Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12333
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:47

Gypsy schreef:
Herkenbaar, dat voorbeen!

Mijn merrie draagt haar idee aan en dan zeg ik "oke" of "nee". Ik zeg eigenlijk best wel vaak oké dus zo blijft ze dingen aandragen. Bv als we aan het stappen zijn geeft zij aan dat ze wil draven. Ik zeg dan oké ga maar en hup we zijn vertrokken. :D


En wat doet ze dan als je nee zegt? Ben zo bang dat ik als ik te vaak oke zeg, ik mega strijd krijg als ik dan een keer wel nee zeg :') . Dus probeer nu echt te balanceren tussen ja zeggen op positieve dingen maar ook echt nee als ik het niet vraag.

coldsummers

Berichten: 2060
Geregistreerd: 19-06-12
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:49

gaucho schreef:
Klopt ruitje vwbt dat onterecht behandelen. Wat Fuego betreft werkt heel goed om bij alles eerst een kleine hulp te geven / te vragen. Niet meteen vol dwingend. Als je eerst vraagt en dan bij geen reactie iets dwingerder wordt accepteert ie dat wel.

Dat heeft de mijne ook wel; als je hem niet eerlijk behandeld doet hij echt niets voor je.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:49

gaucho schreef:
Dat doe ik dus juist niet :o

Ik ook niet... want als hij zelf dingen bedenkt ben ik de klos :')
Dus het is balanceren op het lijntje tussen interessant maken en tegelijkertijd niet de zaak laten overnemen.

@ruitje: ik ben zelf extravert, mensen kunnen altijd aan me zien wat ik denk, heel irritant. Ik zit denk ik meestal aan de LB kant, maar soms ook aan de RB kant. Maar naarmate ik ouder ben geworden, ben ik ook veel meer zelfverzekerd. En daarmee meer LB :')

Hippe_Hannes

Berichten: 176
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:56

Gelukkig zwaait mijn paard niet met voorbenen, geloof niet dat ik dat prettig zou vinden. ;-)

Hij knabbelt wel overal op. Ik heb daar nog geen oplossing voor gevonden. Ik probeer een paar dingen niet toe te staan: niet knabbelen in mij of het zadel. Hij mag dan weer wel op het touw, of de teugels knabbelen.

Hoe doen jullie dat?

Benice

Berichten: 793
Geregistreerd: 06-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 23:15

Ik lees mee! De PRE hengst die ik rijd is duidelijk lbe... :+

De eigenaresse en ik rijden dressuurmatig. Vaak bedenkt de eigenaresse nieuwe oefeningen of gaan we bezig met working equitation. Bij veel hetzelfde gaat hij zich vervelen en tegendraads doen. Hij denkt altijd mee en gaat dan soms zelf al een oefening inzetten, ik onderbreek de oefening dan en ga wel een andere kant op. Ben dan nu ook vooral bezig om meer onvoorspelbaar te zijn. Spelletjes vindt hij fantastisch, wordt 'ie heel (te) enthousiast van. Knabbelt altijd op zijn halstertouw (compromis dat we gesloten hebben) en wil nog weleens happen. Zwaaien met de voorbenen is als 'ie opgewonden wordt... := Meer iets hengst zijnde denk ik.. Verder, andere paarden, hij is héél dominant. Je kunt niet met andere paarden in de bak rijden. Op ander terrein wel trouwens. ;)

Het blijft een aparte, maar hij is wel heel leuk! <3

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 23:22

Als ik nee zeg zie je haar inwendig wel even mopperen maar binnen 30 sec heeft ze wel weer iets, een wandelaar bv, gezien en is ze weer afgeleid en vergeet ze het weer. :+

maaien en happen gebeurt hier niet, paardlief is heel beleefd. Alleen tijdens het vd'en doen we aan voet geven, achteruit trappen en steigeren, dat zijn de kunstjes die zij verzonnen heeft. Ze is er heel trots op.

SharonIndezz
Berichten: 4695
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 23:24

Mijn paard is RBE :-) zijn er niet veel volgens mij als ik zo dit topic bekijk

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 23:34

SharonIndezz schreef:
Mijn paard is RBE :-) zijn er niet veel volgens mij als ik zo dit topic bekijk

Niet in dit topic nee, maar ik ken er wel een heel aantal :j

_clau_1991

Berichten: 1067
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 23:38

*steekt hand op* Ook ik heb een (voor zover ik het kan zien) een LBE paard. Het is een bijna 4-jarige KWPN ruin. Bijna alle kenmerken die bij LBE staan kan ik afvinken! Hij is vrij dominant, zit graag óveral aan, wil alles zien, super nieuwsgierig en bedenkt zijn eigen dingen als hij meer uitdaging wil. Hij is nog niet beleerd, gaat in april uit logeren hiervoor, dus ik ben erg benieuwd hoe hij dat oppakt! Ik zal mn eigen grenzen moeten verleggen om hem veel afwisseling te bieden maar dat vind ik een mooie uitdaging :)

Echt heel leuk/grappig dat ik veel herken in de rest van de paarden in dit topic! Het is in ieder geval nooit saai met deze persoonlijkheden :P

Blon_D

Berichten: 4088
Geregistreerd: 28-11-04

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 09:08

Mijn ruin had van de week minder motivatie en toen moest ik weer aan dit topic denken en heb ik zondag sinds lange tijd weer vrijheidsdressuur gedaan bood hij zelf uit het niets de jambette aan! Ik helemaal gelukkig paard vrolijk nu even kijken of hij er vanavond weer zin in heeft

dondeyne

Berichten: 1953
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Maastricht

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 09:17

Ook ik heb een LBE paard! Inmiddels staat hij op vervroegd pensioen, maar kon altijd met hem lachen. Het filmpje op pagina 1 is dan ook heel herkenbaar :)
Opvallend in het eerste plaatje staat dat je een lbe paard nooit mag straffen. Hoe gaan jullie dan om met het bijten en werkelijk alles in de mond pakken?

MaritB

Berichten: 8635
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 09:18

SharonIndezz schreef:
Mijn paard is RBE :-) zijn er niet veel volgens mij als ik zo dit topic bekijk


Dat komt natuurlijk vooral dat dit topic voor Left brain extraverte paarden is. Mijn vorige paardje was een ras echte RBE. Heerlijk dier!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 09:30

Ik zeg dan gewoon duidelijk nee, als ze echt te ver gaat. En een tik durf ik ook te geven maar dat is eigenlijk nooit nodig. Of boos wegsturen, daar schrikt ze ook van. Echt straffen is het niet, meer laten merken dat je het niet leuk vind. Mijn merrie is zo'n pleaser dat ze het daarna wel uit haar hoofd laat.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 09:31

MaritB schreef:
SharonIndezz schreef:
Mijn paard is RBE :-) zijn er niet veel volgens mij als ik zo dit topic bekijk


Dat komt natuurlijk vooral dat dit topic voor Left brain extraverte paarden is.


Miezelke gaf dit ook al aan.
Waarom beginnen jullie niet ook een topic over RBE paarden?

Als ik kijk naar het LBI en dit LBE topic, zijn er veel raakvlakken.
De meeste paarden passen ook niet helemaal in 1 hokje.

Eigenlijk zou er dan ook nog een RBI topic moeten komen en dan is het horsenality cirkeltje rond.

Blon_D

Berichten: 4088
Geregistreerd: 28-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 09:36

Myca schreef:
Miezelke gaf dit ook al aan.
Waarom beginnen jullie niet ook een topic over RBE paarden?

Als ik kijk naar het LBI en dit LBE topic, zijn er veel raakvlakken.
De meeste paarden passen ook niet helemaal in 1 hokje.

Eigenlijk zou er dan ook nog een RBI topic moeten komen en dan is het horsenality cirkeltje rond.
[/quote]omdat wij geen rbi paard hebben ;) dat topic kan je zelf ook open

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 09:44

@Blon-D Het was alleen een suggestie voor anderen om RBI of RBE topic te openen.

Ik ga dat niet doen met mijn LBE paard. Ik kan daar ook niet goed over meepraten.

MaritB

Berichten: 8635
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:02


Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:12

Slaan met de voorbenen gebeurde hier als jong paard heel veel, net als stijgeren en naar je hoofd maaien.
Daar is toch flink de zweep over gegaan.
Nu slaat ze alleen nog onder het zadel of met longeren als ze energie te veel heeft of het er niet mee eens is, net een kat.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:19

dondeyne schreef:
Opvallend in het eerste plaatje staat dat je een lbe paard nooit mag straffen. Hoe gaan jullie dan om met het bijten en werkelijk alles in de mond pakken?

Niet straffen betekent natuurlijk niet dat het paard niet per ongeluk tegen je elleboog of schoen aan mag lopen ;)
Juist bij mijn LBE paard is timing ontzettend belangrijk, maar wat nog belangrijker is, is met gelijke maat terug komen. Dus bij bijten (doet ie niet meer, maar vroeger wel) liep hij toevallig tegen mijn elleboog aan. Daarmee leert hij: bijten is niet fijn, voor hemzelf :n

Als ik vanuit mijn eigen paard redeneer is dat je hem niet onterecht of overmatig moet straffen. Het zit hem eigenlijk eerder in het feit dat je hem gewoon niet kunt dwingen, en zeker niet met geweld. Want dan krijg je dus geweld terug, hij laat zich niet overbluffen.
Tja, hoe leg ik dat nou uit...

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:21

Laatst bijgewerkt door ceasario op 17-02-15 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Niwla

Berichten: 4116
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:29

Haha wow, wat herkenbaar over dat slaan met de voorbenen. Ik wist niet dat dat ook veel voorkwam bij LBE paarden.
Ook dat niet moeten dwingen klinkt heel herkenbaar. We stonden laatst een keer op het strand en meneer had bedacht dat hij de trailer niet meer in wilde. En eh.. nee.. dwingen maakte het er niet beter op. :')

_clau_1991

Berichten: 1067
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:43

Slaan met het voorbeen deed Grand ook toen hij nog hengst was. Gelijk afgestraft, dat moet ik niet hebben! Straffen.. Tja, soms is een grote mond genoeg en soms moet ik wel een tik uitdelen. Hij weet dondersgoed welke dingen hij wel en niet mag maar hij zal het altijd blijven proberen. Maar dan kijkt tie eerst met een schuin oog naar mij en ik kijk hem op een bepaalde manier aan en dan zie je hem denken: 'Oh sh*t. Laat maar!' Haha :') Als hij iets écht niet wil gebeurd het ook niet maar hij is vaak wel te overtuigen als hij in eerste instantie iets niet wil gelukkig!

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:44

Je kunt wel dwingen zolang je maar weet dat jij de winnende partij gaat zijn. Bij drammerig of lomp gedrag ben ik vanaf het begin best heel hard geweest. Nu is een opgestoken vinger genoeg.
Een vreemde die met 'ohh schattig paardje' ideeen naar haar toeloopt krijgt echter meteen een stoot in de rug of gezicht met haar hoofd. Ook dusdanig dat je niet kunt blijven staan. Ze heeft zo al een keer een hersenschudding veroorzaakt.
Bij mij houdt ze altijd afstand. Probeert ze het toch komt er geen tweede kans maar direct een elleboog.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:49

Sizzle schreef:
Je kunt wel dwingen zolang je maar weet dat jij de winnende partij gaat zijn. Bij drammerig of lomp gedrag ben ik vanaf het begin best heel hard geweest. Nu is een opgestoken vinger genoeg.
Een vreemde die met 'ohh schattig paardje' ideeen naar haar toeloopt krijgt echter meteen een stoot in de rug of gezicht met haar hoofd. Ook dusdanig dat je niet kunt blijven staan. Ze heeft zo al een keer een hersenschudding veroorzaakt.
Bij mij houdt ze altijd afstand. Probeert ze het toch komt er geen tweede kans maar direct een elleboog.

Dat valt voor mij niet onder dwingen, vandaar ook dat laatste zinnetje. Ik weet gewoon niet goed hoe ik het uit moet leggen.
Het gaat er meer om dat je hem niet op de trailer kunt slaan als hij bedacht heeft dat hij dat niet gaat doen. Meerdere mensen die dat geprobeerd hebben, die zijn tot nu toe allemaal van een koude kermis thuis gekomen. Tegenwoordig laat ik die niet meer aan mijn paard komen.

Vroeger had hij nogal losse achterbenen, tja, dat is gewoon gevaarlijk en dan was ik ook hard. En tegenwoordig haalt hij het niet meer in zijn hoofd :n Ik ben nog steeds uitermate duidelijk bij hem, en idd geen tweede kans. En dat weet hij dondersgoed. Moet ook, is echt voor de veiligheid.
Net als bepaalde andere vormen van ongewenst gedrag, dat flikt ie echt niet meer (bij mij).

ruitje

Berichten: 12333
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:51

Citaat:
Als ik vanuit mijn eigen paard redeneer is dat je hem niet onterecht of overmatig moet straffen. Het zit hem eigenlijk eerder in het feit dat je hem gewoon niet kunt dwingen, en zeker niet met geweld. Want dan krijg je dus geweld terug, hij laat zich niet overbluffen.
Tja, hoe leg ik dat nou uit...


Ik wilde mijn merrie achterwaarts laten gaan, merrie weigerde dit. Ipv een introvert paard die gewoon zou blijven staan, of voorwaarts/zijwaarts zou gaan, kwam die van mij volle bak overeind inclusief maaiende voorbenen.

Ik heb van die situatie geleerd dat ze bijna niet te straffen is, geloof mij dat ze de zweep gehad heeft hoor, maar het lijkt haar ook niet 'te raken' ,ze is niet onder de indruk van straf. Ik denk dat ik haar helemaal dubbel kan slaan zonder dat het invloed heeft.

Is moeilijk uit te leggen maar je ziet het straffen niet 'binnenkomen' , ze word er niet bang van of krijgt er respect door, het lijkt wel of ze met elke klap meer groeit in haar 'jij doet mij onrecht aan' houding.

Ik denk dat ze heel erg lastig te 'breken' zijn, alles kan hoor, maar moet je ver gaan denk ik :)