Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 5 [ 101 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

 
Profiel   

Dag 3:
We zijn vandaag weer begonnen met the friendly game. Ze had er geen probleem mee en ik kon alles doen zonder dat ze het spannend vond.

Hierna verder gegaan met het wijken voor druk door de carrot stick bij haar achterhand. Deze doet ze eigenlijk vrij goed, maar hier was ik dan ook al mee bezig. Het wijken door druk bij haar voorhand/hoofd vindt ze een stuk lastiger, maar na de sessie kon ze al soms een klein stapje zetten. We gaan er dus rustig verder mee.

Blue kan prima volgen, maar ik merk dat ik het lastig vind om de goede hulpen te geven als ze achter blijft of juist mij bijna voorbij gaat. Bij het achterblijven probeer ik haar dan door haar met de carrot stick een tik te geven of door haar te raken met de savvy string door te laten lopen. Maar ik merk dat ik niet altijd goed door heb wanneer het weer goed is of haar niet op de juiste manier raak. Hebben jullie hier tips voor?

Morgen gaan we weer verder :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 21:48 



 
Profiel   

Wat bedoel je precies met volgen? Meelopen aan de lijn of los? En wat bedoel je met "wanneer het weer goed is"?
Ik wil best wat tips geven, maar ik snap de situatie nog niet helemaal, zegmaar :)

Klinkt in ieder geval leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 22:04 



 
Profiel   

Aleeneh schreef
Wat bedoel je precies met volgen? Meelopen aan de lijn of los? En wat bedoel je met "wanneer het weer goed is"?
Ik wil best wat tips geven, maar ik snap de situatie nog niet helemaal, zegmaar :)

Klinkt in ieder geval leuk!


Dank voor je reactie! Nu ik het zo doorlees is het idd niet heel duidelijk. Een beetje te snel geschreven |o

Wat ik met volgen bedoel is inderdaad het volgen aan de leadrope. Soms dan stopt ze of gaat ze treuzelen, dan probeer ik haar weer bij mij te krijgen. Dat 'wanneer het weer goed is' is als ze weer naast mij of bijna naast mij is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 22:15 



 
Profiel   

Ik denk dat ik zou proberen de 2 vormen van druk (porcupine en driving) van elkaar te scheiden. Als ze niet goed reageert op porcupine, los het dan niet op met correcties in de vorm van een driving game, want daar leert ze niet beter van reageren op de porcupine game.

Ik zou, als ze achterblijft, de fases van je contact op het touw vergroten, tot ze meegeeft en meer naar voren komt. Zodra dit gebeurt, meteen de druk loslaten. Dit herhaal je tot ze op de goede plek is, en zodra ze op de goede plek loopt, laat je haar met rust.

Wanneer ze je voorbij gaat, meteen tegenhouden door je naar haar om te draaien en haar een pasje achteruit te vragen. Niet wachten tot het al gebeurd is en je te laat bent. Je zult dus heel alert moeten zijn waar zij loopt t.o.v. jou.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 22:22 



 
Profiel   

Aleeneh schreef
Ik denk dat ik zou proberen de 2 vormen van druk (porcupine en driving) van elkaar te scheiden. Als ze niet goed reageert op porcupine, los het dan niet op met correcties in de vorm van een driving game, want daar leert ze niet beter van reageren op de porcupine game.

Ik zou, als ze achterblijft, de fases van je contact op het touw vergroten, tot ze meegeeft en meer naar voren komt. Zodra dit gebeurt, meteen de druk loslaten. Dit herhaal je tot ze op de goede plek is, en zodra ze op de goede plek loopt, laat je haar met rust.

Wanneer ze je voorbij gaat, meteen tegenhouden door je naar haar om te draaien en haar een pasje achteruit te vragen. Niet wachten tot het al gebeurd is en je te laat bent. Je zult dus heel alert moeten zijn waar zij loopt t.o.v. jou.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt :)


Dank voor de tips! Daar kan ik zeker wat mee :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 22:32 



 
Profiel   

Ik had een tijdje geleden al gereageerd maar stel je hebt de 7 games onder de knie. Daar staan wij nu. Waar ga je dan verder?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 22:59 



 
Profiel   

Wat versta jij onder "ik heb ze onder de knie"?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 23:09 



 
Profiel   

Je komt als het goed is ook vanzelf bij het onderdeel 'stick to me' dat is volgen op zn parelli ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 07:29 



 
Profiel   

Zet dit meelopen voor jezelf op film of laat iemand (een instructeur of ervaren Parelli-er) meekijken.

Er gaat iets mis in je communicatie op dit punt, dikke kans dat dat in jouw vraagstelling zit. Of de timing van je vraag. Want als je paard "nee" zegt Dan heb je de vraag verkeerd gesteld of de verkeerde vraag gesteld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 08:43 



 
Profiel   

Leuk om te volgen en je verhalen te lezen! Ik ben een half jaar geleden gestart met de 7 games samen met mijn 4,5 jarige ruin. Hij is RBE, in het begin was hij nogal druk maar dat is nu veel beter geworden.

Ik klungel nog steeds met die stick en de leadrope. De stick zit mij in de weg, sta op het touwtje en als ik het niet doe dan doet mijn paard het wel _O- :=

Wens jullie veel plezier toe!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-19 00:47 



 
Profiel   

Ymor schreef
Ik had een tijdje geleden al gereageerd maar stel je hebt de 7 games onder de knie. Daar staan wij nu. Waar ga je dan verder?


Beheersen jullie the seven games in een fase 1? Dus zo klein mogelijke lead/ hulp? Anders kun je je fases nog kleiner maken en verfijnen. Ken je de 7 games ook vanaf alle verschillende leidende zones van je paard? Dus kun je de oefeningen ook als je naast de schouder staat of zelfs als je achter ze staat? op een grotere afstand of juist kleiner?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-19 07:14 



 
Profiel   

Ymor schreef
Ik had een tijdje geleden al gereageerd maar stel je hebt de 7 games onder de knie. Daar staan wij nu. Waar ga je dan verder?


De 7 games is het alfabet van je taal, zei Linda Parelli vorige maand in België. Als je het alfabet kent, ga je gesprekken voeren. En die bespreken worden verfijnder naarmate je meer ervaring hebt.

Luister wat je paard zegt en geef daar antwoord op. Daar passen de horsenalities bij, maar ook de patterns (patronen voor grondwerk en patronen voor rijden). Combineer games en patterns, start Liberty en Freestyle rijden, nog ze veel te doen als je de basis hebt.

Ik zelf speel met meerdere paarden tegelijk, bijvoorbeeld. Of rij op neckrope met een handpaard om mee te spelen. Of los spelen, met een of meerdere paarden. Ik heb nooit het gevoel dat ik niks te doen heb, maar juist teveel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-19 07:23 



 
Profiel   

Naar mijn idee is het precies wat Timokyana en Wicky zeggen. Dat je paard uberhaupt reageert als je de seven games vraagt is alleen maar stap 1. Dat is eigenlijk de ruwe basis die elk paard moet kennen om fatsoenlijk in de mensenwereld te functioneren. Maar Parelli is bedoeld om niet alleen je paard de ruwe basis te leren, maar om tot excellentie te komen, en dus met minuscule signalen al met je paard te kunnen communiceren.

Dat vertaalt zich naar: de seven games beheersen is de basis. Het volgende waar je aan gaat werken is: kun je dan de hulpen verkleinen? Kun je er naar toe dat je op fase 1 al reactie krijgt? Kun je zelfs je fases nog subtieler maken dan je oorspronkelijke fase 1, zodat je huidige fase 1 straks je fase 3 of 4 wordt? Kun je het op grotere afstand? Dat je paard achterwaarts gaat als je aan een touw schudt is leuk, maar kan hij dat ook als je 5 meter verderop staat? Of 10 of 15 meter? Kan hij dat ook als je at liberty werkt, dus zonder lijn? Snapt hij het ook als je aan het touw schudt terwijl je naast hem staat of achter hem staat? Weet je welke horsenality je paard is en kun je daar je strategie zo op aanpassen dat je paard maximaal plezier heeft in wat je van hem vraagt?

Het begon er bij mij ooit mee dat ik mijn paard leerde dat als ik met mijn stick zwaaiend naar haar toe kwam lopen aan de zijkant dat ze ervoor een pasje opzij stapte, en aan het eind was het zover dat ik haar vanaf het uiteinde van een lasso (14m) met alleen mijn vinger en het licht kantelen van mijn hoofd kon vragen om zijwaarts te lopen van de ene pion naar de andere, en ook weer te stoppen zodra ik stopte met mijn hulp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-19 09:23 



 
Profiel   

hoi allemaal.
Mag ik mij hier ook melden? Geïnspireerd door jullie verhalen, die van Aleenah hierboven in het bijzonder, Wow, dat is echt knap!

Ik zoek een fijne trainingsmethode voor mijn paard. Ik vind het alleen lastig om een eenduidend antwoord te vinden op de vraag; hoe kun je het best beginnen? Ik weet dat die vraag vaker is gesteld hier op bokt, maar de meeste topics zijn nogal verouderd, en omdat de pakketten nogal door ontwikkeld worden, vind ik het lastig. Wie kan mij hier even mee op weg helpen?

- wat kan ik beste als achtergrond info gebruiken? Lespakketten, dvd’s, boeken?

- weet iemand toevallig een instructeur in de buurt van eindhoven? Ik ben in bezit van trailer dus ik kan me ook verplaatsen.

Alvast bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-19 19:49 



 
Profiel   

Je kan thuis starten met paketten; deze voor level 1 bijvoorbeeld https://www.aleashop.be/nl/parelli/1084 ... -on-line-1.

Als instructeur zou ik Humphrey Dirks aan willen raden, hele fijne vent en een goede instructeur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-19 20:45 



 
Profiel   

Ik beveel eddy modde aan, die heeft bij parelli in Amerika gezeten.
Hij heeft mij super goed geholpen.
Echt een topman, een aanrader!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-19 20:53 



 
Profiel   

Avalon87 schreef
hoi allemaal.
Mag ik mij hier ook melden? Geïnspireerd door jullie verhalen, die van Aleenah hierboven in het bijzonder, Wow, dat is echt knap!

Ik zoek een fijne trainingsmethode voor mijn paard. Ik vind het alleen lastig om een eenduidend antwoord te vinden op de vraag; hoe kun je het best beginnen? Ik weet dat die vraag vaker is gesteld hier op bokt, maar de meeste topics zijn nogal verouderd, en omdat de pakketten nogal door ontwikkeld worden, vind ik het lastig. Wie kan mij hier even mee op weg helpen?

- wat kan ik beste als achtergrond info gebruiken? Lespakketten, dvd’s, boeken?

- weet iemand toevallig een instructeur in de buurt van eindhoven? Ik ben in bezit van trailer dus ik kan me ook verplaatsen.

Alvast bedankt!


Wat leuk om te horen! Mensen inspireren met wat ik doe, dat is het gaafste wat maar kan natuurlijk <3

Hoe kun je het beste beginnen... Tsja, ik vind dan toch echt: met les! Je kunt informatie van zo veel plekken halen, maar niks werkt zo fijn als iemand erbij hebben die jou en je paard ziet en je concreet tips en oefeningen kan geven. Tuurlijk, online en in boeken kun je ook veel informatie vinden, maar (ik heb het ook geprobeerd), er sluipen dan stiekem toch zo veel foutjes in die voorkomen hadden kunnen worden. Soms hoef je maar net iets verkeerd te begrijpen, of te denken dat je iets goed aanvoelt wat toch niet zo is...
Natuurlijk is er online ook een schat van info te vinden. Als je naast les ergens anders nog informatie vandaan wil halen raad ik met stip op 1 de Parelli Savvy Club aan. Dit is de online leeromgeving van Parelli zelf, vol met filmpjes en lesmateriaal. Echt ontzettend leerzaam.

Met betrekking tot je vraag over instructeurs heb ik je een pb'tje gestuurd :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-19 21:20 



 
Profiel   

Even op vakantie geweest, maar in de tussentijd wel weer met Parelli bezig geweest :j

Dag 4+5+6

Van wat ik doe met de carrot stick kijkt Blue helemaal niet meer op, dus dat is super!

Met de porcupine game gaat het ook heel goed. Haar achterhand draait ze heel mooi en ook een heel rondje. Haar voorhand vind ze moeilijk, maar we nemen kleine stapjes :)

Het volgen naast mij gaat soms heel goed en soms vind ze het ook heel moeilijk, maar het gaat de goede kant op *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 20:40 



 
Profiel   

Wicky schreef
Zet dit meelopen voor jezelf op film of laat iemand (een instructeur of ervaren Parelli-er) meekijken.

Er gaat iets mis in je communicatie op dit punt, dikke kans dat dat in jouw vraagstelling zit. Of de timing van je vraag. Want als je paard "nee" zegt Dan heb je de vraag verkeerd gesteld of de verkeerde vraag gesteld.


Slim! Dat ga ik zeker doen :)

Dan zal ik het filmpje hier plaatsen en kunnen jullie ook zien hoe we bezig zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 20:43 



 
Profiel   

Nettie007 schreef
Leuk om te volgen en je verhalen te lezen! Ik ben een half jaar geleden gestart met de 7 games samen met mijn 4,5 jarige ruin. Hij is RBE, in het begin was hij nogal druk maar dat is nu veel beter geworden.

Ik klungel nog steeds met die stick en de leadrope. De stick zit mij in de weg, sta op het touwtje en als ik het niet doe dan doet mijn paard het wel _O- :=

Wens jullie veel plezier toe!



Wat leuk dat jullie ook samen bezig zijn!
Zelf klungel ik nog met de leadrope. De carrot stick heb ik redelijk in de hand. Als ik de string niet gebruik heb ik die samen met de stick vast en dan heb ik er geen last van :)

Dank!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 20:51 



 
Profiel   

Aleeneh schreef
Naar mijn idee is het precies wat Timokyana en Wicky zeggen. Dat je paard uberhaupt reageert als je de seven games vraagt is alleen maar stap 1. Dat is eigenlijk de ruwe basis die elk paard moet kennen om fatsoenlijk in de mensenwereld te functioneren. Maar Parelli is bedoeld om niet alleen je paard de ruwe basis te leren, maar om tot excellentie te komen, en dus met minuscule signalen al met je paard te kunnen communiceren.

Dat vertaalt zich naar: de seven games beheersen is de basis. Het volgende waar je aan gaat werken is: kun je dan de hulpen verkleinen? Kun je er naar toe dat je op fase 1 al reactie krijgt? Kun je zelfs je fases nog subtieler maken dan je oorspronkelijke fase 1, zodat je huidige fase 1 straks je fase 3 of 4 wordt? Kun je het op grotere afstand? Dat je paard achterwaarts gaat als je aan een touw schudt is leuk, maar kan hij dat ook als je 5 meter verderop staat? Of 10 of 15 meter? Kan hij dat ook als je at liberty werkt, dus zonder lijn? Snapt hij het ook als je aan het touw schudt terwijl je naast hem staat of achter hem staat? Weet je welke horsenality je paard is en kun je daar je strategie zo op aanpassen dat je paard maximaal plezier heeft in wat je van hem vraagt?

Het begon er bij mij ooit mee dat ik mijn paard leerde dat als ik met mijn stick zwaaiend naar haar toe kwam lopen aan de zijkant dat ze ervoor een pasje opzij stapte, en aan het eind was het zover dat ik haar vanaf het uiteinde van een lasso (14m) met alleen mijn vinger en het licht kantelen van mijn hoofd kon vragen om zijwaarts te lopen van de ene pion naar de andere, en ook weer te stoppen zodra ik stopte met mijn hulp.


Wow! Aleeneh je bent oprecht een voorbeeld! :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 20:55 



 
Profiel   

Avalon87 schreef
hoi allemaal.
Mag ik mij hier ook melden? Geïnspireerd door jullie verhalen, die van Aleenah hierboven in het bijzonder, Wow, dat is echt knap!

Ik zoek een fijne trainingsmethode voor mijn paard. Ik vind het alleen lastig om een eenduidend antwoord te vinden op de vraag; hoe kun je het best beginnen? Ik weet dat die vraag vaker is gesteld hier op bokt, maar de meeste topics zijn nogal verouderd, en omdat de pakketten nogal door ontwikkeld worden, vind ik het lastig. Wie kan mij hier even mee op weg helpen?

- wat kan ik beste als achtergrond info gebruiken? Lespakketten, dvd’s, boeken?

- weet iemand toevallig een instructeur in de buurt van eindhoven? Ik ben in bezit van trailer dus ik kan me ook verplaatsen.

Alvast bedankt!


Wat leuk dat jij ook geïnspireerd bent geworden! Je bent hier zeker welkom :)

Zelf ben ik lid geworden van de savvy club en dan heb je alles, het is echt super handig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 20:57 



 
Profiel   

Hmmm, ik vraag mij af of ik jou aan de telefoon hebt gehad, wil jij graag naar de VS later?

Leuk om te volgen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 21:34 



 
Profiel   

ruitje schreef
Hmmm, ik vraag mij af of ik jou aan de telefoon hebt gehad, wil jij graag naar de VS later?

Leuk om te volgen!


Klinkt wel heel leuk, maar dat was ik niet haha :P

Leuk dat je ons volgt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 21:35 



 
Profiel   

Haha :') .

Die wilde naar Linda en Pat in de VS, dream Big toch!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 21:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 5 [ 101 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen