Pony 24/7 buiten laten staan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirim

Berichten: 4405
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Pony 24/7 buiten laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 00:01

Wij hebben onze twee paarden, die al op leeftijd zijn en altijd snachts op stal hebben gestaan, sinds twee jaar 24/7 buiten .
Ze hebben nog nooit zo goed in hun vel gezeten.
Dit jaar staan ze zelfs tot nog toe zonder deken.
En een warm bed ? Het enige wat ze daarmee doen is het bemesten en bewateren :o
Slapen doen ze buiten, ook liggend .

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 00:03

Majabeestje schreef:
Maar paarden hebben geen dag en nachtritme zoals mensen. Een 'warm bedje' is het wel erg vermenselijken..

veranadautje schreef:
Avalanche81 schreef:

Niet helemaal hoor. Zelfs al slapen paarden heel kort, ze moeten wel echt ook kunnen liggen, en een zacht en warm bed is dan wel nodig.
Ik vind dat je minimaal een warme, tochtvrije, droge schuilstal nodig hebt met een zachte bodem.


Zolang de stal goed is met lekker bed redde ze zich vaak wel
Zo staan mijn pony's

[ [url=m/v0bMvj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo is prima idd :j maar idd wel een bodem in de schuilstal hoor :)

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 02:14

Zolang de stal goed is met lekker bed redde ze zich vaak wel
Zo staan mijn pony's

[ [url=m/v0bMvj.jpg]Afbeelding[/url] ][/quote]
Zo is prima idd :j maar idd wel een bodem in de schuilstal hoor :)[/quote]

Zodra het kouder wordt gaat er hier meer stro in de stal. Met het geluk dat ze hier nog steeds buiten mesten en plassen dus weinig verspillen

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Pony 24/7 buiten laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 02:47

Ja super mooi zo idd.

Ik ben wel pro schuilstal, maar geen voorstander van je paard op de koude natte grond laten liggen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Pony 24/7 buiten laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 03:06

Wij hebben ze 24/7 buiten, maar wel met schuilstal en inloop stal en verder nog genoeg beschutting.

Bij ons is het wel anders, omdat we zandpaden hebben en droge ligplekken, maar ik herken de voordelen zeker.

Mn merrie was 20 en had altijd dikke benen, kwam stijf uit stal etc. Is nu 28 en loopt vlot en goed rond. Mn ruin van 23 had blessures, maar was voor jaren erg opgeknapt tot hij in Maart aan iets anders overleed.
We hebben nu dus nog die van 28, eentje van 22 en van 14 die drachtig is.

Op een "nieuw"stuk is het was drassig, maar de rest is allemaal droog. Ze slapen meerdere keren per dag en ook 's nachts, maar vrijwel altijd samen in het zand.
Ze hebben nu sinds 2 jaar weer dekens op. Wel alle 3 met een reden. De 2 oude, ingeslapen ruintjes hadden die echt niet nodig. Lagen ook graag midden in het sneeuw te rollen.

Slapen is belangrijk, maar hoeft echt niet in stal. De meesten zullen ook een andere plek kiezen.

Hier kiezen ze ook vaak juist een open plek waar ze alles goed kunnen overzien.

Met oud en nieuw staan ze ook altijd buiten of binnen, wat ze willen. We verkleinen wel de ruimte, maar ze kiezen zelf de beste plek, hebben steun aan elkaar en hebbe amper stress. De ruintjes aten altijd gewoon door.

Als er modder is, kan je misschien kijken of je daar een coupon vloerbedekking op mag leggen? In ieder geval niet daar voeren.
Rond hooibakken wordt het eerder nat, dus die moet je steeds kunen verplaatsen of bijv matten eromheen leggen.

Zolang het buiten droog is, hebben we geen stalbedekking. OOk omdat ze daar niet op gaan liggen en het een grote wc wordt elke keer.

Eve_16
Berichten: 273
Geregistreerd: 19-11-21

Re: Pony 24/7 buiten laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 04:41

Als er nu al een groot stuk modderig is, zou ik er wel heel erg over twijfelen en het denk ik niet doen - het is eind november en de laatste weken erg droog geweest. Wat als het nu flink gaat regenen? Hoe houdt het stuk zich dan?

24/7 buiten kan een optie zijn als alle omstandigheden daaromheen goed zijn. Een grote schuilstal met zachte bodembedekking, overal onbeperkt ruwvoer, een goed bestraat/betegeld of een heel stuk met matten oid waar het volledig droog is + grote paddock en wei met een goede bodem is wel zeker een vereiste.
En daarnaast blijft het belangrijk naar je paard te kijken. Die van mij zou in 24/7 buiten véél te weinig rust hebben en dit echt niet waarderen. Die vind snachts binnen prima. Maar dat is echt afhankelijk van je paard zelf.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 09:37

Ik zou mijn paard juist heel graag 24/7 buiten willen hebben maar wel met een eis en dat is dat ze ten alle tijden droog kunnen staan, uit de wind en een schuilstal hebben met een bodembedekking ( steen, matten, vlas, stro oid) zodat ze kunnen liggen. Hier in onze omgeving is dat niet. de schuilstallen die er staan zijn kleine schuilstallen waar ze net aan uit de wind kunnen schuilen en hun hoofd niet nat word. Een mooie inloopstal zou veel beter zijn. Een beetje modder is niet erg zolang ze daar maar niet uren in staan.
Ik denk dat je het moet gaan proberen en als je merkt dat t toch niks voor haar is heb je gelukkig de keuze dat ze weer op stal kan.
Dan kan je mss altijd nog overwegen om haar zelf later op stal te zetten? bijv 22 uur? dan staat ze minder lang binnen.

Celebi
Berichten: 3641
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 09:40

Hier ook geen bodembedekking in de schuilstal. Doet de staleigenaar niet aan. Moest ik wel even aan wennen, maar pony slaapt dus toch in het zand. Zou van die rubberen slaapmatten wel interessant vinden om erin te hebben. Maakt makkelijk schoon maar nodigt niet uit tot mesten en plassen. Benieuwd of ze daar wel op zouden liggen. :j

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Pony 24/7 buiten laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 10:29

Wat TS kan proberen, als de ondergrond zand is: met behulp van bijv. een hooivork is steek de hooivork zo diep mogelijk in de grond, beweeg deze een paar keer naar voren en naar achteren. Dan maak je gaatjes waardoor het water beter en sneller kan weglopen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Pony 24/7 buiten laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 19:33

Als je twijfelt kan je ook altijd je paard als je er bent op stal zetten en kijken wat ie doet. Normaal kom je aan, halen mensen hun paard uit stal, gaan ze hun ding doen etc.
Wij lieten ze bijv ook na het rijden buiten om de stallen te doen, alles op te ruimen, voer klaar te zetten etc.
Maar andersom, kan je bijv ze die tijd geven om op stal te staan en kijken of ze gaan liggen.

Dat paarden in een stal/bed moeten liggen is echt mens eigen. Natuurlijk moeten ze droog kunnen liggen en staan ook. Maar ze kiezen echt niet altijd de stal om te slapen. Ik zie al jaren dat ze dat juist niet doen.

Alleen als het echt slecht weer is, willen ze liggen en dan hebben we wel degelijk bodembedekking. Maar niet hele jaar rond, want dan wordt het een wc.

Op onze vorige plek hadden we 2 open stallen en een grote boom. 9 van de 10x kozen ze voor bij en onder de boom staan ipv in stal. Paarden zien dat echt anders dan wij.

Mijn merrie van 28 laat zich ook weleens nat regenen en vind ik ook echt rot. Moet dat laten gaan, maar ga dan toch wel een beetje onder dak lokken en daar nieuw hooi aanbieden etc. Maar dat is voor mijn eigen gevoel en omdat ik denk dat ze met haar oudere lijf beter niet zo lang in de regen kan staan.
Haar vrije keus is dus wel in de regen staan. Wat feitelijk ook echt geen kwaad kan.

Wij hebben hier nooit mok, rotstraal, rainrot etc

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Pony 24/7 buiten laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 20:48

Erge modder op de voederplek vind ik wel echt een nadeel. Want eigenlijk kan je er dan wel vanuit gaan dat daar 80 tot 90% van de tijd gestaan zal worden.

Vallieetinus
Berichten: 10
Geregistreerd: 20-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 20:59

Hoi hoiii,
Nieuw hier maar zit met een vraagje
Sinds een week hebben we onze nieuwe aanwinst een ruin van 19,5 jaar. Echter weten we de afstamming niet precies, maar het zou een mix zijn van Engels volbloed en Irish sporthorse. We hebben proefgereden ging allemaal goed. Nu hebben we hem eerst laten wennen en na 5 dagen zijn we gaan rijden waarna die er 2 keer met me vandoor ging en geen rem opzat en niet op normaal tempo kon draven of hij schoot alweer in galop. Bij de vorige eigenaar stond hij 24/7 buiten en nu opeens in een stal zowat hele dag. Ben hier geen voorstander van. Nu vandaag in wei gezet, maar is erg onrustig en draagt zijn staart erg hoog en flink blazen met neus gaten en een hoog hoofd me gespitste oren recht na voor. Hij is heel heet merk ik met na de wei brengen en eruit halen en op stal is hij dat minder. Heeft iemand tips wat ik het beste kan doen?
Groetjessss :D

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Pony 24/7 buiten laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 21:04

Een eigen topic openen :j dan kunnen mensen je wat uitgebreider advies geven :)

Vallieetinus
Berichten: 10
Geregistreerd: 20-11-21

Re: Pony 24/7 buiten laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 21:15

Hoe maak ik die aan,?

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 21:20


Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Pony 24/7 buiten laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 21:23

Is lastig inschatten zo, als er voldoende droge stukken zijn zou ik het zeer zeker overwegen. Zou je eventueel kunnen voeren in de schuilstallen?
Sowieso is het wel aan te raden meerdere voerplekken te creëren :)

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-21 22:07

Ik huur dit stuk land niet, ik sta hier puur op pension dat houd helaas voor mij in dat ik mij aan de regels van stal dien te houden. Ik zou super graag de voerplek droog maken en meerdere voerpunten maken. Helaas mag ik allemaal niet, hier had ik al over nagedacht. Ik moet het helaas doen met wat ik heb. Het is of dit of van 17:00 - 08:00 uur op stal met stalbenen ect.. ik kijk het voor nu aan. Mocht mijn pony aangeven dat hij het niet fijn vind dan kan hij altijd op stal. Dank jullie wel voor de adviezen

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 22:52

Mijn paarden staan nu een jaartje buiten en zijn er zo veel gelukkig door. Ze gaan wel naar binnen bij extreem weer of straks met de jaarwisseling. Dat vinden ze dan ook niet erg.

Ze staan op land met veel dingen te doen. Daar maken ze ook graag gebruik van.

Ze hebben een schuilstalletje en aan 2 zijdes een grote dikke bomen rij.

Ik heb 1 hoekje met wat modder en daar staan ze vaak. Ze hebben heel veel droog zand en nog veel meer gras, maar toch is dat modderige hoekje favoriet.

Ik moet soms even mijn eigen gevoel uit zetten. Het voelt dan koud of het regent en dan vind ik ze binnen zetten voor mezelf fijn :p de paarden blijven liever buiten. Aan veel merk ik dat ze gelukkiger zijn buiten.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 22:56

Yenni schreef:
Ik huur dit stuk land niet, ik sta hier puur op pension dat houd helaas voor mij in dat ik mij aan de regels van stal dien te houden. Ik zou super graag de voerplek droog maken en meerdere voerpunten maken. Helaas mag ik allemaal niet, hier had ik al over nagedacht. Ik moet het helaas doen met wat ik heb. Het is of dit of van 17:00 - 08:00 uur op stal met stalbenen ect.. ik kijk het voor nu aan. Mocht mijn pony aangeven dat hij het niet fijn vind dan kan hij altijd op stal. Dank jullie wel voor de adviezen

Klinkt als een plan :j
dit klinkt beter dan stalbenen, sowieso :)