Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

DownUnder Horsemanship met Skip

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Sinds eind Mei dit jaar ben ik eigenaar van Skip. Skip is 1 juni 2016 geboren en een ruintje. Hij is nog helemaal groen en kende echt NIKS :+
Was niet mijn bedoeling om een onbeleerd paardje te komen maar toen ik Skip zag was ik gewoon opslag verlieft. Het is inmiddels al wel een poosje geleden dat ik voor het laatst een paard had beleerd dus dat geeft alweer genoeg mooie ‘ohja’ momenten :P

Ik ben middels de methode van Clinten Andersom hem nu vooral aan het desensibiliseren. Eerst ging dit door niet consistent zijn met hoeveel dagen ik achter elkaar bezig was erg langzaam. Nu in mijn week vakantie merk ik zo onwijs veel verschil! :D

Zijn jullie bekent met deze methode van natural horsemanship? Komt natuurlijk allemaal een beetje neer op hetzelfde; respect en vertrouwen <3

(Ps. Weet iemand hoe ik een filmpje plaats? :+ )



[ img ]


[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-20 06:18 



 
Profiel   

Clinton Andersons methode is geen natural hosemanship, maar performance horsemanship. Ik ken zijn methode, maar niet in detail, ik ben hem tegengekomen toen ik zelf op zoek was naar methodes om mijn jonkie op te leiden. Ik moet zeggen dat ik geen fan ben. Hij kijkt in mijn ogen te weinig naar wat het paard nodig heeft en/of aankan, en te veel naar wat het paard moet. Ik herinner mij een filmpje van een 3-jarige hengst die hij reed, die na 10 wissels echt moe begon te raken en dat aangaf met een bokje. De sporen van de heer Anderson gingen er zo diep en zo vaak in dat ik echt verbaasd was dat het paard niet open was.
https://www.youtube.com/watch?v=3ifLx9t7mUQ
Daarnaast rijdt hij, een westernruiter, regelmatig in rollkur, en dan stop ik al met kijken. Tenslotte ben ik zeker geen fan van hoe veel de paarden bij hem moeten bewegen, ik zie dan eerder een compleet uitgeput paard dat geen puf heeft voor protest, dan een paard dat accepteert wat er om hem heen gebeurt.
Kort samengevat ligt voor mij zijn methode te veel op luisteren, gehoorzamen van het paard, en te weinig op samenwerken. Respect komt van twee kanten, maar bij Anderson lijkt het alleen vanuit het paard te moeten komen. Daarom zie ik ook niet hoe vertrouwen kan ontstaan bij deze methode.

Maar goed, zijn methode zal vast ook voor heel veel mensen goed werken, anders zou hij niet over de hele wereld zo bekend zijn. Veel plezier in ieder geval met je mooie pony!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-20 07:54 



 
Profiel   

Wat een knapperd, die bles maakt hem echt heel leuk. Leuk dat je de tijd er voor wil nemen om via de grondwerk een goede basis op te bouwen! Ik ben wel bekend met Clinton Anderson maar moet zeggen dat ik denk dat hij vooral heel goed is in het maken van hele gehoorzame paarden maar dat er niet echt sprake is van wederzijds vertrouwen en respect. Zelf train ik volgens de methode van Warwick Schiller, die trainde voorheen vergelijkbaar met CA (al is hij volgens wel iets softer geweest), maar is een paar jaar terug een ander pad ingeslagen. Toevallig heeft hij afgelopen week een video over desensibiliseren op zijn youtube kanaal gezet, echt een aanrader!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-20 08:00 



 
Profiel   

Ik volg en werk al een aantal jaar volgens zijn methode. Voor mij, het is duidelijk en het paard snapt het ook.

nessinator schreef
Hij kijkt in mijn ogen te weinig naar wat het paard nodig heeft en/of aankan, en te veel naar wat het paard moet.


Nahh dat is het em nou net, bij Clinton zie je heel veel de filmpjes (met name op youtube) van "probleempaarden" en net niet die van de "normale paarden. Maar als je de kits bekijkt, oa de fundamentals, zie je hem ook bezig met een heel sensibel paard en zie je hem een heel stuk zijn energie omlaag zetten. Hij past het dus echt wel aan aan het paard.

Waarnaast, ik ben een paar jaar geleden in Duitsland geweest bij een clinic van Jeff Davis (1 van zijn clinicians). Ik was daar om voor iemand te vertalen die geen engels sprak en haar paard was zon sensibeltje die heel erg op het energielevel van de persoon reageerde. Ze zag het zelf niet, en werd soms boos (inwendig) en soms werd ze te zacht. Waardoor paard het niet meer snapte en dus steeds anders reageerde. Bij een bepaalde oefening (paard tussen jou en de omheining doorsturen) werd ze echt gefrustreerd waarom het haar niet lukte en een ander wel. Jeff pakte het paard van haar over, en toen heb ik Jeff gevraagd zijn energielevel zowel omhoog als omlaag te doen zodat zij kon zien wat er gebeurde. Waarop je het paard gelijk enorm zag reageren. Toen pas snapte ze dat niet het paard maar zij, en haar energie, het probleem was. (Jeff snapte overigens zonder vragen wat ik bedoelde met energie omhoog en omlaag).

Wat ik daarmee aan wil geven, ook zij zijn echt wel bezig met het energielevel wat je nodig bent, alleen is het iets waar Clinton (imo ook) nog steeds wat te weinig de nadruk op legt. Hij zegt het altijd wel, maar omdat hij heel veel met paarden bezig is die al een halve middelvinger omhoog hebben, die je dus wel duidelijk moet maken dat je toch echt wilt dat ze het doen, lijkt het soms hard en maar 1 weg, maar dat is dus echt niet zo. Hij zou echt eens een video moeten maken over energielevels.


nessinator schreef
Daarom zie ik ook niet hoe vertrouwen kan ontstaan bij deze methode.


Ik wel. Je bent duidelijk en je let op je energielevel. Ik heb ook andere methodes gevolgd oa Warwick Schiller. En ja ook daar heb ik veel weggehaald. Maar waar ik me bij Warwick steeds weer op betrapte was dat ik begon te sluipen rond mijn paard (als in, even opletten dat ze me heeft gezien, dat ze weet dat ik daar ben, dat ze niet schrikt van..... nee even niet nu dat doen want...). Nou heeft de ene daar niet zoveel moeite mee, maar de andere wel. Die begon mij steeds minder te vertrouwen. Dus een week meer Clinton erin, en je zag het paard tot rust komen. Echt heel apart. De duidelijker (en eigenlijk botte boer) ik werd de meer zij begon te vertrouwen.


Idefix2006 schreef
Ps. Weet iemand hoe ik een filmpje plaats?


Flimpje uploaden bij youtube en dan link hier plaatsen.

En leuk dat hij zo goed gaat. Je weet dat er op FB ook een groep van hem is? Of zelfs wel 2, 1 in het Engels en 1 in het Duits.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-20 08:30 



 
Profiel   

Wat leuk gelijk zoveel reacties! :D

@rainer: Ik zal het filmpje eens opzoeken op youtube, ben erg benieuwd! Ik vind CA tot nu toe heel erf soft en heb juist wel het idee een band op te bouwen met Skip. Ik ben net nog heen geweest en aan het einde sliep hij zowat met zijn snuitje op mijn schouder <3 maar goed ik ben ook niet bekend met die man die jij noemt.

@ nessinator: dankjewel! *\o/* ik heb niet het idee dat ik Skip dingen moet laten doen die hij niet aankan, vind in de fundamentels (ik heb het abbonnement afgesloten) dat hij heel goed uitlegt hoe je stapje voor stapje progressief moet desensibiliseren :D ik ben niet van plan om echt koeien te gaan vangen enzo hahaha. En met sporen rijden gaat op Skip niet nodig zijn, want daar hou ik ook niet zo van (en ik denk dat ik dan heel hard ga haha)

@rina: wat leuk dat jij ook met die methode werkt! *\o/* ik wist niet dat er een facebook groep was, goed dat je het zegt! Ik ben nu in de fundamentels bezig en kijk ook de filmpjes van de cold-starting. Skip is echt mega sensibel, beetje vergelijkbaar met het paard die hij in de fundamentels gebruikt :+ ik werd ook net als hij door mijn hele longeer circel genomen met het desensibiliseren met de leadrope hahah. Gelukkig na 4x doen staat hij nu stil als een kinderpony! Tot welk level ben jij met je paarden gekomen? Gebruik je het dagelijks?

Ik ga eens proberen een filmpje te maken van wat ik met Skip doe!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-20 10:51 



 
Profiel   

Ik ben nergens gekomen :+ Beide dames kapot. De ene artrose in kogel achter vanwege chip die eruit gehaald is, en die was zo aardig de ander een klap op dr spronggewricht te geven. Ik heb 2 leuke en dure grasmaaiers :+ Maar volgens Clintons maatstaven, die ik dus niet gebruik omdat ik meerdere methodes gebruik, zouden ze ergens in het intermediate level zitten. Nu niet meer omdat ze al 4 jaar grasmaaier zijn. En nee ik gebruik het nu niet meer elke dag. Alleen als ik merk dat de ene teveel sensibeltje wordt, en de ander omdat ze me te brutaal wordt :') Ja 2 tegepolen.

Mijn nieuwe paardje heb ik even een poosje uitbesteed. Zijn net verhuisd en ik heb op het moment gewoon geen tijd voor dr.

Sensibeltje heeft mij ook de hele roundpenn en zelfs de hele bak laten zien met desensibiliseren :D Draak zei na 2x gooien :j :O en de nieuwe was ook heel snel :z Die reageert al niet eens meer als ik de stick en string boven haar hoofd laat helicopteren. En ze vindt lunging for respect 2 wel heulllll erg leuk. Een haf die bijna rollbackt als een quarter 8-) Maar echt veel heb ik met haar nog niet gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-20 20:44 



 
Profiel   

Ik heb ook een tijd zijn methode toegepast, maar ik vond het te fel voor mijn merrie. Het is inderdaad heel duidelijk en mijn paard snapte het ook wel, maar ik merkte dat ik hetzelfde voor elkaar kreeg en zelfs sneller wanneer ik het op een vriendelijkere, minder directe manier vroeg.

Ik vind persoonlijk het wel een voordeel als je van iedere methode wat tools in je gereedschapskist hebt zitten, zodat je deze in verschillende situaties met verschillende paarden kunt toepassen, maar ik ben er eigenlijk nooit zo voor om 1 methode te volgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-20 10:42 



 
Profiel   

Gini: welke methodes gebruik je nog meer? Ben het er zeker mee eens dat er niet een goede manier is en de rest verkeerd :D denk dat je idd vooral moet kijken of het bij je paardje past en of het bij je eigen ideeën over het trainen van paarden past. Ben benieuwd of mijn mening nog bijdraaid als ik verder kom dan de fundamentels. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-20 16:57 



 
Profiel   

Ik heb van best wel wat mensen ideeën opgepikt. Parelli bv. vind ik vanuit de basis wel goede ideeën hebben, al vind ik hem ook best wel 'onvriendelijk' in de uitvoering. Heel basaal gesteld is het namelijk 'blijven zeuren en harder zeuren totdat het paard zelf het juiste antwoord vindt'. Dat vind ik niet de prettigste manier voor een paard. Ook vind ik dat de seven games juist te simpel uitgelegd wordt, waardoor iedereen bij ieder paard exact hetzelfde doet en eigenlijk vastlopen wanneer het paard dan niet meteen doet zoals het zo simpel is uitgelegd.
Ik kijk ook best wel vaak video's van Warwick Schiller en Rick Gore. Die vind ik qua gedachtegoed meer aansluiten bij hoe ik met mijn paard om wil gaan.

Maar evengoed leer ik dingen bij van mensen hier op Bokt, mijn hoefsmid, stalgenoten, video's op Youtube etc etc. Ik probeer overal met een open blik naar te kijken en vooral door te denken naar het waarom. Waarom doet die het zo, waarom werkt dit wel, waarom werkt dit niet, waarom geeft mijn paard toch niet het antwoord wat ik wil,... :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-20 17:05 



 
Profiel   

rina schreef
Ik volg en werk al een aantal jaar volgens zijn methode. Voor mij, het is duidelijk en het paard snapt het ook.

nessinator schreef
Hij kijkt in mijn ogen te weinig naar wat het paard nodig heeft en/of aankan, en te veel naar wat het paard moet.


Nahh dat is het em nou net, bij Clinton zie je heel veel de filmpjes (met name op youtube) van "probleempaarden" en net niet die van de "normale paarden. Maar als je de kits bekijkt, oa de fundamentals, zie je hem ook bezig met een heel sensibel paard en zie je hem een heel stuk zijn energie omlaag zetten. Hij past het dus echt wel aan aan het paard.



Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb veel video's van hem gezien, omdat ik dus ook benieuwd was naar de methode en ook tijdens een clinic zag ik de deelnemers heel fel zijn naar hun brave paarden.
Ik denk dat deze methode zou kunnen werken voor probleempaarden in de zin van dominantie of agressie, maar voor het gemiddelde paard vind ik het ook te zwaar. Het begint al met het type halster wat hij meestal gebruikt, met de 2 knoopjes precies over het neusbot lopend. dat is om scherper in te komen, maar een touwhalster is al scherp...
En dan begin ik inderdaad maar niet over zijn rijden...

@TS, dat is mijn mening. Wel goedd dat je ergens mee bezig bent hoor, en dat je kunt leren van de discussie over Clinton. Blijf in je achterhoofd houden dat jij ook respect hebt voor jouw paard, dan komt het wel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-20 17:07 



 
Profiel   

ik heb ook een aantal dingen van clinton toegepast maar op mijn eigen manier, ik vind hem idd hard en niet kijkend naar een paard.

mijn tante kwam met warwick schiller misschien kan je daar even kijken of dat wat meer voor je is https://www.facebook.com/Warwickschillerfanpage

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-20 17:46 



 
Profiel   

Ik heb een ruin van 14 jaar, nu voor 3 jaar. Met verschillende instructrices etc aangeklooid, maar wij kwamen niet verder. Ik kon niks met hem. Dan met de warwick schiller methode (de nieuwe) begonnen en ik ben nu zover dat wij het rijden kunnen oppakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-20 18:27 



 
Profiel   

Hoe gaat het nu, TS? Hou je ons op de hoogte?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-20 11:21 



 
Profiel   

Ik houd het nu eerst even bij deze methode (anders wordt het voor mezelf plus voor skip nogal verwarrend) maar ga zeker alle andere genoemde opties bekijken als de basis erin zit :D

Het gaat echt onwijs goed! Ik heb dinsdag (met hulp van een meid die betaald paarden beleerd) hem voor het eerst gezadeld.... vond hij niet zo’n grappig idee van ons }> :+ knorren en sprongen met 4 benen de lucht in maar daarna was het ook klaar! Veel geoefend met klapperen van alle riemen en op het zadel kloppen wat die geluiden vind hij natuurlijk nog erg spannend.

Hangen vind hij helemaal geen probleem. Ik doe de Jeffreys method (human carrycone), is een oefening waarbij je in de lengte over je paard moet liggen. Vond hij nog oke ook!

Ik blijf erbij dat ik zijn methode helemaal niet zo ‘hard’ vind als jullie allemaal zeggen... komt dit uit eigen ervaring of is het gewoon het beeld van de methode zonder de het geprobeerd te hebben?

Het zadel is puur voor nu, past totaal niet dat ga ik ook zeker niet in zitten (past mijn bibs ook niet in denk ik ;) )

[ img ]


[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-20 05:44 



 
Profiel   

Dat ziet er super uit Idefix. Heb je ook filmpjes??


Idefix2006 schreef
Ik blijf erbij dat ik zijn methode helemaal niet zo ‘hard’ vind als jullie allemaal zeggen... komt dit uit eigen ervaring of is het gewoon het beeld van de methode zonder de het geprobeerd te hebben?


Dat is wat ik al zei, men kent hem alleen maar van de probleempaarden die door hun eigenaar vergalt zijn. Met sensibeltjes is ook zijn energielevel veel lager, en Jef snapte mijn vraag van energie omhoog en omlaag ook zonder uitleg en demonstreerde die.

Mijn jonge Haf is sinds eergister thuis *\o/* dus binnenkort ga ik die weer oppakken. Helaas nog geen roundpenn, of zelfs een rijbak, dus maar stukje weiland afzetten denk ik. Heb er wel zin in om weer wat met dr te gaan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-20 07:41 



 
Profiel   

Wat super fijn Rina!! :D
Ik heb mijn witte prikpaaltjes bij agradi besteld en van dat 20 cm lint, voor nog geen 30 euro een roundpen *\o/* echt een aanrader!

Ik heb wel veel filmpjes, zal eens even kijken of ik daar een complicatie van kan maken anders zijn het 30 losse filmpjes haha.

Helemaal met je eens! Met die Bo die hij in de Fundamentels gebruikt kan hij zijn stem niet eens verheffen zonder dat Bo bang wordt, laat staan daar een harde hand bij toepassen. Denk dat die Bo nooit weer bij hem zou komen :o

Skip vind de turn and go nog erg spannend met het touw achter zijn billen langs dus dat heb ik in nog kleinere stapjes opgedeeld zodat hij wat rustiger kan wennen. Roundpenning vind ik nog steeds de leukste oefening, lekker helemaal los en puur contact met je paardje :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-20 07:49 



 
Profiel   

Fijn dat het zo goed gaat!! Ik denk persoonlijk dat we ook een ander beeld van 'hard' hebben. Eerder schreef je al: 'ik werd ook net als hij door mijn hele longeer circel genomen met het desensibiliseren met de leadrope hahah' en nu weer 'knorren en sprongen met 4 benen de lucht in maar daarna was het ook klaar'. Dit zijn dingen die ik niet wil hebben in mijn training en als dat wel gebeurd (heb zelf ook een heel sensibel paard) is dat een reflectiemoment voor mezelf dat het een te grote stap voor hem was. Waarom wordt heel mooi uitgelegd in die video van WS over desensibiliseren. Mijn paard gaat zoals hij het noemt heel snel op de handrem, terwijl ik hem graag op de social engagement brake wil ;) Kost misschien wat meer tijd in het begin maar kan er nu na een aantal maanden (ben er ik geloof in mei pas echt mee begonnen, omdat ik problemen had waar ik niet vanaf kwam) al echt in allerlei situaties de vruchten van plukken, en dan heeft die van mij al een heel verleden met mensen, dus dat zal zeker sneller gaan met een groen paard. Maar, zoals WS zelf ook zegt, zoals hij het voorheen deed wat een beetje vergelijkbaar is met wat CA doet, werkte perfect bij het merendeel van de paard, slechts een klein groepje paarden (met name shutdown paarden en ik geloof ook hele prikkelbare paarden soms) krijg je niet zover dat ze die spanning los kunnen laten. Oftwel, het kan prima dat dit perfect voor jullie werkt en dat je hier straks een heerlijk rijpaard aan hebt, dat hoop ik uiteraard. :D Ik vind het leuk om jullie te blijven volgen, je hebt een heel sprekend paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-20 08:26 



 
Profiel   

Rainer;
Dat klinkt wel heel interessant! Ook super fijn dat jullie er zoveel verder mee zijn gekomen dat is het aller belangrijkste. Wat zou WS bijvoorbeeld nog als tussenstap doen waardoor het paard niet gaat bokken met de eerste keer zadelen? Ben daar oprecht benieuwd naar want voor mijn gevoel deed ik al veel voorwerk voor het daadwerkelijke zadelen en aansingelen :o

Ik heb ook veel goeie verhalen gehoord over Tristan Tucker, daar heb ik verder nog geen fimpjes van gezien maar die schijnt erg leuk uit te kunnen leggen met veel humor :+

Vandaag weer zadeltje erop en veel geoefend met het rinkelen van de gespen van de singel. Die kan ik nu gewoon zeg maar over het zadel ‘gooien’ zonder dat skip reageert dus erg trots :D ook veel gangen op stem geoefend terwijl mijn schoonvader complete bomen snoeide dus wederom erg trots *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-20 13:40 



 
Profiel   

Idefix2006 schreef
Rainer;
Dat klinkt wel heel interessant! Ook super fijn dat jullie er zoveel verder mee zijn gekomen dat is het aller belangrijkste. Wat zou WS bijvoorbeeld nog als tussenstap doen waardoor het paard niet gaat bokken met de eerste keer zadelen? Ben daar oprecht benieuwd naar want voor mijn gevoel deed ik al veel voorwerk voor het daadwerkelijke zadelen en aansingelen :o

Ik heb ook veel goeie verhalen gehoord over Tristan Tucker, daar heb ik verder nog geen fimpjes van gezien maar die schijnt erg leuk uit te kunnen leggen met veel humor :+

Welke stappen hij precies onderneemt in het zadelmak maken durf ik niet zeker te zeggen. Ik heb zelf dus geen groen paard, maar een paard dat niet met spanning om kon gaan. Ik heb dat traject dus nooit (volgens de methode van WS) doorlopen en aangezien hij echt uuuren aan videos heeft heb ik die series ook niet bekeken. Ik denk (maar dat weet ik natuurlijk niet he) dat op het moment dat je paard zo kort even 'ontploft' dat je dan in de stappen ervoor toch ergens kleine signalen gemist moet hebben.

Tristan Tucker heb ik ook geen ervaring mee maar ziet er inderdaad wel fijn uit! Als ik op dit moment zelf een paard zou gaan inrijden zou ik denk ik beginnen volgens WS en dan misschien overgaan op TT omdat ik zelf wel dressuurruiter ben dus dat zou dan misschien beter aansluiten.

Hoe dan ook is het een heel leuk en leerzaam proces. En ik denk dat je paardje sowieso boft met een baasje die de tijd wil nemen voor een goede voorbereiding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-20 14:44 



 
Profiel   

Ik heb inmiddels ook veel filmpjes van WS gekeken en zo leuk om te zien hoe erg dat op de manier van CA lijkt :D de manier van TT moet ik nog wat meer uitdokteren die snap ik nog niet helemaal na 2 video’s. Het is wel allemaal je paard laten zoeken naar het antwoord op zo min mogelijk druk en het goeie makkelijk maken en het slechte gedrag moeilijk maken *D


[ img ]

Knappe Skip deed het zo braaf gisteren. Geen kik gegeven alleen een beetje draaikonten onder het aansingelen dus even weer een stap terug en weer met het touw om de buik de druk oefenen tot hij weer stil staat! Verder alles keurig op stem commando’s

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-20 14:17 



 
Profiel   

https://youtu.be/ZE5jKDFy9Ck

Ik heb voor de eerste keer op Skip gezeten *\o/*
Zonder cap en zonder begeleiding :o :+

Het was zo leuk!’!!! Ik ben zo’n trotse paarden mama :D :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-20 18:59 



 
Profiel   

Yeahh super. En lekker gevoel he die eerste keer zo opstappen. Overigens tip, omdat je het alleen doet en CA het altijd met z'n tweeen, pak hier de WS oefening: disengaging hind end. CA gebruikt dan ja ook de voorhand wegdraaien, maar omdat je niemand met een stick hebt staan is de oefening van WS daar handiger. (Zo uit mijn hoofd, 1 van zijn oudere video's op youtube met een zwart paard.) Je vraagt dan alleen of hij de achterhand wil omzetten en ook weer wil stoppen voor je ook maar een pas voorwaarts doet. Pas als dat disengaging goed gaat zet je een disengaging in en laat je paard 1 a 2 passen eruit lopen (voorwaarts) en zet je weer die disengaging in met stop. Omdat je het hoofd niet 100% recht laat komen kan je dan altijd weer terug naar de one stop rein en is een bolt vrijwel onmogelijk.

Daar ben ook ik afgeweken van CA, omdat ik het ook vrijwel altijd alleen doe.

Idefix2006 schreef
Ik heb mijn witte prikpaaltjes bij agradi besteld en van dat 20 cm lint, voor nog geen 30 euro een roundpen *\o/* echt een aanrader!


Ehmmm met een Haf............. nee doe maar niet. Heb prikpalen zat, kwam er met verhuizen achter dat ik een hoarder van prikpalen ben :oo :+ Ben de tel kwijt maar 60 op z'n minst := Maar ik ken mijn dames, ik zie ze vrolijk door de palen gaan, of ik moet er al stroom op zetten. En dat is mij even te.
Maar ik heb bijna het stuk weiland schoon van brandnetel, braam en zuring, morgen nog een klein stukje, en dan kan ik een lijn zetten en ook beginnen. Mag ook wel de dames beginnen weer extreem klitteband te spelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-20 00:50 



 
Profiel   

Gaaf! Moet een bijzonder gevoel zijn zo voor de eerste keer. Wat zijn eigenlijk je toekomstplannen met hem? Hoe wil je hem opleiden?

Goede tip van Rina! Kleine toevoeging, het is belangrijk dat je disengaging altijd begint en eindigt met lateral flexion. Met een goede lateral flexion (begin je al mee op de grond) leer je je paard eigenlijk al sturen, maar belangrijker nog dat je op elk moment zijn aandacht bij je kan vragen en dan geef je hem een moment om ontspanning te vinden. Je doet dus lateral flexion, disengaging, lateral flexion, ofwel, ontspanning, aanspanning, ontspanning. Zeker in het begin is het belangrijk om aanspanning altijd met ontspanning te eindigen, dat zijn emmertje weer even de tijd krijgt om leeg te lopen als het ware.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-20 07:26 



 
Profiel   

Ik heb een heerlijk weekje vakantie gehad op de sallandse heuvelrug, maar ik ben er weer :D

Skip moest wel even wennen toen ik na 10 dagen er weer een zadel op knupte maar gaat inmiddels goed! Vandaag kwam iemand helpen en heb ik gehangen op Skip en zij wandelde met hem. Hij schrok een paar keer (van zijn staart :+ krijg je met die wind), maar het was een klein hupse en zo weer klaar.

Lateral flexion kan skip heel goed, ik ben daar al een aantal weken mee bezig samen met de achterkant omzetten. Hij kan ook lateral flexion vanaf de andere kant (dus rechts als ik aan de linker kant sta :) )

Het zadel past alleen echt verschrikkelijk dus twijfel of ik er wel op wil rijden... over twee weekjes komt de boomloze passervice maar om goed te passen moet ik natuurlijk kunnen rijden... :(:) dus ik twijfel een beetje wat ik moet gaan doen. Heb het zadeltje van mijn shet er op gedaan en die past wel (barefood drytex kids, beweegt hij ook veel fijner mee), maar ik weet niet of ik daar in pas hahaha.

[ img ]


Ik zit er ook over te twijfelen in stap zonder zadel dus die manier die jullie beschrijven te doen, dus lateral flexion - disengage enz te doen. Maar als hij dan toch gaat draven denk ik dat het erg leuk kan worden -not- Jullie nog een goed idee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-20 20:56 



 
Profiel   

Idefix, leuk dat de laterale flexion zo goed werkt! Kom je echt ver mee :j Qua disengaging denk ik inderdaad dat een zadel wel echt het handigste is, soms durven ze al eens wat scherper te draaien tijdens een disengage en dan wil je best wat vaster zitten.

Qua discussie over trainingsmethode - ook geen fan van CA, Maar... Ik heb WS heel lang gevolgd (nu nog wat, werkt het beste en paardvriendelijkste tot nu) maar die nieuwe desensitizing... Nee, die werkt echt niet hier. Zoals iemand hierboven zei, je begint een beetje op je hoede te worden en je paard voelt dat. Hier werd mijn merrie er zelfs gevaarlijk van, kreeg ze schrik van het zadel, trok ze zichzelf bijna los als ik zo voorzichtig aankwam. Als ik een paar keer zadel op en af neem op een normale, niet brute manier, is ze daar echt meteen over en krijg je een release. Met die nieuwe methode mag ik twee uur heen en weer lopen...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-20 21:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen