[HK]Parelli Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wijslander

Berichten: 5785
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:41

Jens, eigenlijk ben ik ook wel heel benieuwd naar de antwoorden op de hierboven gestelde vragen. Zou ik misschien ook de pb kunnen krijgen waarin je ze beantwoordt? :)

Wicky
Berichten: 938
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:49

Paarden onderling werken maar heel weinig met fysieke druk; gesprekken zijn meestal veel subtieler. Een oor, een blik, een schouder, een zwaai met de staart, alles telt.

MR leest lekker weg, toch kwam ik weinig nieuws tegen. Alle paarden uit de wei halen behalve degene die niet gevangen wil worden ken ik van Parelli al, bijvoorbeeld. Reward the slightest try ook. Zat gisteren de DVD'S van Lichman te kijken en die zei iets wat gevoelsmatig hier ook wel past. Zodra het paard gaat meedenken en meewerken, moeten wij onze technieken en onze mindset aanpassen. Doen we dat niet, dan trainen we de inzet weg. Dat is wat Rashid beschrijft; een paard zal altijd proberen om het juiste te doen, het is aan ons om dat te zien en te belonen, zodat de inzet en het begrip voor elkaar groeit.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:51

Ik vind het wel een interessante discussie :)

Ik herken me eigenlijk helemaal niet in het klakkeloos fases opbouwen, ik heb het idee dat ik juist zoek naar die "try". Ik herken eigenlijk juist heel veel in het verhaal van Jensvl.

Ik heb zelf vooral het idee dat het bij parelli veel simplistischer gebracht wordt (in level 1/2), dat maakt het makkelijker om mee te beginnen, maar helaas blijven veel mensen daar dan ook in hangen.

Ik weet niet of dat komt omdat het lastig is om verder te komen of omdat veel mensen het ook gewoon wel ok vinden rond level 2.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:17

Sonja89 schreef:
Jens, eigenlijk ben ik ook wel heel benieuwd naar de antwoorden op de hierboven gestelde vragen. Zou ik misschien ook de pb kunnen krijgen waarin je ze beantwoordt? :)


Zal ik doen ;)

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:20

Wicky schreef:
Paarden onderling werken maar heel weinig met fysieke druk; gesprekken zijn meestal veel subtieler. Een oor, een blik, een schouder, een zwaai met de staart, alles telt.

MR leest lekker weg, toch kwam ik weinig nieuws tegen. Alle paarden uit de wei halen behalve degene die niet gevangen wil worden ken ik van Parelli al, bijvoorbeeld. Reward the slightest try ook. Zat gisteren de DVD'S van Lichman te kijken en die zei iets wat gevoelsmatig hier ook wel past. Zodra het paard gaat meedenken en meewerken, moeten wij onze technieken en onze mindset aanpassen. Doen we dat niet, dan trainen we de inzet weg. Dat is wat Rashid beschrijft; een paard zal altijd proberen om het juiste te doen, het is aan ons om dat te zien en te belonen, zodat de inzet en het begrip voor elkaar groeit.


Puur van technieken zal je weinig nieuw tegenkomen. Er worden ook maar weinig technieken besproken.
Het gaat vooral om de denkwijze van het paard en de manier van leiden.

Chevaloe

Berichten: 73
Geregistreerd: 26-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 18:05

Wicky schreef:
Bekijk alle taken goed en maak een voor jullie logische volgorde. Begin met de taak die je lastig vindt. Doe niet teveel in je filmpje, laat de relatie en communicatie zien en maak pret.


Bedankt voor je tip!

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:58

Wicky schreef:
Paarden onderling werken maar heel weinig met fysieke druk; gesprekken zijn meestal veel subtieler. Een oor, een blik, een schouder, een zwaai met de staart, alles telt.

it.


Mooi gezegd!

Zo is het ook, maar soms zie ik ook enorme lompe acties hoor, bv gewoon dwars door een ander paard willen lopen :D

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:01

Vind het fijn dat er zo over gediscussieerd kan worden +:)+
Er is geen goed of slecht. Vind het fijn om andere visies onder de loep te nemen

Susan88

Berichten: 456
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Enschede

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:52

Ik merk vooral dat Parelli in het begin nogal 'lomp' is en daarna steeds meer verfijnen. Dat zie je ook terug op de level auditie formulieren. Het zou mooi zijn als die lompe fase niet nodig zou zijn, maar dat is per combinatie zo anders. Sommige paarden zijn zo dominant dat 1, goed getimede, fase 4 effectiever is dan lang in fase 1 blijven hangen.

Stiekem ben ik nu eigenlijk wel benieuwd naar het boek. Iemand in de buurt van Arnhem of Enschede waarvan ik het boek (tegen betaling) mag lenen?

Wijslander

Berichten: 5785
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:56

Na vandaag ben ik daar niet meer zo zeker van Susan. Ik heb vandaag kunnen werken op alleen fase 1/2. Mijn exemplaar is nu uitgeleend aan een stalgenoot, maar als je even geduld hebt...

Mizora

Berichten: 18151
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 23:07

Susan88 schreef:
Ik merk vooral dat Parelli in het begin nogal 'lomp' is en daarna steeds meer verfijnen. Dat zie je ook terug op de level auditie formulieren. Het zou mooi zijn als die lompe fase niet nodig zou zijn, maar dat is per combinatie zo anders. Sommige paarden zijn zo dominant dat 1, goed getimede, fase 4 effectiever is dan lang in fase 1 blijven hangen.

Stiekem ben ik nu eigenlijk wel benieuwd naar het boek. Iemand in de buurt van Arnhem of Enschede waarvan ik het boek (tegen betaling) mag lenen?


Dit beschrijft wel redelijk hoe de paarden hier aan elkaar uitleggen wie voor wie wijkt. één van de paarden is een bullebak, die heeft de laatst toegevoegde door het houten hek gejaagd/gedrukt en nu was de maat vol en staat hij overdag binnen. 's nachts gaan er 2 naar binnen en gaat hij juist weer naar buiten, dan is er ook meer ruimte omdat ze dan toegang tot de bak hebben (het hekje naar de bak was compleet doormidden gegaan, de nieuwe probeerde daarheen te vluchten).

Maar de paarden lossen het hier alleen met oren en een zwiep op als er werkelijk op gereageerd wordt. Anders wordt er gegild, gebokt of er gewoon dwars doorheen gelopen terwijl de tanden een hele duidelijke boodschap afgeven, wieberen!
En meestal is het vredig hoor, zelfs al staan ze op het moment wat krap (lang smal stuk, dus vaak passeren) en er zijn twee nieuwe. Als straks de hele track klaar is zal het wel minder zijn.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:06

sanne83 schreef:
Ik vind het wel een interessante discussie :)

Ik herken me eigenlijk helemaal niet in het klakkeloos fases opbouwen, ik heb het idee dat ik juist zoek naar die "try". Ik herken eigenlijk juist heel veel in het verhaal van Jensvl.

Ik heb zelf vooral het idee dat het bij parelli veel simplistischer gebracht wordt (in level 1/2), dat maakt het makkelijker om mee te beginnen, maar helaas blijven veel mensen daar dan ook in hangen.

Ik weet niet of dat komt omdat het lastig is om verder te komen of omdat veel mensen het ook gewoon wel ok vinden rond level 2.

Hier sluit ik me volledig bij aan :j Ik heb het boek (nog) niet gelezen, maar wat ik hier en in het andere topic lees daar herken ik juist echt enorm veel in met waar ik zelf met Parelli ook mee bezig ben.

Reward the slightest try, take the time it takes and it will take less time. Maar ook het toepassenvan reverse psychology wanneer je paard zich bijvoorbeeld niet laat vangen. Weglopen op het moment dat ie naar jou toekomt. Allemaal dingen die juist heel erg in het programma verweven zijn.

Daarnaast denk ik ook dat het 'nadeel' van Parelli is dat ze heel toegankelijk willen zijn. Want eerlijk is eerlijk level 1 en 2 draaien voornamelijk om veiligheid en het aanleren van de principes. En ja daar wordt veel in duidelijke fases gewerkt. Maar Pat Parelli zelf zegt ook altijd dat je feitelijk in een maand door level 1 zou moeten kunnen en maximaal een half jaar in level 2 moet blijven 'hangen'. (als je het zelf moet leren dan he) Wanneer je langer blijft hangen loop je namelijk het risico dat je je paard simpelweg dood gaat vervelen of juist weer de band verminderd doordat je de fases te geautomatiseerd toepast. Er bestaat niet voor niets een level 3 waar je ook in liberty gaat werken en een level 4 waar alles om de finesse draait.
Het probleem is alleen dat heel veel mensen dus wel blijven hangen. Of door gebrek aan kunde, geen les of simpelweg geen zin om zich verder te verdiepen. Is daardoor de methode niet goed? Nee niet perse, want wanneer je je wel verder verdiept gaat er een extra wereld voor je open. Maar ja je hebt dus wel eerst die level 1 en 2 waar je vaak die filmpjes van ziet waarvan andere mensen dan weer zeggen 'ja zie je wel dat Parelli is helemaal niks, al dat gezwiep en meteen door naar fase 4 als je paard niet luistert'. En dat is gewoon echt niet waar Parelli uiteindelijk voor bedoeld is :n

@Sonja: wat ik nog zat te denken he. Wat heeft je instructrice ervan gezegd dat je 'steeds' door moet naar fase 4 om iets te bereiken. Want ik vind het wel frappant dat je met les toch daar tegenaan blijft lopen. Het eerste wat mijn instructrice in zo'n geval namelijk zou doen is kijken hoe je reverse psychology toe kunt passen om een gemotiveerd paard te krijgen ipv door naar fase 4 om 'je zin te krijgen'. Ik kan me heel goed voorstellen dat voor jou de lol er dan ook afgaat.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:25

Ik ben van de week overigens ook weer leuk aan het werk geweest met mijn nieuwe arabieren projectje :)) Hij is van nature LBE maar heeft ook kenmerken van een LBI. Bij hem werkt het bijvoorbeeld enorm goed om minder te vragen dan hij eigenlijk kan. Dat geeft namelijk tot resultaat dat je hem letterlijk ziet denken, ooooh was dat het?! Ja maar dat kan ik wel hoor :j kijk maar :D Vooral met rijden werkt dat heel goed heb ik gemerkt. Dan is hij van zichzelf een stuk introverter. Maar daarnaast leert hij zo verschrikkelijk vlug dat ik wel minstens elke sessie met iets nieuws aan moet komen zetten haha.

Ik heb gister ook voor het eerst een beginnetje met hunt the jump (online) gemaakt met hem. Er lag nog wat springmateriaal en een babyhindernisje (nog geen 20 cm :P ) dus dat leek me een mooi moment. Toevallig kwam de vorige eigenaresse langs de bak en die verkondigde meteen dat hij springen echt niet leuk vond dus ze wenste me succes ermee :+
Nou ik kan je vertellen.. we hebben de grootste lol gehad. Het koste hem welgeteld 2 minuten voor ie doorhad dat A. de hindernis geen paarden op at. B. het baasje om de een of andere gekke reden steeds op de hindernis ging zitten als ie er overheen was gewandeld en dat dat best gezellig is :D Uiteindelijk zelfs afgesloten met een mega fanatieke kijk mij eens superknap in draf over deze hindernis gaan baas. *\o/* Hoezo hij vindt springen niet leuk :') Het is maar net hoe je het brengt natuurlijk :D En met kanttekening voor wie de term hunt the jump niet kent; de bedoeling is dat je zelf neutraal blijft. Je mag geen extra hulp geven voor de hindernis. Ze moeten er LB overheen gaan. Gaan ze niet, geen probleem dan is de drempel schijnbaar te hoog en kun je bijvoorbeeld beter een stap terug doen en ze de hindernis alleen laten ontdekken (ruiken, voelen). Maar dat was eigenlijk niet eens nodig, na een korte sessie ruiken en voelen ging ie er al heel mooi left brain en uit zichzelf overheen. Waarna ik bij de hindernis ging zitten en hij me echt aankeek van baas wat doe jij nou _O-

En ook het verschil met 2 maanden geleden toen ik begon. Het is nu al zo enorm. Werkelijk waar elk opposite reflexes die een paard kan hebben die had hij. Overal tegen druk in gaan. Duwen, hoofd mijlenver omhoog. Wegtrekken, niet wijken voor druk. Hoofd heel hard wegtrekken als je iets bij zn oren wil doen, Etc. etc. En nu kan ik mn leadrope om zn oren wikkelen en m daarmee leiden :))

Wijslander

Berichten: 5785
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:26

Eliine, dat is iets wat na onze laatste les is ontstaan dus nog niet kunnen laten zien/bespreken. Volgende is in principe 15 januari :) Wel zegt ze dat het echt een slimme en dominante is. Met mijn andere ruin loop ik hier bijvoorbeeld totaal niet tegenaan, die doet zijn best en is wel eens wat eigenwijs, maar niet op de manier die me tot wanhoop drijft. Dus het heeft zeker niet alleen met Parelli, mij of mijn lessen te maken. Het is de combinatie tussen hem en mij. Zijn gedrag verschilt ook per dag (medisch is hij geheel in orde), wat mij dan weer onzeker en wellicht inconsequent maakt. Regelmatig weet ik gewoon echt niet wat ik met hem aanmoet, we komen van verschillende planeten denk ik :P

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 18:59

Eliine schreef:
sanne83 schreef:
Ik vind het wel een interessante discussie :)

Ik herken me eigenlijk helemaal niet in het klakkeloos fases opbouwen, ik heb het idee dat ik juist zoek naar die "try". Ik herken eigenlijk juist heel veel in het verhaal van Jensvl.

Ik heb zelf vooral het idee dat het bij parelli veel simplistischer gebracht wordt (in level 1/2), dat maakt het makkelijker om mee te beginnen, maar helaas blijven veel mensen daar dan ook in hangen.

Ik weet niet of dat komt omdat het lastig is om verder te komen of omdat veel mensen het ook gewoon wel ok vinden rond level 2.

Hier sluit ik me volledig bij aan :j Ik heb het boek (nog) niet gelezen, maar wat ik hier en in het andere topic lees daar herken ik juist echt enorm veel in met waar ik zelf met Parelli ook mee bezig ben.

Reward the slightest try, take the time it takes and it will take less time. Maar ook het toepassenvan reverse psychology wanneer je paard zich bijvoorbeeld niet laat vangen. Weglopen op het moment dat ie naar jou toekomt. Allemaal dingen die juist heel erg in het programma verweven zijn.

Daarnaast denk ik ook dat het 'nadeel' van Parelli is dat ze heel toegankelijk willen zijn. Want eerlijk is eerlijk level 1 en 2 draaien voornamelijk om veiligheid en het aanleren van de principes. En ja daar wordt veel in duidelijke fases gewerkt. Maar Pat Parelli zelf zegt ook altijd dat je feitelijk in een maand door level 1 zou moeten kunnen en maximaal een half jaar in level 2 moet blijven 'hangen'. (als je het zelf moet leren dan he) Wanneer je langer blijft hangen loop je namelijk het risico dat je je paard simpelweg dood gaat vervelen of juist weer de band verminderd doordat je de fases te geautomatiseerd toepast. Er bestaat niet voor niets een level 3 waar je ook in liberty gaat werken en een level 4 waar alles om de finesse draait.
Het probleem is alleen dat heel veel mensen dus wel blijven hangen. Of door gebrek aan kunde, geen les of simpelweg geen zin om zich verder te verdiepen. Is daardoor de methode niet goed? Nee niet perse, want wanneer je je wel verder verdiept gaat er een extra wereld voor je open. Maar ja je hebt dus wel eerst die level 1 en 2 waar je vaak die filmpjes van ziet waarvan andere mensen dan weer zeggen 'ja zie je wel dat Parelli is helemaal niks, al dat gezwiep en meteen door naar fase 4 als je paard niet luistert'. En dat is gewoon echt niet waar Parelli uiteindelijk voor bedoeld is :n

@Sonja: wat ik nog zat te denken he. Wat heeft je instructrice ervan gezegd dat je 'steeds' door moet naar fase 4 om iets te bereiken. Want ik vind het wel frappant dat je met les toch daar tegenaan blijft lopen. Het eerste wat mijn instructrice in zo'n geval namelijk zou doen is kijken hoe je reverse psychology toe kunt passen om een gemotiveerd paard te krijgen ipv door naar fase 4 om 'je zin te krijgen'. Ik kan me heel goed voorstellen dat voor jou de lol er dan ook afgaat.


Het punt is dat die hogere fases gewoon nooit nodig zijn, ook niet in het begin.

En als je fase 4 gebruikt (al is dat enkel in het begin), onthoud het paard wel dat de druk oploopt bij niet of fout reageren. Het paard heeft dit zelf wel na enkele weken (zelfs na enkele keren al). Dus dat blijft een deel van het punt dat het paard dit doet omdat hij weet dat er anders meer druk of een klap zal volgen.

Maar goed, dit topic is niet geopend zodat ik deze methode ga afkraken. En ik blijf zeggen dat het uitstekend is voor degenen waar het goed bij werkt. De basis is luisteren naar het paard. Als het paard aangeeft het volledig goed te vinden zo, blijf dan zeker verder doen. Ik ga dat zeker niet bekritiseren dan.
Maar ik ga hier niet meer reageren omdat ik het topic wil houden waar het voor bedoeld is, namelijk elkaar informeren en helpen bij het toepassen van deze methode.
Mensen met vragen over verschillen tussen de werkwijze die ik aanprijs en dezen, wil ik aanmoedigen een apart topic te openen of me te contacteren via pb.
En ik wens allen hier aanwezig nog veel plezier en succes met het omgaan met paarden op deze manier en het helpen van elkaar op dit topic.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:27

Jammer dat je erg generaliseert. Mijn paard doet het niet omdat ie anders een klap krijgt. Hij doet het omdat ie het interessant vindt wat we nu weer uit gaan voeren. Ik blijf erbij dat je parelli de verkeerde credits geeft. Maar misschien is dit inderdaad niet de juiste plek voor een discussie hierover

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:19

Oooh jongens even totaal iets anders!! Voor wie lid is van de savvyclub: het is he-le-maal vernieuwd. Supergaaf! Veel meer materiaal, en je kunt weer een profiel aanmaken van je eigen paard met daarbij precies gespecificeerd wat je doet en wat je eventuele problemen zijn. En er staan serieus (volgens mij) complete dvd's van de pathways, succes series, savvy's op. *gaat snel verder kijken :):)

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:27

Eliine schreef:
Oooh jongens even totaal iets anders!! Voor wie lid is van de savvyclub: het is he-le-maal vernieuwd. Supergaaf! Veel meer materiaal, en je kunt weer een profiel aanmaken van je eigen paard met daarbij precies gespecificeerd wat je doet en wat je eventuele problemen zijn. En er staan serieus (volgens mij) complete dvd's van de pathways, succes series, savvy's op. *gaat snel verder kijken :):)


Ik hoorde dat je ook met 3 personen een gedeeld abonnement kan kopen.
Zijn hier mensen die daar belang bij hebben?

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:31

Mopjemop schreef:
Eliine schreef:
Oooh jongens even totaal iets anders!! Voor wie lid is van de savvyclub: het is he-le-maal vernieuwd. Supergaaf! Veel meer materiaal, en je kunt weer een profiel aanmaken van je eigen paard met daarbij precies gespecificeerd wat je doet en wat je eventuele problemen zijn. En er staan serieus (volgens mij) complete dvd's van de pathways, succes series, savvy's op. *gaat snel verder kijken :):)


Ik hoorde dat je ook met 3 personen een gedeeld abonnement kan kopen.
Zijn hier mensen die daar belang bij hebben?


Als dit kan heb ik misschien wel interesse :) afhankelijk van hoeveel het dan kost

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:31

Ooh dat klinkt wel interessant

Suusjeeee
Berichten: 10
Geregistreerd: 03-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:56

Ik vind het echt geen aanrader. Naar mijn mening conditioneer je een paard te veel waarbij is dus weinig sprake is van een 'band'. Ik heb een tijdje een paard bij gereden die ook parelli heeft geleerd en heeft hierdoor een trauma opgelopen. Ze is afwezig in het bijzijn van mensen.

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:41

Ik dacht zo rond de 60 euro, dan is het een bronzen abonnement gedeeld door 3 is 20 euro per maand

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 06:37

Oh dan heeft het niet zoveel zin tenzij ze de individuele abonnementen ook omhoog gaan gooien. Ik betaal nu iets 17 euro uit mn hoofd

Wicky
Berichten: 938
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 08:33

Dank je wel voor je mening, Suusjeeee. Ik ken verschillende paarden die in een kudde gewond zijn geraakt, sommige zo dat ze uiteindelijk blijvend schade hadden, toch geloof ik nog altijd dat een paard een kuddedier is.

Wie gaat er naar het Parelli eventueel in Lisse op 17 juni?

Wijslander

Berichten: 5785
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 09:10

Volgens mij klopt die prijs niet, wij betalen met 3 personen 6 euro per maand p.p. Dus totaal 18 euro.