[HK]Parelli Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flynn00
Berichten: 583
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 17:44

DPTomboy schreef:
dieuwertje_ schreef:
is er ook meer informatie te vinden in het nederlands? want de site van parelli connect is volledig engels en ik kom er niet uit


De basis staat hier wel duidelijk denk ik: http://www.humphreydirks.com/nederlands/7_games.htm


heel erg bedankt voor deze link!

ik wou namelijk eerst weten hoe het in elkaar zat voordat ik er heel wat geld aan besteed. die pakketten zijn namelijk niet echt goedkoop..

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:00

Ik ben vandaag begonnen met Parelli met mijn nieuwe pony.
Mijn verzorgpaard was amper onder de indruk te krijgen en verveelde zich vrij snel.
Deze is echt onwijs makkelijk tot nu toe.
Jojo-game gaat echt al goed, moet nog beter maar hij snapt het al.
Circling game pikt hij ook onwijs goed op net als van richting veranderen.
Friendly game gaat ook al best heel goed net als het wijken voor druk.
Hij kan zijn achterhand al omzetten op afstand en netjes op de juiste plek naast mij lopen en halthouden.
Los kan ik om hem heen springen wat ik wil hij wacht wel. :Y)
Hij wil wel nog de grens opzoeken maar hij is goed te corrigeren.
Met mijn verzorgster ging het aan de hand niet goed en zij heeft ook vandaag gelijk geoefend.
Dat pakte hij ook wel goed op mits zij juist handelde.

Het enige wat ik anders doe is omzetten, ik maak mezelf wat groter, een arm wijd i.p.v met de stick.
Ik heb de dvd level een ergens liggen, maar tot nu toe pakt hij alles probleemloos op.
Veel meer hoeft voor mij eigenlijk niet, als level 1 er maar goed in zit.

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 18:15

Leuk, ik meld me hier ook even!

Een aantal jaren terug een aantal lessen gehad en sinds mei staat mijn pony op Het Lage Woud om te starten met rijden. Hier komt natuurlijk veel meer bij kijken dan rijden alleen. :)

Heb een LB-EX pony die zichzelf door de jaren heen en vanaf jongs af aan een aantal RB trekjes heeft aangeleerd, we zijn aardig door het RB gedeelte heen, er is zoveel minder 'heisa' en zoveel meer rust! :D

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 18:23

Mijn pony werd van Parelli heel erg heet en onhandelbaar voor mijn verzorgster. Ik ben er meteen mee gestopt en heb nu weer mijn relaxen pony terug.

Rianne11_42

Berichten: 1510
Geregistreerd: 10-12-07
Woonplaats: Malden (Nijmegen)

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:09

Dan denk ik toch dat er ergens iets fout gegaan is...

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:20

Ja denk dat ook, ik zie alle paarden juist rustiger worden. Het is wel zo dat als je te snel gaat en of teveel druk zet dat ze het niet snappen en de paniek dan toeslaat.
Ik heb juist geleerd om meer te doseren en met weinig druk te beginnen en zo opbouwen indien nodig.

Als je zelf rustig blijft als leider wordt je paard ook rustig...jammer dat het bij jou zo mis gelopen is Domino

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:33

Dan gaat er wat fout idd.
Vandaag met het paard van een stalgenoot geoefend.
Hij werd bij de circle game heul boos bij het draaien van richting, maar het resultaat mag er zijn.
Uiteindelijk deed hij het braaf.
Dit paard had echt schijt aan mij op dat moment, dat had niks met angst te maken, puur dominantie.

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 14:21

Hmm ik ben ook niet meer zo tevreden over Parelli.. Deed het met mijn vorige paard, maar ik heb me er meer in verdiept en vond het toch niet zo leuk.

D_Desteny

Berichten: 2494
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 00:28

Hallo,

Ik wil me graag aanmelden hier in het topic.
Samen met mijn paard Desteny ben ik nog niet zo lang bezig met Parelli en wil graag ervaringen delen.
Eerst zal ik mezelf even voorstellen en daarna zal ik Desteny voorstellen.

Mijn naam is Daniëlle ik ben 22 jaar en woon in de Zaanstreek.
Ik ben een echte dierenliefhebber en ga in september starten met de opleiding Paraveterinair dierenartsassistent. Ik rij paard sinds mijn 3de jaar en ben al 11 jaar in het bezit van Desteny.
Ik heb dressuur en western gereden en rij nu eigenlijk een beetje beide disciplines door elkaar.
Naast het rijden heb ik mezelf dus verdiept in het Natural horsemanship programma van Pat Parelli.
Ik ben begonnen met de Get started DVD en heb daarna al snel de Levels 1,2 en 3 aangeschaft.
Zo genoeg over mezelf laat ik de leukste van ons twee eens gaan voorstellen. :P

Mijn paard heet dus Desteny het is een bonte ruin van nu 14 jaar. Desteny kreeg ik een dag voor hij drie jaar werd van mijn ouders. Het beste kado ever natuurlijk!! Ik ben er nog niet helemaal uit onder welke Horsenalitie Dessie valt. Het is een lief paard die altijd om je denk maar wel onzeker is. En toch als hij iets niet wil dan is hij daar ook echt van overtuigd en moeilijk over te halen. In de omgang heb ik weinig problemen met hem, onder het zadel is hij moeilijk te overtuigen als hij ergens onzeker over is. Ik kan bijvoorbeeld niet alleen met hem het terrein af om te gaan buiten rijden. Hij gaat dan steigeren, stoppen, bokken draaien enzovoorts. :P Ik kan nog veel meer over Dessie vertellen maar ik laat het hier even bij. We zijn alleen nog bezig met de 7 games op level 1.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Achterom
Berichten: 23061
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:18

Bommeltje_ schreef:
Hmm ik ben ook niet meer zo tevreden over Parelli.. Deed het met mijn vorige paard, maar ik heb me er meer in verdiept en vond het toch niet zo leuk.

Wat vond je niet zo leuk? Ik kom er juist met de jaren steeds meer achter dat het gewoon écht heel goed in elkaar zit, dat systeem.

mariek123
Berichten: 97
Geregistreerd: 22-05-14

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:29

Ik ben er inderdaad ook helemaal blij mee! Super om te doen ook om te merken hoe je band met je paard steeds beter word en het vertrouwen te zien groeien..

BritHittepit

Berichten: 2597
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 08:57

hoi, ik meld me ook, vroeger een paar lesjes genomen en recent terug begonnen, heb vandaag men 3e les, paard pikt het redelijk goed op, ben dus opzoek naar materiaal :) een leadrope heb ik nog van vroeger maar halster en stick met string niet meer :( ik vind het materiaal wel redelijk duur. hebben jullie allemaal echt parelli materiaal, zoals het halster? de stick zou ik eventueel wel van parelli willen kopen omdat je deze bijna niet vindt maar touwhalsters zijn er toch wel veel van die veeeeeeeel goedkoper zijn! wie kan mij helpen :)

D_Desteny

Berichten: 2494
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:14

Kay_Kim schreef:
hoi, ik meld me ook, vroeger een paar lesjes genomen en recent terug begonnen, heb vandaag men 3e les, paard pikt het redelijk goed op, ben dus opzoek naar materiaal :) een leadrope heb ik nog van vroeger maar halster en stick met string niet meer :( ik vind het materiaal wel redelijk duur. hebben jullie allemaal echt parelli materiaal, zoals het halster? de stick zou ik eventueel wel van parelli willen kopen omdat je deze bijna niet vindt maar touwhalsters zijn er toch wel veel van die veeeeeeeel goedkoper zijn! wie kan mij helpen :)


Ik heb mijn spullen bij equiplay vandaan.

BritHittepit

Berichten: 2597
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:28

daar heb ik ook al eens gekeken maar daar heb je dan ook weer verschillende prijsklasses...

Achterom
Berichten: 23061
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:32


ilangok

Berichten: 507
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Anna Paulowna

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:45

Ik heb mn halsters wel altijd van parelli, vind ik toch echt de fijnste (aleashop.be). Qua leadropes heb ik de 12ft van parelli aangezien ik die 2e hands kon kopen, en qua 22ft een finesse lijn van equiplay en de fun. Vooral heel blij met de finesse :-). Sticks heb ik ook van equiplay, ook blij mee.

BritHittepit

Berichten: 2597
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:06

en welke sticks hebben jullie? ik wou de kids nemen van parelli omdat de andere te zwaar is maar heb op equiplay gezie dat ze nu ook nieuwe lichtgewicht sticks hebben, maar buigen ze dan sneller door? want ben nog maar net bezig met parelli en ze kan haar gewicht nog wel eens in de strijd gooien

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:28

Kay_Kim schreef:
en welke sticks hebben jullie? ik wou de kids nemen van parelli omdat de andere te zwaar is maar heb op equiplay gezie dat ze nu ook nieuwe lichtgewicht sticks hebben, maar buigen ze dan sneller door? want ben nog maar net bezig met parelli en ze kan haar gewicht nog wel eens in de strijd gooien


Er is een reden waarom de stick zo groot is he?

Een kinderstick is wel fijn bij het rijden en als je een kleine pony hebt kan het ook prima. Maar verder is wennen aan de normale stick het beste.
De stick maakt dat je jezelf om en nabij even lang kan maken als het paard is en ook de hoogte in kan en dan een gelijke bent. De stick is ook ongeveer net zo lang als het achterbeen waardoor je goed kan weten wanneer je "veilig" staat. En maakt het makkelijk om heel precies bepaalde lichaamsdelen aan te wijzen terwijl jij overal om je paard heen kan staan.
Met de 12 foot lijn kan je ook nog met stick en string je paard aanraken waardoor je eerste suggestie eventueel ondersteund kan worden met een belofte.

De grondwerkstok is een hulpmiddel waar over nagedacht is, het is niet gewoon een willekeurig stokje met een touwtje eraan. Lengte en gewicht hebben een reden, gebruikte materialen ook. Bij die van parelli is het zo dat mocht de stok breken het geen scherpe splinters geeft. Bij de normale van equiday is dat volgens mij ook zo. Niet dat ze snel stuk gaan, mijn oudste is een jaar of 6/7 oud en daar is op gekauwd, ze hebben erop gestaan en de stick is vele keren gevallen. En afgezien van wat oppervlakkige krassen erop en het eind van mijn handvat waar een klein stukje afgehapt is is die stick nog meer dan prima.

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:45

Als je de stick te zwaar vind kun je de licht gewicht van Equiplay bestellen, die zijn wel lang, maar niet zo zwaar :) (en leuke kleurtjes)

Momenteel heb ik eigenlijk al mijn spullen van Equiplay, halsters en leadropes, die van parelli zijn ook erg fijn maar vaak lastiger met bestellen :)

kwaliteit is van beide erg goed.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 14:35

Heb 9/6 een leadrope bij equiplay besteld, nog niks gehoord van verzending of dat het onderweg is. Iemand ervaring mee?

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:39

mindful schreef:
Heb 9/6 een leadrope bij equiplay besteld, nog niks gehoord van verzending of dat het onderweg is. Iemand ervaring mee?


Oh dat is jammer zeg.
Ik weet eigenlijk niet hoe snel de levering is. Maar volgens mij hoor je wel standaard een mailtje te ontvangen. Zit deze niet in je spambox?

Julu72
Berichten: 261
Geregistreerd: 19-08-12
Woonplaats: Overdinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:42

MaritB schreef:
mindful schreef:
Heb 9/6 een leadrope bij equiplay besteld, nog niks gehoord van verzending of dat het onderweg is. Iemand ervaring mee?


Oh dat is jammer zeg.
Ik weet eigenlijk niet hoe snel de levering is. Maar volgens mij hoor je wel standaard een mailtje te ontvangen. Zit deze niet in je spambox?


Ik zou even bellen met ze. Service is normaal wel goed, alleen heeft ze het soms wat druk.

JillvdK

Berichten: 88
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Linne

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:47

Ik heb vorig jaar een clinic mogen bijwonen van Pat...ik vond het geweldig! :D
Heb alleen de zeven games gedaan omdat ik dat toch wel een stuk basis vond, voor de rest doe ik mijn eigen methodes (die voor mijn gevoel) aardig blijken te werken. Natuurlijk ben ik niet een persoon die zomaar wat doet voordat ik daar reacties op krijg. ;)

Ik zag laats wel wat foto's en video's voor bijkomen van Parelli waar ik toch minder blij van werd. Het was wel meer zijn vrouw dan hem, maar volgens mij zijn zit er achter elk mooie wel een zwart plekje :)

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:41

Julu en Marit, ik heb een standaardmailtje gehad dat de verzending zou opgestuurd worden als mijn bedrag op de rekening staat, verder niks. Zal ze effe mailen ;)

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:41

Zalig rezielove, er zijn er ni veel die dat kunnen meemaken!