Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Bitloos en “‘natuurlijker” rijden

 
Profiel   

Hallo allemaal!
Omdat mijn paard in allebei zijn mondhoeken een melanoom heeft ga ik op aanraden van de paardentandarts overstappen op bitloos rijden! Nu heb ik hier alleen helemaal geen ervaring mee! Er zijn natuurlijk verschillende soorten bitloze hoofdstellen en ik ben benieuwd welke jullie hebben, waarom, en hoe je dat ervaart! ook ben ik benieuwd naar tips en oefeningen waardoor ik natuurlijker/vrijer kan gaan rijden, bijvoorbeeld door echt met mn zit te rijden of op stemhulpen.

Ben benieuwd naar jullie meningen! ❤️
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-20 22:33 



 
Profiel   

Hier is een heel topic met ervaringen:
[HAR] Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-20 22:43 



 
Profiel   

Misschien is het sowieso al handig om grondwerk les te nemen, dan kan je vanaf de grond al ervoor zorgen dat je paard gaat reageren op neusdruk etc. Als je iemand vind die zowel grondwerk als rijles geeft kan diegene jou dan misschien ook helpen met het rijden.
Voor welk hoofdstel verschilt per paard enorm. Hiervoor heb je bijvoorbeeld ook bitlooshoofdstelfitters die met jou kijken wat het beste bij jou en je paard past! Anders is vaak een sidepull het duidelijkst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-20 23:01 



 
Profiel   

Zaphierx schreef
ook ben ik benieuwd naar tips en oefeningen waardoor ik natuurlijker/vrijer kan gaan rijden, bijvoorbeeld door echt met mn zit te rijden of op stemhulpen.

Hier bestaan geen simpele oefeningen voor. Het is heel goed mogelijk om heel veel op zit te doen, en het heeft mijn voorkeur boven veel hand en beenwerk, maar vereist ten eerste een goede zit, omdat anders je hulpen voor het paard enorm verwarrend zijn, ten tweede een goed gevoel voor timing en ten derde heel veel techniek.

Er is geen truc om die dingen te leren, gewoon heel veel goede les nemen, goed oefenen, heel kritisch op jezelf zijn, en kritiek van anderen kunnen accepteren en toepassen.

Als je leert op die manier te rijden, en schouders en heupen kunt plaatsen, impuls, takt, en tempo kunt controleren, is bitloos rijden heel simpel, al hangt dat nog wel af van de mate waarin je paard druk op de neus accepteert.
Het is wel erg gaaf als je je paard uiteindelijk op heel lichte hulpen en je ademhaling kunt rijden :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-20 00:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen