Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 115 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kan een paard echt van je houden?

 
Profiel   

Hallo,

als eerst, sorry als het verkeerd staat.

Ik heb een tijdje nagedacht en wat opgezocht op internet, maar ik zit nog steeds met de zelfde vraag: 'Kan een paard echt van een mens houden?'

Ik doe zelf veel aan Natural horsemanship omdat ik niet meer op mijn pony kan rijden, ik ben bewust dat ik een leider ben voor haar en dat ze me zo ziet (dat denk/hoop ik in ieder geval). :P
Maar kan het ook van je houden ipv alleen maar volgen en respect tonen? Kan het echt oprecht van je houden?

Wat is jullie mening?

Groet Mariek
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-15 16:57 



 
Profiel   

Ik denk dat dat een emotie is die een paard niet kan bevatten, veel te gecompliceerd. Ze kunnen je wel vertrouwen en als positief iets zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-15 16:58 



 
Profiel   

Het is maar net wat je onder houden van verstaat

Het is i.i.g niet gelijkwaardig/vergelijkbaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-15 17:00 



 
Profiel   

Ik geloof er heilig in dat er een diepe band kan zijn. Dat het dier echt graag bij je is en evt dingen voor je doet.

Of dat liefde is als in hoe mensen het beschrijven, ik weet het niet. De natuur is niet zo kusjekroel. Maar ik teken voor die band en mag graag geloven dat het waar is, dat mijn paarden echt graag bij me zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-15 17:01 



 

Ik denk eerlijk gezegd dat het voor veel mensen ook een emotie is die niet te bevatten is... :7

Maar mijn 40+penny tut hartje, mag toch graag denken van wel ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-15 17:01 



 
Profiel   

Nee, dat is cognitief te complex. Paard is vrij basaal in emoties wat dat betreft, vooral gedreven door instinct.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-15 17:02 



 
Profiel   

Een paard kan zeker een band hebben met een ander paard. Dat merk je, dan zijn het echt maatjes die hinniken als ze elkaar zien en zoveel mogelijk bij elkaar willen zijn en alles van elkaar kunnen hebben. Ik denk dat een paard dat ook wel voor een mens kan voelen.

Ik heb bijvoorbeeld een paard dat 24/7 in de wei loopt en waar ik niet meer op rijd omdat hij artrose heeft. Daarvoor heb ik wel jaren met hem gereden en alles gedaan. De mensen die hem een beetje verzorgen ziet hij elke dag en kijkt hij amper naar. Maar als ik kom, hooguit een keer per week komt hij meteen aangerend zodra hij me ziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-15 17:05 



 
Profiel   

Ja dat kan, dat weet ik 10000000% zeker. Het probleem is eerder, kan een mens echt van een paard houden, of duurt dat maar zolang als je er op kunt rijden? Volgens sommige Indiase religies heeft ieder levend wezen een ziel die na de dood verder reist naar een ander lichaam. Het ontmoeten van een ander levend wezen met wie je een echte liefdesband kunt beleven is heel goed karma. <3 /3 }:0 :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-15 17:07 



 
Profiel   

ohjajoh6 schreef
Maar mijn 40+penny tut hartje, mag toch graag denken van wel ;)



Precies ik blijf graag in de waan dat mijn pony zielsveel van mij doet houden :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-15 17:09 



 
Profiel   

Ja, op een paardse manier, niet op een mensenmanier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-15 17:11 



 
Profiel   

Of het houden van is?
Je merkt inderdaad dat bepaalde paarden elkaar graag mogen. Ook helemaal verloren er bij staan bij verlies van hun maatje. En dat duurt bij sommige paarden echt wel lang.
Is dat dan houden van en rouwen?

Zo zie je ook dat paarden sommige mensen erg graag zien.

Ook deze 40+ penny tut denkt dan ook maar graag van wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-15 17:14 



 
Profiel   

Ragdollcat schreef
Ja, op een paardse manier, niet op een mensenmanier.


Denk ook meer op basis van herkenning (en herhaling) en vertrouwen. Eigenlijk gewoon instinctief (zoals een baby iemand met een vriendelijk gezicht sneller als veilig zal beschouwen dan iemand met een norser gezicht): je hoort bij de kudde , niet in staat zoals wij mensen erover kunnen nadenken iig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-15 17:16 



 
Profiel   

Bowen schreef
Ik geloof er heilig in dat er een diepe band kan zijn. Dat het dier echt graag bij je is en evt dingen voor je doet.

Of dat liefde is als in hoe mensen het beschrijven, ik weet het niet. De natuur is niet zo kusjekroel. Maar ik teken voor die band en mag graag geloven dat het waar is, dat mijn paarden echt graag bij me zijn.

Hier sluit ik me bij aan !

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-15 17:17 



 
Profiel   

Paarden onderling zeker wel, heb paarden weg zien kwijnen als hun maatje verkocht of overleed, één keer zelfs tot de dood er op volgde. Maar nog nooit gehoord dat een paard wegkwijnde omdat hij bij een nieuwe baas stond. Wel kunnen paarden heel erg veranderen bij wisselen van baas, ooit een hele lief dier aan een international verkocht. Ik zocht hem na een jaar op en paard reageerde zeer heftig op mij, compleet met zenuwtics, bijten zelfs. Dit was dus niet zo'n fijne baas. Twee jaar later is het paard verkocht aan een recreatieruiter, ik er weer een keer heen en ja hoor, lief en precies zo als hij was bij ons. Ik ben nog steeds heel blij dat hij daar terecht is gekomen. man vertelde dat ze ook wel heel veel met hem te stellen hadden de eerste twee maanden maar daarna was het goed. Is dit houden van, nee, dit is reageren op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-15 17:21 



 
Profiel   

mijn paarden houden erg veel van mij....omdat ik 2x daags met een bak eten aankom.
Toen mijn (nu overleden)paard even ergens anders stond hield hij veel meer van de persoon die hem toen voerde.Ik kwam zijn stal doen,maar geen hinnikje kon eraf :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-15 17:36 



 
Profiel   

Echt houden van in onze zin van houden van denk ik niet, maar ze kunnen je wel erg waarderen en voorkeur hebben aan een persoon. Ze weten ook wie hun mens is en kunnen dat mens ook extreem leuk en lief vinden maar dat komt deels natuurlijk ook omdat wij ze eten geven. Nu moet ik zeggen dat 2 van mijn paarden (beide veulens van mijn oudste paard) vaak zelfs nog komen knuffelen als er eten ligt. Dus ze zullen zeker iets van emotie voor ons over hebben, maar het lijkt me indd te complex. Paard denkt uiteindelijk niet als ons.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-15 17:41 



 
Profiel   

Ik geloof dat wij daar nooit achter zullen komen.
Wij kunnen niet in de kop van een paard kijken.

Mensen kunnen onderling uitleggen hoe zij de verschillende emoties ervaren. En dan zelfs kunnen jij en ik emoties zoals verliefdheid en houden van anders ervaren.

Hoe dat voor paarden onderling en naar ons toe is kunnen we alleen maar naar raden. Ze kunnen het ons niet uitleggen tenslotte.

Denk wel dat ze houden(band voelen met) van niet zo bewust ervaren als wij. Denk ik.....


Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 21-10-15 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-15 17:41 



 
Profiel   

geerke schreef
mijn paarden houden erg veel van mij....omdat ik 2x daags met een bak eten aankom.
Toen mijn (nu overleden)paard even ergens anders stond hield hij veel meer van de persoon die hem toen voerde.Ik kwam zijn stal doen,maar geen hinnikje kon eraf :+


Ik voer mijn paarden dan maar zelden, maar ze komen zelfs van hun eten (hooi, bij gras kan ik de boom in, dan krijg ik alleen even 2 blije oortjes te zien en wachten ze wel tot ik bij ze ben)) af om mij te begroeten en met me mee te gaan evt.
Maar degene die bij ons op stal voeren zijn wel geliefde mensen, die houden ze goed in de gaten ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-15 17:41 



 
Profiel   

Jaaaaa ze houden van mij......
4x per dag.
Als de voerbakjes gevuld worden.
Voor de rest mag ik op rotten ha ha ha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-15 17:45 



 
Profiel   

roosa schreef
Jaaaaa ze houden van mij......
4x per dag.
Als de voerbakjes gevuld worden.
Voor de rest mag ik op rotten ha ha ha.


Wilde het niet zeggen,maar daar komt het wel op neer!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-15 17:49 



 
Profiel   

vuurneon schreef
Nee, dat is cognitief te complex. Paard is vrij basaal in emoties wat dat betreft, vooral gedreven door instinct.


Precies. Als voorbeeld: mijn merrie begint meteen te brullen wanneer ik tijdens het opzadelen/poetsen/uitmesten/parcourslopen even uit haar gezichtsveld verdwijn. Ook wanneer er nog tien andere mensen en paarden/kuddegenootjes bij haar staan. Dat doet ze echt niet omdat ze van me houdt, of omdat ze me mist, maar waarschijnlijk omdat ze voor dat moment door haar 'leider' wordt achtergelaten en niet mee kan komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-15 17:52 



 
Profiel   

Jawel ik denk het wel.
Ik denk alleen dat houden van een groot woord is.
Ik denk dat het voor de meeste gewoon zo is dat ze dol zijn op de aandacht.
Die van mij komt op het land ook met me mee maar zodra ie klaar is met kroelen etc dan gaat ie weer zn eigen weg
Nou heeft mijn pony ook erg veel behoefte aan een duidelijke leider omdat hij slecht grenzen kan herkennen dus misschien dat ie wat steun heeft aan mij en daarom naar me toe trekt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-15 17:55 



 
Profiel   

Ik denk dat een paard zich aan een persoon kan hechten maar niet houden van

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-15 17:56 



 
Profiel   

roosa schreef
Jaaaaa ze houden van mij......
4x per dag.
Als de voerbakjes gevuld worden.
Voor de rest mag ik op rotten ha ha ha.


Vooral onze Haflinger houdt echt veeeeeeeeeeeeeeeel meer van eten, dan van mij _O- _O-
Die kijkt niet eens op als ik thuis kom, tegenover mijn E die ik vroeger had, die was echt blij als ik thuis kwam en goede dag zei :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-15 17:58 



 
Profiel   

Het is niet te vergelijken met een mensen houden van.

Mensen onderling hebben vrije keuze, onze paarden zitten gewoon met ons opgescheept.
Ze zijn afhankelijk van ons en zijn daarom blij ons te zien.

Daarbij blijft het me verbazen wat paarden allemaal van ons pikken in de omgang en met rijden en ze blijven hinniken, al is het maar omdat je ze ook voert.

De relatie mens-paard is niet gelijkwaardig.

Maar ik geloof zeker dat je wel een band met je paard kunt hebben, je kent z'n gewoontes, hij leert jouw ook lezen.
Soms zijn ze in voor een grapje en zoeken je echt op voor een knuffel of aandacht, dan is het ook los van eten heel gezellig.

Maar ik geloof niet dat mijn pony 's ochtends naar een foto van mij kijkt en denkt 'yes zo zie ik ze weer!' :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-15 18:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 115 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen