[HK]Parelli Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 19:02

[***] schreef:
Ik zou mij ook even willen melden hier. Zie een aantal bekenden maar voor degene die mij nog niet kennen: ik heb 2 pony's, Cobe (19 jaar) en Boke (22 jaar).

Zoals bij een aantal anderen hier is Parelli een manier van leven/dingen aanpakken geworden. Vooral de horsenalities doe ik veel mee (hoe denkt (voelt) mijn pony (zich) momenteel, waarom en hoe ga ik daarmee om). De levels zelf ben ik minder mee bezig en audities helemaal niet.

Met de pony's al veel meegemaakt, ze zijn dan ook erg speciaal natuurlijk :P Ondertussen lijken we op de goede weg te zitten. Alle gekke dingen bij Cobe zijn ondertussen verklaard door medische dingen (al dan niet van voorbijgaande aard). Maar dit alles was nooit naar boven gekomen als ik niet zoveel (Parelli)tijd in hem had gestoken. Heb echt veel aan het programma te danken, zeker naar het 'lezen' van je paard toe. En zonder Cobe en Parelli had ik met Boke helemaal niks kunnen beginnen ;)

Wel stuit ik steeds op hetzelfde probleem.. het is leuk wat we doen maar we geraken niet verder. In principe hoeft dat ook niet, maar soms is het toch leuk. Grootste probleem is dan dat ik ergens leuke filmpjes zie, of op connect bepaalde oefeningen of oplossingen voor problemen en dan denk ik "ja, daar gaan we mee aan de slag, leuk!". Maar altijd ben ik de enige die het leuk vind :+ Ik ga mij dan blijkbaar anders gedragen dan bij onze dagelijkse bezigheden en mijn pony's reageren daar enorm op. Eye-opener en zeer leerzaam, maar niet makkelijk..

Om dit via lessen/begeleiding op te lossen.. geen idee of dat kan, ik kan het probleem zo moeilijk omschrijven. Zo is het bv bij de yoyo-game dat de ene yo super gaat (op Cobe's manier, rekening houdend met zijn fysieke problemen) en de andere yo een ramp is. Terwijl datzelfde (dus achterwaarts en naar mij toe komen) wel gewoon super gaat als ik na het rijden in de weide nog wat klooi. Maar zodra touwhalster om is en ik die stick vast heb kan dat allemaal niet meer :+ Ik zal dan vast dingen anders doen of een andere houding/uitstraling hebben, maar ik weet zelf niet zo goed wat het nu eigenlijk is.

Toevallig hier iemand die dit herkent of wel eens bij mensen geweest is met een soortgelijk probleem? Voor zover mijn uitleg te begrijpen is :o



De eerste 4 jaar heb ik alles alleen gedaan, met behulp van het oude level 1 en 2 pakket, maar ik kwam niet echt verder, bleef bij level 2 hangen en kwam niet lekker naar level 3.
Toen met clinicks begonnen, zo'n 2 a 3 per jaar, nu 2 jaar later zet ik mijn eerste stevige stappen in level 4. De hulp van de instructeurs bleek de sleutel te zijn om verder te komen.

Het schijnt iets te zijn dat vaker voor komt, mijn persoonlijke ervaring is dat na level 2 instructie gericht op de combinatie van dat mens en dat paard vaak erg handig is, nodig is zelfs om echt verder te komen. Zeker bij paarden met een gebruiksaanwijzing of mensen die wat groenig zijn. Voor mij was het en een eerste eigen paard en een compleet nieuw systeem met daarin grondwerk wat ik op die manier nog nooit gedaan had. Ik miste wat fundament dingen die in de clinick gelijk naar voren kwamen en ik handvatten kreeg ze op te lossen. En had dan en paar dagen om daar begeleid me te werken zodat er ook echt resultaat zichtbaar was.

D_Desteny

Berichten: 2494
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Oostzaan

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:18

Zijn er nog mensen hier die dingen van de Parellishop willen bestellen?
Ik wil graag gaan bestellen en dan kunnen we de verzendkosten delen.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 10:02

D_Desteny schreef:
Zijn er nog mensen hier die dingen van de Parellishop willen bestellen?
Ik wil graag gaan bestellen en dan kunnen we de verzendkosten delen.

Ben niet nieuwsgierig hoor, wat ga jij zelf bestellen? :D
jammer heb net een leadrope bij equiplay gekocht omdat de verzending zo duur was }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 11:31

@ Bowen : het zou kunnen wat je zegt :j Heb ook alweer contact gehad met instructeur maar momenteel moet alles even terug in de plooi vallen (zijn allemaal moeten verhuizen en alles moet weer opnieuw opgebouwd worden) en dan kan hij hopelijk nog eens langskomen :)

Had hem nog gesproken in Gent laatst, was een paar jaar geleden dat hij eens op stal was voor een les. Hij kende mijn pony's nog :') Mij niet zo meteen, maar hij wist wel welke pony's ik had. Zegt ook al genoeg misschien _O-

Stomme is dat je zoveel dingen die je in het programma gebruikt gewoon niet kan doen met [***] omdat dit fysiek niet meer mogelijk is/hem last bezorgd/mag. En dan moet je NOG creatiever worden en ik denk dat ik daar een beetje aan mijn grens zit ofzo :+ Teveel hetzelfde mag niet want is saai, iets nieuws moet je echt naar het fysieke kijken en als hij echt hard moet nadenken knapt hij daarop ook af. En natuurlijk hangt veel van mijzelf af, als ik een beetje een moeilijke dag heb is het eens zo erg bij hem :P

Gisteren gewoon een simpel rondje gaan wandelen aan de hand in de "nieuwe" buurt (we kennen het daar gelukkig wel al, maar dus vanuit de nieuwe startplaats) en even gewerkt aan het feit dat grasduiken tijdens het "werk" niet gewenst is. Zat een hele tijd goed maar is hij nu recent ook weer mee begonnen. Ook weer zoiets wat er dan ineens insluipt, door mij neem ik aan, maar waarvan ik dan niet snap waarom het plots weer zo'n issue is .. Maarja, moet toch aan gewerkt worden dus gisteren maar even gedaan. Hij leek wel onder de indruk, vandaag eens zien hoeveel er is blijven hangen :Y)


@ D_Desteny : willen wel, altijd :P Maar voorlopig maar even passen ;)

gisa
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 11:45

Misschien is dit nog niet bij alle Parelli-belangstellenden bekend maar je kunt nu ook lessen volgen in de Achterhoek. De lessen worden gegeven door Parelli-instructrice Fleur van Wollingen in Rijhal Aalten. Wil je meer info, kijk dan even op de website van Fleur: http://www.fleurvanwollingen.nl.
De website van Rijhal Aalten is http://www.rijhal-aalten.nl

D_Desteny

Berichten: 2494
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 14:01

mindful schreef:
D_Desteny schreef:
Zijn er nog mensen hier die dingen van de Parellishop willen bestellen?
Ik wil graag gaan bestellen en dan kunnen we de verzendkosten delen.

Ben niet nieuwsgierig hoor, wat ga jij zelf bestellen? :D
jammer heb net een leadrope bij equiplay gekocht omdat de verzending zo duur was }:0


Ohh jammer zeg.
Ik wil zelf graag de Natural Hackamore bestellen en een 22-Foot Snap Line w/Popper.
Maar als er niemand is om de verzendkosten mee te delen dan word het hem ook voor mij even niet.

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:09

Okee ik was vandaag op de parelli inspiratiedag en jeetje wat was het leuk :D ik was er niet meer zo fan van, maar wat ik daar zag was zo heerlijk en een fijne sfeer ik neem al mijn vorige woorden terug :D

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 19:26

Mijn parelli instructrice besteld elke maand en stuurt naar al haar lesklanten een mail of ze ook mee willen bestellen. Kei handig!!! En vrijwel geen verzendkosten.
Misschien dat andere instructeurs dit ook doen?

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:16

Bommeltje_ schreef:
Okee ik was vandaag op de parelli inspiratiedag en jeetje wat was het leuk :D ik was er niet meer zo fan van, maar wat ik daar zag was zo heerlijk en een fijne sfeer ik neem al mijn vorige woorden terug :D


Leuk om te lezen, daar is de dag ook voor :-) ik was er ook, met ponylief :-)

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 23:33

Leuk zeg! In de ochtend? Ik was er vanaf 1 met mijn collega :) het was zo leuk! ik heb later in de avond gelijk het parelli met mijn pony maar weer opgepakt :)

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 00:05

Ja in de ochtend deed ik mee :)

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 00:23

Aah jammer heb ik je net gemist :(

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 07:15

MaritB schreef:
Ja in de ochtend deed ik mee :)

Was jij diegene met de bruine Cob, met neon halster?
Jullie deden het echt kei goed!!! :j

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 08:34

Rambogirl schreef:
MaritB schreef:
Ja in de ochtend deed ik mee :)

Was jij diegene met de bruine Cob, met neon halster?
Jullie deden het echt kei goed!!! :j


Ja dat ben ik ;-)
Wat een leuk compliment dank je wel!

Eef01
Berichten: 281
Geregistreerd: 20-10-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 08:55

Ik doe met mijn verzorgpony ook Parelli. The 7 games gaan al heel goed. Van Bregje (eigenaresse) leren we nu ook (ik ben de naam even vergeten) dat we het zonder touw doen. Dat gaat ook heel goed allen is het gras soms toch wat interessanter. :)

Rowenaduke
Berichten: 705
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:48

Wie lest er bij een parelli instructeur, en bij wie les je dan?

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 13:44

Ik wil gaan lessen bij Zoë die komt bij ons op stal, maar dan 1 keer in de 2 maanden en voor de rest ga ik dan iedere week lessen bij een vrouw van stal die bezig is om parelli professional te worden en zelf bij level 4 is ;)

MDJ

Berichten: 2778
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Heerenveen

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 13:50

Hallo!

Ik wil mezelf hier ook graag melden. Ik ben helemaal nieuw in het NH wereldje. Vandaag heb ik Femke Dölle een mail gestuurd voor informatie over lessen.

Heb nu sinds 3 maanden twee mini merrie's waarvan de een een veulen aan de voet heeft en dus op een laag pitje staat. De ander is mijn uiteindelijke doel om mee te gaan mennen. Voor nu wil ik mijzelf verder verdiepen in NH/Parelli en les nemen in grondwerk om een goede band op te bouwen, onze communicatie verloopt nu niet altijd even soepel.

Hebben jullie ook aanraders qua boeken etc om mezelf wat meer wegwijs te maken met parelli/nh? Ik heb er nog helemaal geen kaas van gegeten maar vind het erg interessant! Ben nu vooral veel aan het kijken/lezen over de 7 games.

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:13

Ik les zelf bij Anouk Dahr. Echt een topper!!!

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:20

Ik heb les gehad van Elena, Fleur en ook eens van Anna. :)

Rowenaduke
Berichten: 705
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:18

MaritB schreef:
Ik heb les gehad van Elena, Fleur en ook eens van Anna. :)


En wie vond jij het fijnst? Of wat vind je een pluspunt bij ieder?

Susan88

Berichten: 456
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Enschede

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:53

Nog mensen die toch nog wat willen bestellen bij de parelli shop?
Stuur mij of D_Desteny dan een pb of zet het in dit topic.
Scheelt namelijk weer wat in de verzendkosten :)

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:30

Hmm hebben ze rouwhalsters maat shet? :)

D_Desteny

Berichten: 2494
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:53


No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:52

Hallo,

Is hier iemand in de directe omgeving van deventer waar ik een keer (of een paar keer) mag kijken bij parelli? Ik wil graag kijken of het bevalt.