Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

barebackpad : paard vind het niet leuk?

 
Profiel   

Ik zou graag een vraag willen stellen aan de mensen die bareback rijden.

Het is altijd een grote passie van mij geweest om zo meer connectie te hebben met mijn paard. Ik hou van academisch dressuur enzv. Door 2 hernia's in mijn rug is mijn stabiliteit niet meer wat het moet zijn en ik dacht dit is dé manier om dit al spelenderwijs terug aan te leren. Vroeger in mijn tiener jaren reed ik zonder zadel, zonder barebackpad, alles ging, nu na mijn hernia's en twee zwangerschappen heb ik al moeite met mijn balans in een zadel :+

Ik heb een haflinger van 1m55, breder type, (niet rond!)
DISCLAMER voor het raad geven begint: rug is OK! niets op aan te merken.

Ik had een BK support pad, (toch gezien als 1 van de betere, geschikt voor 3 a 4 x rijden per week)

-> ik reed sporadisch met mijn bbp 1x in de maand ofzo.

maar toch reageert mijn paard niet blij als ik met een barebackpad rij.

Ik ben zelf niet erg mager dat mijn beenderen bij wijze door de pad heen mijn paard zouden kunnen pijn doen.

Stappen gaat nog maar zodra ik wil draven wordt hij boos..

ik was al eerder wat gaan opzoeken, en toen kwam ik een engels forum tegen waarbij nog mensen paarden hadden die dit echt niet wouden, maar ik dacht stel de vraag ook nog eens hier...

Zou hij echt discomfort hebben van mij door de bbp uit, of zou mijn onbalans hem zo hard storen dat hij daarvan boos wordt?

hij laat me prima op hem klauteren enzv zonder boos te doen (ik zou denken dat als ik hem écht pijn doe hij ook niet wil stilstaan bij het opklauteren enzv).


Iemand ervaring? en wat zouden jullie aanraden? Toch gewoon stapwerk doen en het draven laten tot mijn zit op die manier al goed stevig is geworden aangezien hij enkel boos doet met draven, of geheel stoppen?

En wat is jullie ervaring met de BBP van Harry's horse? aangezien ik mijn BK barebackpad verkocht heb moet ik weer een nieuwe aanschaffen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 15:26 



 
Profiel   

Een band of, connectie, hebben met je paard bouw je niet op door zonder zadel te rijden ;)
Luister naar je paard, zo krijgen jullie een connectie, als jij merkt dat het een nee is, ga dan niet draven. Ligt aan jouzelf of je dan zo graag met bbp rijd dat je zijn 'nee' negeert, maar hij geeft dus aan van liever niet. Evenwicht kun je ook opbouwen met zadel, zodat niet al het druk op één punt komt, beugels uit en handen los. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 15:30 



 
Profiel   

Aangezien je gewicht 2-3x verdubbeld tijdens het rijden (dynamiek) voelt een paard zeker wel zitbeenknobbels. Sterker nog, ik ben een keer bij mysterieuze zadeldrukplekken geroepen die niet van het zadel waren maar precies onder de kont van de eigenaar zaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 15:32 



 
Profiel   

Gaat draven met zadel wel goed? En doorzitten met zadel ook? Dan zou het bijvoorbeeld kunnen dat je bbp gewoon niet zo lekker lag. Merk je aan jezelf dat je het draven met bbp spannend vind? Dat zou het ook prima kunnen zijn.

Bbp van Harry's Horse heb ik een tijd gehad en beviel me prima! Hij zit mooi stevig door de stof.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 15:35 



 
Profiel   

Mijn paard reageerde niet fijn op een barebackpad (die ik gelukkig geleend had) die een singel had die doorliep over de rug. Hij vond die druk gewoon niet fijn. Tegenwoordig heb ik een barefoot barebackpad met een goede pad met dubbele inlages, en daar loopt ie echt lekker onder :j
Wen simpele manier om te testen of dit ook het probleem is bij jouw paard, is met een longeersingel.
Mijn paard en ik vinden nu het rijden met de barebackpad erg leuk! Je voelt elkaar toch net wat beter aan en het is echt wel een meerwaarde ten opzichte van gewoon rijden zonder beugels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 15:38 



 
Profiel   

Mijn Ijs was zeer duidelijk : bbp had stevige inlages én daaronder lag een pad voor boomloze zadels (dus ook nog eens met inlages). Anders kwam ik er niet eens op.

Een bbp van HH had ik mij wss niet moeten riskeren wegens te dun.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 15:41 



 
Profiel   

Merci voor jullie antwoorden.

Dat van band opbouwen bedoel ik ook niet op een “penny” manier (zeggen ze dat nog? 15 jaar geleden althans nog haha)

Maar heb het gewoon altijd graag willen doen de momenten dat we niet gewoon dressuren aangezien ik graag afwissel.

De bbp die ik had of wil heeft dat niet over de rug lopen.

Ik wist niet dat het 2 a 3 x je gewicht verzwaarde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 20:01 



 
Profiel   

Ik gebruik een prolite onderlegger en een dik dekje onder de bbp. Weet niet of dat veel uitmaakt.. Maar ik heb nog geen protest reactie gehad

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 20:40 



 
Profiel   

Een BBP geeft "puntdruk"... Een goed passend zadel verdeeld de druk/gewicht van de ruiter over een groter oppervlakte. Dit kan bij een BBP niet, zelfs niet als ze inlagen hebben... De grootste druk blijft immers waar jij als ruiter zit.

Door je on balans kan dit je paard zeker storen. Mijn paarden vonden het eerst ook niet fijn als ik zonder zadel of met BBP reed. Maar door mijn balans te verbeteren doen mijn paarden niet moeilijk meer, kan in draf ook al eventjes lichtrijden met BBP. Maar doorzitten heeft wel mijn voorkeur, dan is mijn balans stabieler.

Ik had de Fra Marcus... Maar nu rij ik sporadisch zonder zadel gewoon op de blote rug omdat die BBP toch niet genoeg ruimte gaf voor de schoft. Zonder zadel schuift wel iets meer, maar als je met je zit de BBP verschuift (meestal naar opzij door je eigen disbalans of naar voor) is dat voor je paard ook helemaal niet prettig.

Er zijn dus best wel wat redenen waarom een paard het niet prettig vind.
- onbalans ruiter
- geen fijn materiaal (bv de sympanova onderzijde kan niet elk paard verdragen)
- verschuiven van de bbp
- niet goed passend BBP (geen ruimte voor ruggengraat of schoft)
- puntdruk/gewicht ruiter teveel op 1 plaats

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 21:07 



 
Profiel   

Als je meer connectie met je paard wilt: tijd met ze doorbrengen. Tijd waarin je niets wilt en niets vraagt. Ik ga elke avond bij haar zitten. Gewoon omdat het leuk is en gezellig. Vindt zij ook.
Mensen willen altijd wat van hun paarden. En dan ben je niet meer leuk, want jouw komst betekent dat ze iets moeten doen. En tenzij je dat iets doen heel erg leuk maakt, vinden ze dat stom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 11:45 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Als je meer connectie met je paard wilt: tijd met ze doorbrengen. Tijd waarin je niets wilt en niets vraagt. Ik ga elke avond bij haar zitten. Gewoon omdat het leuk is en gezellig. Vindt zij ook.
Mensen willen altijd wat van hun paarden. En dan ben je niet meer leuk, want jouw komst betekent dat ze iets moeten doen. En tenzij je dat iets doen heel erg leuk maakt, vinden ze dat stom.


Merci voor de tip maar dat doe ik ook minstens 1 a 2 x per week. Ik doe of vraag ook nooit langer dan 40 min iets en ik probeer heel vaak te wisselen (longeren, academisch dressuur, dressuur, buiten rijden)…

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 16:14 



 
Profiel   

Misschien heb ik het gemist maar reageert ze hetzelfde als je longeert met de pad op of wanneer je zonder pad (op de blote rug) rijdt?

Een pad met dikkere inlages en zoveel mogelijk ruggengraat vrijheid kan misschien helpen? En in ieder geval niet te fanatiek aansingelen. De druk wordt toch wat minder goed verdeeld.

Zit je zelf mooi in het midden? Als je per ongelijk met een zitbeenknobbel op de ruggegraat belandt is dat natuurlijk niet zo comfortabel.

En dan zijn er nog paarden die er gewoon niet van houden om wat voor reden dan ook.

Of je wel veel of niet veel moet doen met je paard hangt echt van je paard af. Die van mij wordt stront chagrijnig als ik er maar wat bij kom zitten en niks met hem doe. Ik ken genoeg paarden die het juist heerlijk vinden om te werken met 'hun' mens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 16:46 



 
Profiel   

Haf_Woezel schreef
Avalanche81 schreef
Als je meer connectie met je paard wilt: tijd met ze doorbrengen. Tijd waarin je niets wilt en niets vraagt. Ik ga elke avond bij haar zitten. Gewoon omdat het leuk is en gezellig. Vindt zij ook.
Mensen willen altijd wat van hun paarden. En dan ben je niet meer leuk, want jouw komst betekent dat ze iets moeten doen. En tenzij je dat iets doen heel erg leuk maakt, vinden ze dat stom.


Merci voor de tip maar dat doe ik ook minstens 1 a 2 x per week. Ik doe of vraag ook nooit langer dan 40 min iets en ik probeer heel vaak te wisselen (longeren, academisch dressuur, dressuur, buiten rijden)…

Het is niet een magisch iets. Het is niet als je dat even een keer doet dat je dan een band hebt met je paard.
Leer je paard kennen, weet wanneer ze comfortabel is, wanneer blij, wat voor spelletjes ze leuk vindt. Het meeste van je tijd met je paard moet undemanding time zijn.
Heel vaak wisselen is goed, maar vind je paard die dingen ook echt leuk? Mijn paard vindt vrijheidsdressuur super en verzint zelf ook dingen. Dat is tof. Ze geeft dingen aan, en ze weet dat het mag, omdat we luisteren.
Haf_Woezel schreef
Het is altijd een grote passie van mij geweest om zo meer connectie te hebben met mijn paard. Ik hou van academisch dressuur enzv. Door 2 hernia's in mijn rug is mijn stabiliteit niet meer wat het moet zijn en ik dacht dit is dé manier om dit al spelenderwijs terug aan te leren. Vroeger in mijn tiener jaren reed ik zonder zadel, zonder barebackpad, alles ging, nu na mijn hernia's en twee zwangerschappen heb ik al moeite met mijn balans in een zadel

Meer connectie verkrijg je niet door materiaal weg te halen en zeker niet als je paard aangeeft dat het oncomfortabel is. Met zo weinig balans is het oneerlijk naar je paard toe om met een BBP te gaan rijden.

Ik snap sowieso het hele idee niet van zonder zadel rijden en dan heb je opeens een betere band. Het zadel is niet gemaakt voor de ruiter, het is om rijden voor het paard een stuk comfortabeler te maken..... en dan haal je dat stuk comfort weg.......

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 17:44 



 
Profiel   

Mijn ene paard reageert vrij overdreven op dingen die anders zijn op zijn rug. (Kleine bok bij aandraven, niet stil willen staan met opstappen, draaien, staart zwiepen).
Ander zadel, andere ruiter, geen zadel, deken na een paar maanden zonder, andere deken dan hij gewend is.
Na een keer of drie vind hij het normaal en is het prima.

Misschien dat het om zo iets gaat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 18:11 



 
Profiel   

Ok, nog even proberen te reageren op alle antwoorden

Nogmaals het is niet "penny" bedoeld om te zeggen dat ik magische band wil en alle white star films met mijn paard bezig te zijn, ik wil gewoon wat meer afwisseling bieden behalve rijden. Ik wou hierdoor hem ook helpen door mijn zit onafhankelijker te maken, en op een bal alleen of met core training naast je paard alleen red ik het niet (ik ga fitnesse enzv) De enige manier in mijn ogen is het op mijn paard te leren, en dat lijkt me ook niet ideaal als je een goed zittend zadel hebt om op te oefenen.

Verder is hij niet boos bij longeren en dergelijke.


Verder kan ik een update geven dat ik vandaag een barebackpad gehaald heb en opstappen (aka op springen) is allemaal prima, hij stapt ook zo weg, maar ik heb gemerkt dat hij inderdaad onwennig is, ga ik iets te veel links of rechts dan stopt hij meteen en kijk achterom, ik denk deels ook omdat hij verwacht dat hij een koekje krijgt. Ik heb enkel even gestapt en wat achterwaarts gegaan en weer voorwaarts en dat ging prima, hij was zeker niet meer boos ofzo, wel onzeker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 15:42 



 
Profiel   

Zou ook kunnen dat je in draf in je lijf gaat compenseren om je balans te houden d.m.v. onbewust knijpen, voor of achterover zitten, scheef zakken, benen optrekken of onrustige handen etc. en je paard daarop reageert :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 16:26 



 
Profiel   

Haf_Woezel schreef
Nogmaals het is niet "penny" bedoeld om te zeggen dat ik magische band wil en alle white star films met mijn paard bezig te zijn, ik wil gewoon wat meer afwisseling bieden behalve rijden.

Dit is sowieso goed :j blijf wel goed naar je paard kijken, of hij al die dingen ook echt leuk vindt. Sommige paarden vinden het bijvoorbeeld echt onwijs leuk als je met ze gaat voetballen, andere paarden vinden er niks aan :) dat is het punt. Niet alles werkt voor elk paard :)
Haf_Woezel schreef
Ik wou hierdoor hem ook helpen door mijn zit onafhankelijker te maken, en op een bal alleen of met core training naast je paard alleen red ik het niet (ik ga fitnesse enzv) De enige manier in mijn ogen is het op mijn paard te leren, en dat lijkt me ook niet ideaal als je een goed zittend zadel hebt om op te oefenen.

Verder is hij niet boos bij longeren en dergelijke.
Je zit onafhankelijker maken is super, maar ik ben er niet van overtuigd dat je dat alleen op je paard kunt leren. Er zijn ook bv mensen met mechanische paarden en die geven er ook begeleiding bij. Op die manier kun je het leren zonder je paard te belasten.

Verder voelt je paard veel meer van je in een barebackpad en jij bent minder stabiel. Dus de onzekere reactie is logisch, hij denkt dat hij wat met al die bewegingen moet. Ik richt mijn paarden ook echt af op zithulpen, omdat paarden dat echt onwijs goed snappen. Het nadeel wat je nu hebt, is dat stel je paard gaat alles negeren wat jij op zijn rug doet, en je wil meer vanuit je zit gaan rijden, is dat je paard effectief gaat leren dat jouw hulpen niets betekenen.


Pumpkinbroes schreef
Mijn ene paard reageert vrij overdreven op dingen die anders zijn op zijn rug. (Kleine bok bij aandraven, niet stil willen staan met opstappen, draaien, staart zwiepen).


fijn, zulke paarden :) hier kan je zoveel mee in de opleiding van je paard :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 17:45 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Pumpkinbroes schreef
Mijn ene paard reageert vrij overdreven op dingen die anders zijn op zijn rug. (Kleine bok bij aandraven, niet stil willen staan met opstappen, draaien, staart zwiepen).


fijn, zulke paarden :) hier kan je zoveel mee in de opleiding van je paard :j


Wat dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 11:42 



 
Profiel   

Kleine gewichtshulpen. Zulke paarden kun je op hele kleine hulpen rijden. Sensibele paarden zijn super fijn :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 12:44 



 
Profiel   

Loopt je paard goed nageeflijk over de rug? Want zo niet dan loopt hij met een holle rug en als hij daar dan inderdaad de niet verdeelde druk van een ruiter erbij krijgt dan kan het voor het dier heel onaangenaam worden. Zadels zijn inderdaad niet voor niets uitgevonden, over het algemeen kun je een betere zit krijgen door zitlessen te nemen.

Mijn advies zou zijn om dat eerst te doen en pas met een BB te gaan rijden als je zit gewoon al heel goed en in balans is en het paard netjes over de rug loopt. Dat is het eerlijkste naar het paard toe.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 12:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen