Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Natuurlijk opjagen(?)

 
Profiel   

Kabayo schreef
Goof schreef
Gut, beschadig je nou hier ook al het vertrouwen van je paard mee? Je mag tegenwoordig niks meer, wat een getut.
Ik heb mijn paarden ook altijd opgejaagd, lekker dollen en de benen strekken. Als ik ophield stonden ze altijd net zo vrolijk weer naast me, paarden weten echt wel dat het spel is.
TS, als je merkt dta je paard het lekker vondt, lekker blijven doen hoor. Slim dat je haar nog even uitstapt daarna.

Beschadigen. Nee. Compleet nutteloos. Ja

Als je paard niet uit zichzelf kan rennen en dollen zou ik bedenken waarom niet :') Misschien te weinig ruimte? Of heeft ie wat? Ben blij dat mijn paard zelfstandig is om uit zichzelf te bokken en rennen. Heeft ze mij echt niet bij nodig hoor.


Is ook niet waar.
Die van mij staan 24/7 op een ruime paddock. Genoeg ruimte om te spelen wat ze ook doen.
Maar als ik ze ging opjagen gingen ze net dat tandje harder.

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-18 18:49 



 
Profiel   

Onali wat is de reden dat je het graag een tandje harder wilt zien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-18 18:54 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Goof schreef
Gut, beschadig je nou hier ook al het vertrouwen van je paard mee? Je mag tegenwoordig niks meer, wat een getut.
Ik heb mijn paarden ook altijd opgejaagd, lekker dollen en de benen strekken. Als ik ophield stonden ze altijd net zo vrolijk weer naast me, paarden weten echt wel dat het spel is.
TS, als je merkt dta je paard het lekker vondt, lekker blijven doen hoor. Slim dat je haar nog even uitstapt daarna.

Beschadigen. Nee. Compleet nutteloos. Ja

Als je paard niet uit zichzelf kan rennen en dollen zou ik bedenken waarom niet :') Misschien te weinig ruimte? Of heeft ie wat? Ben blij dat mijn paard zelfstandig is om uit zichzelf te bokken en rennen. Heeft ze mij echt niet bij nodig hoor.


Tja, en niet ieder paard is hetzelfde ;) De een is flegmatieker dan de ander, de een heeft meer aanmoediging nodig dan de ander. Niks mis mee. Dus nutteloos? Nee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-18 18:55 



 
Profiel   

Tja, wat heet nutteloos? Rondjes door de bak lopen met een mens op je rug is voor het paard zelf ook nutteloos, maar we doen het nu eenmaal graag. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-18 19:01 



 

Gini schreef
Tja, wat heet nutteloos? Rondjes door de bak lopen met een mens op je rug is voor het paard zelf ook nutteloos, maar we doen het nu eenmaal graag. :D



Haha dit! _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-18 19:10 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Onali wat is de reden dat je het graag een tandje harder wilt zien?


Niet, maar ze hadden altijd veel lol samen. In de wei of op de paddock speelden ze wel met anderen maar niet met elkaar alleen als ik ze in de bak zette deden ze dat.


Je doet nu alsof ik ze ongecontroleerd door de bak liet scheuren, ze bang maakte of hun vertrouwen beschaamde.
Vaak was 1 actie van mij genoeg om ze 10 minuten lang achter elkaar aan te laten lopen. En als ze niet reageerde en enkel draafde (en dus aangaven dat ze er geen zin in hadden) dan waren we altijd zo klaar. Moet wel leuk blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-18 19:18 



 
Profiel   

Mijn vorige paard vond het altijd prachtig. Ze daagde mij uit, nogal een dominante merrie. Ik denk dat het goed is om alles flink los te maken. Als ze er geen zin in had dan merkte ik dat snel genoeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-18 19:23 



 
Profiel   

Natuurlijk opjagen is wat een wolf (of ander roofdier) met zijn prooi doet. Alles wat wij met paarden doen is in principe onnatuurlijk (namelijk iets anders dan op een prairie of papma lopen grazen en hard wegrennen als er een eng roofdier aankomt).
Houd nou eens op om van alles "natuurlijk" te noemen. We kunnen uiteraard van alles (en dus ook rijden, springen, longeren en noem-maar-op) doen op een zo paard-vriendelijk mogelijke wijze en hierbij rekening houden met de psychische en de fysieke eigenschappen van een paard.
Maar "natuurlijk" is dat per definitie niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-18 19:27 



 
Profiel   

onpaard schreef
Mijn vorige paard vond het altijd prachtig. Ze daagde mij uit, nogal een dominante merrie. Ik denk dat het goed is om alles flink los te maken. Als ze er geen zin in had dan merkte ik dat snel genoeg.

Mijn ruin vind het dus ook schitterend. Ook een aardig dominant heerschap en hij mag dan ook graag speels uitdagen. Hij komt er soms ook echt om "vragen". En ik geloof geen seconde dat ik hem hiermee schade berokken. Verre van!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-18 19:35 



 
Profiel   

Paarden die met elkaar spelen in een kudde is nogal wat anders dan iemand die wild staat te zwaaien met een zweep...
Ik heb opjagen nooit begrepen, ik denk dat het vooral lekker voelt voor de persoon die het doet. Als je paard wil rennen heeft ie jou daar niet voor nodig hoor :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-18 19:49 



 
Profiel   

Ik jaag niks op. Want daar zie ik het nut ook niet van in. Wel heb ik een longeerzweep vast als verlening van mijn arm. Niks meer en niks minder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-18 19:52 



 
Profiel   

Als ik met longeren weer 3x achter hem aan gesurft heb dan weet ik genoeg.
Dan gaat hij los en succes.
Gas op de plank en ei kwijt

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Hij kan dan echt los gaan.
Dan heb ik weer 3 maanden geen kind aan hem en ja de eerste ronde sta ik echt wel met de longeerzweep in het midden.
Opjagen... nee... dat nooit maar ik doe soms wel alsof ik hem ga pakken.

Dan krijg je halverwege zo'n arrogante blik...

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-18 19:54 



 
Profiel   

Heb ik laatst ook gedaan met mijn bijrijdpaard. Hij is echt liever lui dan moe en zal werken ook zoveel mogelijk vermijden. Bij goed aanmoedigen en veelovergangen rijden wil hij nog wel wat voor je doen, maar daar blijft het wel bij. Bij de laatste keer rijden was hij tegen het einde echter wel wat nerveus door een trampolinespringend kind verderop dus ben ik afgestapt en heb ik hem vanaf de grond verder laten hopen. Na wat aanmoedigingen heb ik hem toen zelfs zover gekregen dat hij gewoon lekker uit zichzelf begon te rennen en bokken, dat was nou iets wat ik nog nooit bij hem had gezien :D Niks mis mee vind ik, paard stond na afloop lekker te briezen en ik kon hem gewoon weer pakken ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-18 20:28 



 
Profiel   

Ik vind het opjagen in de rijbak met de zweep erachteraan een no-go. Ik heb aardig wat traumatische paarden weer goed op de rit gekregen en die ga ik niet nog eens een keer de stuipen op het lijf jagen om zogenaamd te spelen in vrijheid, door er met een zweep achteraan te slaan. Af en toe klap ik eens in mijn handen en dan vliegen ze het hele land door met zijn allen, maar dat is op gepaste afstand zodat er niet achteraan gejaagd wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-18 20:38 



 
Profiel   

Ik doe het in de winter nog wel eens. Omdat hij dan niet op de wei staat. En ik dan even kan peilen hoe zijn beweging er voor staat zonder bijzet longeer touw etc.

9 van de tien keer is het ook meer los longeren dan opjagen. Soms maak ik er spel van en dan ren ik opeens van m weg en dan komt hij wel bokken en rennend achter me aan gevlogen. En dan draai ik me om en ren ik naar hem toe. Dan rent hij weer van me af of hij galoppeerd een rondje en komt dan pal voor mijn neus tot stilstand.

Het naar mij toekomen beloon ik altijd in deze situatie. Ik wil immers dat als er iets engs gebeurd hij mij wel op komt zoeken. Ik wil niet het enge gevaarlijke mens zijn.

Maar ik wil hem wel goed van me af kunnen sturen. Dus ja ik gooi hem los en ik jaag 'm ook op. Maaar ik probeer het wel altijd zo te doen dat hij ook weer komt als ik hem roep. Of zeg dat het goed is.


Ik geloof best dat bij een paard wat moeilijk vertrouwd het geen goed idee is om op te jagen. Maar een paard wat gewoon stabiel is. Neuh zie ik geen probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-18 20:52 



 
Profiel   

Opjagen vind ikzelf sinds een nogal enge ervaring met een paard niet meer zo'n strak plan :\ Dat paard sloeg compleet op hol, met mij in de longeerring opgesloten. Hij bokte gericht naar mij (of ik moet het heel erg mis hebben) met z'n oren naar achteren, en toen ik vlug de ring uit wilde glippen kwam hij met volle snelheid op me af %) Gelukkig niets gebeurd. Dat paard was sowieso al heel weg dominant, heeft getrapt naar een paar andere paarden en was alleen geschikt voor ver gevorderde ruiters. Is nu weer weg, gelukkig :) Maar het idee van mij alleen met een paard in een longeerring zie ik niet zo erg meer zitten :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-18 20:52 



 
Profiel   

Emma_x schreef
Opjagen vind ikzelf sinds een nogal enge ervaring met een paard niet meer zo'n strak plan : Dat paard sloeg compleet op hol, met mij in de longeerring opgesloten. Hij bokte gericht naar mij (of ik moet het heel erg mis hebben) met z'n oren naar achteren, en toen ik vlug de ring uit wilde glippen kwam hij met volle snelheid op me af %) Gelukkig niets gebeurd. Dat paard was sowieso al heel weg dominant, heeft getrapt naar een paar andere paarden en was alleen geschikt voor ver gevorderde ruiters. Is nu weer weg, gelukkig :) Maar het idee van mij alleen met een paard in een longeerring zie ik niet zo erg meer zitten :(



OH ja zo een heb ik er ook nog mee gemaakt met stage. Die moest ik longeren maar die werd met longeer lijn gevaarlijk voor zichzelf en voor mij. Duurde vier weken voor ik die zover had dat ik normaal de longeerton in kon lopen met die. Stemcommandos er op had en er een longeer lijn aan durfde te knopen.


Daarna werd het een heel fijn beestje voor de wagen. Veel talent, hij was alleen niet zo heel knap. Maar verschrikkelijk goed lopen kon die wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-18 21:25 



 
Profiel   

Ik denk dat het belangrijk is om het verschil tussen opjagen en rondsturen te maken. De topictitel is ook wel wat ongelukkig gekozen eigenlijk.
Met rondsturen is helemaal niets mis. Los grondwerk voer je op dezelfde manier uit namelijk. Dat losjes rondsturen deed ik vroeger ook vaak met mijn merrie maar dan in een grote bak. Ik zette haar 'in gang' en soms liet ik haar van richting veranderen. Ze vond het helemaal prachtig als we een raceje deden van A naar C. Ze won dan ook altijd :') Ze vindt het nu nog steeds tof als ik meeren met haar.
Opjagen vind ik iets heel anders. Daarbij zie ik altijd een hoop lawaai en gezwiep voor me met vaak een zeer agressieve houding van de 'opjager' (agressief voor het paard iig) en een semi-paniekerig paard dat ongecontroleerd rondvliegt. Daar ben ik ook niet voor en voegt niets toe aan de interactie tussen mens en paard mijn inziens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-18 21:31 



 

xHaithi schreef
Opjagen vind ik iets heel anders. Daarbij zie ik altijd een hoop lawaai en gezwiep voor me met vaak een zeer agressieve houding van de 'opjager' (agressief voor het paard iig) en een semi-paniekerig paard dat ongecontroleerd rondvliegt. Daar ben ik ook niet voor en voegt niets toe aan de interactie tussen mens en paard mijn inziens.


Je beschrijft precies wat ik bedoel! De hoofdhouding van een agressief paard is een hoog, rondtollend hoofd. Veel mensen realiseren zich volgens mij niet dat paarden de zweep niet los kunnen zien van de mens en een paard ziet jou, als jij een zweep vast hebt, als geheel met je zweep. En met een wild, hoog ronddraaiende zweep (het touwtje alleen ook al, niet alleen het verharde stuk!) mimiek jij als mens dus een agressief paard. Waardoor jouw paard wat op dat moment tegenover je staat, geen flauw idee heeft waarom je nou zo agressief staat te zijn. En dat kan lijden tot verwarring, onrust, of soms gewoon downright paniek. En dat uit zich niet altijd in wild en woest bokken en springen, soms ook in hele subtiele tekenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-18 21:39 



 
Profiel   

Vandaag nog gedaan. Dacht dat mevrouw fris was en ik wilde even de bokkensprongen er uit hebben voordat ik er op zou gaan. Meerennen en klappen, longeerzweep laten klappen. Paard keek me aan of ik gek geworden was :') Van de week ging ze heel hard rondjes rennen. Toen had ze wel energie teveel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-18 21:52 



 
Profiel   

xHaithi schreef
Opjagen vind ik iets heel anders. Daarbij zie ik altijd een hoop lawaai en gezwiep voor me met vaak een zeer agressieve houding van de 'opjager' (agressief voor het paard iig) en een semi-paniekerig paard dat ongecontroleerd rondvliegt. Daar ben ik ook niet voor en voegt niets toe aan de interactie tussen mens en paard mijn inziens.


_O-

Er zullen vast paarden zijn die hier niet of minder tegen kunnen maar come on. Jullie doen echt alsof degene die dit doen hun paard bewust angst aanjagen.
Mijn pony's weten echt niet beter hoor.
Ik kan ze tijdens en na het opjagen altijd pakken en los mee voeren uit de bak.
En ik kan prima mn energie van de één naar de ander overschakelen en de betreffende pony blijft dan ook gewoon staan of gaat scharrelen.



Laatst bijgewerkt door C_arola op 23-04-19 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Quote verwijderd op verzoek


Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-18 22:37 



 
Profiel   

Absolem schreef
Emma_x schreef
Opjagen vind ikzelf sinds een nogal enge ervaring met een paard niet meer zo'n strak plan : Dat paard sloeg compleet op hol, met mij in de longeerring opgesloten. Hij bokte gericht naar mij (of ik moet het heel erg mis hebben) met z'n oren naar achteren, en toen ik vlug de ring uit wilde glippen kwam hij met volle snelheid op me af %) Gelukkig niets gebeurd. Dat paard was sowieso al heel weg dominant, heeft getrapt naar een paar andere paarden en was alleen geschikt voor ver gevorderde ruiters. Is nu weer weg, gelukkig :) Maar het idee van mij alleen met een paard in een longeerring zie ik niet zo erg meer zitten :(



OH ja zo een heb ik er ook nog mee gemaakt met stage. Die moest ik longeren maar die werd met longeer lijn gevaarlijk voor zichzelf en voor mij. Duurde vier weken voor ik die zover had dat ik normaal de longeerton in kon lopen met die. Stemcommandos er op had en er een longeer lijn aan durfde te knopen.


Daarna werd het een heel fijn beestje voor de wagen. Veel talent, hij was alleen niet zo heel knap. Maar verschrikkelijk goed lopen kon die wel.


Dat paard liep wel heel mooi en zag er ook goed uit. Als je hem eenmaal onder controle had was het wel te doen, maar ik houd er niet zo van om heel dominant te doen, en ik kon er al niet eens op rijden vanwege de beugels die niet korter konden voor mij :D (Ben 1.59)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-18 10:02 



 
Profiel   

Ik stond vroeger op een manege waar de paarden niet vaak buiten kwamen. Dan lieten ze voordat de lessen begonnen de paarden in de bak en gingen ze opjagen om de energie eruit te krijgen zodat de ruiters er niet zouden afvallen.Ik ben later verhuisd naar een stalling met meer weidegang,dan kunnen de paarden zelf de nodige beweging nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-18 10:25 



 
Profiel   

Opjagen, alleen het woord al. Nee, daar doe ik niet aan. Wel uitdagen: zodra ik zeg 'zal ik jou eens pakken?' dan gaan de oortjes naar voren en gaan ze even lekker uit hun dak. En het werkt voor mij bij al mijn paarden.
Maar in een bak met een zweep achter ze aan rennen? :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-18 10:43 



 
Profiel   

Ik ga zelf als een gekkie springen.. Als ze zin hebben doen ze mee, maar ik weet zeker dat ze me ook weleens uitlachen..
En als ze gaan dan zeg ik weleens.. Laaaaat issssssss wat zieeennnnn dannnnnn!!! Werkt altijd.

"Opjagen" doe ik nooit, alleen bij koliek.. maar das weer een ander verhaal vind ik.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-18 10:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen