegang winter en zomer


1 bwp van 20
1 warmbloed van 24
1 draver van 4

Dit gaat tevens erg goed en liggen regelmatig lekker te luieren

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 14:51 



 
Profiel   

4 merries

KWPN merrie 20+
Friese merrie 20+
Haflinger merrie 15
KWPN merrie 14

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 14:54 



 
Profiel   

Kudde van 25 paarden die 24/7 buiten staan. Een paar koudbloeden maar voornamelijk warmbloeden, leeftijden variëren van 5/25. Sommigen lopen in de sport (M niveau) maar de meesten worden recreatief bereden. Ze hebben ruimte zat waardoor er eigenlijk nooit gedoe is, er is een duidelijke rangorde en het meeste wordt met orenspel opgelost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 14:54 



 
Profiel   

Een groepje van 6 shetten.
Merrie van 28, ruin van 25, ruin van 14, merrie van 12, merrie van 11 en een merrieveulen.
De tijd zal het leren of deze groep speels genoeg is voor mijn veulen, de ruinen(die niet met elkaar spelen) vinden het iig wel erg gezellig tot nu toe dus dat is fijn.

De 11 en de 12 jarige merries lopen in de sport. Oude merrie en de ruinen zijn met pensioen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 14:57 



 
Profiel   

Wat leuk om te lezen de variaties.

We hadden toen we hier kwamen 4 ruinen en 2 merries. De ene ruin paste er niet echt bij.

Daarna een tijd alles stabiel met de 3 ruinen en 2 merries. Mooie rolverdeling. De shet paste er ook prima bij en was ook al zijn hele leven gewend met die maten te leven.

Nu een quarter merrie met hengst veulen, haar broer, ruin van 23 en oma van 29 die wegvalt.

De ruin mist echt een maatje sinds de andere 2 ruinen zijn overleden, maar hij is ook niet super sociaal en kan zijn zus moeilijk delen.

Het veulen wil nu echt spelen en mist ook een maatje. Daarom hadden we weer naar shetlanders gekeken. Moeders liet er eerst niks bij, maar gaat nu steeds beter. We overwegen een jaarling, omdat die misschien wil spelen en qua maat ook nog even in evenwicht is. Als ze elkaar nu leren kennen, zal het misschien straks geen probleem zijn dat het quarter veulen groter is.

Wij hadden eerst een grote schuilstal en voerden buiten, maar hebben inmiddels 3 stallen met uitloopjes waar ze dus apart staan met nog steeds keus. De rest van de dag op de pp.
Die zijn in de schuilstal, dus dara kunnen ze nog steeds schuilen.

Alles is verder wel op maat voor een shet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 15:14 



 
Profiel   

2 groepjes

-1 Welsh a hengst van 7 jaar (als er een merrie komt om te dekken staat hij apart met haar in de wei naast de rest)
1 shetlandruin van 21 jaar
1 shetlandruin van 6
1 Welsh a hengst van 1 jaar

2e groepje
-welsh a ruin van 22 met zijn 11 jarige dochter en veulen van 3 dagen oud nu

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 16:06 



 
Profiel   

Ik zit een beetje in het zelfde schuitje en weet ook niet waar ik goed aan doe.
Ik heb mijn 3 jarige merrie(kwpn) en 4 jarige shet ruin nu samen met een leen shet merrie van 2 staan maar de kudde is niet in balans. Gelukkig dat we de pony lenen en niet gekocht hebben, zou mij aan het hart gaan.
Mijn 3 jarige merrie is enorm zenuwachtig als ik met de shet weg ga en gaat heen en weer lopen, leen pony gaat in een hoekje staan. Mijn ruin is overigens het l*lletje en staat als oudste mooi onder aan.

Ze staan met zijn 3tjes altijd in de uitloop en kunnen dus altijd een grote stal 7.5×8m in en in de paddock die 12x23 is.

De pony zal eind dit jaar weer terug moeten en dan wil ik een oplossing hebben, al is dat aardig lastig. We willen als we iets er bij nemen het voor altijd en niet om weer te wisselen. Eerst was mijn gedachte een oudere merrie die dan mijn merrie een beetje kan opvoeden, maar misschien is een oudere ruin beter ivm het spelen. En zo vind ik het erg lastig waar je goed aan doe :+ kleine kudde is erg lastig...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 16:08 



 
Profiel   

Wij hadden voordien altijd kuddes met meerdere Tinkers, verschillende leeftijden en meestal merries.
Nu nog 1 Tinker merrie van 9 jaar en 1 shetlander x welsh ruin van 2 jaar :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 11:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen