Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wat is nu eigenlijk het nut van een neckrope?

 
Profiel   

Ik vroeg me af wat het nut ervan was. Ik weet wel wat het is maar waarvoor is het nuttig?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 16:29 



 
Profiel   

Naar mijn mening is met neckrope rijden erg goed voor je been/stem hulpen. Je moet alles op je benen en met je stem doen. Ben erg benieuwd wat andere mensen hiervan denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 16:41 



 
Profiel   

Ja, maar ik bedoelde eigenlijk waarvoor het nuttig is bij grondwerk. Ik had eens gezien dat een paard het aanhad bij het doen van grondwerk. En dat snapte ik niet zo goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 09:30 



 
Profiel   

Ik volg even, heb al een wat oudere pony!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 09:38 



 
Profiel   

Een neckrope is vooral een hulpmiddel om je paard zijn eigen balans te vinden. Helaas gebruiken veel mensen hem alleen om te sturen.
Als de Neckrope op de juiste hoogte van de borst hangt kun je het paard leren niet naar voren te vallen om te stoppen. Met het stilstaan kan hij beter zijn eigen balans vinden. Het helpt ook voor jezelf om beter op je eigen lichaamshouding te letten. Juist omdat het stoppen vanuit balans moet gaan. Als jij te ver voorover zit kan je paard niet stoppen.
Als je grondwerk doet met een Neckrope dan is het niet zozeer om je paard te begeleiden. Want als je dit zou doen dan heb je invloed op het lichamelijke balans en trek je hem zo juist uit balans. Waar je hem wel voor kan gebruiken, is om hem te laten stoppen en te leren vierkant en dus in balans stil te staan. Of juist in balans weg te laten lopen. Dit werkt echter alleen als je de neckrope op de juiste hoogte hebt hangen en op de juiste plek dus op de schoft vasthoudt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 15:33 



 
Profiel   

Volgens mij is een neckrope vaak ook decoratief, zeker bij grondwerk.

En tijdens het rijden, tja, veel mensen vinden het eng om niks in handen te hebben en krijgen zo wat extra zelfvertrouwen. Als je zover bent dat je paard keurig luistert zonder iets om het hoofd dan rijd je dus op zit en benen en in balans, al zou dat natuurlijk ook met hoofdstel en bit zo moeten zijn, ik vraag me dan ernstig af waar je zo’n neckrope dan echt voor nodig hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 15:55 



 
Profiel   

Neckrope is simpel een hulp voor de balans, wanneer je paard onvoelde of niet op je lichaamshulpen reageert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 18:10 



 
Profiel   

OPG -> VNA

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 22:54 



 
Profiel   

Als je het zo hebt aangeleerd begrenst het je paard, zowel vanaf de grond als wanneer je op zijn rug zit. Daarbij kan het de ruiter net even wat helpen om balans te bewaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 23:04 



 
Profiel   

Je kan ook op neckrope grondwerk doen, net zoals een ander dat met hoofdstel en lange teugels doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 17:09 



 
Profiel   

Het nut van een neckrope..? Je kunt er, als je goed geoefend hebt samen, je hoofdstel met teugels mee vervangen :) Ik vind het een hele fijne, vrije manier van communiceren met je paard.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-21 16:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen