Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

DownUnder Horsemanship met Skip

 
Profiel   

Qua zadel zou ik me niet te veel zorgen maken. Ik had een vergelijkbaar probleem, ik mocht na 5 maanden niet rijden op een 'fris' paard zadels passen, ging gewoon goed omdat ik de basisvoorwaarden voor elkaar had. En jij bent daar ook goed mee bezig, je bent sowieso lekker bezig. Tegen de tijd dat de passer er is, zit je gewoon goed. Kan je misschien in de tussentijd een barebackpad lenen om toch wat dingetjes vanaf de rug te kunnen doen?
Ik vind het leuk om jouw verhaal te volgen, om de andere kant van de CA-medaille eens te zien.

Kirania schreef
Idefix, leuk dat de laterale flexion zo goed werkt! Kom je echt ver mee :j Qua disengaging denk ik inderdaad dat een zadel wel echt het handigste is, soms durven ze al eens wat scherper te draaien tijdens een disengage en dan wil je best wat vaster zitten.

Qua discussie over trainingsmethode - ook geen fan van CA, Maar... Ik heb WS heel lang gevolgd (nu nog wat, werkt het beste en paardvriendelijkste tot nu) maar die nieuwe desensitizing... Nee, die werkt echt niet hier. Zoals iemand hierboven zei, je begint een beetje op je hoede te worden en je paard voelt dat. Hier werd mijn merrie er zelfs gevaarlijk van, kreeg ze schrik van het zadel, trok ze zichzelf bijna los als ik zo voorzichtig aankwam. Als ik een paar keer zadel op en af neem op een normale, niet brute manier, is ze daar echt meteen over en krijg je een release. Met die nieuwe methode mag ik twee uur heen en weer lopen...

Ik reageer even op het stukje over desensitizen bij WS. Ik werd ook steeds voorzichtiger, maar gelukkig heb ik les van iemand die ook in deze methode (onder andere) zit, en die merkte op dat ik te voorzichtig was. WS's methode is niet, 'zorg dat hij niet schrikt', wat je onbewust met dat sluipen wel probeert, maar 'hou in de gaten dat hij ok is met jouw aanwezigheid' en doe (soms letterlijk) een stapje terug als je ziet dat het hem even wat te veel wordt. Reageer op hem, anticipeer niet op een mogelijke schrikreactie.
Vooral het stukje met het zadel, Kirania, daar loop ik nu ook op vast (met de zadelmaker heb ik daar even doorheen gedramd ondanks duidelijke stressindicatoren). Mijn paard heeft aantoonbaar pijn gehad, indirect van het zadel, dus de associatie is voor hem niet fijn en ik ben nu al sinds april bezig hem weer ok te krijgen met het zadel, eerst maar eens met mij naast hem, wat 3 maanden geduurd heeft, en nu ben ik bezig met het dekje (dus zadel is nog niet eens van toepassing in dit stadium). Echter stap ik niet meteen terug, maar blijf staan op het punt waarop hij een stresssignaal gaf, wacht op een beetje release, en stap dan pas terug (CAT-H principe). Ik ben nog steeds lang bezig, maar geen 2 uur.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-20 07:55 



 
Profiel   

nessinator, yep, daarom dat ik ook van aanpak verander als ik merk dat je op eieren begint te lopen :j Ik denk ook niet in mijn hoofd "zorg dat ze niet schrikt", maar ik ben gewoon naar haar lichaam en hoofd aan het kijken en met een merrie die drie jaar lang zware bloedende maagzweren had en constant op haar hoede was lukt dat gewoon niet. Volgens mij ligt het ook een beetje aan je eigen karakter en aan je paard - ik heb gemerkt dat het bij nieuwe paarden lijkt te werken als ik daarmee werk, maar mijn eigen merrie is pas op haar gemak als ik mijn wilde zelf ben. Dat wil nu ook niet zeggen dat ik bruut alles doe en niet naar haar hoofd kijk of haar mening, maar idd ook veel meer "als je kalm wordt, ga ik weg". Ik vind het ook veel logischer om echt weg te stappen als ze wat kalmeren, ipv weg te stappen zodra ze een stressrespons tonen. Maar ja, voor ieder wat wils qua karakter :j Nu idd ook niet zo lang meer bezig, dit was de originele manier imo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-20 08:24 



 
Profiel   

Ik zou er persoonlijk pas weer op gaan als je een passend zadel hebt! 2 weken is ook niet zo lang, zou zo jammer zijn als het dan mis gaat voor jullie zelfvertrouwen. Kan ook geen kwaad denk ik om af en toe weer even een stapje terug te doen en te herhalen voor een paar dagen.

Ik denk ook dat het helemaal prima is als je zelf je dingen uitkiest uit verschillende methoden die je toe wil passen. Het is natuurlijk ook niet zo zwart wit dat je alles op precies 1 manier volgens 1 methode moet doen. Doe ik zelf ook zeker niet. Van WS heb ik met name geleerd om écht naar mijn paard te kijken en luisteren en bewust te zijn van de kleinste stressindicatoren. En om te wachten. Soms is gewoon even samen stil staan gewoon het beste wat je kan doen op dat moment ipv van alles van je paard te vragen (meeste trainers zeggen direct move his feet). Het lastige met de nieuwe weg waar WS ingeslagen is (en dat zegt hij zelf ook) dat het allemaal wat minder zwart wit is zonder een vast stappenplan. Het gaat meer om kijken naar je paard en reageren op je paard en dat kan gewoon niet voor elk paard en elke situatie het zelfde zijn, het vraagt dan ook om wat meer intuitie. Daarom merk ik dat ik zelf ook steeds meer via de principles werk ipv de oefeningen, dan kan ik het namelijk makkelijker zelf in mijn eigen situatie implementeren.

Overigens, om nog even inhoudelijk op het desensibiliseren in te haken, stapt WS ook niet altijd direct weg bij een stressindicator, dat is echt afhankelijk van de reactie van het paard. Mocht het paard escaleren, dan wel omdat je wil voorkomen dat je paard in 'freeze-modus' terecht komt. Maar stopt het paard enkel even met knipperen bijvoorbeeld, dat kan hij het er best bij houden (maar niet verder gaan!) totdat het paard weer tekenen van ontspanning laat zien voordat hij het weghaalt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-20 08:42 



 
Profiel   

Rainer, jij verwoordt veel beter wat ik eigenlijk probeer te zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-20 09:06 



 
Profiel   

Goed bezig TS!

Ik heb mijn jonge merrie op de grond veel getraind volgens de CA methode. Inclusief halster met extra knopen. Ik wil geen discussie en grijs gebied en vind de methode van CA erg duidelijk. Ik nuanceer het uiteraard en blijf kijken naar mijn paard.

Onder het zadel heb ik zijn methode losgelaten. Dat vind ik voor mijn merrie te heftig en daarbij ben ik niet kundig genoeg.

Maar het is zo'n gaaf gevoel om het helemaal zelf te kunnen doen! *\o/* Vanaf het eerste "zitmoment" tot waar we nu zijn en alles ervoor en erna, ik vind het echt bijzonder.

Ik denk dat als je goed naar je paard blijft kijken je bestwel CA kan gebruiken. En dat geldt uiyeraard voor alle manieren van trainen. Zo lang je je verstand gebruikt en blijft monitoren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-20 09:21 



 
Profiel   

Wel leuk dat iedereen wel ongeveer hetzelfde wil met zijn paard :) schept toch een band hahah!

Ik ben even klaar met grondwerken en ga vandaag een lekkere knuffel en wandel dag houden. Door de wind is Skip zo onwijs wiebelig dat ik er zelf helemaal spastisch van word. Met opzadel heeft hij nu bedacht dat hij achteruit gaat lopen (ik denk juist door mijn onbedoelde spanning :(:) ) dus dat kost elke keer weer onwijs veel tijd en herhaling om te zorgen dat hij gewoon lekker relaxed staat en ik gewoon rustig aan kan singelen.

Dus ik denk dat we vandaag gewoon lekker gaan poetsen en het zadeltje erop en dan gewoon ontspanning gaan zoeken tussen de bomen <3 lekker appeltje mee en even niet meer werken!

Ik denk inderdaad dat ik gewoon wacht met ‘rijden’ tot ik een zadel heb. Als het kan zou ik deze wel wat vinden op uiterlijk

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-20 07:40 



 
Profiel   

Rainer schreef
Soms is gewoon even samen stil staan gewoon het beste wat je kan doen op dat moment ipv van alles van je paard te vragen (meeste trainers zeggen direct move his feet).
.


_/-\o_

Dit is ook zo van toepassing op skip. Daar vind ik dat move your feed niet altijd lekker bij werken, wordt daar soms alleen maar erger van. Misschien bij een lazy en disrespectful paard maar bij een sensibeltje vind ik inderdaad er gewoon samen even bij stilstaan veel beter werken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-20 07:45 



 
Profiel   

Weer een update :D

Met dit ‘prachtige’ weer kost het mij wel echt moeite om aan het werk te gaan met Skip. Heb alleen een mulle buitenbak dus geen mogelijkheid tot droog staan. Ben nu aan het rond kijken naar een goeie bodemvlakker zodat de bak weer iets meer begaanbaar wordt.

Vandaag stond hij eindelijk eens stil met opzadelen *\o/* wel even paar keer voor moeten herhalen. Ik heb hem nog niet vast staan, alleen met poetsen staat hij aan zijn touw vast.

Donderdag komt de dierenarts hem enten (was nog nooit gebeurd) en dan kan ik hem ook mee nemen op de trailer naar de binnenbak :) Vrijdag komt Ella van boomlooszadel een zadel aanpassen en dan dinsdag hopelijk samen met de hoefsmid zijn achtervoetjes optillen. Ik kan zijn achterbenen helemaal aaien maar moment dat ik vraag of hij zijn been op wil tillen stapt hij opzij :+ dus hopelijk als we het samen doen dat het wel wil!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-20 16:14 



 
Profiel   

Nou vrijdag is de zadelpasser geweest. Wat een drama hahaha. Toen ze een dekje op hem legde ging hij zowat zitten en met zadel erop en singel dichtmaken heb ik er een stop op gezet want ik was bang dat hij anders zou ontploffen. :(:) Zo gek want ik had hem een halfuurtje daarvoor nog grondwerk met zadel laten doen zodat hij lekker chill was. Met mij zet hij hoogstens 2 pasjes. Nog meer oefenen oefenen oefenen dus.

Dinsdag met de hoefsmid zelfde drama. Ik kan zijn voor voetjes uitkrabben terwijl hij half slaapt en nu was het weer drama. Gelukkig uiteindelijk zelfs zijn achtervoetjes kunnen bekappen door engelen geduld van mijn smid, echt een top vent!

En zadel is een FreeForm Classic geworden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 15:13 



 
Profiel   

Fijn dat het toch gelukt is, doorzetter! Zo heb je in ieder geval de komende tijd nog genoeg uitdaging!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 07:13 



 
Profiel   

Jaa uitdaging genoeg :+
Ik begin dan wel gelijk aan mezelf te twijfelen of ik het wel goed doe als hij steeds zo reageert, maar met mij alleen is het echt een totaal andere pony.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 09:01 



 
Profiel   

Idefix2006 schreef
Jaa uitdaging genoeg :+
Ik begin dan wel gelijk aan mezelf te twijfelen of ik het wel goed doe als hij steeds zo reageert, maar met mij alleen is het echt een totaal andere pony.


Wat goed dat je alles zo oefent met hem! Oefen je alles ook op verschillende plekken of niet? Misschien wil dat nog is helpen dat hij ook rustig blijft bij de zadelpasser en hoefsmid. En misschien ook is met andere mensen oefenen? Dat die ook een zadel op kunnen leggen en hoefjes pakken etc. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 09:21 



 
Profiel   

We gaan toevallig morgen voor het eerst met de trailer naar de binnen bak om idd op een andere locatie te kunnen oefenen. Spannend :) mijn vriend kan wel gewoon zijn voorvoetjes oppakken dat is het gekke. Misschien ben ik meer het probleem in de situatie dan de hoefsmid of zadelmaker hahahah. Zou best kunnen dat Skip dan door heeft dat ik het spannend vind

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 17:39 



 
Profiel   

Fijn dat je een zadel hebt gevonden! Kan natuurlijk ook zo zijn dat hij nog niet 100% oké is met de handeling en dat dan net de energie van de persoon op dat moment bepalend is hoe hij er op reageert. Succes morgen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 17:57 



 
Profiel   

Idefix2006 schreef
Zou best kunnen dat Skip dan door heeft dat ik het spannend vind


Je geeft zelf het antwoord al :D Denk aan je energie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 20:27 



 
Profiel   

Jaa precies! Als ik alleen met hem ben doe ik alles best overdreven. Ik gooi soms even een borstel op de grond of mik express mijn dekje op zijn billen ipv op zijn rug haha. :o Anderen zijn toch veel voorzichtiger en ik denk dat hij dat dan ook voelt en als ik merk dat hij aanspant wordt het idd door mijn energie erger.

Mijn vriend heeft gelukkig een bizar goeie timing met paarden (heeft vroeger altijd gereden, nederlandse kampioenschappen en al :+ ) dus super fijn dat hij morgen mee gaat naar de binnenbak :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 20:56 



 
Profiel   

Naar de binnenbak ging echt onwijs goed. Skip vind vreemde omgevingen blijkbaar echt super leuk. Liep super stoer rond en zelf met 3(!) paarden die in de bak kwamen gaf hij geen kik. Daarna lekker in het bos gaan wandelen.

Inmiddels mijn FreeForm zadel ook binnen :) nog niet op gezeten op skip (wel op het paard van een vriendin erop gereden) maar hopelijk volgend weekend! Rustig aan met hoofdstelletje aan het oefenen.


[ img ]

[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-20 20:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen