Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe paard remmen op neckrope / lange teugel

 
Profiel   

Hoi allemaal,
Het lijkt me heel gaaf om er naartoe te werken om alleen op neckrope te rijden met mijn paard. Dit doe ik natuurlijk niet ineens, ik wil dit oefenen in kleine stapjes. Eerst ben ik begonnen met het rijden met lange teugel, dus het sturen en alles op mijn zit doen. Dat gaat eigenlijk super! Behalve één onderdeel, het remmen. Wat ik nu doe als ik terug wil gaan naar een lagere gang of halthouden, is zwaar zitten (denk aan western) en uitademen. Eigenlijk reageert mijn paard daar nooit op en daarom pak ik vaak mijn teugels erbij. Soms kan ik toe met alleen op de knip mijn handen sluiten, maar vaak moet ik toch echt mijn teugels op maat maken om langzamer te gaan of halt te houden. Wat geven jullie als zithulp? En hoe bouwen jullie dit op bij geen reactie? Ik heb al een aantal tips van internet uitgeprobeerd, maar eigenlijk reageert mijn paard nergens echt op. Alleen als ik een keer rijden alleen maar stap en ze rustig is, reageert ze wel op zit. Of aan het einde van mijn rijden als ze moe is. Maar het is natuurlijk handig dat ze altijd reageert :D

Vandaag heb ik voor de vorm ook een neckrope (aka halstertouw) erbij gepakt. Gewoon met mijn hoofdstel in en teugels vast, maar zodat ik dat ook kon proberen. Sturen ging echt boven verwachting goed. Grotendeels op zit en soms de neckrope gebruiken als hulp. Hier moet ik natuurlijk echt nog wel op oefenen. Remmen blijft lastig. Dus alvast mijn vraag voor later, als remmen met lange teugel goed gaat, hoe doen jullie dit dan bij neckrope als het paard niet goed reageert op je zit?

Alvast bedankt voor de tips! Ik ben hier nog niet ervaren in en heb het nog nooit gedaan, maar ik leer graag en het lijkt me heel gaaf om dit samen met mijn paard te bereiken :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 16:42 



 
Profiel   

Die van mij remt als ik wat druk op de neckrope zet :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 16:46 



 
Profiel   

Mijn pony reageerde ook gewoon op druk op de neckrope, beter zelfs dan op bit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 17:01 



 
Profiel   

Waarschijnlijk mist er gewoon een stukje opleiding en heeft het paard nooit geleerd om op de zit en been terug te komen. Neem gewoon goed dressuur of westernles dan komt dat vast goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 17:08 



 
Profiel   

Eerst zorgen dat je paard gewoon altijd netjes remt op zit/been? Als ze daar normaal al niet (goed) op reageert..

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 17:08 



 
Profiel   

Zij reageert helaas niet op druk van de neckrope.
Ik heb fijne dressuur les, maar het stomme is dat ze daar wel reageert op de zithulp en als ik zelf rij niet. In september heb ik wel trouwens speciale houdingles, daar zal ik het ook eens vragen.

Yinthee, het punt is dat ze op de hulp die ik nu geef niet reageert. Hoe kan ik daar dan voor zorgen? Moet ik misschien een andere hulp geven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 17:13 



 
Profiel   

Misschien als ondersteuning ook gewoon je stemhulp gebruiken als toevoeging op je zithulp? Halt kun je ook vanaf de grond aanleren en uiteindelijk in alles doorvoeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 17:14 



 
Profiel   

Kimmie25501 schreef
maar het stomme is dat ze daar wel reageert op de zithulp en als ik zelf rij niet.


Dan weet je daarmee dat het probleem dus bij jou zit.
In dat geval is zitles absoluut een goed begin. Laat die neckrope nog maar even liggen tot je zelf goed weet wat je hoort te voelen als je een paard aan je zit hebt. De kans is groot dat je onbewust met je bovenbenen klemt en je been afsteekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 17:20 



 
Profiel   

BoschA, oh ja dat is ook wel een goede!

Sizzle, hmmm daar is kans op idd. Ik zal daar sws eens op letten als ik ga rijden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 17:27 



 
Profiel   

Mijn pony remt ook niet zo makkelijk op druk van de neckrope maar als ik "ho" zeg stopt hij direct. Tijdens het 'normaal' rijden gebruik ik ook altijd ho om hem te laten stoppen met zo min mogelijk druk, zo kent hij dat commando al goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 17:43 



 
Profiel   

Paard leren reageren op stem commando. Hier doet paard alles op stem. Stap , draf, galop en halt. Als ik sneller wil zeg ik naam paard en dan commando. En als ik langzamer wil zeg ik ho en dan commando.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 17:48 



 
Profiel   

Slim idd om dat zo aan te leren! Ga ik aan werken, dankjewel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 18:11 



 
Profiel   

Inderdaad ook je stemhulp gaan gebruiken.
Daarnaast zou ik je paard bezighouden, zorg ervoor dat ze moet opletten. Verder kan het ook helpen om het jezelf echt voor te stellen dat je remt. Neem een letter in je hoofd waarbij je in tempo wilt vertragen en stel het jezelf voor dat je paard de overgang maakt.
Zitles is verder inderdaad een goede!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 18:29 



 
Profiel   

Eventueel kun je het remmen op zit wat versneld aan leren door zodra je stil staat te belonen met een snoepje. Gewoon zoals je bij vd dingen aamleert eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 18:31 



 
Profiel   

cam schreef
Paard leren reageren op stem commando. Hier doet paard alles op stem. Stap , draf, galop en halt. Als ik sneller wil zeg ik naam paard en dan commando. En als ik langzamer wil zeg ik ho en dan commando.


Ja zo zou ik het ook doen, ook ideaal als je ziet dat je paard stiekem ergens heen loopt wat niet de bedoeling is (zoals de hooiopslag) :+
Vooral als je gebruik maakt van positieve bekrachtiging zit het er zo in :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 18:39 



 
Profiel   

Bedankt voor de tips! Positief komt helemaal goed, ik werkte idd op andere punten al met clickertraining :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 20:13 



 
Profiel   

Mijn paarden stoppen met bewegen als ik stop met (mee)bewegen. Werkt dat niet, dan adem ik uit en daarna til ik m'n neckrope op met m'n pink (zachtjes dus). Die stappen kun je aanleren vanaf de grond als je naast je paard meeloopt.

Check eerst je rem op je zithulpen. Daar gaat iets mis, zeker als het bij andere ruiters wel werkt. Dan geeft je ergens gemixte signalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 20:24 



 
Profiel   

Nee, het werkte niet bij andere ruiters wel, maar ik bedoelde dat het mij in mijn les wel lukte en niet toen ik zelf reed. Wat zou jij doen na de derde stap? Ik geloof nml dat mijn paard dan gewoon door zal denderen haha. Rem op zithulpen gebeurt dus soms wel wat, maar vaak niks

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 21:10 



 
Profiel   

Dat hangt ervan af waarom er niet gestopt wordt.

In het aanleren zal ik wachten op de juiste reactie. Dat belonen (stil staan) en dan op hetzelfde punt weer halthouden. Net zo lang tot ze reageren op m'n eerste vraag, of ik het idee heb dat ze de vraag snappen.

Als ze te traag reageren maar de vraag wel weten, moeten ze terug achterwaarts naar het punt waar ik wilde stoppen.

Als ze m'n vraag negeren pak ik gelijk m'n neckrope/teugel om het paard stil te zetten. Maar eigenlijk is er dan altijd iets anders aan de hand, is er iets engs ofzo.

Hoeveel keer ik halthou op een volte (meestal gebruik ik een volte bij het aanleren) hangt af van het paard. Een heel voorwaarts paard misschien eel vier keer per volte, een flegnatieke ga ik al gauw naar een keer stoppen per twee voltes. De eerste is mentaal niet bezig met stoppen, die wil ik meer laten denken aan stoppen (en dan lang laten staan, wachten op echt stil staan; een zucht oid). De flegmatieke stopt meestal graag, die gaat al snel aanbieden om te stoppen. Dat ska ik dan vriendelijk af, volgende keer wel stoppen.

Kan je daar wat mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 07:20 



 
Profiel   

Ja, ik denk het wel! Ik vind het wel lastig hoor. Dat heel vaak achter elkaar halthouden reageerde ze soms goed, maar op een gegeven moment kon ik het twintig keer achter elkaar vragen en kreeg ik geen snellere reactie. Daarom vind ik het lastig. Maar ik ga met alle tips aan de slag, hopelijk wordt het zo beter!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 09:10 



 
Profiel   

Ik zou eerst eens zo, met een gewoon hoofdstel het rijden aanpassen.

Teugels los en rijden maar. :)
Ook met een gewoon hoofdstel, bit of bitloos, hoort niet met de hand geremd of gestuurd te worden.
Dat doe je met zit en benen.
En het is jammer dat daar dan niet veel meer aandacht voor is tegenwoordig.
Vroeger heb ik heel wat lessen doorgebracht met een knoop in de teugel en je handen langs je de zij afhangend.
Daar krijg je een zit van die geen evenwicht zoekt aan de teugels en een aard dat stuurt en remt zonder teugels.
Probeer maar eens, hartstikke leuk :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 09:17 



 
Profiel   

Dit heb ik idd al heel veel meegenomen! Het enige wat dus toen al idd niet altijd lukte was het remmen. Ik ga dat knoop in de teugels proberen! Wat zou je mij aanraden als ze dan niet reageert op hulpen om te doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 09:27 



 
Profiel   

Herhalen :D

Niet de moed opgeven en gewoon opnieuw proberen.
Oefenen is toch hoe paard en mens het leren.

En heel goed voelen wat je met je lijf doet, als het lukt, maar ook als het niet lukt.
Paarden voelen zulke kleine dingetjes, dat het vaak een kleine verandering is je lijf is waarom het niet gaat.
Ook in je hoofd, jij stuurt met je eigen gedachte al je lichaam aan zonder dat je er erg in hebt.

Je hebt vast ook wel eens ervaren ik ga over 2 meter aandraven en je paard draaft NU al aan.
Iets in gedachte stuurde al een signaal naar je lijf en je paard pikte het al op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 09:35 



 
Profiel   

Je hebt gelijk! Ik ga er aan werken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 09:40 



 
Profiel   

En wat misschien ook handig is voor jezelf is om echt een plan van aanpak te hebben.
Je huidige hulp is (even een eigen invullen, ik weet natuurlijk niet hoe je dit doet, puur voor het schetsen van de situatie) het oppakken van de teugels en een ophouding geven. Je wilt dat de nieuwe hulp op stem is (ook weer voor de situatie schets bedacht ;) ).
Wat je vervolgens wilt doen is starten op de grond > nieuwe hulp geven > wachten > geen reactie > oude hulp > belonen op reactie, uiteindelijk gaat ze reageren op de nieuwe hulp omdat ze weet dat de oude hulp gaat volgen. Dit wil je vervolgens gaan generaliseren naar het rijden en dus hetzelfde patroon gaan herhalen onder het zadel.
Door dit zo gestructureerd te gaan doen (en dan is natuurlijk de oude/nieuwe hulp zelf in te vullen) gaat het paard leren wat ie van haar verwacht :o
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 12:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen