[HK]Parelli Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 13:49

Ik doe het nu alleen met Parelli connect.. vind het erg handig dat ik verschillende filmpjes kan opzoeken van de zelfde oefening. Ik werk echter wel met mijn ouwe 23 jarige paard die ik al 8 jaar heb en waarbij ik ook geen problemen ondervind in de omgang. Ben ook van mezelf vrij rustig in de omgang en neem makkelijk stapje terug of ben tevreden met weinig.
Denk wel dat ik over een tijdje toch wel eens een les zou willen... omdat ik dan gewoon praktische vragen heb over hoe ik dingen beter zou kunnen aanpakken.

Met een jong dier of als ik echt al tegen problemen zou aanlopen zou les wel verstandiger zijn.

Avalon87

Berichten: 1153
Geregistreerd: 24-06-11
Woonplaats: Nuenen

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:43

Heb net even gekeken naar parelli connect. Welk abonnement hebben jullie?

Binnenkort heb ik een lesje grondwerk gepland staan voor mijn uk, maar dit is niet specifiek parelli gericht. Daarnaast is hij al bekend met de basisbeginselen grondwerk, wil het nu graag wat meer gaan uitbreiden.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:17

Ik heb de gratis 90 dagen preview... En ben echt bezig met begin on line lvl 1... Heel erg basis dus maar op andere manier dan ik deed... Nou ja vooral bewuster.... Deed natuurlijk altijd al een halster om en liet hem ook wijken voor druk maar nu dus bezig om de Parelli manier aan te leren.
Ben zelf dus niet bezig met uitbreiden. ..dus weet niet of de website daarvoor geschikt is, maar 90 dagen gratis kijken is altijd leuk :)

Equitis
Berichten: 150
Geregistreerd: 17-01-14

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:07

Ik ben ook bezig met parelli.
Ik ben net begonnen omdat ik merkte dat de band tussen mij en mijn pony achteruit ging.
Nu ik parelli/NH doe gaat het zo goed en vind mijn pony alles weer zo leuk.
Maar jullie hebben het over het afronden/behalen van een level?
Waar kun je dit doen? En waar moet je auditie doen?

En hebben jullie allemaal een abonnement bij Parelli?
En wat zit er dan in zo'n abonnement?

Haha sorry voor alle vragen maar het is voor mij nog redelijk nieuw! ;)

Equitis
Berichten: 150
Geregistreerd: 17-01-14

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:20

Waar vinden jullie die 90 dagen gratis preview?

DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:32

Ik meld me ook. Ondertussen al een paar jaar bezig met parelli en eindelijk het lef gevonden binnenkort mijn eerste auditie te gaan filmen (level 3 online).

Equites: om een level te laten beoordelen (en officieel af te ronden) moet je lid zijn van parelliconnect. Dan kan je een auditie kopen (kost 50 euro) en insturen. Dit is een filmpje van maximaal 10 minuten waarbij je een aantal verplichte onderdelen laat zien en verder dingen die je zelf graag wil laten zien.

Op deze pagina https://parelliconnect.com/#/account kan je zien wat het lidmaatschap inhoudt en kost. Hier staat ook de 90 dagen preview bij.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Als je nog vragen hebt, gewoon stellen.

Equitis
Berichten: 150
Geregistreerd: 17-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:22

DPTomboy schreef:
Ik meld me ook. Ondertussen al een paar jaar bezig met parelli en eindelijk het lef gevonden binnenkort mijn eerste auditie te gaan filmen (level 3 online).

Equites: om een level te laten beoordelen (en officieel af te ronden) moet je lid zijn van parelliconnect. Dan kan je een auditie kopen (kost 50 euro) en insturen. Dit is een filmpje van maximaal 10 minuten waarbij je een aantal verplichte onderdelen laat zien en verder dingen die je zelf graag wil laten zien.

Op deze pagina https://parelliconnect.com/#/account kan je zien wat het lidmaatschap inhoudt en kost. Hier staat ook de 90 dagen preview bij.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Als je nog vragen hebt, gewoon stellen.


ahaa dankjewel!
Alleen ga ik er niet zoveel geld steeds aan uitgeven.
Ik vind t heel leuk en een goede manier maar het kost zoveel geld! :(

Wicky
Berichten: 937
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:31

Equitis schreef:
ahaa dankjewel!
Alleen ga ik er niet zoveel geld steeds aan uitgeven.
Ik vind t heel leuk en een goede manier maar het kost zoveel geld! :(


Auditie doen kost 50,-- per filmpje inderdaad. Voor level 3 moet je drie keer auditie doen (online, liberty en freestyle) en dus kost dat E 150,--. Maar auditie doen is een keuze, het hoeft niet.

Met het bekijken van filmpjes op ParelliConnect, af en toe een lesje en het bezoeken van of meedoen aan een playday kom je al een heel eind. Of bezoek het Parelli inspiratie event op 20 juni (zie www.parelli.nl).

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:12

Jammer dat dit topic niet echt meer leeft.
Wilde toch even vertellen hoe het met mij en mijn oudere paard vergaat.

Ik ben rustig nog aan het oefenen. Friendly game gaat bijna alles wel prima maar merk dat mijn paard wel wat achterdochtig wordt als ik met de lead-rope en helemaal met stick and string over hem ga gooien. Dus mijn taak "toss rope 6 times with rythm and my house stands still, relaxed" heb ik nog niet gehaald ... Hij kijkt altijd wat achterdochtig en na 3-4x gaat hij dan maar lopen... daar moeten we dus nog veel op oefenen. De rest van de friendly gaat uitstekend, hij staat nu ook super mooi stil bij het poetsen :)
Porcupine and Driving game ook aan het oefenen. Hij verplaatst zijn achterhand vrij makkelijk maar om zijn voorhand te verplaatsen is wat lastiger (al vraag ik dat ook niet te vaak ivm oude blessure aan zijn voorbenen)
Daarnaast ook beetje aan het oefenen met TouchIt al denk ik dat ik daar niet duidelijk genoeg in ben. Neem ook af en toe wat yo-yo en circeling mee... Maar dat is niet helemaal bewust meer dat ik dat al doe dan dat ik dat van Parelli heb.

Mijn plan is nu dat ik beetje blijf spelen met deze 7games, alles wat ik online in ParelliConnect daar over kan vinden lezen en bekijken. Dat ik misschien over een maand ofzo eens een les ga nemen met Kafka zodat ik de vragen die ik heb over het eerste level bij mijn paard ook kan bespreken. Dat ik dan ook met mijn bijrijdpaard ga beginnen (die staat nu stil ivm veulen) en verwacht dat zij me voor meer puzzels zet dan mijn ouwe ruin.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:39

Tof Evelijn!!! Ik zal een poging doen om hier ook een beetje leven in dit topic te blazen.
Straks krijg ik voor het eerst een privéles van een Parelli instructeur**
Ik kijk er e,or' naar uit! Mijn paard is LBE en alle oefeningen waar ik zijn ego raak zijn moeilijk, vooral zone 1 dus :D

Straks dus een up date hoe de les was

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:22

Ik heb vrijdag mijn eerste les gehad van Anouk Dahrs.
Het paard waar ik nu mee bezig ben is een RBI.

Hij reageert er echt enorm goed op!
Ik sta al 5,5 jaar op deze stal en de staleigenaar is het pas 1 keer gelukt om zijn halster aan te krijgen.
Vandaar dat hij dag en nacht met zijn halster aan moet staan.
Anouk gaf me een goede tip en was pas 3 dagen bezig toen ik gisterenavond een telefoontje kreeg van een stalgenootje. Haar man had geholpen de paarden mee binnen te zetten en per ongeluk zijn halster af gedaan. En raar maar waar!! Hij kon het halster zonder poespas gewoon meteen weer aan doen want mijn paard bood het hem zelf aan!! Ik kon wel janken!! 5,5 jaar drama en dan 2 dagen na mijn eerste les..... WAUW!!! *\o/* _/-\o_

Ik wil met mijn andere paarden ook graag beginnen alleen twijfel wat ik moet doen.
Door de les weet ik precies wat Azhar zijn tell is dat hij gaat nadenken, maar bij de andere hoeft dit dus niet hetzelfde te zijn. Wat zouden jullie doen? Met alle paarden een les nemen?

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 14:35

@rambogirl je kan eventueel met de extreme paarden les nemen om zo te leren hoe er mee om te gaan. Als de rest "makkelijker" zijn kan je met sommige tips al heel wat verder misschien?
Als ik met een heel extreem karakter bezig ben, zoals nu dan werk ik dit eerst graag af en ga dan verder met de rest. Hangt ook van je tijd af natuurlijk, ik moet 'tijd' echt doseren en doe niet graag verschillende paarden tegelijkertijd.

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:00

Wicky schreef:
Equitis schreef:
ahaa dankjewel!
Alleen ga ik er niet zoveel geld steeds aan uitgeven.
Ik vind t heel leuk en een goede manier maar het kost zoveel geld! :(


Auditie doen kost 50,-- per filmpje inderdaad. Voor level 3 moet je drie keer auditie doen (online, liberty en freestyle) en dus kost dat E 150,--. Maar auditie doen is een keuze, het hoeft niet.

Met het bekijken van filmpjes op ParelliConnect, af en toe een lesje en het bezoeken van of meedoen aan een playday kom je al een heel eind. Of bezoek het Parelli inspiratie event op 20 juni (zie http://www.parelli.nl).


Nee, je mag in alle levels instappen, dus je mag beginnen met een level 4 auditie als je dat wil en vooral kan.
Je hoeft dus niet eerst 1, dan 2 en zo verder te doen. De meeste doen dat wel en dat houdt je voortgang ook goed bij, maar het hoeft niet.

Je mag zelf kiezen welke savvy en welk level.

Wicky
Berichten: 937
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:38

@ Bowen; mijn reactie was op iemand die z'n level 3 online ging filmen.

Je mag inderdaad in alle levels instappen, maar doet auditie voor level 3/4 of voor 1/2 omdat de verplichte takenlijst anders is.
Alleen een level 4 filmen zonder daarvoor audities in te sturen is best heftig, knap als iemand dat kan.

Icrack

Berichten: 1257
Geregistreerd: 31-05-13
Woonplaats: Fryslân Boppe

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:04

Even een vraagje zo tussendoor, is er een vervolg op de 7 games?

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:45

Icrack schreef:
Even een vraagje zo tussendoor, is er een vervolg op de 7 games?


De 7 games zijn alleen maar het ABC leren. Het is het fundament, de basis waarop je alles bouwt.
De 7 games blijf je altijd gebruiken, alleen leer je ze in het begin op een bepaalde manier aan om dat ABC op te bouwen, om een bepaalde mindset bij het mens in te laten zinken.

Als jij je been aanlegt tijdens het rijden is dat een porcupine(wijken voor druk). Als jij over een sprong heen wil is dat een squeeze.
Dit is wat simpel gezegd, het gaat vaak om combinatie's die je gebruikt, maar je gaat het ABC van de 7 games dus in alles wat je doet toepassen.

Dat niveau gaat gewoon omhoog, je gaat die zaken toepassen in nuttige zaken en daar zit eigenlijk geen eind aan.
Er is een oceaan aan verdieping, veel meer kennis en toepassingen, maar de 7 games blijven, alleen niet in die aanleer-vorm.

ilangok

Berichten: 507
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 09:14

Dit topic kende ik nog niet :D .

Ik heb een LBE, Bart. Ik heb hem nu iets langer dan een jaar, en nu ik redelijk door level 2 ben ben ik hard opzoek naar level 3 dvds.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 10:59

Leuk foto's , ilangok... mooi opstapblok ook :)

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:05

Ik ben ook enthousiast over het parelli systeem en volg het nu zo'n 4,5 jaar, eerst met Wonder maar leeft helaas niet meer.
Met mijn nieuwe paardje Gwen parelli ik ook, ik leid haar op via het parelli systeem :)

Flynn00
Berichten: 583
Geregistreerd: 19-06-11

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 15:20

Ik ben me al een tijdje aan het inlezen over parelli en hoe het werkt.
nu heb ik t probleem dat ik niet goed ben in engels. Zijn die dvd's in het engels?
en kan je de boeken en dvd's apart kopen of moet je dan lid worden?

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 15:24

dieuwertje_ schreef:
Ik ben me al een tijdje aan het inlezen over parelli en hoe het werkt.
nu heb ik t probleem dat ik niet goed ben in engels. Zijn die dvd's in het engels?
en kan je de boeken en dvd's apart kopen of moet je dan lid worden?

Ik denk dat je zonder lid te zijn gewoon kunt bestellen. Volgens mij hebben leden wel weer korting. Als je een Parelli instructeur benadert, zal deze het ook wel willen bestellen voor je anders.

Flynn00
Berichten: 583
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 15:59

Rambogirl schreef:
dieuwertje_ schreef:
Ik ben me al een tijdje aan het inlezen over parelli en hoe het werkt.
nu heb ik t probleem dat ik niet goed ben in engels. Zijn die dvd's in het engels?
en kan je de boeken en dvd's apart kopen of moet je dan lid worden?

Ik denk dat je zonder lid te zijn gewoon kunt bestellen. Volgens mij hebben leden wel weer korting. Als je een Parelli instructeur benadert, zal deze het ook wel willen bestellen voor je anders.


is er ook meer informatie te vinden in het nederlands? want de site van parelli connect is volledig engels en ik kom er niet uit

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 16:44

Nee, parelli.nl is maar beknopt en ik kon er ook niet veel informatie over vinden. Je kan Google translate proberen... Of net zoals ik gewoon een instructrice benaderen en vragen om Nederlandse informatie. Ze zullen het je namelijk graag willen uitleggen, gezien hun hier compleet achter staan.

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 17:01

dieuwertje_ schreef:
Rambogirl schreef:
dieuwertje_ schreef:
Ik ben me al een tijdje aan het inlezen over parelli en hoe het werkt.
nu heb ik t probleem dat ik niet goed ben in engels. Zijn die dvd's in het engels?
en kan je de boeken en dvd's apart kopen of moet je dan lid worden?

Ik denk dat je zonder lid te zijn gewoon kunt bestellen. Volgens mij hebben leden wel weer korting. Als je een Parelli instructeur benadert, zal deze het ook wel willen bestellen voor je anders.


is er ook meer informatie te vinden in het nederlands? want de site van parelli connect is volledig engels en ik kom er niet uit


Wat zou je willen weten?

DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 17:28