Do's en don'ts voor de wedstrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenie

Berichten: 414
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:38

Ik heb een vraagje over de kinketting/riem; mij is (ca. 10 jaar geleden) verteld dat je alleen wedstrijden mag rijden met een enkel-kinkettinkje. Ik zag onlangs op een paar wedstrijden paarden lopen met een dubbele-kinketting.... ? Wat voor regels gelden hierbij ?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:43

Kijk in het regelboek van de betreffende organistatie ;)

Lenie

Berichten: 414
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:09

Ik rij al ca. 4 jaar geen wedstrijden meer en heb geen up to date regelboek meer in mijn kast 8-)

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:15

bij de WRAN iig een enkele ketting.
nog een DON'T : een brow bij een bosal.voorkeur voor een bosal hanger. anders 1 -oor.

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:18

dubbele kinketting mag, mits de kettinkjes aan elkaar verbonden zijn, 2 losse kettinkjes mag niet

dofuzz
Berichten: 1272
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: woonachtig in vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:48

Lenie schreef:
Ik heb een vraagje over de kinketting/riem; mij is (ca. 10 jaar geleden) verteld dat je alleen wedstrijden mag rijden met een enkel-kinkettinkje. Ik zag onlangs op een paar wedstrijden paarden lopen met een dubbele-kinketting.... ? Wat voor regels gelden hierbij ?


bij AQHA, APHA, NSBA en NRHA moet een ketting :
12 mm breed zijn (indien samengesteld uit 2 kettinkjes die elk minder breed zijn dan 12 mm maar samen wel breder dan 12 mm mag dit op voorwaarde dat ze aan minstens 1 link samengelast zijn)
vlak of plat zijn en niet rond
van leder of een ketting met leder of kunstof riempjes

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:16

jottum schreef:
En mag dat in Dtsl. wel? De oren 'leeg' halen doe ik sowieso niet, maar wel de randen en de naar buitenstekende haren.
Onze appie heeft een hele dikke staart tot aan de hakken, vanaf daar is het een dun plukje. Daar kan je eigenlijk geen nepstaart inhangen, dat wordt dan aan de bovenkant veel te vol. Iemand daar nog tips voor?

Oren helemaal uitscheren heb ik 1 keer gedaan, maar geen succes. Dus ik doe ook netjes bijscheren en alles wat naar buiten steekt weghalen.

Maar even voor de zekerheid: je kan dus ook de manen helemaal wegscheren? Ik heb ook een app en z'n manenbos is heel dun geworden. Op sommige plekken helemaal geen manen meer. Heb ik vaker naarmate de zomer vordert last van. (Iemand enig idee wat het kan zijn overigens?)
Ik deed altijd een strakke hengstenvlecht, maar dat kan dus nu niet meer. Kort knippen en staartjes erin gaat dus ook niet. Maar is afscheren dan een optie? En tot hoever?

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:30

duke: ik weet niet precies wat het regelboek van de apps zegt. maar bij aqha is het iig zo dat je mag scheren. maar zoals eerder al gezegt:
voorpluk MOET blijven en de laatste pluk (ik regelboek staat precies hoeveel inches) MOET blijven. de rest gaat er helemaal af, maar dus echt af. liefst met scheermesje nagewerkt dus geen stoppels.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:00

voor WRAN -curb strap geld een bepaalde minimale breedte (hier twijfel ik!) volgens mij 1,5 cm. en het geheel moet GLAD zijn. dus geen knot, rawhide of wat dan ook. een glad leren riempje.

CowgirlStore

Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:27

quarterH schreef:
duke: ik weet niet precies wat het regelboek van de apps zegt. maar bij aqha is het iig zo dat je mag scheren.

In het regelboek van de ApHC staat nadrukkelijk dat het niet mag. Er mogen geen tastharen verwijderd worden. Wel mag je natuurlijk je paard scheren en de manen roachen (doe ik ook altijd), je mag alleen de tastharen niet scheren.

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:09

ik snap echt wel dat voor mensen die volle bak wedstrijden rijden/showen dat je je aan al deze dingen wil proberen te houden, maar voor mensen die gewoon af en toe eens een wedstrijdje willen doen voor de fun en ervaring opdoen, zonder verder nog het idee/mogelijkheden om dit op zeer regelmatige basis te gaan doen, vind ik sommige dingen een beetje over the top hoor!!

ik rij dan reining en wil voor de ervaring dan ook pleasure en horsmanship starten, maar ben echt niet van plan om mijn paard zijn snorharen enzo te gaan scheren, laat staan zijn hoeven lakken en gezicht op maken!!!!
ik heb een paard en geen barbie pop!! (dit is niet beledigend bedoelt, is gewoon mijn mening!!)

HumbleTalent
Berichten: 1263
Geregistreerd: 03-10-08

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 21:01

Kan zijn, maar mensen zouden zich wel is mogen gaan conformeren aan de gebruiken binnen een sport in plaats van maar gewoon mee te doen want het kan allemaal en dat er gebruiken zijn negeren we maar want we doen toch maar af en toe voor de lol mee..

Als je een dressuur wedstrijdje af en toe rijdt dan doe je toch ook knotjes in, een dressuur outfit aan etc? Waarom is het dan zo moeilijk om je te conformeren aan de westerngebruiken?

Natuurlijk hoef je niet perse de hoeven te lakken als je dat niet wil, maar je zou ze wel gewoon een keer kunnen oliƫn zodat jullie op je paasbest eruit zien. Dat werkt alleen maar in je voordeel. Anders dan dat je binnenkomt en de jury van een kilometer afstand al kan spotten dat je dit maar gewoon is voor de lol doet en het eigenlijk allemaal niet zo serieus neemt.

Een paard is geen barbiepop, maar een mens gebruikt toch ook mascara om de ogen net iets voordeliger uit te laten komen?

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:09

wat ik alleen maar bedoel te zeggen is dat je er tuurlijk wel verzorgt uit moet zien, en je moet ook aandacht besteden aan je eigen outfit en aan je paard zijn looks, maar imo zijn er gewoon grenzen.

dat er voor mensen allerlei soorten make up zijn, wil nog niet zeggen dat je die ook op je dieren moet gaan gebruiken om ze mooi voor de dag te laten komen.
wassen en manen en hoeven goed verzorgen hoort er gewoon bij als basic.

en net als bij de engelse sport zorg je dat je ook netjes ten tonele verschijnt.
met als basic een blouse en jeans. dat staat imo gelijk aan het jasje en witte broek in de engelse sport.

HumbleTalent
Berichten: 1263
Geregistreerd: 03-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 21:14

Mister01 schreef:
wat ik alleen maar bedoel te zeggen is dat je er tuurlijk wel verzorgt uit moet zien, en je moet ook aandacht besteden aan je eigen outfit en aan je paard zijn looks, maar imo zijn er gewoon grenzen.

dat er voor mensen allerlei soorten make up zijn, wil nog niet zeggen dat je die ook op je dieren moet gaan gebruiken om ze mooi voor de dag te laten komen.
wassen en manen en hoeven goed verzorgen hoort er gewoon bij als basic.

en net als bij de engelse sport zorg je dat je ook netjes ten tonele verschijnt.
met als basic een blouse en jeans. dat staat imo gelijk aan het jasje en witte broek in de engelse sport.


Nee dat laatste ben ik dus niet met je eens.. blouse en jeans staat voor mij gelijk aan een rijtrui met daaronder een willekeurige paardrijbroek en daar start je gewoon niet mee.
Het netjes ten tonele verschijnen is voor heel veel mensen heel anders. Anders dan bij de engelse sport heeft de westernsport geen voorgeschreven kledingregels, maar wel ongeschreven regels en mensen zouden zich best wat meer aan die ongeschreven regels kunnen houden. Niet alles hoeft (of uberhaupt iets) top of the bill te zijn, maar als je op wedstrijd gaat zorg dan tenminste dat je past binnen het verwachtingspatroon van de jury.

Waarom zou je mensen wel mooi voor de dag mogen laten komen, maar dieren niet? (ga dan ook vooral niet kijken op een honden of kattenshow, maar goed dat terzijde) De make-up is bedoeld om je paard beter uit te laten komen en bepaalde dingen te accentueren zodat jouw mooie bijzondere paard nog meer opvalt bij de jury. Dat weer voor betere plaatsingen. Niets mis mee.

Het is niet voor niets een show!

dofuzz
Berichten: 1272
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: woonachtig in vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:22

HappyAppy schreef:
spicegirl schreef:
bij scheren of bij-knippen kan niet, je kan het alleen AF scheren, of afknippen :D (grapje)
DON 'T : engelse (bus ) trens aan je hoofdstel. gewoon een western snaffletje.

Maar als je een paard hebt, zoals mijn Ap, die vele malen lekkerder loopt met een Sprenger Dynamic RS D-trens dan op het voormalig western snaffeltje is de keus voor mij snel gemaakt hoor. Dan hebben ze mooi pech :wave: .



"ze" hebben helemaal niet mooi pech, jij hebt mooi pech !! "ze" geven de punten en als je binnenkomt met een DONT zul je daar in meerdere of mindere mate op afgerekend worden, dus jij hebt ofwel mooi pech, ofwel werk je door tot goed werkt op een western snaffeltje. Net zoals ik persoonlijk meegemaakt heb dat ik gedisqualificeerd werd in de hunter under saddle omdat ik reed met een GD Don Dodge western snaffle ipv een hunter snaffle, kun je ook in een western klas gedisqualificeerd worden voor een engelse bustrens. je zal maar net die verkeerde jury hebben

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:25

@HT: imo wordt er het beeld nu geschetst dat als je je niet helemaal perfect aan alle hier in het begin aangegeven regels houdt dat je niet eens hoeft te verschijnen op wedstrijd, omdat je bij voorbaat als niet meetelt!!
en dat is natuurlijk gewoon geen waar.
je gaat naar een show om te laten zien hoe goed jij en je paard een proef kunnen rijden!!!

dat is nog steeds toch de hoofdzaak er van.

en dat je je best wil doen vind ik vanzelfsprekend, maar wat de een heel gewoon vind om te doen (qua make up, scheren en lakken) is voor iemand anders gewoon echt not done!!
hoe vaak je dan ook op wedstrijd wil gaan.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:30

@mister01: Ik vind helemaal niet dat dat beeld geschetst wordt

Het is gewoon een lijst met wat over het algemeen als gewenst en niet gewenst geacht wordt. Een soort van integratiehandleiding.

Als je je er niet aan houdt moet je dat zelf weten.
Deze dingen zijn gewoon om een zo goed mogelijk indruk bij de jury te wekken, wat ook bij een show hoort. De mate waarin je dat zelf mooi vind moet je zelf weten.

Dit topic is ontstaan door een discussie over wat er zoal op een wedstrijd rondreed en hoe dat beter kon.
Onder andere omdat het veel deelnemers niet wordt verteld wat er aan hun outfit of wat dan ook mankeert.

Daarom is deze algemene do's en dont's er. Een ieder bepaald zijn eigen grenzen.

Klimop

Berichten: 886
Geregistreerd: 26-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:47

Erg duidelijk en handig stuk! Super! +:)+

Heb 'm net gelezen, en de dingen die mij opvielen:

-Bij de halter en showmanship is er geen frontriem om het vlechtje onder te doen (was volgens mij idd al ergens genoemd.. maar nog niet aangepast) ;)

-Ook doe je bij halter/showmanship geen cap op (toch??) dus lijkt het me ook niet nodig om hem schoon te maken :D

Voor de rest kan ik zo even niet bedenken wat er nog meer was, vind het echt een goed stukje!! :j


Misschien kan de 'bridle path' nog worden genoemd in het verhaal, in de reining, pleasure ed klassen het stukje van de manen achter de oren (waar het hoofdstel dus ligt) weggeknipt/geschoren, ongeveer even lang als de oren, iig niet langer. Of dit in de 'engelse' klassen (hunter under saddle) ook wordt gedaan weet ik zo even niet zeker, ik dacht het wel, en dan een korter stukje? Van zo'n 5 cm?

En dan een van deze foto's oid

http://img90.imageshack.us/i/beamer2.jpg/
http://img230.imageshack.us/i/dustyh.jpg/
http://img267.imageshack.us/i/zansdiamondskipper35.jpg/
http://img801.imageshack.us/i/litllejac ... opfro.jpg/

HumbleTalent
Berichten: 1263
Geregistreerd: 03-10-08

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 21:48

Ja alleen kan ik niks meer wijzigen. Dus dat moet de moderator dan doen, maar ik denk niet dat zij echt zin heeft om elk wissewasje aan te moeten passen dus vandaar.. er staan zeker wat foutjes in, maar ik kan niks meer wijzigen dus vandaar.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:49

Mister01 schreef:
wat ik alleen niet eerlijk vind is dat er dan gelijk wordt beweerd dat de sport hierdoor negatief wordt weergegeven.

Maar het is wel zo.
Engelse ruiters die wel eens willen kijken omdat ze misschien wel willen overstappen, zullen sneller afhaken als er veel onverzorgde ruiters en paarden rondlopen dan als alles er netjes verzorgd uitziet :)

Mister01 schreef:
we zijn nou eenmaal niet allemaal vanaf ons 1e bezig in de western en in deze tijden hebben heel veel mensen gewoon geen geld om compleet nieuwe outfits en zadels aan te schaffen voor een showtje.

Niet alles hoeft compleet nieuw ofzo hoor ;)

SusanW
Berichten: 1911
Geregistreerd: 17-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:00

spicegirl schreef:
maar vinden jullie nu echt dat je nooit "overdressed "kan zijn ? dus als je "perfect "er uit zou zien, en b.v. L5 gaat starten, steek je dan -qua uiterlijk - niet genant af ?

Kom ook even binnenvallen, maar nee, ik vind niet dat je overdressed kunt zijn ;) Toevallig ben ik afgelopen weekend voor het eerst WRAN gestart, L3, maar ik had mijn paardje net zo gegroomd, als dat ik de halter op het NK start. En ja ik had ook mijn netste pakje aan. En wat viel me op? Ik was de enige (!!) die ik op de hele ochtend gezien heb die zijn paard uberhaupt gestiekt had!
Toen ik het aan iemand vroeg, was haar reactie: Tss, het is geen belangrijke wedstrijd! :roll:

Nou ook ik ben met het idee gestart om deze wedstrijd als oefening voor de latere Paintshow te rijden, maar dat neemt niet weg dat ik ten alle tijden met een verzorgd paard aan wil komen! Dat doe ik alleen al uit respect naar de jury! Hij neemt de tijd om daar een hele dag voor mij/ons te staan, ik wil dat hij ziet dat ik de tijd neem om onszelf klaar te hebben voor de wedstrijd en het serieus te nemen.
En mocht je dan onder het zadel die dag de sterren eens niet van de hemel rijden, dan zie je er in ieder geval wel uit om door een ringetje te halen ;)

En als laatste: Ik heb liever dat ze over me kletsen dat ik en/of mijn paard en overdressed uit zie, dan dat ik bekritiseerd word doordat het een onverzorgde boel is.

Het was geen uitzondering dat mensen met tack reden wat onder een dikke laag stof zat! En geloof me, de hal was niet stoffig :n

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:04

@susanW- dat had ik ook al eens eerder gezegd : gele paarden, gele staarten, voddige pads,onverzorgde hoofdstellen met vuilgerande bitten, enz..en heel vaak :n


maar over stieken : heel vaak doen ze het lelijk.vind ik geen gezicht. ik kan het ook niet mooi, dus doe ik het liever niet, als lelijk..wat jullie ?

SusanW
Berichten: 1911
Geregistreerd: 17-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:05

Toevallig kan ik het wel netjes (zonder onbescheiden te willen overkomen :P ) dus doe ik het wel! En vraag het anders aan een ander, toch?

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:09

goede instelling susanW!!!
zelfs als ik bv met mn paard naar de kliniek ofzo zou gaan of een clinic heb zorg ik dat ie gewassen en schoon is. gewoon stukje fatsoen vind ik ook.
je doucht jezelf ook als je ergens heen gaat toch?

e sg: wel banden, nooit ongebanded naar een show met korte manen. dan breng je haar maar even langs :slaan:

HumbleTalent
Berichten: 1263
Geregistreerd: 03-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 23:14

spicegirl schreef:
@susanW- dat had ik ook al eens eerder gezegd : gele paarden, gele staarten, voddige pads,onverzorgde hoofdstellen met vuilgerande bitten, enz..en heel vaak :n


maar over stieken : heel vaak doen ze het lelijk.vind ik geen gezicht. ik kan het ook niet mooi, dus doe ik het liever niet, als lelijk..wat jullie ?


Altijd stieken. Oefening baart kunst. Als je goed voor de dag wilt komen en je kan niet stieken, dan moet je het of idd aan een ander vragen of blijven oefenen tot je vingers er vanaf valllen.

Een plukje van 1 a 1,5 cm breed.. dus dat net zolang tot je manen op zijn..