Do's en don'ts voor de wedstrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HumbleTalent
Berichten: 1263
Geregistreerd: 03-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 20:18

spicegirl schreef:
zoals ook de meesten van jouw tips !!
olie, zwarte hoeven, chaps en stiekjes u.s.w. staan allemaal niet in de regels.maar het gaat hier in feite om "hoe het hoort ""...oftewel wat de trends/gebruiken zijn.
en dat van snaffle en oortjes is niet mijn persoonlijke voorkeur.ook een ongeschreven regel.


Ja, maar gelukkig staat bij mij boven elke uitleg duidelijk aangegeven dat het mijn visie is ;)

Daarbij heb ik mensen bij de pro's gewoon zien starten met een snaffle in een one-ear/ two-ear dus vandaar dat ik het in twijfel trok.

Maar schijnbaar ben ik misinformed. Rare, but it happens :Y) |o

crazycactus

Berichten: 10929
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:20

Het is dus ook alleen bij de EWU verboden, bij de rassenverenigingen mag het wel gewoon.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:22

ik zeg ook niet dat het niet mag....en als een pro het doet, is het voor mij geen reden om het ook te gaan doen.ik vind het ( dus mijn mening ) sowieso geen gezicht! het "hoort " er gewoon niet bij.

HumbleTalent
Berichten: 1263
Geregistreerd: 03-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 20:25

spicegirl schreef:
ik zeg ook niet dat het niet mag....en als een pro het doet, is het voor mij geen reden om het ook te gaan doen.ik vind het ( dus mijn mening ) sowieso geen gezicht! het "hoort " er gewoon niet bij.


Hm ik weet het niet. Ik vind het eigenlijk wel mooi en stoor me er helemaal niet aan. Ik vind dat als pro's er toch mee rijden (naar het aantal afhankelijk dan en ik zeg niet dat dit hier het geval is) het toch kan en de regel dat het niet zou horen dan niet meer op gaat.
Ik vind dat de open ruiters een beetje het algehele beeld bepalen van de westernsport als veel pro's iets specifieks wel doen dan denk ik dat ik niet zo snel geneigd ben om te zeggen dat iets niet hoort.

Oh en als een pro het doet is het voor mij ook geen reden om het te doen. Je zal maar net een slechte pro treffen :Y).

maar noted: snaffle = browband!

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:28

Goed topic HT!!

Waarom alleen zwarte of witte bescherming in de reining?
Ik heb zie wel eens vaker andere en ook wel felle kleuren........ik vind het niet storend, zolang het maar een eenheid vormt.

HumbleTalent
Berichten: 1263
Geregistreerd: 03-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 20:33

Paintlinger schreef:
Goed topic HT!!

Waarom alleen zwarte of witte bescherming in de reining?
Ik heb zie wel eens vaker andere en ook wel felle kleuren........ik vind het niet storend, zolang het maar een eenheid vormt.


Het is ongewenst en niet zoals het hoort. Door het starten met andere kleuren bestempel je jezelf direct als rookie of gag ruiter. Het wordt gewoon niet gewaardeerd. Ik reed eerder ook wel is met andere kleuren in de gag en rookie totdat ik daarop aangesproken werd door een Europees reining kampioen en zeer gewaardeerd NL reining ruiter die mij erop wees dat dit niet professioneel staat en ongewenst is.

HumbleTalent
Berichten: 1263
Geregistreerd: 03-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 20:35

Je hebt binnen de western met heel veel ongeschreven regels te maken die je niet altijd kent, maar waar je wel op afgerekend wordt binnen de ring. (kijk maar naar bovenstaand voorbeeld dat ik zelfs niet eens wist dat het ongewenst is om met snaffle te starten bij een one ear of two ear)

Het advies dat ik kreeg van een jury was om altijd te kijken naar waarmee ze rijden op de AQHA/ NRHA worldshow. Zolang je dat een beetje aanhoudt kan je bijna niet fout zitten.

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:14

leuke topic!!

even een vraagje voor de kenners:

wat doe je als je in meerdere onderdelen wil starten??
pak je dan gewoon de uitvoering van jou "hoofd onderdeel" ?
of hoe kan je bv in vrij korte tijd van pleasure/horsmemanship je look veranderen in reining??

Wranglerbutt

Berichten: 10386
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:16

Goed topic HT +:)+
Ik ben van mening dat er nóg een kleur beenbeschermers OK is; bruin :Y)
Absoluut essentieel voor 'n ik wil niet opvallen-look :+ vermits je paard voskleurig is :P

HumbleTalent
Berichten: 1263
Geregistreerd: 03-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 21:18

Mister01 schreef:
leuke topic!!

even een vraagje voor de kenners:

wat doe je als je in meerdere onderdelen wil starten??
pak je dan gewoon de uitvoering van jou "hoofd onderdeel" ?
of hoe kan je bv in vrij korte tijd van pleasure/horsmemanship je look veranderen in reining??

Dit laatste begrijp ik niet helemaal? Wat bedoel je precies?

In principe is het mooist als je in elk onderdeel weer met een andere showblouse van start gaat. Dat aantal en die tijd moet je dan natuurlijk wel hebben, maar een jasje is zo verwisseld.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:25

Westerntrail schreef:
Hoe zit het met een haflinger mogen de manen daarbij los blijven?

Dit is geen topic voor regels, maar voor do's en dont's ;)
Een probeersel om een soort van leidraad op te zetten voor mensen die naar wedstrijden gaan en vragen hebben met betrekking op wat als gepast /ongepast en alles daar tussenin gezien wordt.

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:34

HT: ik ben nu (nog) maar 1x gestart, en had na mijn pleasure onderdeel maar een half uurtje om me voor te bereiden op de reining.
dus ik heb niks aan mijn outfit veranderd en ben verder gegaan met mijn reining voorbereiding.
ik had dan ook al voor de reining aangekleed.
ik had een (niet heel strakke) blouse aan met een blauwe jeans en daarover mijn bruine chaps.

ik had ook mijn gewone pad op liggen (creme kleurig met zacht groen en bruin erin verwerkt)
daarom had ik ook voor bruine chaps gekozen.

ik ben zelf absoluut niet van de bling bling, maar wil wel graag netjes voor de dag komen.

HumbleTalent
Berichten: 1263
Geregistreerd: 03-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 22:08

Mister01 schreef:
HT: ik ben nu (nog) maar 1x gestart, en had na mijn pleasure onderdeel maar een half uurtje om me voor te bereiden op de reining.
dus ik heb niks aan mijn outfit veranderd en ben verder gegaan met mijn reining voorbereiding.
ik had dan ook al voor de reining aangekleed.
ik had een (niet heel strakke) blouse aan met een blauwe jeans en daarover mijn bruine chaps.

ik had ook mijn gewone pad op liggen (creme kleurig met zacht groen en bruin erin verwerkt)
daarom had ik ook voor bruine chaps gekozen.

ik ben zelf absoluut niet van de bling bling, maar wil wel graag netjes voor de dag komen.


Tja dat is het lastige als je reining en pleasure start met hetzelfde paard. De topruiters die doen dat over het algemeen niet. Die focussen zich op de langzame onderdelen of de reining. Dus die hebben die issues niet. Daarbij hebben ze meestal een behulpzame groom.

In jouw geval had ik gekozen voor je pleasure outfit in de reining. Liever overdressed in de reining dan underdressed in de pleasure!!
Pleasure gaat om indruk, reining gaat om scores!

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 23:13

goed topic HT!

paar kleine puntjes:

halter: deel over wran en koudbloeden (vetlok) kan weg :-) n.v.t.
browband had je al aangegeven

Hunter: voorplukje heeft de voorkeur ook in een hunterknotje, nie tlos of vlechtje

reining:
- spinboots ook wel bekend als bellboots
- staart: niet te lang ivm uittrappende plukken bij de backup

showmanship:
- laarzen liefst in dezelfde kleur als je outfit
- broek liefst in zelfde kleur als je jasje of iig heel duidelijk matchend
- hoed het liefst licht ivm de helderheid
- nagels: naturel en netjes gelakt of geen lak.

Bungarus

Berichten: 402
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Hengelo (Ov.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 00:23

erg leuk topic, gaat inderdaad in de favorieten.
Wat doe je als je de manen niet wilt knippen, maar ze te dun en klein zijn voor een hengstenvlecht? Is het een grote DON'T als je ze loslaat? (Ik vind het zelf absoluut niet mooi om ze in van die 'staartjes' te doen :+ )

Ook ik ga liever voor de natural look. Ik vind al dat zilver en bling-bling echt vreselijk :o Af en toe leuk om naar te kijken, maar niet voor mij :Y)
Pfff als ik dit alles zo lees ben ik eigenlijk blij dat ik nog lang niet klaar ben om te starten. :P

btw: voor donkerbruine paarden is teal blue érg mooi! Vind het zelf altijd een geweldige kleurencombi.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 00:27

nog een: ook een optie voor de manen bij halter/sms/pleasure ed:
roachen.
oftewel: gewoon helemaal afscheren (muv voorpluk en achterste plukje bij de schoft). let wel, het moet dan wel echt strak geschoren zijn. liefst de ochtend van de show nog bijgewerkt met scheermesje.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 00:54

ja SG. zoals je fris geschore bridlle path zeg maar maar dan helemaal :D

MissFreubel

Berichten: 477
Geregistreerd: 09-09-09
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:12

Misschien dan een hele blonde vraag aan de kenners, hoe zit dat dan met kleurmatching als je alles in de bruintinten hebt en je draagt dan zwarte beenbescherming.
Mijn paard is red roan en daar staan alleen de aardetinten bij. Ikzelf ben dus al beetje alles bij elkaar aan het sparen als ik mogelijk volgend jaar ga starten (kost geld zat) Dus bij paard en ruiter is er niets zwart, is dat dan niet erg?

Anoniem

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:20

Als je beenbescherming draagt dan heb je het 'dus' over reining (ok of versatile) en dat is geen probleem om daar zwart bij te dragen ;)

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:50

Wat geven jullie als tip als je werkelijk een vetrolletje teveel hebt, een slinky is dan (in mijn ogen) geen porum.
En ook die vestjes zijn vaak net iets te getailleerd om nog mooi te zijn.
*of heb ik bij de verkeerde verkoper gekeken*

crazycactus

Berichten: 10929
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:52

@coydog je hebt van die corrigerende hemdjes waardoor het wat steviger zit, en ik zou dan niet voor een slinky kiezen maar voor een showblouse. T blijft moeilijk als je een wat "afwijkende" lichaamsbouw hebt, en er zijn hele mooie oplossingen voor.

Specje
Berichten: 373
Geregistreerd: 07-03-05

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:53

@ Jottum: De neusharen doe ik zelf altijd op 1 a 2 cm knippen, ik haal het er niet helemaal af

jottum

Berichten: 1125
Geregistreerd: 30-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:58

En mag dat in Dtsl. wel? De oren 'leeg' halen doe ik sowieso niet, maar wel de randen en de naar buitenstekende haren.
Onze appie heeft een hele dikke staart tot aan de hakken, vanaf daar is het een dun plukje. Daar kan je eigenlijk geen nepstaart inhangen, dat wordt dan aan de bovenkant veel te vol. Iemand daar nog tips voor?

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:01

coydog: een pleasurejasje of bij reining een blouse

mbt heusnharen en duitsland: officieel mag het niet. maar op de grote shows doet iedereen het, zelfs in de reining. dus ga je bv naar een EK of Q10 zou ik ze toch altijd afhalen

HumbleTalent
Berichten: 1263
Geregistreerd: 03-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 10:08

jottum schreef:
En mag dat in Dtsl. wel? De oren 'leeg' halen doe ik sowieso niet, maar wel de randen en de naar buitenstekende haren.
Onze appie heeft een hele dikke staart tot aan de hakken, vanaf daar is het een dun plukje. Daar kan je eigenlijk geen nepstaart inhangen, dat wordt dan aan de bovenkant veel te vol. Iemand daar nog tips voor?


Juist daar kan je wel een nep staart inhangen. Die wordt dan mooi verdekt door het haar boven in.
Een nepstaart is opgebonden in 1 punt dus het bovenste gedeelte is het smalst en hij loopt dan breder uit naar beneden.

hier staat veel info: http://www.customtails.com/choosing_right_tail.cfm