Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe paard leren ín je ruimte te komen en te blijven?

 
Profiel   

Sadira, je bedoelt met de opstapchallenge?

Tamary, wat bedoel je precies met je vraag? Als hij blijft stilstaan en ontspant, stop ik en krijgt hij een beloning. Wat bedoel je met je laatste stukje?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-20 13:10 



 
Profiel   

Het was een reactie op dit stukje:

Kimmie25501 schreef
Karijn, de reden is angst. Faalangst merk ik vooral als ik hem vraag naar mijn hand toe te komen en hij het niet durft te proberen, omdat hij bang is dat hij het fout doet. Daarom doet hij maar niks. Dat zou je natuurlijk ook onzekerheid kunnen noemen. Hij is bang voor het opstappen. Hoewel het een tijd lang beter ging, dus ik snap niet waarom hij nu ineens weer aan het wegstappen is en weer meer spanning opbouwt. Voor nu is de trigger het been optillen zelf en mijn eigen onzekerheid. Maar ja, opstappen zonder je been op te tillen is lastig en mijn eigen onzekerheid wegnemen is nog lastiger haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-20 15:11 



 
Profiel   

Ah dankjewel! Dat ga ik proberen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-20 17:39 



 
Profiel   

Kimmie25501 schreef
Karijn, de reden is angst. Faalangst merk ik vooral als ik hem vraag naar mijn hand toe te komen en hij het niet durft te proberen, omdat hij bang is dat hij het fout doet. Daarom doet hij maar niks. Dat zou je natuurlijk ook onzekerheid kunnen noemen. Hij is bang voor het opstappen. Hoewel het een tijd lang beter ging, dus ik snap niet waarom hij nu ineens weer aan het wegstappen is en weer meer spanning opbouwt. Voor nu is de trigger het been optillen zelf en mijn eigen onzekerheid. Maar ja, opstappen zonder je been op te tillen is lastig en mijn eigen onzekerheid wegnemen is nog lastiger haha!

Lindsey, oh ja dat is wel een goede idd. Met clicketraining werken we al. Oh ja slim idd om ook naar andere opstapjes te kijken! Wel een vraag, wat doe jij als hij niet blijft staan als je je been optilt?


Ik heb wellicht een hele simpele vraag maar waarom moet hij je hand opzoeken? Wat is het doel hiervan? Je wilt hem heel graag laten weten dat hij welkom is in je ruimte. Bij hem, denk ik persoonlijk, moet je al heel blij zijn dat hij zich ook fijn voelt door gewoon naast je te staan. Je hebt knuffelaars onder paarden en paarden die zich ook op hun gemak voelen zonder knuffelen. Um is er zo eentje. Misschien is Shan ook zo’n type dat zich al heel goed op zijn gemak voelt door naast je te staan. Geen aanval maar meer even onderscheid maken in “persoonlijkheden”. Hoe weet je dat hij denkt het fout te doen? Is geen aanval op wat je zegt, maar oprecht een interesse vraag. Ik zit al tig jaar tussen de paarden maar ik heb dit nog nooit ervaren.

Dan stel ik toch nog een keer de vraag: waarom is hij bang voor het opstappen? Zijn reactie is dus “vluchten”, want hij wijkt van je af. Dat is niet gelijk het soort vluchten dat je kent van gazellen die keihard wegrennen voor een leeuw, maar het valt wel onder die noemer. Freeze-flight-fight. Bevriezen-vluchten-vechten.

Tip: keep it simple. Doe niet teveel. Houd het bij 1 soort oefening. Zowel voor jou als Shan. Dan word je ervarener. Dus of werk nu eerst met de clickertraining om hem je hand aan te laten raken en laat het opstappen voor wat het is. Pak dat pas weer op als je weer een stapje verder bent in het geven van vertrouwen en hij in het nemen van vertrouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-20 20:30 



 
Profiel   

Dit doe ik door van het opstappen ook weer een vrijheidsdressuur trucje te maken, dus iets wat hij leuk vindt iPv eng.
Ik weet dat natuurlijk niet zeker, maar ik merk dat hij vaak de neiging heeft om te bevriezen als ik iets van hem vraag dat hij heel moeilijk vindt. Shan is natuurlijk ook geen normaal paard, iedereen die hem kent zegt dat ze nog nooit zo’n aparte hebben ontmoet :+ Ik weet niet waarom hij bang is zeg ik eerlijk, geen idee. Ik ben het met je eens! Beter om daar idd meer op te gaan focussen :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-20 20:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen