Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 59 van de 72 [ 1782 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62 ... 72  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mensen met left brain extravert paarden?

 
Profiel   

Ik zag t. No sweat.

Ik weet het ook niet zo goed. Oefeningen? Dat wilde bij mijn oude ruin nog wel eens helpen. Zijgangen, halt-draf-halt, stap-galop-halt-achteruit-galop. Dat soort dingen. Was ie daarna wel even klaar met stieren.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-16 21:53 



 
Profiel   

De mijne moet gewoon elke keer even een streek uithalen. Na zijn moment of fame is het een lieve clown. Vanmorgen liep hij ineens de stal uit toen ik de deken af wilde halen. Hij ging even een rondje maken over het terrein... na 5 minuten was hij terug want op stal waren de mensen en de andere paarden. Daarna was het weer een braaf meewerkend paard. Op de overval op de speculaasbrokken na.... die leken hem ook lekker. Kon nog net de deksel van de trommel dichtklappen.

Na zo'n actie is hij altijd echt lief. Maakt niet uit wat je dan gaat doen. Vandaag was dat een buitenrit van ca. 25 km. Was het perfect weer voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-16 00:09 



 
Profiel   

Vos kon ineens een nieuw kunstje. Hij kan de hekken in het bos zelf dicht doen. Gaat alsvolgt: ik parkeer hem naast het hek en open de grendel. Dan schop ik het hek open en rijd ervoor. Daarna draai ik paard om met de neus voor het hek. Hij duwt vervolgens het hek dicht tot hij weer in de grendel valt. Scheelt heel vaak op en afstappen

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-16 21:47 



 
Profiel   

Haha! Goeie truc!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-16 22:03 



 
Profiel   

Ik heb afgelopen week met mijn LBE'tje vrijgesprongen hij vond het zo leuk! Daar heeft wel wat voorbereiding in gezeten want eerst ontweek hij juist balken en staanders, hij werd er nogal onzeker van ofzo. En nu springt er lekker over heen :D super trots op hem.
Ik heb er een video van gemaakt. Hij ging ook nog even racen haha, daar heb ik het meeste van weggeknipt. Voor de mensen die het willen zien:
https://www.youtube.com/watch?v=BlQCCumYHvw

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-16 23:42 



 
Profiel   

Zo dol is ie toch niet? Hij blijft braaf in de bak...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-16 23:49 



 
Profiel   

Anne_GTI schreef
Zo dol is ie toch niet? Hij blijft braaf in de bak...


Waarom zou hij eruit gaan? Wist niet dat een paard alleen dol is als hij uit de bak gaat :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-16 23:54 



 

Hoi allemaal,
Ik weet dat dit al een ouder topic is, maar wil toch graag reageren.
Ik heb sinds 7 weken een nieuwe pony (merrie van 6 jaar) en ik heb me verdiept in horsenality, zij zou dan in de categorie LBE vallen, hartstikke leuk natuurlijk. Ik merk dat ze vaak heel erg afgeleid is, ze focust op de omgeving en niet op mij. Ik krijg sinds het begin les maar ik wil jullie graag om ervaringen vragen. Wie heeft dit ook en wat doen jullie ermee? Mijn instructice heeft me geadviseerd om clickertraining te gaan doen, in combinatie met voedselbeloning. Hier ben ik vandaag mee begonnen en ik kan nog niet zeggen of het werkt. Ze begrijpt het allemaal erg snel, maar soms zo afgeleid dat ze het brokje gewoon uit haar mond laat vallen :')
Ook merk ik het met wandelen, dat ze kijkerig is en niet meer op mij let, met drammen als gevolg. Dit heb ik nu wel redelijk goed onder controle. Kan ik het kijken verminderen zodat het wat relaxter wordt voor ons beide? Het is in haar aard namelijk volgens mij geen kijkerig paard. Super verkeersmak en je kan als het ware op je hoofd gaan staan, doet haar niks.
Derde dingetje, soms is ze niet vooruit te branden met longeren, echt alles al geprobeerd. En een andere dag is ze bijna niet te houden. Denk dat dit vooral te maken heeft met spanning die er dan uit moet, maar dat ze als ze geen spanning heeft, liever lui dan moe is misschien?
Allemaal best lastige vragen, hoor graag jullie ervaringen

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-18 17:32 



 
Profiel   

Gefeliciteerd met je pony LidyK97!

Ik zie wel een paar herkenbare dingen en ik denk dat je met een goede instructeur al een heel eind kan komen. Als jouw pony jou als leider aanvaard zal ze je makkelijker volgen en minder haar eigen plan trekken.

Met clickertraining heb ik geen ervaring, ik heb er wel goede verhalen over gehoord.
Mijn paard reageert goed op voedselbeloning, je moet dat wel snel (<3 sec) doen, anders werkt het niet.
Als ze niet vooruit te branden is, is dat dan echt uit luiheid of heeft ze dan een ander plan in haar hoofd?
Dat maakt wel een verschil ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-18 18:38 



 
Profiel   

LidyK97 schreef
Hoi allemaal,
Ik weet dat dit al een ouder topic is, maar wil toch graag reageren.
Ik heb sinds 7 weken een nieuwe pony (merrie van 6 jaar) en ik heb me verdiept in horsenality, zij zou dan in de categorie LBE vallen, hartstikke leuk natuurlijk. Ik merk dat ze vaak heel erg afgeleid is, ze focust op de omgeving en niet op mij. Ik krijg sinds het begin les maar ik wil jullie graag om ervaringen vragen. Wie heeft dit ook en wat doen jullie ermee? Mijn instructice heeft me geadviseerd om clickertraining te gaan doen, in combinatie met voedselbeloning. Hier ben ik vandaag mee begonnen en ik kan nog niet zeggen of het werkt. Ze begrijpt het allemaal erg snel, maar soms zo afgeleid dat ze het brokje gewoon uit haar mond laat vallen :')
Ook merk ik het met wandelen, dat ze kijkerig is en niet meer op mij let, met drammen als gevolg. Dit heb ik nu wel redelijk goed onder controle. Kan ik het kijken verminderen zodat het wat relaxter wordt voor ons beide? Het is in haar aard namelijk volgens mij geen kijkerig paard. Super verkeersmak en je kan als het ware op je hoofd gaan staan, doet haar niks.
Derde dingetje, soms is ze niet vooruit te branden met longeren, echt alles al geprobeerd. En een andere dag is ze bijna niet te houden. Denk dat dit vooral te maken heeft met spanning die er dan uit moet, maar dat ze als ze geen spanning heeft, liever lui dan moe is misschien?
Allemaal best lastige vragen, hoor graag jullie ervaringen


Gefeliciteerd met je pony. 7 weken is nog niet zo veel, natturlijk. Jij en je pony zijn elkaar nog aan het leren kennen. Zij kijkt even hoe ver ze kan gaan. Dat zou typisch wat voor mijn LBE-er(s) zijn := . Ik heb in het begin best streng/hard op moeten treden om mijn punt te maken. Ze is er echt 1 die kijkt waar de grens precies ligt. Als die duidelijk was, was t probleem ook meteen opgelost.

Ik werk wel met clickertraining. Werkt goed, maaaarrrrrr.....LBE-ers zijn snuggere harries hoor. Ze hebben snel door wat de bedoeling is, maar kunnen daarna de kantjes er vanaf lopen en dan toch hun beloning opeisen, omdat ze het zelf wél goed genoeg vinden <<) .

Inderdaad de ene dag sloom en de andere dag idioot snel slaat nergens op. Ook daar wordt je waarschijnlijk keurig uit getest. Heb je toevallig een longeerring? Want in de bak kan dat lastig zijn. Wat ik deed als ze als een idioot liep te rennen, was om een nóg hoger tempo vragen. En heel lang. Dan is de lol er op een gegeven moment wel af. Dan willen ze eigenlijk langzamer, maar dát gaan we dan natuurlijk niet doen. Dat mag pas als ik het zeg. Beetje onaardig misdchien, maar ze kunnen ook meteen mee doen natuurlijk.... <<)

Bij het slome (ook dat is alleen handig in een longeerring) deed ik het volgende. Ik had er 1 die op een sukkeldrafje ging draven. Versnellen of naar stap ging hij niet doen. Hij liep met een sjagrijnige kop zijn rondjes op zijn tempo en verder kon ik het (volgens hem) wel uitzoeken. Touw paar keer gegooid: niks. Zweep erachter: niks (dan moest ik zo hard gaan slaan, dat wou ik zelf echt niet enhij gaf nog geen kik). Dus toen heb ik aan mijn touw 3 hele grote, zware karabijnhaken gehangen. Die een keer op zijn kont laten landen en hij wist niet hoe snel hij moest luisteren. Heb ik dus maar 1 x hoeven doen. Daarna die karabijnhaken er nog wel aan gehouden, maar een waarschuwing (even de haken laten rammelen) was voldoende om hem mee te laten werken.

Buiten zijn ze allebei goed verkeersmak, maar ze zien alles en zijn erg kijkerig. Beiden vinden ze het op ‘enge momenten’ fijn als ik de teugels vrij kort heb. Ik rij eigenlijk buiten voornamelijk met eenlange teugel. Maar dan dus niet en dat vinden ze fijn. Blijkbaar hebben ze daar steun aan en merken ze dat ik ook oplet.

Het zijn wel karaktertjes :o . Maar ze zijn lief, grappig en vindingrijk. Áls je hun respect hebt gewonnen. Anders heb he een helse draak ;)

Dus voorlopig ben je nog wel even bezig om haar te leren kennen (en zij jou) Wees vindingrijk én wees héél duidelijk in je grenzen. Veel plezier met haar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-18 19:14 



 
Profiel   

Hoi,
Mag ik me hier ook melden? Volgens mij is Alex een LBE'er. Dat verklaart denk ik wel waarom hij graag achter de fietsers aangaat, zelfs wielrenners wil hij bijhouden. En in een hele dolle bui ook auto's. Niemand mag hem inhalen, hij loopt namelijk graag voorop. Maar 1 brul van mij en hij doet weer normaal, dus luisteren kan hij gelukkig ook. Alex is mijn 11,5 jarige mini shetlander en staat samen met Jorie van 3,5 jaar waarvan ik denk dat hij een RBE is. Met Jorie heb ik meer problemen dan met Alex wegens dat Jorie zo angstig is voor alles. Alex is vooral 1 grote lolbroek. Dit is Alex en onze favoriete activiteit:
[ img ]

Edit; ik merk dat slome ook. Als Alex het niet aan staat doet ie het ook niet. Ik had een keer Jorie meegenomen naar menles gewoon om te wennen aan de trailer en Alex was me die les toch sloom en chagrijnig, echt een totaal andere pony :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-18 19:33 



 
Profiel   

Gezellig, Fennadev. Zit jij ook niet in het endomundo topic?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-18 19:43 



 
Profiel   

Ja klopt, ik heb alleen nu doordeweeks geen tijd om iets met ze te doen door mijn eigen activiteiten. Ik zit van 9 tot 5 in Groningen en dus is het al donker als ik thuis kom. Ze staan aan huis, dat is dan wel weer makkelijk en ik heb achter wel licht, maar ik weet zelf niet hoe ik grondwerk moet doen, alleen longeren, pasje opzij/achteruit kennen ze. En de paddock is maar 8 bij 12 qua grootte. Dus ik ga hier voornamelijk meelezen. Alhoewel ik het andere topic van rbe ook even wil doorlezen voor Jorie, want nu Alex me als leider ziet hebben we ook echt lol samen en gaat het eigenlijk altijd heerlijk en Jorie schrikt gewoon echt superveel en van niks lijkt het. Dus daar moet ik nog mee leren werken, ik heb wel twee werkwillige pony's dat scheelt. En Jorie was de eerste jaren echt bang van me wegens dat ik dus aardig dominant overkom in de paddock bij het voeren doordat ik boven Alex moet blijven staan, maar ook hij heeft inmiddels uitgevonden dat ik best aardig ben en het leuk is met mij te werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-18 19:48 



 

Bedankt voor de reacties!
Ben inderdaad nog zoekende met haar, omdat ze pas 7 weekjes van mij is. Ik ga creatief en consequent blijven en houd jullie op de hoogte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-18 08:35 



 
Profiel   

Leuk dat dit topic weer geactiveerd is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-18 11:07 



 
Profiel   

Inderdaad!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-18 15:01 



 
Profiel   

Vind ik ook. Hoe is het met alle grapjassen en wildebrassen?

Hier dus 2 staan. 1 is hoefbevangen en gaat nog niet echt lekker. Maar hij kreeg wel weer wat streken terug, dus dat geeft de burger moed. Ik had de kruiwagen even laten staan en wie probeert daar met zijn achterkant in te klimmen....

[ img ]
[ img ]
Yep, Barney..... <<)

Caj heeft ook lang stil gestaan vanwege een blessure aan haar kogel en ben ik weer een beetje aan het oppakken. Blijft een heks in de groep, maar lief voor mij. Buiten niet altijd even makkelijk, maar weer geweldig op onverwachte momenten, zoals gisteren met veel wind. Ze kan schrikken van haar eigen schaduw, maar wind vindt ze heerlijk. Lekker draven met de deus in de wind. Dat is echt samen genieten <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-18 17:01 



 
Profiel   

Twister kan wel zijn uitspattingen hebben, maar hij is ook erg voorzichtig met zichzelf dus ik hoop dat hij zich de komende 10 jaar ook heel houdt. Hij is nu 18 en kerngezond.

Afgelopen zomer was hij even vergeten dat hij indertijd geholpen is, hij zorgde een beetje te goed voor zijn merries, dus toen moest hij naar de ruinenwei. :D

Het meest vervelende voor mij is dat hij op elke nieuwe plek eerst wil plassen, zodat iedereen weet dat hij er geweest is. En als hij moet mesten stopt hij met lopen. Dit heeft me op wedstrijden al veel punten gekost. We zijn M dressuur en het is toch ook geen gezicht als we tijdens zo’n proef ineens volop in de ankers gaan voor een hoop? :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-18 18:55 



 
Profiel   

Wow, dat is inderdaad lang geleden! Doen jullie allemaal nog actief aan Parelli?

Wij niet meer en met mijn LBE gaat het nu erg goed. Het afgelopen jaar zijn we met inrijden bezig geweest en hij vindt ons wekelijkse bosritje helemaal het einde. Doet dan ook vreselijk zijn best, toppaardje. :D

Het is wel een kleine snelheidsduivel, dus het beste kan ik alleen met hem op pad en dan op een recht stuk even het gas open zetten om de overtollige energie kwijt te raken (naast dat ie 24/7 buiten in een speelse kudde staat).

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-18 23:30 



 
Profiel   

Ik heb nog nooit wat met Parelli gedaan. Maar nu heb ik me ingeschreven bij een parelli-juf voor mijn RBE-er. Eens zien wat hij daar van zegt :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-18 23:51 



 
Profiel   

Oh dat kan natuurlijk ook, haha. :P
Bij wie ga je lessen?

@Lidy, jullie zijn al lekker bezig! Misschien heb ik nog een paar tips. Je paardje is nog jong en alles is nieuw, dus ik zou het vooral bij de basis houden. Je hebt les (Parelli?) waar je vast 1-2 keer per week mee verder kunt oefenen.

Als wandelen nog niet vertrouwd voelt, zou ik daarmee wachten tot je haar in de roundpen en in de bak goed kunt sturen, voorwaarts laten gaan en afremmen. Dan kun je haar met wandelen beter (bege)leiden en is het vertrouwen wat gegroeid.

Clickertraining e.d. is leuk als afwisseling en aanvulling. De vraag is of ze dat nu nodig heeft, of meer gebaat is bij rust en duidelijkheid naast alle recente veranderingen.

In ieder geval veel succes en plezier samen! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-18 00:09 



 
Profiel   

Ik kom ook even binnen vallen.. Ik heb ook een LBE (soms ook een LBI).. Mijn paard heeft meer een ho, dan een go.. Maar dan in extreme variant. Met het grondwerk heb ik aan het begin heel vaak de vierde fase moeten gebruiken. Inmiddels wordt dit verschil steeds minder.. Ook met rijden is dit hetzelfde.. Hij kan bijvoorbeeld met een buitenrit ineens stilstaan en niet meer verder willen (je kan doen wat je wilt, maar hij verzet geen stap). Ik stap dan vaak af en kan m dan overtuigen met mij mee te lopen. Hij is een vrij dominant die ook graag zijn eigen parcours bedenkt als hij iets saai vindt.

Zijn er mensen die hetzelfde hebben of tips hebben? Of leuke oefeningen weten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-18 20:09 



 
Profiel   

brokjes schreef
Hoi allemaal,
Ik weet dat dit al een ouder topic is, maar wil toch graag reageren.
Ik heb sinds 7 weken een nieuwe pony (merrie van 6 jaar) en ik heb me verdiept in horsenality, zij zou dan in de categorie LBE vallen, hartstikke leuk natuurlijk. Ik merk dat ze vaak heel erg afgeleid is, ze focust op de omgeving en niet op mij. Ik krijg sinds het begin les maar ik wil jullie graag om ervaringen vragen. Wie heeft dit ook en wat doen jullie ermee? Mijn instructice heeft me geadviseerd om clickertraining te gaan doen, in combinatie met voedselbeloning. Hier ben ik vandaag mee begonnen en ik kan nog niet zeggen of het werkt. Ze begrijpt het allemaal erg snel, maar soms zo afgeleid dat ze het brokje gewoon uit haar mond laat vallen :')
Ook merk ik het met wandelen, dat ze kijkerig is en niet meer op mij let, met drammen als gevolg. Dit heb ik nu wel redelijk goed onder controle. Kan ik het kijken verminderen zodat het wat relaxter wordt voor ons beide? Het is in haar aard namelijk volgens mij geen kijkerig paard. Super verkeersmak en je kan als het ware op je hoofd gaan staan, doet haar niks.
Derde dingetje, soms is ze niet vooruit te branden met longeren, echt alles al geprobeerd. En een andere dag is ze bijna niet te houden. Denk dat dit vooral te maken heeft met spanning die er dan uit moet, maar dat ze als ze geen spanning heeft, liever lui dan moe is misschien?
Allemaal best lastige vragen, hoor graag jullie ervaringen


Ik herken jou verhaal heel erg.. Dit heeft mijn paard dus ook.. Ik werk alleen niet met voedsel, omdat hij hier mega drammerig van wordt..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-18 20:13 



 

Gizeppie schreef
brokjes schreef
Hoi allemaal,
Ik weet dat dit al een ouder topic is, maar wil toch graag reageren.
Ik heb sinds 7 weken een nieuwe pony (merrie van 6 jaar) en ik heb me verdiept in horsenality, zij zou dan in de categorie LBE vallen, hartstikke leuk natuurlijk. Ik merk dat ze vaak heel erg afgeleid is, ze focust op de omgeving en niet op mij. Ik krijg sinds het begin les maar ik wil jullie graag om ervaringen vragen. Wie heeft dit ook en wat doen jullie ermee? Mijn instructice heeft me geadviseerd om clickertraining te gaan doen, in combinatie met voedselbeloning. Hier ben ik vandaag mee begonnen en ik kan nog niet zeggen of het werkt. Ze begrijpt het allemaal erg snel, maar soms zo afgeleid dat ze het brokje gewoon uit haar mond laat vallen :')
Ook merk ik het met wandelen, dat ze kijkerig is en niet meer op mij let, met drammen als gevolg. Dit heb ik nu wel redelijk goed onder controle. Kan ik het kijken verminderen zodat het wat relaxter wordt voor ons beide? Het is in haar aard namelijk volgens mij geen kijkerig paard. Super verkeersmak en je kan als het ware op je hoofd gaan staan, doet haar niks.
Derde dingetje, soms is ze niet vooruit te branden met longeren, echt alles al geprobeerd. En een andere dag is ze bijna niet te houden. Denk dat dit vooral te maken heeft met spanning die er dan uit moet, maar dat ze als ze geen spanning heeft, liever lui dan moe is misschien?
Allemaal best lastige vragen, hoor graag jullie ervaringen


Ik herken jou verhaal heel erg.. Dit heeft mijn paard dus ook.. Ik werk alleen niet met voedsel, omdat hij hier mega drammerig van wordt..


Ik heb dezelfde ervaring gehad met voedselbeloning, was geen succes!

Ben erachter gekomen dat het enige wat helpt is heel consequent en sneller te zijn voordat je paard zijn eigen plan trekt. Ik had hiervoor nog nooit een pony gehad die zo staakte en heb gemerkt dat het enorm lastig is om mee om te gaan. Een paard wat ho zegt.. moet je echt weten te overtuigen om met je te gaan meedenken. Ligt ook voor een groot deel bij je leiderschap. Heel veel succes, komt vast goed!


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-12-18 00:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-18 00:27 



 
Profiel   

Alex is ook zo mega drammerig met voedsel. Maar hij heeft vandaag het voordeel van zijn karakter laten zien, want we moesten parcours rijden met schrik obstakels. Alleen ik was nogal zenuwachtig, dus dan gaat hij op standje slome draf lopen zodat ik me geen zorgen hoefde te maken. Alleen hem weer uit die strand krijgen en aanmoedigen harder te gaan was erg lastig. En de discolamp was nieuw, dus hij weigerde de eerste ronde, om er de tweede ronde meteen doorheen te lopen in draf. Zo heerlijk hoe hij dan weer op mij vertrouwd.
In de inrijbak moest hij markeren, eerst meteen poepen en plassen. En na onze rondjes weer plassen. Het beest kan op buitenrit met andere paarden ook wel 5 keer plassen in 4 uur tijd :roll:
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-18 00:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 59 van de 72 [ 1782 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62 ... 72  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen