Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

One rein stop aanleren?

 
Profiel   

Omdat eenvoudig omtrekken naar mijn mening niet de meest deftige en ook niet de meest veilige methode is om een pard te stoppen. Wil ik mijn paard de one rein stop aanleren. Het probleem alleen is echter dat ik vbang ben dit op een verkeerde manier te doen. Ik heb verschillende filmpjes en beschrijvingen op het internet gezien.

Wat is de beste manier om dit te doen en kun je het ook helemaal verkeerd doen waardoor het erg lastig wordt de one rein stop aan te leren? Ik zie namelijk filmpjes van mensen die het zo re zien fanuit het zadel doen en ook lees ik dat je vanaf de grond moet beginnen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-19 07:33 



 
Profiel   

Als een paard echt in blinde paniek verkeerd, gaat die one rein stop hem er niet uit halen. En daar is die one rein stop wel voor bedoeld. Voor noodsituaties. Mijn advies? Gewoon niet aan beginnen.

Ik dacht ook dat het wel een optie was. En inderdaad bij het oefenen en aanleren reageerde paard prima. Tot hij schrok van een kind in het weiland toen kwam helemaal geen reactie meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-19 10:00 



 
Profiel   

Ingewikkelde vraag om via tekst te beantwoorden!

Voor mij was de one rein stop (op de manier hoe ik hem aangeleerd heb) echt een lifesaver, omdat ik mijn paard echt heb kunnen aanleren dat zodra ik haar inbuig, het haar taak is om spanning los te laten. Zodra ik nu mijn teugel nog maar enkelzijdig oppak alsof ik wil gaan inbuigen, kalmeert zij dus alweer.

Mijn doel is dus altijd om niet te wachten tot het paard er vandoor sjeest om de ORS uit te voeren, maar om in te spelen op het moment dat ze al spanning krijgt en die spanning alvast eerst af te vloeien door de ORS toe te passen. Op die manier kom ik al zo goed als nooit meer tot het moment dat ze écht wegrent en zo houd ik een ontspannen paard.

Je begint altijd vanuit de langzaamste gang (halt, en dan omhoog werken) om het aan te leren. Erg belangrijk voor jezelf is dat je je aanwent dat tijdens de one rein stop, je altijd met je vrije hand je zadel vastpakt, zodat je op hoge tempo's nooit jezelf uit het zadel slingert.

En dan het essentieelste: je timing. Een paard wat ontspannen is is zacht (trekt dus niet aan je hand en gooit ook niet zijn hoofd met een enorme zwaai om richting je been, maar volgt je vraag en geeft een passend antwoord. Je beloont op die ontspanning, niet eerder, en ook niet later. Soms betekent dat dat je je vraag best lang moet aanhouden, soms kun je na 1 tel alweer loslaten. Belonen in dit geval is je teugel weer loslaten en haar de kans geven haar hoofd naar beneden te laten zakken. Als je paard echt spanning heeft losgelaten zal hij vaak gaan likken, kauwen, gapen of zuchten.

Wat de hulpen betreft, zadel vastpakken met 1 hand en met de andere hand je teugel aan 1 kant heel kort pakken. Die hand beweeg je eerst opzij van de hals af en dan met een boog naar je bovenbeen, Je zet je hand vást midden op je bovenbeen. Daar blijft je hand. Je gaat dus niet trekken, niet je hand mee laten sleuren door zijn hoofd, niet touwtrekken, je houdt hem gewoon daar vast en blijft zelf ontspannen zitten. Je laat pas los als (en ook echt METEEN als) je paard zacht wordt en ontspant. Ontspant hij niet, dan kun je eventueel nog met je binnenbeen hem vragen om zijn achterhand om te zetten (disengage). Vaak helpt dat hem om de ontspanning te vinden.

Ik heb hem zover uitgewerkt dat zodra ik mijn teugel heel licht oppak, paard meteen zacht buiging geeft en er ontspannen inzakt en stress afvloeit. Ik kan het dus ook in subtiele vorm toepassen zonder helemaal te stoppen. Als dat dan nog niet voldoende blijkt buig ik helemaal door en ga ik door tot ze écht loslaat.

Oke heel verhaal en zou nog veel meer kunnen schrijven, maar misschien heb je er wat aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-19 19:35 



 
Profiel   

Kleine aanvulling, laat je andere teugel dus los, anders kan paard niet inbuigen. Paard moet zover inbuigen dat die zelf de druk er af haalt (zorg dus dat daar nog ruimte voor is).

Liefst begin je ORS trainen trouwens terwijl je op de grond staat net voor het achterbeen, paard moet ruimte hebben om hoofd opzij te vragen, tot aanraken lijf net achter de schouder of met zadel de stijgbeugel met de neus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-19 19:49 



 
Profiel   

tamary schreef
Kleine aanvulling, laat je andere teugel dus los, anders kan paard niet inbuigen. Paard moet zover inbuigen dat die zelf de druk er af haalt (zorg dus dat daar nog ruimte voor is).

Liefst begin je ORS trainen trouwens terwijl je op de grond staat net voor het achterbeen, paard moet ruimte hebben om hoofd opzij te vragen, tot aanraken lijf net achter de schouder of met zadel de stijgbeugel met de neus.



Ik heb even op de grond geoefend en ze draait gelijjk met de achterbenen weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-19 19:56 



 
Profiel   

Je hebt gelijk Tamary, vergeten te vermelden.

Stap 1 van het aanleren is om ze uberhaupt te leren dat ze stil moeten blijven staan inderdaad. Kortom, als hij beweegt, meelopen met de schoft, naast de schoft blijven en je vraag aanhouden tot je paard stopt en dan meteen belonen door los te laten. Dat hebben ze vaak heel snel door.
Daarna in eerste instantie tevreden zijn met een licht inknikken van de hals, alleen al de intentie om zijn hoofd naar de goede kant te bewegen. Zodra hij dat kan, kun je dit uit gaan bouwen naar steeds iets meer.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-19 20:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen