Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:31

Ik heb even door iemand die er meer over weet dan ik, naar mijn pony laten kijken en haar gedrag ( ik heb haar pas 3 weken ) Ze is toch niet echt RBE, maar meer LBE. Ze is best dominant en heel nieuwsgierig :)

Geerr

Berichten: 109
Geregistreerd: 28-03-14
Woonplaats: goedereede

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:23

Ooh wat is dit reuze interessant! Hier nog een RBE paard.. en alles klinkt zo bekend haha!

Ik rij recreatief en dressuurmatig met mn peerdje. Het is echt zo verschillend hoe hij is.. de ene keer schrikt hij nergens van buiten en de volgende keer gaat hij ervandoor vanwege een molshoop _-:(

En doe ook af en toe wedstrijden. Nog 2 puntjes en dan naar de L. De eerste vier proeven toch 2 x winst gereden maar de laatste wedstrijd was drama... meneer wilde niet ontspannen en ging lekker zijn eigen gang.. maart weer een poging dus nu hopen dat hij lekker loopt en vooral ontspannen is!!
Ik volg hier!

Iemand nog goeie tips voor een 'relax' buitenritje met een RBE'er? :=

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:41

De beste tip is zélf ontspannen en relaxed zijn :) Paard volgt dan vanzelf, zeker zo'n gevoelige.

Geerr

Berichten: 109
Geregistreerd: 28-03-14
Woonplaats: goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:32

Vientje schreef:
De beste tip is zélf ontspannen en relaxed zijn :) Paard volgt dan vanzelf, zeker zo'n gevoelige.


Daar heb je helemaal gelijk in!
Maar das soms best lastig :o

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:33

Geerr schreef:
Ooh wat is dit reuze interessant! Hier nog een RBE paard.. en alles klinkt zo bekend haha!

Ik rij recreatief en dressuurmatig met mn peerdje. Het is echt zo verschillend hoe hij is.. de ene keer schrikt hij nergens van buiten en de volgende keer gaat hij ervandoor vanwege een molshoop _-:(

En doe ook af en toe wedstrijden. Nog 2 puntjes en dan naar de L. De eerste vier proeven toch 2 x winst gereden maar de laatste wedstrijd was drama... meneer wilde niet ontspannen en ging lekker zijn eigen gang.. maart weer een poging dus nu hopen dat hij lekker loopt en vooral ontspannen is!!
Ik volg hier!

Iemand nog goeie tips voor een 'relax' buitenritje met een RBE'er? :=


Ja die tip zoek ik ook haha. Nee ik probeer het maar te accepteren. Niets zo heerlijk om in je eentje een heerlijk ochtendsprintje over de hei te trekken. Ja, niet met een RBE'er dus... De ene keer rij je de rit van je leven. Zo heerlijk en vol trots stap je af en droom je al van de volgende rit. Wil het niet dat je bij de volgende rit na drie meter al op een standbeeld staat en die daarna ook nog elke 100 meter op de handrem gaat. Dat haar ogen er nog in zitten zeg. Dan kom je op 'je' galoppad en gaat de 'speed' aan. Terwijl je dus weet dat je in die 6e versnelling ook zo ineens stil kan komen te staan omdat er een blaadje op het pad ligt.. Relax en ontspannen bosritje? Nee, je moet altijd alert zijn en geconcentreerd rijden. Heel anders dan het jachtpaard dat ik altijd meenam en waarop ik aan 1 lang teugeltje met m'n ogen dicht kon genieten van de natuur hihi. Helaas is Bub niet meer onder ons. Maar ondanks dit alles heb ik nog geen moment getwijfeld aan m'n RBE'tje hoor, want wat je ervoor terug krijgt is immens.

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:33

Vientje schreef:
De beste tip is zélf ontspannen en relaxed zijn :) Paard volgt dan vanzelf, zeker zo'n gevoelige.


Was het maar zo makkelijk...

Lielle

Berichten: 66260
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:37

ik heb een RBi maar zo makkelijk is het idd wel. Alleen is het moeilijk om het te kunnen zelf.

MirandaMalik

Berichten: 9900
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:37

Haha, mijne heeft waarschijnlijk meerdere persoonlijkheden want die past niet in die hokjes.. :')

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:39

Dat kan idd MirandaFuego. Maar je kan vaak wel zien waar ze het zwaartepunt hebben liggen. Bij die van mij is de RBE en RBI maar er zitten ook wel wat dingetjes in van de andere punten op de schaal.

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:42

Maar introvert is anders dan extrovert hè.

Maar ik snap goed wat je bedoelt. De scherpe randjes gaan er wel af. Ik ben zelf yoga gaan doen om meer controle te krijgen over mijn eigen ontspanning. Maar hoe ontspannen ik ook ben, mijn paard kan nog steed plotseling spanning opbouwen. Door middel van mijn ademhaling en hand over haar schoft weet ik haar te kalmeren. Maar het is niet zo dat zij die uitspattingen niet heeft als ik maar ontspannen blijf. Het moeilijke is om zelf niet gespannen te worden van haar spanning. Vaak zijn ruiters gespannen en geven zij dit door aan het paard. Maar in dit geval is het vaak andersom. Ineens zit je gespannen op je paard zonder te weten waarom. Dus inderdaad belangrijk om zelf ontspannen te blijven en je ervan bewust te zijn dan de spanning van onder geen invloed heeft op jou. Dan kan je verder bouwen door de spanning met jouw ontpanning weg te nemen bij je paard.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:54

Sjira schreef:
Vientje schreef:
De beste tip is zélf ontspannen en relaxed zijn :) Paard volgt dan vanzelf, zeker zo'n gevoelige.


Was het maar zo makkelijk...

Ik zeg ook niet dt dat makkelijk is :D

De ene dag héérlijk de teugels los vliegtuigje kunnen spelen met Zen paard, de dag daarna om de 100 meter een tijger in de bosjes....maar zodra ik me gerealiseerd had dat dat mijn tijgers zijn en niet die van haar, werd het leven al een stuk makkelijker.

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:00

Klopt! Een bange of onzekere ruiter kan niet met een RBE'er overweg nee :)

Lielle

Berichten: 66260
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:36

Sjira schreef:
Klopt! Een bange of onzekere ruiter kan niet met een RBE'er overweg nee :)

en al zeker niet met een RBI.

een onzekere / bange ruiter is IMO beter af met een LB omdat die zelf minder snel in paniek schieten (wij hebben 2 LBEs en een RBI). Ik vind zelf de RBI nog altijd de moeilijkste hoewel ik niet bang ben aangelegd. Maar ze is zo sensibel en daarnaast sluit ze zich direct af als ze het niet vertrouwt, waardoor je het ook nog niet eens direct door hebt. Verder ben ik het helemaal eens met je verhaal maar dat is voor een onzekere/bange ruiter echt een stap te ver.

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:14

Ik denk dat de RBI meer onvoorspelbaar is. Hoe je bij de RBE precies kan zien en voelen dat er spanning is en de mate waarin de spanning meer of minder wordt, kan de RBI zomaar ineens ontploffen terwijl je dacht zonder spanning te rijden. Althans, dat is mijn ervaring. Ik vind zelf overigens de LBI het moeilijkst.

Lielle

Berichten: 66260
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:20

ik geloof niet dat ik die ooit heb gehad, maar de omschrijving spreekt me iig niet aan. Mijn RBi is voor mij behoorlijk voorspelbaar (geworden) maar zoals ik het elders omschreeft dat is pas nadat ik de kwijtgeraakte 300 pagina lange handleiding in het Chinees opnieuw had gemaakt.

Sentido

Berichten: 4209
Geregistreerd: 22-03-06
Woonplaats: Friesland

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:32

Mijn vorige paard was LBI en die vond ik fantastisch. Je moest echt bedenken wat leuk en uitdagend was, anders deed hij het gewoon niet :+

RBE vind ik nog wel eens lastig, ben zelf ook aardig RB maar dan meer introvert. Dus ik heb in spannende momenten zoiets van okee even rustig stilstaan en nadenken. En mevrouw denkt (nouja denken doet ze niet meer) whaaaaaaaaaaaaaaaahhhh snurk snurk en dan uiteindelijk: oh wacht, dat was niet zo erg. Niet altijd een even handige combi. Alleen buitenrijden ga ik voorlopig dus ook nog niet doen. Maar in de bak gaat het steeds beter.

Veel met mijn eigen lichaam werken en ook mee bewegen helpt. Zij volgt wel als ik zelf maar geaard en relaxed ben. En een plan hebben, dat werkt als een speer. Een idee van we gaan dit en dit doen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:42

Als je je paard leert met zijn angst om te gaan, is het een stuk makkelijker om zelf ontspannen te blijven :D

Een echt zeer onzeker of angstig persoon moet eigenlijk gewoon een redelijk gebalanceerd, iets introvert paard hebben. Ook een extreme LB heeft duidelijkheid nodig die een angstig persoon niet kan geven.

Als je angst of spanning echt alleen veroorzaakt wordt door het RB gedrag van je paard, lijkt het mij makkelijker om het paard eerst te leren rustig te blijven. Dan neem je de oorzaak van je eigen spanning weg.

Pumpkins

Berichten: 3147
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:10

Heb ook een echt RBE paardje, gelukkig ben ik vaak de rust zelve en zijn we daardoor een goede combi. Ze schrikt nooit met rijden, maar is wel super oplettend op alles om haar heen, met name als ik er niet meer op zit. Ik moet niet boos op haar worden…. Ik hoef alleen maar even mijn stem te verheffen en madame is al helemaal op haar hoede. Mooie is dat als ze iets doet wat niet mag, bv. naar mij dreigen te bijten met aansingelen, en ze dreigt een keer schrikt ze zichzelf rot omdat ze beseft dat het niet mag.
Iedere nieuwe dressuuroefening is ze even van de kaart, en helemaal als ik de oefening ook nog niet helemaal begrijp, dan raakt ze echt totaal in de stress. Pakt bit vast en gaat rennen. Na een paar keer de oefening herhalen en rustig opbouwen is het weer goed.

tamaramt

Berichten: 7549
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 20:18

Vientje schreef:
De beste tip is zélf ontspannen en relaxed zijn :) Paard volgt dan vanzelf, zeker zo'n gevoelige.


Nou, zo simpel is het niet. Mijn paard kan van niks al stressen en gespannen raken. Als ik dan zelf ook gespannen word dan flipt ze helemaal maar als ik zelf ontspannen blijf dan word zij echt niet ineens ontspannen.
Helaas....
Ik moet haar gewoon flink aan het werk houden en soms keer met stem en hand geruststellen.
Maar ooit zijn er ook dagen dat ze gestressed en gespannen blijft.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 22:07

Ik zei ook niet dat dat makkelijk is :D Maar zelf ontspanning aanbieden is niet alleen passief hoor. Een deel van de ontspanning vanuit jezelf is precies wat jij zegt: je paard leiding en geruststelling geven op het moment dat hij dat nodig heeft (of dat nou door jouw tijger is, of eentje die je paard zich zelf in zijn hoofd heeft gehaald) :) Maar ze hebben het feilloos door wanneer je zit te faken, dus basisvoorwaarde is altijd dat je zelf moet ontspannen.

En da's zeker niet makkelijk. Wij oefenen daar nog vrolijk op door iig :Y)

Geerr

Berichten: 109
Geregistreerd: 28-03-14
Woonplaats: goedereede

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 22:31

Tja zelf ontspannen als je een bommetje onder je kont hebt is idd heel lastig! Ben er wel van overtuigd dat dat idd het beste is; proberen te ontspannen! Maar das nog wel een oefenpunt voor mij haha!

Weidebloem, wat jij zegt qua nieuwe oefeningen klinkt zo herkenbaar! Die van mij gaat niet rennen maar raakt wel flink in de stress idd :+

Achja maar veel blijven oefenen, als hij me dan weer aankijkt met zn grote bruine ogen ben ik ook weer zo blij met m! Ondanks die gekke trekjes <3

Helene83

Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 07:20

Zo dat klinkt voor mij ook allemaal ontzettend bekend. Paardje wat ik nu rij is zeker een RBE!

Het is een trekpaard, maar ik maak er wel eens grappen over dat mevrouw denkt een warmbloed te zijn. -O- Altijd kijkerig en snel gespannen.. inderdaad veel voorwaarts rijden, uiteindelijk ontspant ze dan wel weer, totdat ze zich bedenkt dat er toch echt kabouters in de berm zitten.
Het bezig houden van het paardje herken ik ook erg, dat doet ook wonderen! Voornamelijk met bakwerk (wat we weinig doen) is dit wel een erg belangrijk punt. En dan niet alleen in de vorm van figuren rijden, maar ook veel (schijn)overgangen maken. Wat ik met buitenrijden ook wel vaak gebruik, maar dan alleen als ik haar eerst flink voorwaarts heb gereden en ze meer ontspant.

Hahaha.. dat overdreven trots je paard belonen herken ik ook. Zit vooral wanneer ik buiten rij tegen haar te praten alsof ze een klein kind is.. :')

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:03

Haha ik praat ook altijd tegen mijn paard. In het begin deed ik heel veel zingen. Hoewel mijn omgeving mijn zangkwaliteiten absoluut niet kan waarderen had ik gelukkig wel 1 grote fan, mijn paard. Ze werd er zo rustig van. Mijn instructeur vraagt altijd waarom ik praat. Hij vindt het onzinnig, ze verstaat mij toch niet. Ik denk dat hij nog nooit een RBE heeft gereden :D

Voor diegenen die moeite hebben met onspannen op een gespannen paard. Probeer eens wat ademhalingsoefeningen. Zodra je spanning voelt opkomen, focus je dan op je ademhaling. Adem rustig in door je neus en adem met je buik zodat je een bolle buik krijgt. Adem dan uit via je mond, net iets langer dan de tijd die je neemt voor inademen. Adem bijvoorbeeld 4 seconden in en 6 seconden uit. Allereerst haalt het spanning bij jezelf weg. Je bent bewust bezig met je ademhaling dus reageert niet op de spanning van je paard. Daarnaast vertraagt je eigen hartslag wat ook positief uitwerkt op je paard.

Een grote fout die ik in het begin maakte was proberen om de spannende momenten te verminderen. Ik ging vast voor haar kijken wat ze allemaal spannend kon vinden. Oh die prullenbak, dat wapperende zeil, die jas over de bakrand enzovoorts. Resultaat: ze werd inderdaad gespannen. Waardoor ik weer kon zeggen 'zie nou wel'! Nu weet ik dat ik dus meeging in haar spanning. Zij kreeg van mij de bevestiging dat het inderdaad eng is. Nu denk ik er niet meer over na. Wat mij betreft vind ze niks eng. Natuurlijk kijkt ze wel op van die jas over de bakrand, maar doordat ik niet reageer, reageert zij ook niet meer zo heftig. En al we dan echt langs die paardetende vuilniszak moeten, dan ga ik zingen en concentreer ik me op mijn ademhaling. En als ze dan nog niet wilt, dan leg ik mijn hand op haar schoft en moedig ik haar aan. En ooooooh wat zijn we samen trots als we er langs zijn!! (Ondanks dit alles staan er nog steeds een heleboel paardetende objecten op ons pad hoor haha, dat krijg ik er echt niet uit).

Pumpkins

Berichten: 3147
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:28

Sjira schreef:
Een grote fout die ik in het begin maakte was proberen om de spannende momenten te verminderen. Ik ging vast voor haar kijken wat ze allemaal spannend kon vinden. Oh die prullenbak, dat wapperende zeil, die jas over de bakrand enzovoorts. Resultaat: ze werd inderdaad gespannen. Waardoor ik weer kon zeggen 'zie nou wel'! Nu weet ik dat ik dus meeging in haar spanning. Zij kreeg van mij de bevestiging dat het inderdaad eng is. Nu denk ik er niet meer over na. Wat mij betreft vind ze niks eng. Natuurlijk kijkt ze wel op van die jas over de bakrand, maar doordat ik niet reageer, reageert zij ook niet meer zo heftig. En al we dan echt langs die paardetende vuilniszak moeten, dan ga ik zingen en concentreer ik me op mijn ademhaling. En als ze dan nog niet wilt, dan leg ik mijn hand op haar schoft en moedig ik haar aan. En ooooooh wat zijn we samen trots als we er langs zijn!! (Ondanks dit alles staan er nog steeds een heleboel paardetende objecten op ons pad hoor haha, dat krijg ik er echt niet uit).


Ha ja ook heel herkenbaar. Deed in het begin precies het tegenovergestelde; lange teugel en ow een wapperend zeil, lekker doorstappen met lange teugel en negeren. Kijken wat ze doet, en ja hoor ik vind het niet eng, zij vertrouwd mij dus is het oke.

nadine_yvana

Berichten: 1115
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:35

Yup hier ook een RBE, en een echte extreme. Jarenlange ervaring met LBE paard gehad, hyper maar super betrouwbaar, maar mn eerste eigen paardje (Konik Pumbaa) is een echte RBE en kan ook RBI zijn. Heel moeilijk voor mij want hierdoor hebben we al diverse ongelukken gehad en ben ik mn vertrouwen een tijdje kwijt geweest doordat hij op buitenrit er continu vandoor ging en niet meer te stoppen was. Maar nu zijn we 4,5 jaar samen en we zijn onafscheidelijk. Hij is veel rustiger geworden, vertrouwt mij meer, maar er blijven altijd wel onvoorspelbare momenten dat hij ineens weer op de loop kan gaan van iets. Toch is hij mn maatje voor het leven en we begrijpen elkaar nu echt. Ik vind zelf Liberty het leukst om te doen, maar was ook tevens het allermoeilijkst voor ons. Ik merk dat het met mijn nieuwe pony Nero een heel stuk makkelijker gaat. Nu moet ik er wel bij zeggen dat Pumbaa best een behoorlijk verleden heeft (ook de eerste 7 jaren van zijn leven in een natuurgebied geleefd zonder menselijk contact) en uiteraard speelt dat allemaal mee. Maar wat heb ik veel geleerd van hem en wat leer ik nog steeds elke dag van hem.

4 jaar geleden:
Afbeelding

Nu:
Afbeelding

Liberty:
En dan te bedenken dat hij altijd los brak, ik mn handen weer open had liggen en hij zelfs door een houten omheining is heen gevlogen in paniek. Liberty is het grootste compliment wat ik ooit van hem gekregen heb :)