Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paarden met andere dieren?

 
Profiel   

Hallo allemaal!

Ik heb een paddock paradise(je) met 4 paarden die verwaarloosd of mishandeld zijn geweest. Ook hebben we een aantal kippen via redeenlegkip.nl de slacht na een ellendig leven kunnen besparen. Nu willen we de diersoorten iets verder uitbreiden.

Schapen en ezels icm paarden is een risico vanwege leverbot en longworm, en paarden schijnen een afkeer te hebben van varkens, dat weet ik.

Maar zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met de combinatie van andere diersoorten en paarden?

Ze zouden bij ons dan ook echt bij elkaar komen te lopen in de paddock, track, en weides..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 15:54 



 
Profiel   

Hier altijd 2 melkgeiten bij de paarden gehad, en een Shetlander loopt er nog steeds bij. Ik heb ook ouessant schaapjes maar die lopen er niet bij. Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad. Dierenarts heeft ook noot gezegd dat het een risico was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 16:02 



 
Profiel   

Als je ezels en schapen gewoon fatsoenlijk ontwormt is er niet veel aan de hand.
Hou er vooral rekening mee dat niet ieder paard lief is tegen kleinere dieren. Meestal gaat het goed maar probeer het eerst voorzichtig. Een klap van een paard is potentieel dodelijk voor een geit of schaap.
Helaas al een keer een kippenmoord meegemaakt in de buitenbak door zo‘n brave gelderse die toch niet gediend bleek van kippen.
Sommige paarden jagen ook ook schapen.

Mijn paard heeft een tijdje bij een alpaca gestaan. Eerst vond ik dat doodeng aangezien mijn paard snoeihard probeerde uit te halen en alpacas snappen dat niet. Na een tijdje ging het goed en wist de alpaca zich goed te weren met zijn gespuug. Maar het had ook zeker fout kunnen aflopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 16:30 



 
Profiel   

Mijn pony staat met twee andere pony’s, een ezel en een geit en die gaan echt super zo met zn allen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 16:30 



 
Profiel   

Ik heb mijn paard en shetlanders bij geiten en schapen in gehad en ook kippen lopen rond. Dat gaat prima, maar ik zou het eerst wel even in de gaten houden. Inderdaad wel alles gewoon goed ontwormen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 16:37 



 
Profiel   

Ik weet dat enkele mensen ze bij alpacas houden. Ik raad het als fokker altijd af, want een paard kan een alpaca makkelijk dodelijk verwonden (ken ze ook dat een alpaca een klap tegen het hoofd heeft gehad omdat het paard schrikt en dan is het meestal gewoon klaar). Plus schrikdraad is een dingetje, alpacas voelen het vaak niet door de vacht en verstrikken zichzelf in paniek (zo zijn wij onze eerste alpaca hengst kwijtgeraakt, dat is echt dramatisch). Ik weet niet of je schrikdraad gdbruikt, maar dan raad ik eerder een groepje schapen, geiten of ezels aan ja. En met goed ontwormen en voldoende omweiden is er inderdaad over het algemeen weinig aan de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 16:40 



 
Profiel   

Wij hebben sedert alweer 18 jaar ezel(s) bij onze paard(en) lopen.
Gaat heel goed. Ezels weten hun plaats, maar laten ook niet over zich heen walsen.
Qua wormen : de dierenarts zegt me dat, indien de ezels steeds samen met de paarden ontwormd worden, dat er dan geen gevaar is. Na 18 jaar kan ik bevestigen, dat we nog nooit problemen gehad hebben op dat vlak.

Bij mijn voormalige buurvrouw liep een lama en enkele geiten bij het paard. Bij het arriveren van de lama heeft dat wel behoorlijk wat commotie veroorzaakt bij de paarden, maar dat is snel overgegaan. Aan geiten zou ik nooit beginnen, omdat die overal op en onder springen en veel kapot bijten, heb ik toen gezien bij de buren (ezels bijten overigens ook wel graag op van alles en nog wat, maar in mindere mate dan geiten).

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 16:51 



 
Profiel   

Oh ja, je schreef ook over leverbot : ik dacht niet dat dat met een bepaalde diersoort te maken had.
Komt meestal voor op natte weides. Het is een parasiet die zich vasthecht aan een gastheer : slakjes. Doordat de paarden/ezels die slakken opeten, krijgen ze leverbot. Dus, schapen of ezels gaan niet de oorzaak zijn van de aanwezigheid van leverbot op de weide, tenzij ze het al in hun lijf hebben als ze arriveren.
Het houden van ganzen zou effectief zijn om leverbot te bestrijden : zij eten die slakjes namelijk op. Dus, misschien zijn ganzen ook interessante/leuke dieren om te houden. Bovendien ook goede wakers ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 17:01 



 
Profiel   

Schapen en paarden gaan juist uitstekend samen. Ook goed voor de weide de schapen eten het gras wat de paarden laten staan. En schapen hebben hele andere wormen dan paarden, ze bestrijden juist elkaars wormen. En wat Marilu over de leverbot schrijft is waar. De combi ezels en paarden gaat over de longworm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 17:50 



 
Profiel   

Wij hebben altijd (land)geiten en paarden samen gehouden. Geen problemen gehad, alleen moet je wel een plek maken waar de geiten wel kunnen komen en de paarden niet. Wij deden dat door een draadje op ongeveer 1 meter hoogte te spannen in een hoek van de wei of bak. Onze paarden vonden het soms leuk om de geiten op te jagen en dan zijn die gewoon geen partij, maar verder gig het altijd prima. Ook met katten, kippen en schapen ging het probleemloos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 17:58 



 
Profiel   

Landgeiten en paarden gaan vaak goed. Onze paarden zijn altijd voorzichtig met de baby geitjes, mooi om te zien

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 18:42 



 
Profiel   

Hevonen schreef
Wij hebben altijd (land)geiten en paarden samen gehouden. Geen problemen gehad, alleen moet je wel een plek maken waar de geiten wel kunnen komen en de paarden niet. Wij deden dat door een draadje op ongeveer 1 meter hoogte te spannen in een hoek van de wei of bak. Onze paarden vonden het soms leuk om de geiten op te jagen en dan zijn die gewoon geen partij, maar verder gig het altijd prima. Ook met katten, kippen en schapen ging het probleemloos.


Dat zal helaas niet werken want wij hebben 2 shetlanders := en 1 van die 2 is juist de alfa merrie haha

Maar de kippen doen ze eigenlijk nooit iets..

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 18:54 



 
Profiel   

Hier lopen de paarden gewoon op hetzelfde land als de schapen. Als alles goed ontwormd wordt, heb je zo goed als geen kans op leverbot. Zelfde geldt voor ezels; dat zij en paarden niet samen kunnen is echt allang achterhaald. Let echter met ezels wel goed op dat zij geen waterdichte vacht hebben zoals paarden. Ze hebben echt een schuilstal nodig, en dan het liefst één die of groot genoeg is om met zijn allen in te passen, of waar echt alleen de ezels in kunnen. Ik heb het wel gezien dat de paarden de schuilstal claimden en de ezels dus de hele dag in de regen stonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 19:00 



 
Profiel   

SafeHaven schreef
Hevonen schreef
Wij hebben altijd (land)geiten en paarden samen gehouden. Geen problemen gehad, alleen moet je wel een plek maken waar de geiten wel kunnen komen en de paarden niet. Wij deden dat door een draadje op ongeveer 1 meter hoogte te spannen in een hoek van de wei of bak. Onze paarden vonden het soms leuk om de geiten op te jagen en dan zijn die gewoon geen partij, maar verder gig het altijd prima. Ook met katten, kippen en schapen ging het probleemloos.


Dat zal helaas niet werken want wij hebben 2 shetlanders := en 1 van die 2 is juist de alfa merrie haha

Maar de kippen doen ze eigenlijk nooit iets..

Ik heb ook twee shetjes (en een arab) en geiten samen, ik heb in de hoek een kleine opening en een extra draadje onderop zonder stroom, de geiten gaan daar tussendoor maar de ponnies hebben dat nog nooit gedaan, en de ene is echt een doorduwer, die springt gewoon tussen stroomdraad door, maar dat kan daar niet omdat erachter na een halve meter een muur is.
Bij mij gaan geitjes erg goed samen met de paarden en de ene is dikke vrienden met mijn arab en slapen altijd samen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 19:24 



 
Profiel   

Hier paarden en varkens(kune kune), en gaat prima! Ook ezels gehad, ging prima! En ook ganzen hier, ook prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 20:14 



 
Profiel   

Bij ons staan er zomers jonge koeien bij.

De koeien weten precies voor welk paard ze aan de kant moeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 20:18 



 
Profiel   

Even voor de visualisatie voor de minder gangbare combinaties:
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 20:21 



 
Profiel   

SafeHaven schreef
Hallo allemaal!

Ik heb een paddock paradise(je) met 4 paarden die verwaarloosd of mishandeld zijn geweest. Ook hebben we een aantal kippen via redeenlegkip.nl de slacht na een ellendig leven kunnen besparen. Nu willen we de diersoorten iets verder uitbreiden.

Schapen en ezels icm paarden is een risico vanwege leverbot en longworm, en paarden schijnen een afkeer te hebben van varkens, dat weet ik.

Maar zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met de combinatie van andere diersoorten en paarden?

Ze zouden bij ons dan ook echt bij elkaar komen te lopen in de paddock, track, en weides..



mijn varkens en paarden gaan prima, vandaag nog een foto gemaakt dat mijn varken en pony tegen elkaar aan liggen

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 20:24 



 
Profiel   

Hier staan ze samen met geiten en reeën! Buiten dat ik zelf persoonlijk gék word van het eigenwijze gedrag van de geiten ( :+ ), gaat het icm met paarden gewoon top!!

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 20:38 



 
Profiel   

Zowel schapen als pony's, maar wisselbegrazing, ivm netjes afgrazen, genoeg rust gras, bemesting en wormenbestrijding en veiligheid schapen lopen ze altijd apart. Ook op stal/paddock, want naast veiligheid is schapenkeutels uit zand peuteren niet te doen. Qua kwaliteit weide en gezondheid dieren ben ik er zeer tevreden over. Zou ik ze bij elkaar houden, dan betwijfel ik het of de wei er zo goed bij zou liggen (gras groeit goed zodra er wat regen valt), niks is overbegraasd nu en ook de mestplekken (weliswaar uitgemest) van de paarden worden netjes begraasd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 20:54 



 
Profiel   

Heb een fotootje van gisternacht.
Ze lopen snachts ook los dus kunnen zelf kiezen waar ze liggen en deze twee liggen altijd heel knusjes. <3

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 12:12 



 
Profiel   

Wat schattig. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 13:02 



 
Profiel   

tamary schreef
Zowel schapen als pony's, maar wisselbegrazing, ivm netjes afgrazen, genoeg rust gras, bemesting en wormenbestrijding en veiligheid schapen lopen ze altijd apart. Ook op stal/paddock, want naast veiligheid is schapenkeutels uit zand peuteren niet te doen. Qua kwaliteit weide en gezondheid dieren ben ik er zeer tevreden over. Zou ik ze bij elkaar houden, dan betwijfel ik het of de wei er zo goed bij zou liggen (gras groeit goed zodra er wat regen valt), niks is overbegraasd nu en ook de mestplekken (weliswaar uitgemest) van de paarden worden netjes begraasd.

Zo hebben wij het ook, schapen en pony's wisselen elkaar af. En af en toe gaan de koeien er ook nog overheen, maar nooit tegelijk eigenlijk. Mijn pony's hebben ook minder gras nodig dan de koeien en schapen, dus ze rouleren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 13:29 



 
Profiel   

[ img ]
:+

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 17:15 



 
Profiel   

Gratis fysio :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 18:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen