Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Plaats een nieuw onderwerp

deken loos, bit loos, boom loos, ijzer loos, verstandloos?

 
Profiel   

8nnemiek schreef
Ik denk dat het grootste probleem is dat veel paarden op een manier worden gereden die gewoon niet heel geschikt is voor bitloos rijden. Van aanleuning zoeken tot in de krul trekken; constante druk op de teugel is bij bitloos rijden gewoon wat lastiger, juist omdat bitloos zo zacht is. Een paard dat constante druk gewend is zal sneller door een bitloos hoofdstel heen lopen. Dat heeft niks of weinig met de optoming te maken, maar meer met de manier van rijden. Ik wil niet zeggen dat die aanleuning slecht is, maar ik kan me wel voorstellen dat het met zo'n zacht hoofdstel bij sommige paarden sneller in een trek-wedstrijdje uitloopt. Kwestie van opvoeden en leren begrijpen, maar ik kan me ook best voorstellen dat er mensen zijn die dan liever voor een bit kiezen, en daarmee minder gedoe en meer ontspanning/veiligheid.


Plus het feit dat een bit toch nog altijd meer credits krijgt dan een bitloos hoofdstel. Mensen doen hun paard een bitloos hoofdstel om en verwachten dat het dier meteen wegloopt zoals anders. De volhouders zullen het nog een maand proberen, maar als het paard na een maand nog niet loopt zoals het moet dan wordt dat bitloos hoofdstel aan de kant gezwierd.

Een bit geven we meer tijd. Een jong paard dat nog nooit een bit heeft ingehad, laten we zelfs eerst rustig wennen aan het bit. Dagenlang tot zelfs weken is het enige wat we doen: bit in, paard zo een paar minuten laten staan, bit uit. Vandaaruit gaan we verder naar het longeren met hoofdstel aan, wandelen met hoofdstel aan etc. Iedereen zijn eigen methode, maar heel veel paarden kennen het bit al minstens een half jaar voordat er überhaupt een persoon op hen zit. En dan ook bij het inrijden gaat alles heel geleidelijk, men verwacht niet dat het paard al meteen op eigen benen met een goede aanleuning wegloopt. Het paard is nog zoekende. Ook bij een beleerd paard dat slecht loopt op een bepaald bit, blijft men met bit rijden. Men zoekt zijn heil in een ander hoofdstel, een lossere neusriem, een ander bit, maar men houdt iedere oplossing langer vol.

Dat is trouwens geen betoog tegen het bit en voor bitloos :D maar het is wel iets wat ik vaker merk, dat het paard eigenlijk niet de kans krijgt om aan deze nieuwe manier van communiceren te wennen. Hoe vaak krijgt het paard wel niet druk aan het hoofd (wanneer die een halster om heeft) die het paard eigenlijk moet negeren: in de trailer, op de wasplaats tussen twee touwen,... En dan ineens krijgt die een bitloos hoofdstel om en moet die WEL iets doen met die druk op zijn hoofd. Voor veel paarden heeft dit inderdaad een (lange) periode van gewenning nodig.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 16:11 



 
Profiel   

Yep. Misschien komt dat ook doordat er wat verhalen zijn van paarden die zoveel stress krijgen van een bit (door slecht gebruik in het verleden uiteraard) of misschien wel een pijnlijke mond hadden en waarbij het overstappen op bitloos een soort halleluja verhaal was. De rest van de paarden moet je gewoon bit of bitloos goed beleren en veel tijd en training instoppen. Ik leer het allebei aan zonder problemen.

Dat is voor mij ook één van de redenen om bij gedragsproblemen over te stappen op bitloos, omdat de associatie met het bit soms erg sterk is. Dan is het makkelijker om het gedrag eerst aan te leren zonder bit. Mocht het paard bitloos slecht behandeld zijn, dan zou ik het andersom doen, maar dat heb ik nog niet meegemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 17:23 



 
Profiel   

Maartje1990 schreef
Diegene die zeggen "bitloos is niets voor mij/mijn paard" er zijn ik weet niet hoeveel bitloze optomingen op de markt en net zoals met bit moet je dan de juiste optoming vinden. Ook bitten heb je verschillende soorten. Beetje gemakkelijk om dam te zeggen dat "bitloos niets is" terwijl je maar 1 type geprobeerd hebt.


Ik heb daarom verschillende types eerst geleend en uiteindelijk een kaakgekruisde gekocht. Hij hangt echter 99% van de tijd in de kast. Nee ik ben echt niet 'om' .

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 17:55 



 
Profiel   

Djali schreef
Arabesk jij was destijds 1 van de redenen dat ik aan alles ben gaan twijfelen en op zoek ben gegaan naar nieuwe dingen. Je profielinformatie was zo overtuigend, dat bewonder ik trouwens nog steeds. Voor mij ben jij 1 van de personen die mee voor een nieuwe stroming gezorgd heeft, want ik geloof dat bokt een ontzettend belangrijk deel heeft uitgemaakt in het diervriendelijker houden van onze paarden. Na al die jaren dat je behoorlijk wat haat te verduren kreeg op dit forum (er was een periode dat het bijna een nationale sport werd jou aan te vallen), mag dat ook weleens gezegd worden vind ik +:)+

Maar ik ben er zelf heel blij om dat ik nu, zoveel jaren later, mijn eigen conclusies durf trekken en eindelijk een gezonde balans heb gevonden voor mijzelf en mijn paarden. En mijn allergrootste overtuiging blijft dat het voor iedereen anders is en er geen goed en kwaad is.

Als mensen in real life, of op bokt, een discussie starten over "-loos", zal ik altijd graag mijn eigen ervaringen en nuances willen delen. Ik praat gewoon graag over paarden, en hier kan dat ook.
Zelfs anno 2020, moet er over dit onderwerp gesproken kunnen worden. Bovendien zijn er vaak nieuwe leden die de hele welles-nietes-discussie niet hebben meegekregen. Door de jaren heen worden vaak topics geopend en discussies gevoerd over dingen die al 5 x besproken werden. Is dat erg? Nee.
Als het echt té herhalend of bijna dubbel is, wordt het topic vaak gesloten of verwijderd.
Maar anders wordt de discussie gewoon nog een keer gevoerd, wellicht met een ander deel bokkers.

Iedereen maakt hier hetzelfde grapje: "retro, vintage, kom anders 10 jaar te laat :') ", en sommigen gaan zelfs persoonlijk in de aanval naar TS {:)-:(
Wat ik dan jammer vind, is dat ondanks de veroudering van dit onderwerp en de ervaring die jullie inmiddels in deze discussies hebben opgebouwd, sommigen nog steeds niet in staat zijn om normaal en rustig te reageren, of weg te klikken. Blijkbaar ligt het toch nog steeds gevoelig voor sommigen.
Op dat vlak valt dus nog steeds bij te leren.
En een positieve insteek zoals iemand hierboven zei: dit topic is mooi om te zien hoever we eigenlijk al gekomen zijn :) dat vind ik ook +:)+


Amen *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 18:02 



 
Profiel   

Arabesk schreef
* kijkt naar plaatsingsdatum *
* Verbaasd *

Dit soort discussies stamt uit anderhalf decennium geleden.

Daar ga ik geen moeite meer in steken. De resultaten hebben zich allang bewezen. Meer dan drieduizend mensen hebben een cursus bekappen gedaan en onderhouden zelf hun paarden. Bitloos mag nu tot M2 en mensen hebben zich bewezen. Ijzerloos worden ook successen behaald in endurance. 100 miles zonder schoenen zelfs in ik meen zuid Afrika.

En dat je bitloos en ijzerloos rijdt wil niet zeggen dat je dus ongesedeerd handmatig laat vijlen. Onze paarden staan altijd buiten, ijzerloos, bitloos maar mét boomzadel.
Ik ben zelf gebitsverzorger, elektrisch met sedatie en al mijn klanten zijn scharrelpaard eigenaren en zeker geen geitenwollen sokken. En ik heb ook schade gezien van elektrisch gereedschap. Een handvijler kan niet zoveel stuk maken, ook niet alles oplossen.

Zelf heb ik de pest aan alternatieve geneeswijzen en geitenwollen sokken gelul.

Inderdaad een vintage topic haha. TS je bent zo'n 15 jaar te laat.


Ik ben onder de indruk van je profiel. Ik hoop dat een aantal mensen hier op dit topic zich realiseren dat het niet overal ‘normaal’ is dat paarden natuurlijk gehouden worden. Arnhem is bijvoorbeeld al verder in ontwikkeling dan de omgeving waar ik nu woon.

De reden waarom ik dit bespreekbaar maak is dat er niet overal al zo n verbetering is als in een aantal delen van het land.

Ik start dit topic op om vanuit meerdere perspectieven naar dit onderwerp te kijken. En mensen uit te nodigen hun aandeel te leveren.. Dat vind ik interessant om te lezen wat er in paardenland gebeurd.

Mijn Connemara pony werd ook natuurlijk gehouden (24/7 buiten - in principe deken loos - ijzerloos). Dit ging prima op stal vond hij helemaal niks. Inmiddels is hij overleden en heb ik een ander type paard in mijn bezit. Ik heb ervaren dat dit paard totaal iets anders nodig heeft dan mijn pony en niet vergelijkbaar is met elkaar. Net zoals de verschillende methodes. Het is niet zo dat ik er tegen ben, zelfs niet. Maar ik vind het wel interessant het aan de kaart te stellen, omdat er vele mensen beweren op topic/op stallen waar ik kom en werk dat alle paarden hier geschikt voor zijn..

Vintige of niet, niet in alle delen van t land is het al natuurlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 18:09 



 
Profiel   

Gypsy schreef
Cuvee schreef
Wat ik persoonlijk erg vaag vind aan het natuurlijk bekappen is dat een hoefsmid minimaal een opleiding van 3 jaar moet volgen, en natuurlijk bekappen zou je na een cursus van een dag al kunnen???


Een hoefsmid hoeft helemaal geen opleiding te volgen zoals al eerder is aangegeven.


Mijn hoefsmid en alle smeden die bij mij op stal komen en dat zijn er heel wat, hebben allemaal een opleiding gedaan van minimaal 3 tot 4 jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 18:12 



 
Profiel   

Gini schreef
8nnemiek schreef
Ik denk dat het grootste probleem is dat veel paarden op een manier worden gereden die gewoon niet heel geschikt is voor bitloos rijden. Van aanleuning zoeken tot in de krul trekken; constante druk op de teugel is bij bitloos rijden gewoon wat lastiger, juist omdat bitloos zo zacht is. Een paard dat constante druk gewend is zal sneller door een bitloos hoofdstel heen lopen. Dat heeft niks of weinig met de optoming te maken, maar meer met de manier van rijden. Ik wil niet zeggen dat die aanleuning slecht is, maar ik kan me wel voorstellen dat het met zo'n zacht hoofdstel bij sommige paarden sneller in een trek-wedstrijdje uitloopt. Kwestie van opvoeden en leren begrijpen, maar ik kan me ook best voorstellen dat er mensen zijn die dan liever voor een bit kiezen, en daarmee minder gedoe en meer ontspanning/veiligheid.


Plus het feit dat een bit toch nog altijd meer credits krijgt dan een bitloos hoofdstel. Mensen doen hun paard een bitloos hoofdstel om en verwachten dat het dier meteen wegloopt zoals anders. De volhouders zullen het nog een maand proberen, maar als het paard na een maand nog niet loopt zoals het moet dan wordt dat bitloos hoofdstel aan de kant gezwierd.

Een bit geven we meer tijd. Een jong paard dat nog nooit een bit heeft ingehad, laten we zelfs eerst rustig wennen aan het bit. Dagenlang tot zelfs weken is het enige wat we doen: bit in, paard zo een paar minuten laten staan, bit uit. Vandaaruit gaan we verder naar het longeren met hoofdstel aan, wandelen met hoofdstel aan etc. Iedereen zijn eigen methode, maar heel veel paarden kennen het bit al minstens een half jaar voordat er überhaupt een persoon op hen zit. En dan ook bij het inrijden gaat alles heel geleidelijk, men verwacht niet dat het paard al meteen op eigen benen met een goede aanleuning wegloopt. Het paard is nog zoekende. Ook bij een beleerd paard dat slecht loopt op een bepaald bit, blijft men met bit rijden. Men zoekt zijn heil in een ander hoofdstel, een lossere neusriem, een ander bit, maar men houdt iedere oplossing langer vol.

Dat is trouwens geen betoog tegen het bit en voor bitloos :D maar het is wel iets wat ik vaker merk, dat het paard eigenlijk niet de kans krijgt om aan deze nieuwe manier van communiceren te wennen. Hoe vaak krijgt het paard wel niet druk aan het hoofd (wanneer die een halster om heeft) die het paard eigenlijk moet negeren: in de trailer, op de wasplaats tussen twee touwen,... En dan ineens krijgt die een bitloos hoofdstel om en moet die WEL iets doen met die druk op zijn hoofd. Voor veel paarden heeft dit inderdaad een (lange) periode van gewenning nodig.


Mooie onderbouwing!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 18:33 



 
Profiel   

Het ene paard is het andere niet. Mijn quarter hengst kun je zonder problemen hoofdstelloos rijden. We trainen met een zwaar (signaal)bit, waar je slechts minimale hulpen voor nodig hebt om met hem te communiceren. Ik noem het altijd ‘mijn joystick’. Hij en ik vinden dat fijn, en daardoor is hij zo gefinetuned dat je hem perfect zonder hoofdstel kunt rijden.
Mijn recreatief gereden IJs rijd ik met een correctional. Omdat ik dat voor lange buitenritten sielugh vond dat hij met zo’n pak ijzerwerk in zijn mond moet lopen, ben ik gaan experimenteren met verschillende lichtere optomingen. Een trens? Nee. Een dubbelgebroken trens? Nee. Bosal? Nee. Hackamore? Nee. Kin/kaakgekruisd? Nope. Sidepull? Toen was ik bijna verongelukt.
Terug naar de correctional? Rust. Lekker rijden aan lang teugeltje. Iedereen blij.
Raar maar waar. En geloof mij: mijn IJs laat het duidelijk blijken als er iets is wat hem niet zint!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-20 11:24 



 
Profiel   

Een hoefsmid kàn een opleiding gedaan hebben, maar hoèft dit niet.

En dan is het ook nog zo dat sommige smeden hun opleiding 20 jaar geleden hebben gedaan en er na geen cursussen meer hebben gevolgd. Of wel. Het kan allemaal. Omdat het een vrij beroep is!

Sevke het mooie bij jou vind ik dat jouw paarden hoog niveau lopen en je toch naar hun welzijn kijkt en naar wat een paard nodig heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-20 14:37 



 
Profiel   

Toulouze schreef
Een hoefsmid kàn een opleiding gedaan hebben, maar hoèft dit niet.

En dan is het ook nog zo dat sommige smeden hun opleiding 20 jaar geleden hebben gedaan en er na geen cursussen meer hebben gevolgd. Of wel. Het kan allemaal. Omdat het een vrij beroep is!

Sevke het mooie bij jou vind ik dat jouw paarden hoog niveau lopen en je toch naar hun welzijn kijkt en naar wat een paard nodig heeft.


mee eens!

Ik heb het geluk nu een hele fijne bekwame smid te hebben die ook voor osteo geleerd heeft. Ik had deze combinatie nog niet eerder mee gemaakt maar vind het een super combinatie. Een smid die met hoeven werkt voelt toch ook wel snel dan of er ergens in het lichaam wat verkeerd zit. Mijn kwpn merrie haar rug was hier een mooi voorbeeld van, hij tilde haar achtervoet op en zei meteen haar rug zit niet lekker (ze is altijd wat kramperig met achterbenen optillen en dus ook met de hoefsmid), hij heeft haar meteen "geholpen" en het verschil daarna was prachtig om te zien. Geen kramperigheid amper nog maar een paard wat ontspannen een been geeft. Reguliere osteo's hebben hier nooit wat over gezegd (die specifieke plek in haar rug).

Hier dus geen natuurlijk bekapper, alhoewel hij ook liever zonder ijzers werkt maar een hoefsmid welke ook osteo is :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-20 14:57 



 
Profiel   

Toulouze schreef
Een hoefsmid kàn een opleiding gedaan hebben, maar hoèft dit niet.

De meeste smeden in Belgie hebben deze opleiding gevolgd:
https://paarden.vlaanderen/abc-hippisch ... leiding/79
En dan een paar jaar stage gelopen bij een ervaren smid.
En dan pas als zelfstandig smid begonnen.
Er zijn er wel die geen opleiding gevolgd hebben, maar ik denk dat ze een kleine minderheid vormen.
Citaat
En dan is het ook nog zo dat sommige smeden hun opleiding 20 jaar geleden hebben gedaan en er na geen cursussen meer hebben gevolgd. Of wel. Het kan allemaal. Omdat het een vrij beroep is!

Een smid geen enkele vervolgopleiding gevolgd heeft, maar wel 20 jaar in het vak zit heeft een schat aan ervaring. Reken maar eens uit: gedurende 20 jaar 5 (of 6) dagen per week 8 uur met paarden bezig zijn, overleg met eigenaars, dierenartsen, trainers, etc. En in de meeste gevallen in hun vrije tijd nog eens met paarden bezig, op wedstrijd gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-20 15:35 



 
Profiel   

Sclimpre schreef
Toulouze schreef
Een hoefsmid kàn een opleiding gedaan hebben, maar hoèft dit niet.

De meeste smeden in Belgie hebben deze opleiding gevolgd:
https://paarden.vlaanderen/abc-hippisch ... leiding/79
En dan een paar jaar stage gelopen bij een ervaren smid.
En dan pas als zelfstandig smid begonnen.
Er zijn er wel die geen opleiding gevolgd hebben, maar ik denk dat ze een kleine minderheid vormen.
Citaat
En dan is het ook nog zo dat sommige smeden hun opleiding 20 jaar geleden hebben gedaan en er na geen cursussen meer hebben gevolgd. Of wel. Het kan allemaal. Omdat het een vrij beroep is!

Een smid geen enkele vervolgopleiding gevolgd heeft, maar wel 20 jaar in het vak zit heeft een schat aan ervaring. Reken maar eens uit: gedurende 20 jaar 5 (of 6) dagen per week 8 uur met paarden bezig zijn, overleg met eigenaars, dierenartsen, trainers, etc. En in de meeste gevallen in hun vrije tijd nog eens met paarden bezig, op wedstrijd gaan.


Euhm ja dus?!?! Een docent, een verpleegdkundige, een arts en een kapprr etc etC die dien ook jaren ervaring op maar die moeten toch levenlang blijven leren hoor. Ook voor een hoefsmid geld dat hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-20 16:42 



 
Profiel   

Levenslang leren doe je ook door met je vak bezig te zijn, met mensen te praten, te kijken. Leren is meer dan 'op cursus gaan'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-20 16:58 



 
Profiel   

Ik probeer uit te leggen wat een vrij beroep is. Je hoeft je dus nooit bij te scholen, want dat is niet verplicht.

Verder zullen we maar niet in discussie gaan wat ik daar van vind dan word het weer zo langdradig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-20 17:15 



 
Profiel   

Sclimpre schreef
Levenslang leren doe je ook door met je vak bezig te zijn, met mensen te praten, te kijken. Leren is meer dan 'op cursus gaan'.


Die mening deel ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-20 17:27 



 
Profiel   

Het is de onwetendheid van de paardeneigenaar. Door ervaring en kennis kun je beter voor je paard kiezen of hij dekenloos, ijzersloos,.... etc,etc moet en kan. Als je alles beginner de pech hebt dat je b.v. een smid krijgt die voorstander is van ijzers zul je zijn advies waarschijnlijk ook opvolgen. Zonder eerst zelf uit te zoeken of ijzers inderdaad nodig heeft en dat geld eigenlijk voor alles. Daarom lieve mensen zoek het eerst zelf uit. Iedereen die voor een .......loos kiest kan dat ook onderbouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-20 17:39 



 
Profiel   

Citaat
Een smid geen enkele vervolgopleiding gevolgd heeft, maar wel 20 jaar in het vak zit heeft een schat aan ervaring. Reken maar eens uit: gedurende 20 jaar 5 (of 6) dagen per week 8 uur met paarden bezig zijn, overleg met eigenaars, dierenartsen, trainers, etc. En in de meeste gevallen in hun vrije tijd nog eens met paarden bezig, op wedstrijd gaan.


Dit kán waar zijn, als de smid in kwestie dan wel bereid is om informatie aan te nemen van al deze mensen. Juist smeden die veel klanten hebben en waarbij het werk lopende-band-werk is geworden, kijken vaak niet verder dan de hoef die ze in hun handen hebben (is mijn persoonlijke ervaring ;) ).
Ik heb regelmatig gezien dat de smid vond dat er alleen maar even een vijltje over de buitenkant van de hoef hoefde (?) en de straal bijgesneden moest worden, terwijl de steunsels dan enorm overgroeid waren en de hielen ver ondergeschoven. Dat noem ik echt prutswerk, hoe lang die man zijn werk ook al deed.

Ook de hoefsmid die bij mijn paard op stal kwam had er een handje van elk paard hetzelfde te behandelen. Zette elk paard vierkant op dubbellips-ijzers. Reden? 'Dat geeft de voet meer steun want hij is geneigd tot het ontwikkelen van platvoeten'. Na een paar keer beslaan was dit het resultaat:

[ img ]

Ter info: na een paar bekapbeurten door een natuurlijk/anatomisch bekapper die naar het héle paard keek en haar bekapping aan zíjn voeten aanpaste, waren dit zijn voeten:


[ img ]

Ik wil niet alle smeden over één kam scheren, maar hier in de omgeving zie ik dit vrij veel. Heel jammer, want ook ik ben van mening dat een ijzer heel soms nuttig kan zijn. Ik vind alleen dat er te snel wordt teruggevallen op ijzers, en dat heel veel problemen ook op te lossen zijn zonder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-20 17:53 



 
Profiel   

Ik heb mij nooit zo bezig gehouden met dit soort topics maar wil je mijn ervaring en kijk hier op wel geven.

Toen ik 11 jaar geleden mijn paard kocht stond hij rondom beslagen, voor mijn gevoel niet goed. Heb ze er af laten halen en mij er daarna pas in verdiept. Ook wilde ik hem gelijk dag en nacht in een kudde en niet op stal. Zowel lichamelijk als mentaal beter.
Ik begon na een wen periode zonder verwachtingen naar hem toe wel met een bit. Maar dat ijzer in zijn mond stoppen begon mij al vrij snel tegen te staan. Toen over op bitloos, sitepull, dat ging snel heel erg goed.
Ik vind (regen)dekens over het algemeen niet nodig, ik denk dat oudere of zieke paarden, paarden met heel dunne velletjes er baad bij kunnen hebben.

Enige waar ik best wel een fanatieke voorstander van ben is paarden niet uren opsluiten in een box. Ik denk dat alle paarden geschikt zijn om 24/7 buiten te leven. De een heeft wel meer een schuilstal nodig dan de ander.
Ik heb een paard dat heel veel kan hebben, doet het prima met wat bomen, struiken, track tussen heuvels en bosrand en een muurtje.
Ook doet de mijne het erg goed in een grotere groep, (met genoeg ruimte natuurlijk, te veel paarden op beperkte ruimte geeft te weinig rust) maar dat geldt zeker niet voor elk paard.

Beetje blubber is niet erg maar droge plekken moeten er ook zijn.

Ik heb het getroffen met de hoeven van mijn paard maar waren ze minder sterk dan nog geen ijzers, vind hoefschoenen een mooi alternatief.

En ik hou rekening met mijn gewicht ook, kom ik boven 75 kilo dan rij ik sowieso niet.
Jaren geleden een Massimo zadel aan laten meten maar het werkte niet voor mijn paard, heb nu een zadel waar mijn paard goed op reageert en dat is een boomloze.

Kort samengevat, voel je paard aan, kijk wat hij/zij nodig heeft, ook van nature.

Cuvee schreef
Ik denk dat de meeste mensen in de middenmoot zitten en dat het echt niet zo zwart-wit is als vaak wordt gesteld. Ik vind de échte die-hard naturals vooral erg grappig omdat ze de 'normals' beschuldigen van een beperkte blik op hun paard terwijl ze zelf precies hetzelfde doen. Alsof ieder paard blij wordt van 24/7 op een weitje in de blubber met een eigenaar die een beetje met touwtjes zwaait en heilig gelooft in een goeroe.

De wetenschappelijke onderbouwde criteria voor het welzijn van een paard zijn inderdaad helder. Een feit blijft dat wij allemaal iets doen tegen deze wetenschappelijke onderbouwde criteria in namelijk we houden paarden en we rijden er op. Je bent dus al tegennatuurlijk bezig hoe dan ook. Hoe je met je paard om gaat is ook afhankelijk van wat je met je paard wil bereiken. Wanneer je graag op hoog niveau wedstrijden wil gaan rijden ga je anders met je paard om dan wanneer je alleen recreatief wil rijden. Iemand die paarden heeft van miljoenen euro's zou waarschijnlijk meer kijken naar de veiligheid van een paard dan naar het welzijn. Zelfs de natuurlijkste naturals kijken niet puur naar het welzijn van een paard anders hadden ze deze wel ergens op de steppe neer gezet. Je houdt een paard niet voor het paard, je houdt het paard voor jezelf.
Dit neemt natuurlijk niet weg dat je met die gedachte niet zo paardvriendelijk mogelijk om kan gaan met je paard.


Ik heb een paard gekocht voor mezelf, zeker, maar ik doe er alles aan om hem gelukkig te zien, als dat betekent dat ik dingen moet laten dan doe ik dat. Dus durf ik wel te zeggen ik een paard voor het paard heb. Krijgt wat hij nodig heeft, dag en nacht beweging door 2 kilometer track, kuddegenoten, goede bekapper, een (holistisch) DA, fijne tandarts, die eerst kijkt of een sedatie nodig is. Osteopaat noem maar op. En dan doen we nog dingen samen, nu vooral wandelen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-20 23:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen