Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Poel aanleggen tips, adviezen en ervaringen gevraagd

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Heb al even rondgezocht in deze hoek, maar ben op zoek naar advies over het aanleggen van een poel/waterplek in het land voor mn paard.

Ik heb nu mijn land nog helemaal gras, maar wil graag in stappen overgaan naar meer natuurlijk paarden houden.
Zo wil ik o.a. een poel aanleggen.
Mijn grote land is 100x25 meter, hier wil ik graag een vijver/poel in aanleggen.

Graag zou ik tips en adviezen en ervaringen willen van hoe jullie dat hebben gedaan, wat juist wel goed werkt, of juist niet.
Qua model van de poel, wel of niet een pomp gebruiken, of andere dingen waar je tegenaan loopt.

Ben heel benieuwd!

We beschikken zelf over een kraan.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 12:39 



 
Profiel   

Geen ervaring. Al schoot mij wel iets te binnen ;)

Ik zou even kijken naar het perceel in het bestemmingsplan van de gemeente (Ruimtelijkeplannen.nl, en dan klikken op het perceel. Dan zie je de bestemmingsplannen en is er eventueel ook een keuzehulp als je niet weet welke je moet lezen). Daar is vaak in aangegeven tot welke diepte je vergunningsvrij mag graven ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 12:44 



 
Profiel   

Mijn ervaring, blij dat de buren hun grote vijver dicht hebben, scheelt aanzienlijk in de dazen :D

Voor mij zou dat dus de reden zijn er juist geen te willen, dazen en muggen zitten er zo al genoeg.
En het mag niet overal.
Mijn broer wilde een mooie paddenpoel maar mocht niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 12:50 



 
Profiel   

Kookaburra schreef
Geen ervaring. Al schoot mij wel iets te binnen ;)

Ik zou even kijken naar het perceel in het bestemmingsplan van de gemeente (Ruimtelijkeplannen.nl, en dan klikken op het perceel. Dan zie je de bestemmingsplannen en is er eventueel ook een keuzehulp als je niet weet welke je moet lezen). Daar is vaak in aangegeven tot welke diepte je vergunningsvrij mag graven ;)


Dank je voor de tip!


DuoPenotti schreef
Mijn ervaring, blij dat de buren hun grote vijver dicht hebben, scheelt aanzienlijk in de dazen :D

Voor mij zou dat dus de reden zijn er juist geen te willen, dazen en muggen zitten er zo al genoeg.
En het mag niet overal.
Mijn broer wilde een mooie paddenpoel maar mocht niet.


Wij wonen aan een vaart, dus vliegen zijn hier sowieso, gelukkig een paar goeie dazenvallen :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 14:06 



 
Profiel   

Stromend water lijkt me een must om de waterkwaliteit een beetje op peil te houden: een pomp die water naar een plantenfilter (helofytenfilter) pompt doet al heel veel goeds.

Vanaf 1m diep ofzo kunnen kikkers en vissen in de winter overleven en heb je in combinatie met planten en stroming een mini-ecosysteem. Omdat je de hellingen niet te steil wil hebben is dat vaak even puzzelen met diepte en wateroppervlak (benodigde ruimte)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 14:14 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Mijn ervaring, blij dat de buren hun grote vijver dicht hebben, scheelt aanzienlijk in de dazen :D

Voor mij zou dat dus de reden zijn er juist geen te willen, dazen en muggen zitten er zo al genoeg.
En het mag niet overal.
Mijn broer wilde een mooie paddenpoel maar mocht niet.


Hier juist het tegenovergestelde sinds we een vijver hebben. We hebben veel minder muggen in huis, alles 'hangt' bij de vijver. De vijver zit op 20/30 meter van ons huis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 14:15 



 

Domi_94 schreef
DuoPenotti schreef
Mijn ervaring, blij dat de buren hun grote vijver dicht hebben, scheelt aanzienlijk in de dazen :D

Voor mij zou dat dus de reden zijn er juist geen te willen, dazen en muggen zitten er zo al genoeg.
En het mag niet overal.
Mijn broer wilde een mooie paddenpoel maar mocht niet.


Hier juist het tegenovergestelde sinds we een vijver hebben. We hebben veel minder muggen in huis, alles 'hangt' bij de vijver. De vijver zit op 20/30 meter van ons huis.
Maar ik neem aan dat jouw paarden niet in huis zitten. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 14:46 



 
Profiel   

Ik heb een ''nep'' poel in mijn paddock. Ons grondwater zit veel te diep, dus we hebben gewoon uitgegraven wat we wilde hebben, en met twee pompen op een tijdklok wordt de boel automatisch Leeg- en volgepompt.

De tijdklokken staan zo ingesteld dat ze twee keer per dag een half uurtje aan gaan, de ene pomp pompt er dan oud water uit, en de andere pomp pompt er vers water in. Het water halen wij uit een eigen (geteste) bron. Er ligt niets op de bodem van de poel, dus er loopt ook automatisch wel wat water weg, maar dat gaat inmiddels niet meer zo snel.

[ img ]

Mijn ervaring is dat paarden altijd zo'n soort drinkplek verkiezen boven een schone waterbak, dus zorg dat je weet wat voor water je hebt.. Ons grondwater bevat bijvoorbeeld te veel ijzer, maar onze andere bron is prima.

Ik heb overigens vrijwel geen dazen hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 14:55 



 
Profiel   

Dank jullie wel voor de reacties!

Britt waarvan zijn die wanden gemaakt? Die laten geen water door?
En wat voor pompen heb je.
En wat is de afmeting van jouw vijver omgeveer?
Volg jou op insta, en jouw vijver is het idee dt ik ook graag wil, in de natte hoek van mn land. Voor een ronde poel vind ik mn land te smal.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 15:45 



 
Profiel   

Mkango schreef
Domi_94 schreef
Hier juist het tegenovergestelde sinds we een vijver hebben. We hebben veel minder muggen in huis, alles 'hangt' bij de vijver. De vijver zit op 20/30 meter van ons huis.
Maar ik neem aan dat jouw paarden niet in huis zitten. :P


Oeps, verkeerd gelezen. Nee, die staan naast het huis en ook voor hun is er niks veranderd :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 16:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen