Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

deken loos, bit loos, boom loos, ijzer loos, verstandloos?

 
Profiel   

In dit topic wil ik graag mijn kritische gedachtes delen over het natuurlijk houden van paarden.. Waarom wil ik dit met jullie delen, omdat ik inmiddels heel wat kanten van de paardenwereld heb gezien die mij aan het denken gezet hebben.

Ik ben er natuurlijk op voorbereid dat half bokt hierop zal reageren. Ik nodig je graag uit om een goede onderbouwing te delen waarom je iets vindt, maar graag met beleid.

Begrijp mij niet verkeerd. Ik ben niet tegen het natuurlijk houden van paarden, maar een aantal onderwerpen heb ik kritische vragen bij. Ik heb dan wel een voormalig dekhengst in bezit, maar ook wij doen Natural Horsemanship (inmiddels Parelli level 2+)..

Ik wil als eerste het onderwerp 'natuurlijk' bekappen aansnijden. Ik heb verschillende gesprekken gevoerd met professionals op het gebied van natuurlijk bekappen. Zowel met traditionele hoefsmeden als natuurlijk bekappers. Inmiddels ben ik een stuk wijzer geworden waar traditionele, maar ook natuurlijk bekappers naar kijken.

Waar mijn verbazing in zit is dat traditionele hoefsmeden jarenlange opleidingen moeten volgen en vaak ook nog regelmatig contact hebben met paardenklinieken en jij jezelf al natuurlijk bekapper mag noemen na een cursus.. Ik vraag mij dan af: 'Hoe kan dit?'

Inmiddels weet ik ook dat natuurlijk bekappen verboden is in Engeland, Australie en België. Hier kan je zelfs een gevangenis straf voor krijgen, omdat het valt onder dierenmishandeling.. Tegenwoordig is het zo dat wij paarden inzetten als rijdier/mendier, ook zijn paarden vaak doorgefokt, waardoor dieren niet altijd sterke voetjes meer kunnen ontwikkelen. Ik snap dat als je een paard alleen op zachte ondergrond hebt, het paard niet inzet voor gebruik dat je dan zal kiezen voor 'natuurlijk' bekappen. Maar ik vraag mij af of dit haalbaar is voor de 'ingezette' paarden. Als je een paard rijdt of voor de wagen hebt lopen wordt het anders belast, dit is niet vergelijkbaar met de natuur. Ik heb een aantal paarden gezien die natuurlijk bekapt werden, deze maakten regelmatig een buitenrit en werden zowel op harde als zachte ondergrond gereden. Maar de paarden liepen wel alsof ze hoef bevangen waren..

Volgens veel mensen zou bitloos vriendelijker zijn. Ik heb mij hierin verdiept en het blijkt niet altijd waar te zijn. 'De ruiterhand maakt de vriendelijkheid' uiteraard. Maar dat bitloos vriendelijker zou zijn heb ik mijn vraagtekens bij. Er zijn verschillende hoofdstellen op de markt te krijgen. Het kaakgekruist hoofdstel voert het meeste druk uit op het hoofd. Deze druk is te voelen achter de oren, op de neus en bij de kaak.. Bij een bit heb je alleen een drukpunt in de mond. Voor de kingekruist geldt dat er druk op de neus, kin en achter de oren is.. De meest vriendelijke is dan de sidepull, waarbij je druk hebt op de neus. Wat ik mij dan afvraag wat maakt bitloos dan vriendelijker dan met bit? Als je een hulp geeft via een bitloos hoofdstel heb je op meerdere punten druk, sommige bitloze hoofdstellen kunnen zelfs het neusbot breken, wanneer deze verkeerd wordt gebruik (hackamore). Wanneer je met een vriendelijk trensje rijdt heb je maar op 1 punt druk wanneer je een hulp geeft.. Ik zou zeggen op meerdere punten druk, hoe onvriendelijker en onduidelijker voor het paard..

Dan het puntje 'zo natuurlijk mogelijk rijden'. Ik vraag mij af of dit qua materiaal haalbaar is voor het lichaam van het paard. Ik zie mensen vaak op topics/facebook pagina's voor natural horsemanship promoten dat ze altijd zonder zadel rijden. Maar in hoeverre is dit haalbaar voor het lichaam van het paard? Wat gebeurd er met de rug van het paard? Ook hier zijn er verschillende soorten barebackpads te verkrijgen, de ene is iets beter dan de ander, maar met beugels levensgevaarlijk. Begrijp mij niet verkeerd. Ik vind rijden met een bareback pad (wel zonder beugels) heerlijk, maar ik ben er wel van overtuigd dat alledaags rijden met een bareback pad schade aanricht aan je paard. Daarnaast is het mij ook opgevallen dat de paarden die volledig natuurlijk getraind worden (alleen buiten rijden, grondwerk etc) vaak slecht bespierd zijn.. Ze hebben vaak een onderhals, totaal geen bovenlijn en zijn zo scheef als een hoepel. Tuurlijk zullen er paarden tussen zitten die wel goed bespierd zijn.. Maar ik ben er wel van overtuigd dat als je op een paard wilt zitten natuurlijk of niet dat je je paard moet gymnastiseren om jou te kunnen dragen.

Ik ben erg nieuwsgierig of er mensen zijn die mij kunnen aanvullen of dat er andere meningen zijn hierover.. Graag met beleid! Dan houden we een kritisch topic leuk/interessant om te lezen!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-20 21:43 



 
Profiel   

Mijn mening, als je natuurlijk paarden wil houden, moet je ze niet uit de wei plukken, niet borstelen, niet mee 'werken' en er al helemaal niet op gaan zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-20 21:49 



 
Profiel   

Interessant topic.

Ik mis nog het stukje gebitsverzorger.
Handmatig veilen. Zonder verdoving. Ik heb hier alleen maar paarden van gezien net een heleboel ellende. Gebitsproblemen tot en met..
omdat je gewoon niet achterin de kiezen kan komen.. en hoe doe je dat met tanden die getrokken moeten worden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-20 21:50 



 
Profiel   

Bij alles is het gebruik je verstand. Het een is niet per definitie beter dan het ander. Het moet passen in het geheel. Als je paard last heeft van het bit moet je als ruiter niet met alle geweld een bit willen gebruiken omdat dat in jouw plaatje past. Idem met al het andere.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-20 21:55 



 
Profiel   

Aantekening, een bokker heeft eerder naar de bewering gekeken dat een gewone engelse hackamore het neusbot zou kunnen breken en geconcludeerd dat dat niet lukt. Flinke huid schade absoluut, neusriem hack stuk ook, neusbot niet. Zo'n hack heeft teveel bewegende punten waardoor het geen hevel genoeg kan inzetten daarvoor.

Wat werkt hangt van de combinatie af, goede basis en het maakt vrijwel niet uit wat je er al dan niet op/aan/om hangt. Bij voorbaat al een groep mogelijkheden uitsluiten vanuit de stroming die je aanhangt beperkt je mogelijkheden qua zorg en commnunicatie met je paard. Een stroming kiezen als basis is niks mis mee, als je maar de moed hebt om wel een oplossing te kiezen die niet in die stroming past als je paard dat nodig heeft. (Voer, ijzers, deken, deels op stal, ... ). Niet ieder mens is hetzelfde, waarom elk paard dan wel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-20 21:59 



 
Profiel   

Goh nee ik kan je niet aanvullen omdat ik op dezelfde lijn als jou zit.

Ik ben voorstander van geen hoefijzers omdat het hoefmechanisme dan het best kan werken. In de winter lopen hier 4 van de 5 paarden hoefijzerloos. Echter begint het menseizoen weer, is de oude merrie de enige zonder ijzers. Samengevat: graag zonder maar ervaring leert dat dat niet haalbaar is.

Zadelloos? Net zoals jij denk ik dat een goed aangemeten zadel de druk beter verdeelt dan zonder.

Bitloos? Idd, met of zonder bit, ergens oefen je steeds druk uit. Ik laat de paarden elk jaar behandelen door een paardentandarts, probeer aan te voelen welk type bit het fijnst is voor welk paard en tracht zo zacht en eerlijk mogelijk te rijden, mèt bit, jazeker.

Tijden veranderen, er komen andere visies. Best interessant maar leef en laat leven, laat iedereen kiezen voor dat waar hij zich goed mee voelt, dat iedereen zijn definitie van paardenwelzijn daarin mag invullen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-20 21:59 



 
Profiel   

Die cursus natuurlijk bekappen is bedoeld om je eigen paardje bij te houden totdat je bekapper er weer is. Helaas gebeurt dat niet en gaan deze mensen ook als bekapper aan het werk. En deze mensen doen het prima. Zolang het normale hoeven zijn zonder problemen.
De echte bekapper hoeft geen diploma te hebben inderdaad. Maar deze mensen hebben zeker wat meer opleidingen gedaan dan een cursus van 2 dagen.

Bitloos rijden. Ben ik het helemaal met je eens. Je moet kijken wat past bij je paard. Die van mij gaat hangen en trekken bitloos. Met een bitje erin kan ik der rijden op mijn pinken.

Zonder zadel rijden? Leuk voor een keertje. Maar altijd? Nee nee nee. Wat een drukpunten heb je dan! Goede drukverdeling dmv zadel :)

Er zijn zoveel wegen die naar Rome leiden. En de pure NH mensen hebben de neiging heel zwart wit te denken. Jammer genoeg.
Zo scheer ik mijn paard. Die maakt een berenvacht aan. Ze heeft het in rust al te warm. Dus ik help haar. Dat maakt mij blijkbaar een heel slecht baasje.
Net zoals dat ik met bit rijd. Mega slecht baasje. Beter bitloos en trekwedstrijdje doen met mijn paard. Weet ik hoeveel tientallen kilo's druk op haar neus en oren. Veeeeel beter.
Jammer.

Ik vind dat je naar je paard moet kijken wat hij/zij nodig heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-20 22:02 



 
Profiel   

Ik ben het met je eens over de dingen die je noemt. Alhoewel er ook zat onkundige en ongeschoolde traditionele smeden zijn. En dat speelt wel bij meer paardgerelateerde beroepen.

Mijn mening is dat je goed moet kijken per paard en situatie wat werkt. En dat kan het ene uiterste zijn of het andere uiterste, maar vaak ergens ertussen. Daarbij vind ik het belangrijk dat je probeert je te verdiepen en bij te leren over verschillende onderwerpen en op die manier de juiste beslissingen kan maken rondom het welzijn van je paard. Ook moet je hierbij kritisch blijven naar jezelf.
Verder vind ik vooral vaak : leef en laat leven en respecteer het dat andere mensen nou eenmaal andere keuzes maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-20 22:02 



 
Profiel   

Dit soort discussies kwamen hier 10 jaar geleden aan de lopende band voorbij. Wellicht kun je in oudere topics heel veel informatie vinden.

Wat betreft natuurlijk bekappen. Ik heb nooit gehoord dat dat verboden zou zijn. Bedoel je niet de strasser methode?
Het enige verschil tussen een bekapping van een goede natuurlijk bekapper en mijn eigen, goede, traditionele hoefsmid is dat die laatste geen kwartierboogjes maakt. De hoef zou er verder hetzelfde uit moeten zien als er goed wordt bekapt.

Een vriendelijk trensje vergelijken met een zware hackamore is natuurlijk ook niet erg eerlijk. Wat bitloos vriendelijker maakt dan een bit is de huid en de zenuwen. Op de neus ligt een dikke huid, die is veel minder gevoelig dan het zachte, onbeschermde weefsel in de mond. Maar het moet gewoon bij het paard passen. De een loopt beter op een bit, de ander loopt perfect bitloos.

Niet op je paard klimmen is natuurlijk altijd het beste. Maar ik zie liever iemand met een goede zit zonder zadel dan een hobbelende beginner mét zadel. Het ligt er helemaal aan hoe je op je paard zit en vooral ook hoe lang en intensief je rijdt. Mensen die op een natuurlijkere manier rijden zullen zo geen uren rijden, vragen ook minder van hun paard, zullen hun paard geen uur lang over hoge hindernissen laten springen.. dus zo kun je het ook bekijken..


Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 08-01-20 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-20 22:03 



 
Profiel   

Gelukkig zit er tussen deze uitersten nog een heel groot spectrum aan alternatieven. Ik denk dat je gewoon steeds moet kijken naar wat er werkt voor het paard en de ruiter.

Persoonlijk houdt ik mijn paard het liefst ijzerloos daar ben ik wel van overtuigd met het paard dat ik momenteel heb, dit is voor hem de beste beslissing. Ik ben geen fan van frequent zonder zadel rijden en zonder barebackpad dus gewoon rechtstreeks op de rug. Mijn paard heeft een hoge ruggengraat dus ik vermoed dat ik hem hier geen plezier mee zal doen.

Verder over het "natuurlijk" paarden houden, vind ik dat elk paard standaard een behoorlijk aantal uren buiten moet kunnen doorbrengen en dan niet op een postzegeltje. Paarden moeten ook vrij kunnen bewegen, dit is ook zeer belangrijk om een paard goed te kunnen trainen. Paarden moeten tijd kunnen doorbrengen met soortgenoten, spelen, ... voor een goed mentaal welzijn. Dit zou ik dan weer liever meer als standaard gaan zien.

Edit: ik respecteer iedereen zijn keuze over hoe die zijn paard wil houden, zolang er maar wordt gekeken naar het welzijn van het paard.

Even nog een laatste vraagje: waar vind je dat natuurlijk bekappen verboden is in België?


Laatst bijgewerkt door FFDP op 08-01-20 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-20 22:05 



 
Profiel   

Ik kijk gewoon naar het paard. Als zijn hoeven binnen een week al brokkelen hoeft die smid of bekapper niet nog een keer te komen.. Mijn paard vond de kaak gekruist echt niet leuk. Snapte het niet en werd boos. Sidepull reageerde hij op alsof hij het al jaren deed. Nou, keus is dan makkelijk gemaakt. En zo met alles een beetje. Het werkt of het werkt niet voor ons. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-20 22:06 



 
Profiel   

Ik kijk liever naar het individuele paard en waar die bij floreert.
Veel paarden kunnen prima zonder ijzers, maar heel rigide ijzers weigeren en een paard blijven rijden met pijnlijke voeten dan ben je verkeerd bezig.

24/7 buiten of ‘s nachts op stal, daar geldt ook dat het ene paard het andere niet is. Een paard met eczeem is beter af met de nacht op stal zodat ze op de piekmomenten van de knutten (schemer) beschermd zijn. Een dier met artrose heeft er belang bij om veel te kunnen bewegen.
Sommige dieren willen graag rustig kunnen eten, anderen raken gestresst op stal.

Bit of bitloos, kijk wat er bij het paard past, dat kan door het leven heen verschillen. Met wisselen bitloos, later liever geen druk op de neus. Kijk waar je paard op ontspant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-20 22:09 



 
Profiel   

Als jij een topictitel hebt dat eindigd met "verstandloos" hoe wil je dan een topic starten en het "leuk" houden? Ik heb zelf dan absoluut niet de behoefte om de moeite te steken iets te onderbouwen als ik bij voorbaat al verstandsloos wordt genoemd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-20 22:14 



 
Profiel   

Natuurlijk paarden willen houden en er toch met je reet op gaan zitten is behoorlijk hypocriet. Net als “diervriendelijk” vlees bijvoorbeeld. Maar... als je dan toch graag een dier dwingt rondjes te lopen met een mens op zijn rug. Zorg dan dat hij/zij de andere 23 uur een zo leuk mogelijk leven heeft. :P

Er zullen vast paarden zijn die het “leuk” vinden. Paarden zijn gewoontedieren en wijken voor druk van de mens. En ik zeg niet dat paardrijden dierenmishandeling is maar natuurlijk is het absoluut niet. En je doet het niet voor het plezier van je paard. want dan kan je er ook mee gaan wandelen/fietsen oid. En als jij het zelf afgrijselijk vreselijk vond om te doen ging niemand (langdurig) paardrijden. Omdat “paard” het wil.

Dus tja, natuurlijk paarden houden om op te rijden is eigenlijk een utopie. Maar op stal zetten en langdurig zonder soortgenoten vind ik pas echt sneu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-20 22:21 



 
Profiel   

Maartje1990 schreef
Als jij een topictitel hebt dat eindigd met "verstandloos" hoe wil je dan een topic starten en het "leuk" houden? Ik heb zelf dan absoluut niet de behoefte om de moeite te steken iets te onderbouwen als ik bij voorbaat al verstandsloos wordt genoemd.


Oh, ik voelde me absoluut niet aangesproken door “verstandloos”. Ik denk dat de TS vooral een onderbouwde mening wil horen. Waarom je voor een bepaald iets kiest.
Zelf heb ik ook het gevoel dat sommigen op een kar springen, klakkeloos een trend volgen maar niet weten waarom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-20 22:22 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Dit soort discussies kwamen hier 10 jaar geleden aan de lopende band voorbij. Wellicht kun je in oudere topics heel veel informatie vinden.

Wat betreft natuurlijk bekappen. Ik heb nooit gehoord dat dat verboden zou zijn. Bedoel je niet de strasser methode?
Het enige verschil tussen een bekapping van een goede natuurlijk bekapper en mijn eigen, goede, traditionele hoefsmid is dat die laatste geen kwartierboogjes maakt. De hoef zou er verder hetzelfde uit moeten zien als er goed wordt bekapt.

Een vriendelijk trensje vergelijken met een zware hackamore is natuurlijk ook niet erg eerlijk. Wat bitloos vriendelijker maakt dan een bit is de huid en de zenuwen. Op de neus ligt een dikke huid, die is veel minder gevoelig dan het zachte, onbeschermde weefsel in de mond. Maar het moet gewoon bij het paard passen. De een loopt beter op een bit, de ander loopt perfect bitloos.

Niet op je paard klimmen is natuurlijk altijd het beste. Maar ik zie liever iemand met een goede zit zonder zadel dan een hobbelende beginner mét zadel. Het ligt er helemaal aan hoe je op je paard zit en vooral ook hoe lang en intensief je rijdt. Mensen die op een natuurlijkere manier rijden zullen zo geen uren rijden, vragen ook minder van hun paard, zullen hun paard geen uur lang over hoge hindernissen laten springen.. dus zo kun je het ook bekijken..


Ik had ook even het gevoel weer terug in de tijd te gaan := Wat is het doel van het topic TS? Je hebt zeker punten die ik deel, maar ik zie ook een hoop aannames of onterechte conclusies.

Bij mijn weten is natuurlijk bekappen nergens verboden, maar de Strasser methode wordt al langere tijd als zeer gevaarlijk aangewezen.
Bitloze hoofdstellen, daarover zijn hele mooie druk onderzoeken te vinden, zowel bij voor- als tegenstanders, waarop ik ook destijds de keus voor het type hoofdstel heb gebaseerd.

Ik heb me destijds ook verdiept in alternatieve methodes om met paarden om te gaan, anders dan de traditionele methode van de manege. Er leiden zo veel wegen naar Rome en het mooie aan het internet is de toegang tot zo veel informatie. Aan de ruiter de taak kritisch te denken en een methode te vinden die aansluit bij zowel paard als eigenaar.

Hier jaren tevreden natuurlijk bekapt, handmatig gebitverzorger gehad, boomloos en geheel zadelloos gereden. Nu na verhuizing terug naar een traditionele smid die geen verschil merkte aan de hoeven, een tandarts die het vorige onderhoud perfect vond en complimenten van DA en zadelmaker over de conditie van de rug. Maar ook juist van 's nachts op stal naar dag in nacht in een droge PP gegaan wat goed bevalt en vooral voor de gezondheid een vooruitgang is.

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten en het hoeft vooral niet zwartwit te zijn. Alle 'doorgeslagen' kanten zonder oog voor een alternatief is naar mijn mening fout, of dit naturals zijn, klassiekers, traditionals, whatever :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-20 22:28 



 
Profiel   

Gizeppie schreef
Waar mijn verbazing in zit is dat traditionele hoefsmeden jarenlange opleidingen moeten volgen en vaak ook nog regelmatig contact hebben met paardenklinieken en jij jezelf al natuurlijk bekapper mag noemen na een cursus.. Ik vraag mij dan af: 'Hoe kan dit?'


onzin, iedere gek mag zichzelf morgen hoefsmid noemen, is geen gesloten beroep. mijn paarden staan op blote voeten, maar niet natuurlijk bekapt. houden het prima vol, ook over asvalt. uiteindelijk zijn ijzers voor sommige paarden een noodzakelijk kwaad, maar hebben lang niet alle paarden het nodig.

het bit/geen bit verhaal vind ik een beetje eenzijdig, je vergelijkt een hoop bitloze hoofdstel met het vriendelijkste trensje die er is. er zijn zat bitten die ook druk geven achter de oren. en hoeveel ruiters er zijn die ook nog eens hun neusriem te strak hebben, en hun paard op een 'onnatuurlijke' manier rijden enz, die nog een beroerd bespierd paard hebben.

het enige waar ik wel serieus mn vraagtekens bij heb zijn boomloze zadels. vraag mij met regelmaat af in hoeverre dat druk fatsoenlijk verdeeld. maar verder vind ik je argumentatie vrij eenzijdig.

natuurlijk paarden houden is imo in een natuurgebied gooien en niet omkijken. nou sorry, daar heb ik hem niet voor. zoals hierboven is gezegd het zijn gewoonte dieren en mits belangrijke basisbehoeftes vervuld worden (ruwvoer, veel buiten, vriendjes, en consequente rechtvaardige eigenaar) vind ik het niet zielig om ze 'onnatuurlijk' te houden. kijken naar de behoeftes en capaciteiten van jou paard & samen plezier hebben staan op 1. of dat nu GP dressuur is of alleen maar natural horsemanship is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-20 22:36 



 
Profiel   

Ik ben afgehaakt na dat je beweert dat natuurlijk bekappen in België strafbaar is... Wat een onzin :wow:

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-20 22:41 



 
Profiel   

Saaams schreef
Interessant topic.

Ik mis nog het stukje gebitsverzorger.
Handmatig veilen. Zonder verdoving. Ik heb hier alleen maar paarden van gezien net een heleboel ellende. Gebitsproblemen tot en met..
omdat je gewoon niet achterin de kiezen kan komen.. en hoe doe je dat met tanden die getrokken moeten worden?


O ja! Nu je t zegt! Het is wel zo dat de tanden minder goed verzorgd kunnen worden wanneer er handmatig geveild wordt.. Omdat ze achterin niet bij kunnen. Dat heeft de dierenarts bevestigd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-20 22:44 



 
Profiel   

Hmm bekijk je alles in het leven zo zwart-wit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-20 22:47 



 
Profiel   

FFDP schreef
Gelukkig zit er tussen deze uitersten nog een heel groot spectrum aan alternatieven. Ik denk dat je gewoon steeds moet kijken naar wat er werkt voor het paard en de ruiter.

Persoonlijk houdt ik mijn paard het liefst ijzerloos daar ben ik wel van overtuigd met het paard dat ik momenteel heb, dit is voor hem de beste beslissing. Ik ben geen fan van frequent zonder zadel rijden en zonder barebackpad dus gewoon rechtstreeks op de rug. Mijn paard heeft een hoge ruggengraat dus ik vermoed dat ik hem hier geen plezier mee zal doen.

Verder over het "natuurlijk" paarden houden, vind ik dat elk paard standaard een behoorlijk aantal uren buiten moet kunnen doorbrengen en dan niet op een postzegeltje. Paarden moeten ook vrij kunnen bewegen, dit is ook zeer belangrijk om een paard goed te kunnen trainen. Paarden moeten tijd kunnen doorbrengen met soortgenoten, spelen, ... voor een goed mentaal welzijn. Dit zou ik dan weer liever meer als standaard gaan zien.

Edit: ik respecteer iedereen zijn keuze over hoe die zijn paard wil houden, zolang er maar wordt gekeken naar het welzijn van het paard.

Even nog een laatste vraagje: waar vind je dat natuurlijk bekappen verboden is in België?


Is mij verteld door de hoefsmid waarmee ik de gesprekken heb gevoerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-20 22:49 



 
Profiel   

Gizeppie schreef
Saaams schreef
Interessant topic.

Ik mis nog het stukje gebitsverzorger.
Handmatig veilen. Zonder verdoving. Ik heb hier alleen maar paarden van gezien net een heleboel ellende. Gebitsproblemen tot en met..
omdat je gewoon niet achterin de kiezen kan komen.. en hoe doe je dat met tanden die getrokken moeten worden?


O ja! Nu je t zegt! Het is wel zo dat de tanden minder goed verzorgd kunnen worden wanneer er handmatig geveild wordt.. Omdat ze achterin niet bij kunnen. Dat heeft de dierenarts bevestigd.

De achterste kiezen in de onderkaak kunnen handmatig moeilijk geveild worden omdat de kaak meteen daar achter omhoog loopt, er is dus geen ruimte genoeg om de normale vijlbeweging te maken.
Sedatie is soms noodzakelijk (bij electrisch is dat vrijwel altijd de keuze), maar de kaakgewrichten kunnen maar zo ver open met en zonder sedatie is daar geen verschil in. Zonder sedatie kan er wel degelijk correct geveild worden, maar dan moeten de achterste onderkiezen uit zichzelf correct afslijten. En pony netjes mee werken natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-20 22:51 



 
Profiel   

MarlindeRooz schreef
Natuurlijk paarden willen houden en er toch met je reet op gaan zitten is behoorlijk hypocriet. Net als “diervriendelijk” vlees bijvoorbeeld. Maar... als je dan toch graag een dier dwingt rondjes te lopen met een mens op zijn rug. Zorg dan dat hij/zij de andere 23 uur een zo leuk mogelijk leven heeft. :P

Er zullen vast paarden zijn die het “leuk” vinden. Paarden zijn gewoontedieren en wijken voor druk van de mens. En ik zeg niet dat paardrijden dierenmishandeling is maar natuurlijk is het absoluut niet. En je doet het niet voor het plezier van je paard. want dan kan je er ook mee gaan wandelen/fietsen oid. En als jij het zelf afgrijselijk vreselijk vond om te doen ging niemand (langdurig) paardrijden. Omdat “paard” het wil.

Dus tja, natuurlijk paarden houden om op te rijden is eigenlijk een utopie. Maar op stal zetten en langdurig zonder soortgenoten vind ik pas echt sneu.


Gelukkig ben ik geen voorstander van stal paarden, eenzaam opgesloten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-20 22:51 



 
Profiel   

Lukasje schreef
Maartje1990 schreef
Als jij een topictitel hebt dat eindigd met "verstandloos" hoe wil je dan een topic starten en het "leuk" houden? Ik heb zelf dan absoluut niet de behoefte om de moeite te steken iets te onderbouwen als ik bij voorbaat al verstandsloos wordt genoemd.


Oh, ik voelde me absoluut niet aangesproken door “verstandloos”. Ik denk dat de TS vooral een onderbouwde mening wil horen. Waarom je voor een bepaald iets kiest.
Zelf heb ik ook het gevoel dat sommigen op een kar springen, klakkeloos een trend volgen maar niet weten waarom.


Zo bedoelde ik hem inderdaad ook, zoals jij hem omschrijft. Ik ben benieuwd naar andermans onderbouwingen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-20 22:52 



 
Profiel   

Gizeppie schreef
FFDP schreef

Even nog een laatste vraagje: waar vind je dat natuurlijk bekappen verboden is in België?


Is mij verteld door de hoefsmid waarmee ik de gesprekken heb gevoerd.


Lijkt mij sterk dat dit verboden zou zijn en je er online nergens iets over terugvindt, zelfs niet in online wetboeken? Traditionele hoefsmid lijkt mij nu misschien ook niet de beste bron over dit onderwerp? :P
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-20 22:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen