*De nieuwe WRAN regels*Vragen-Discussie-Antwoorden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koeni
Berichten: 15
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: beverwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 11:25

maar over dat L dat staat bij de ressuur en springen voor licht en in de western voor level dus dat heeft helemaal niks met elkaar te maken

pats
Berichten: 19
Geregistreerd: 26-11-05
Woonplaats: aalsmeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 00:21

koeni schreef:
maar over dat L dat staat bij de ressuur en springen voor licht en in de western voor level dus dat heeft helemaal niks met elkaar te maken



het is dressuur koennie poennie!!!!!!!!!!

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Re: *De nieuwe WRAN regels*Vragen-Discussie-Antwoorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:20

nog even een vraagje:

ik vind de jeugd niet meer terug in het nieuwe systeem
hebben zij hun eigen level 1 tm 5 of rijden ze tussen de volwassenen?

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Re: *De nieuwe WRAN regels*Vragen-Discussie-Antwoorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:23

spatter schreef:
nog even een vraagje:

ik vind de jeugd niet meer terug in het nieuwe systeem
hebben zij hun eigen level 1 tm 5 of rijden ze tussen de volwassenen?


L5 t/m. L3 kunnen worden gesplitst in volwassenen en jeugd. L2 en L1 worden niet gesplitst.
v. Op het NK worden alleen L2 en L1 klassen uitgeschreven. Voor de beste jeugdige per level wordt een Young Rider Trofee uitgereikt (de jeugdige kan natuurlijk ook gewoon Nederlands kampioen worden op dat level!).

Peter

DubbelFun

Berichten: 88807
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: *De nieuwe WRAN regels*Vragen-Discussie-Antwoorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:42

Het was voor mij even wennen toen ik las dat de jeugd dus in de L2 en L1 gewoon met de 'groten' meerijden. Als jeugd tussen de hengsten dus.

Aan de ene kant als jeugd al zo goed kan rijden dat ze in de groep thuishoren heb ik daar geen probleem mee. Aan de andere kant hoop ik dat dat voor alle hengstenberijders ook geldt.

Op een afgelopen wedstrijd heb ik een schattig klein meisje op een heel braaf paard zien zitten tussen de 'groten' (paard van een ander dus Pro-starten). Ik moet er toch niet aan denken dat iemand zijn hengst niet in bedwang kan houden. Want van haar kun je toch nog niet verwachten dat ze dan adequaat weet te reageren.

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Re: *De nieuwe WRAN regels*Vragen-Discussie-Antwoorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:44

SM als ik goed gelezen heb, is dat in de toekomst geen probleem omdat dan de eigenpaard regel vervalt en ze dus gewoon op haar eigen level kan starten

DubbelFun

Berichten: 88807
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:48

Mits ze niet te vaak wint

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:51

@SM: Volgens mij is dat niet veel anders dan op een engelse show?
Of mag de jeugd geen L2 starten? Of mag de jeugd wel L2 starten, mits ze het niveau gehaald hebben (logisch?) en dat betekent dan weer dat ze wel kunnen rijden, lijkt me?

DubbelFun

Berichten: 88807
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:06

Mijn probleem is ook niet zozeer dat de jeugd niet zou kunnen sturen, maar dat de kleintjes zo weinig in te brengen hebben bij een paard als iemand anders eens niet goed stuurt.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:09

Of je een paard niet in bedwang kan houden, ligt niet aan het feit of het een hengst of een ruin is. Als iemand zn paard niet in bedwang kan houden haalt hij de L2 waarschijnlijk niet.

En het blijven paarden, ongelukken kunnen altijd gebeuren. Je kan ze zoveel mogelijk uitsluiten, maar nooit helemaal voorkomen.

DubbelFun

Berichten: 88807
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:36

Dus mag ik dit omdraaien door te konkluderen dat iedereen die nu L2 of L1 start ten aller tijde zijn paard in bedwang kan houden ??

Paarden blijven paarden en hengsten blijven hengsten, daarom zijn hengsten en jeugd dus ook altijd gescheiden gehouden.

Maar als niemand het ziet als een probleem, wie ben ik dan

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:43

ooit is bij mij een regel blijven hangen dat minderjarigen zowieso niet op hengsten mochten rijden. Dat heeft mij tijdens mijn jeugd (oooh waar blijft de tijd) een hoop startmogelijkheden gekost,en indirect misschien wel een beetje toekomst ook...
Toen had ik dus al een hekel aan de regel dat jeugd geen hengst mocht rijden. Bij de engelse sport mag t volgens mij wel, en nu bij het western ook, maar dan moet de jeugdruiter in de open rijden (als er voor dat onderdeel geen jeugd uitgeschreven was oid, helemaal precies weet ik het ook niet meer).

En ik denk dat je idd moet concluderen dat L1 en L2 idd hun paard in de hand moeten kunnen houden.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:48

Niet helemaal Cer:
Citaat:
Met hengsten mag uitsluitend worden deelgenomen aan wedstrijden, indien de ruiter de leeftijd van 12 jaar (pony's) of 14 jaar (paarden) heeft bereikt en bovendien de ruiter geklasseerd is (geweest) in de klasse L2.

DubbelFun

Berichten: 88807
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:55

L2 (engels) niet te verwarren met L2 western
Je zou het zo niet zeggen, maar het is toch een groot verschil.

@Cer: het gaat mij dus niet om de jeugd die niet op een hengst mag rijden, maar op de jeugd die bij 'anderen met een hengst' in de groep rijden.

En de gedachte dat men geacht wordt in de L2 en L1 zijn eigen paard onder kontrole moet kunnen houden gaat mij dan iets te ver.
Of ben ik de enige die op wedstrijden wel eens ziet dat dit niet het geval is.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:56

Nou, 12 jaar met een hengstenpony dus, en 14 jaar met een hengstenpaard, en L2. Dat is al meer dan het jaar waarin je 18 wordt.... wat toentertijd gold.

Dus als ik het goed begrijp lopen bij de engelse sport ook hengsten/merries/ruinen door elkaar onder jeugdruiters vanaf 12 jr?

Frayba
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Papenburg

Re: *De nieuwe WRAN regels*Vragen-Discussie-Antwoorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:57

Sugarmiss schreef:
Aan de ene kant als jeugd al zo goed kan rijden dat ze in de groep thuishoren heb ik daar geen probleem mee. Aan de andere kant hoop ik dat dat voor alle hengstenberijders ook geldt.

Van iemand die in de L1 of L2 terecht is gekomen mogen we een dermate rijvaardigheid verwachten, dat we de risico's van "op een hengst rijden" acceptabel vinden (net als nu in de amateur en open klasse).

Citaat:
Dus mag ik dit omdraaien door te konkluderen dat iedereen die nu L2 of L1 start ten aller tijde zijn paard in bedwang kan houden ??

Was het niet meervoudig wereldkampioene Anky die onlangs van haar paard gevallen was? Volgens mij gaat het in onze sport niet om "te allen tijden", "altijd", "volledige controle", "garanties", enz, maar om "acceptabele risico's".

Van een jeugdige die L1 en L2 haalt, mogen we eveneens een dermate rijvaardigheid verwachten, dat het een acceptabel risico is als zij rondrijden tussen volwassen ruiters op L1 en L2 niveau op hengsten.

Althans, *wij* hadden als commissie hier geen moeite mee! Maar als er redenen zijn om aan te nemen dat hier een onaanvaardbaar hoog risico is, dan moeten we dit natuurlijk niet toelaten!

De situatie is deze: een L1 pleasure proef; 10 stuks L1 ruiters; 1 stuks L1 jeugd, 1 stuks L1 volwassene met hengst; de L1 volwassene verliest controle over de hengst.
De vraag is: zijn de L1 volwassen ruiters substantieel beter in staat het vege lijf te redden dan de L1 jeugdige (allemaal L1, dus ze rijden even goed), en zo ja, waarom??

Ik denk dat het geen probleem oplevert. Wel een probleem zou de inrijbak kunnen zijn waar een L5 (al dan niet jeugdige) ruiter losrijdt tussen de L1 en L2 ruiters met hengsten. Maar ook hier biedt het systeem wat hulp, want in tegenstelling tot nu waar iedereen zichzelf zomaar tot amateur of prof kan benoemen en een hengst mag rijden, moet je straks wel degelijk je kunnen bewezen hebben om op een hengst te rijden. Ook hier weer: geen garantie (want een groom kan er ook even opgezet worden), maar hopelijk wel wat meer "verstand van zaken" bij de betrokken ruiters en daardoor risicovermindering.

Zeker in het eerste, en ook wel tweede jaar van de invoering zal het systeem niet perfect werken en zullen ruiters in de verkeerde groepen zitten. Het systeem moet "groeien": in bezetting (wie zit waar op z'n plek) en in carriërebegeleiding (worden deelnemers op de goede manier gestimuleerd om door te groeien en krijgen trainers de juiste en genoeg handvatten om hun klanten daarbij te begeleiden). En natuurlijk staat ook steeds het systeem zelf ter discussie: moeten er nieuwe groepen bij, moeten we op een andere manier samenvoegen, aanpassen verrichtingenlijst, enz.

Wat ons (de adviescommissie) betreft biedt dit systeem alle mogelijkheden om mee te groeien met de sport en de ruiters sturing en houvast te geven in hun persoonlijke groei. Zoals ik al schreef moet het systeem groeien: het heeft de dynamiek nodig om goed te gaan werken. Daarom is ons advies dat het beter is om nu, welliswaar met beperkingen, te starten dan om eerst in theorie naar perfectie te streven.

Groeten,

Chris.

DubbelFun

Berichten: 88807
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:57

Alleen in het voorterrein, nooit in de bak zelf. Ook dat is al een groot verschil.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:59

Nee, L2 western is (naar ik aanneem) hoger dan L2 engels.

Misschien komt er strakjes een betere schifting tussen de ruiters die wel / niet hun paard in de hand hebben?

Het lijkt mij dat een jeugdruiter met een hengst nog een groter risico is dan een volwassenen met een hengst. Als het paard echt mans wordt, waar blijft zo'n 12-jarige dan? Maar dat mag dan blijkbaar wel?

DubbelFun

Berichten: 88807
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:06

@Frayda: Ik kan me vinden in je uitleg en ben het eens dat het systeem moet groeien en dat er best nog wel aanvullingen/veranderingen op zullen komen.

In de door jouw geschetste situatie denk ik dat een klein kind minder mans is dan een volwasse, waar het het in de hand houden én de juiste beslissingen nemen betreft.

Je zult nooit alle situaties vooraf kunnen incalculeren en voor zijn. Daarbij moet ik dan altijd weer aan die meneer Murphy denken.

Frayba
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Papenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:20

Sugarmiss schreef:
In de door jouw geschetste situatie denk ik dat een klein kind minder mans is dan een volwasse, waar het het in de hand houden én de juiste beslissingen nemen betreft.


We hebben er eigenlijk niet bij stilgestaan dat een klein kind ook best in de L1 of L2 zou kunnen terechtkomen. Het is ook niet zo waarschijnlijk dat bv een 12 jarige al L2 zou zijn, maar onmogelijk is het idd niet. Bij "jeugdigen" in L1 en L2 dachten wij meer aan 15+ers.

We kunnen dat natuurlijk vrij makkelijk ondervangen door de minimum leeftijd in de L2 en L1 op 15 jaar te zetten. Zou dat een redelijk compromis zijn tussen enerzijds te grote risico's vermijden en anderzijds "oudere jeugdigen" niet te hinderen in hun carrière?

Groeten,

Chris.

DubbelFun

Berichten: 88807
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:37

Het speelt ook maar bij een klein aantal starters én het heeft meer te maken met 'invloeden van buitenaf' als met deze ruiters zelf.

Dus wat is wijsheid; verhogen van de startleeftijd is een optie, L3 zou dan het hoogstmogelijke zijn tot 15e jaar.
Maar ook hier krijg je dan misschien weer een probleem als L2/L1-ruiters een klasse lager mogen starten met een jong/onbeleerd paard(al dan niet hengst).

Is Life Ever Simple

Frayba
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Papenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:58

Sugarmiss schreef:
Maar ook hier krijg je dan misschien weer een probleem als L2/L1-ruiters een klasse lager mogen starten met een jong/onbeleerd paard(al dan niet hengst).

Nee hoor, L3= geen hengsten, en dat moet zo blijven. In combinatie met de rijvaardigheid van L3 deelnemers is een hengst een onaanvaardbaar risico. Maar voor de ruiters die hun hengst toch liever een klasse lager willen beginnen (tegen de tijd dat de regels dat zouden gaan toelaten), weet ik nog wel een heel kundige paardenkliniek...

Je weet wat ze in de USA zeggen: a good stallion makes a great gelding!

Groeten,

Chris.

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:27

De ontwikkeling die deze nieuwe regelgeving met zich meebrengt, dat er naar niveau gekeken wordt van de ruiter, vind ik met name een hele goede ontwikkeling.

Dit is iets wat met name verzekeringmaatschappijen ook het liefst willen zien.

Dus zoals Chris aan geeft dat je mag verwachten van een l1 of l2 ruiter qua niveau bv wel een hengst zou mogen rijden, sluit aan op de correspondentie die ik zelf van mijn verzekering gehad heb.

( Uw dochter mag bijvoorbeeld als zeer ervaren westernrijdster betiteld worden. Het is een gegeven dat zij alle paarden goed kent en dat deze geen geheimen voor haar hebben. Mocht zij een letselschade tijdens het berijden oplopen dan wordt dit gezien als normale risico-aanvaarding en zal er niemand aansprakelijk kunnen worden gesteld. )

Ik zelf dacht altijd dat je een hengst mocht gaan rijden als je 18 jaar zou zijn, dus heeft in dit geval mijn dochter ook mee gedaan aan het Federatie NK.
Wij weten hierop bokt, dat dit eigelijk niet gemogen had, conform de regelgeving die er nu is.

De oude regel was, voor het uitbrengen van een hengst uitsluitend was voorbehouden aan deel nemers die op 1 januari van het lopende jaar een leeftijd van 18 jaar of ouder hebben.

In de wijziging van 2004/2005 van het Wran regelboek is de leeftijd zelfs 19 jaar geworden.

Met dank aan Jos en Roel die mijn hierop attent maakte op de afgelopen wedstrijd die gehouden werd op de Kalverhoek, want mijn dochter stond wederom klaar om haar hengst Okie op deze show te starten, oeps, een dag na dat ik de hamer van Jan over genomen had.

Mijn eerste job, bij de Wran, was dus, mededelen aan mijn bloed eigen dochter, dat ik haar de toegang tot de wedstrijd arena moest weigeren, omdat zij geen hengst mag starten.
Het secretariaat wilde dit natuurlijk zelf doen, maar ach omdat ik daar toch was, leek het mijn beter in dit geval voor Wim van Gemert, haha, om haar dat zelf maar even mede te delen, daar ik niet goed kon inschatten wat haar reactie hierop zou zijn.

Ik ligt er ook helemaal uit bij haar , tja nu ben ik zelf die k*t voorzitter die het altijd gedaan heeft. Thuis drong het tot haar door, dat het NK 2006 op Okie starten ook taboe is.
Dus mijn doen deze nieuwe regel echt deugt, en al helemaal de gegeven reacties erop.

Ik stem ervoor, dat deze ook maar in moeten gaan voor het NK van 2006, ik hoop dat jullie dat met mijn eens zijn, lieve, lieve bokkers.

Frayba schreef:
Je weet wat ze in de USA zeggen: a good stallion makes a great gelding!
Groeten,Chris.


Is er ook een ontslag vergunning voor jury leden te krijgen of ga jij het haar vertellen Chris?

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:39

Ik snap niet dat bij western een 19 jarige pas een hengst mag rijden, en bij de engelse sport een 12 jarige al....

Klaasje

Berichten: 8413
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Curaçao

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:43

Beter een koele Quarter dan een felle Arabier, toch?