*De nieuwe WRAN regels*Vragen-Discussie-Antwoorden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:56

Nou ik wel Cer.
Wel eens het voorterrein van een ponywedstrijd bekeken?
En de enge capriolen die daar worden uitgehaald met objectieve bril aanschouwt? Ik wel en ik vind de WRAN hier heel wijs in. Het alternatief (toestaan vanaf 12 of 14 jaar dus) is gemiddeld levens gevaarlijk. Soms zelfs zonder hengst.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:58

Dat de KNHS daar niet over nagedacht heeft?

Dan moeten de jeugdruiters idd maar op merries of ruinen rijden Er zijn toch al een hoop 'werkeloze' hengsten in de sport

DubbelFun

Berichten: 88714
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:27

Die als ruin ook een veel prettiger leven zouden hebben

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 17:29

dus als ik het goed begrijp kom ik in de L3 terecht. dit gaat na het nk 2006 in. dus dit jaar kan ik het nk starten en volgend jaar niet meer, omdat ik in de L3 terecht kom en het nk alleen L2 en L1 is?

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Re: *De nieuwe WRAN regels*Vragen-Discussie-Antwoorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 22:10

ik denk dat ik het jammer zou vinden als je pas als 15 jarige in de L2 zou mogen starten
.
als je als bv. als 12 jarige al zo goed rijdt om in de L2 te mogen starten, lijkt het me een hele lange tijd om nog 3 jaar te wachten om over te gaan naar de L2 en mee te mogen doen aan een NK.
is bijna een straf om goed te zijn

ik denk dat die jeugdruiter, die al in de L2 mag rijden, genoeg rij en wedstrijd ervaring heeft om samen met andere merries , ruinen en hengsten te kunnen starten.
(niet op een hengst, dat mag als je op 1 jan 19 bent)
Laatst bijgewerkt door Jos op 31-03-06 22:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 22:15

fique schreef:
dus als ik het goed begrijp kom ik in de L3 terecht. dit gaat na het nk 2006 in. dus dit jaar kan ik het nk starten en volgend jaar niet meer, omdat ik in de L3 terecht kom en het nk alleen L2 en L1 is?


Nee. Als jij nu amateur bent mag je ook naar L2 instromen. En als je dan door de voorrondes komt mag je nog steeds NK starten. Als je ervoor kiest om in te stromen in L3 dan kan dat trouwens ook, als je maar goed genoeg rijdt en op tijd promoveert.

silvester

Berichten: 2275
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: Maarsbergen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:54

Een vraag die net tijdens het rijden in me opkwam:
De klasse indeling gaat in na het NK.
Als je er nou voor kiest om in klasse L3 te beginnen, maar je gaat dit jaar nog wel het NK starten.
Mag je dan, als de klasse indeling ingaat, nog steeds L3 starten. Ondanks dat je met het NK hebt meegedaan?

Frayba
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Papenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 08:42

silvester schreef:
Mag je dan, als de klasse indeling ingaat, nog steeds L3 starten. Ondanks dat je met het NK hebt meegedaan?

Op dit moment ervaren we een groot niveauverschil tussen "B" en "A", en een niveauverschil dat er volgens de wedstrijdregels niet zou zijn tussen "A" en "P".

In het voorgestelde systeem wordt hiervoor een oplossing geboden, plus een extra "instroom-klasse" onderaan het klassement (de vroegere "groene beginners").

Het voorstel van de commissie is nu om niet teveel vast te houden aan de oude indelingen, maar die meer als uitgangspunt te gebruiken waar iemand in de nieuwe klassering ongeveer thuis zou horen. Als dus blijkt dat je nu in "A" start terwijl dit eigenlijk wat boven je macht is (om welke reden dan ook), terwijl je duidelijk wel boven de "B" uitsteekt, dan is L3 straks de ideale plek voor je.

Dat je nu bepaalde rechten hebt (bv. NK starten), hangt puur samen met je "A" status die dus eigenlijk nog een stapje te hoog is voor je. Als je dít feit nu laat bepalen hoe iemand opnieuw ingedeeld wordt ("NK gestart, dus L2"), dan levert het nieuwe systeem niets op.

Groeten,

Chris.

DubbelFun

Berichten: 88714
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 08:53

Dus als je er voor kiest om L3 te starten, dan wordt je afgeraden om NK te starten ??
Lees ik dat goed ??

Frayba
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Papenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:23

Sugarmiss schreef:
Dus als je er voor kiest om L3 te starten, dan wordt je afgeraden om NK te starten ??
Lees ik dat goed ??

Nee, dat lees je niet goed!!

1) Als je nu in het gat valt tussen "A" en "B" (dus eigenlijk niet goed genoeg voor "A" maar al wel de punten gehaald om uit "B" te moeten) dan hebben we straks een hele mooie oplossing voor je: L3.

2) Los daarvan stelt de commissie voor om alleen L1 en L2 op het NK uit te schrijven. We zijn van mening dat de verrichtingen van L3 van een dermate niveau zijn dat dat nog geen NK titels rechtvaardigt.

Als je dus vanwege 1) kiest voor L3, dan heb je vanwege 2) niets te zoeken op een NK. Er is dus geen sprake van een advies. Er wordt niet betutteld, er wordt een beroep gedaan op het eigen inzicht.

Wie zijn wij dat wij bepalen waar iemand móet rijden? In de loop der tijd regelt het promotie- en degradatiemechanisme dat namelijk vanzelf wel! We stellen dus een globale eerste indeling voor met mogelijkheden voor de ruiter om zichzelf naar beneden in te schalen (dus van "B" naar L4, van "A" naar L3, en van "P" naar L2) omdat wij constateerden dat dáár vooral behoefte aan is. Ook mag een ruiter zichzelf nu hoger inschalen, maar daarvoor stellen we voor dat er dan wel een motivatie bij komt (bv bewijs van buitenlandse uitslagen).

Let op: dit zijn allemaal VOORSTELLEN (hou de data van de ALV in de gaten als je hierop je invloed wilt uitoefenen!). De commissie heeft geprobeerd om het eigen inzicht van de ruiter bij de eerste keuze een belangrijke rol te laten spelen. Als uit de ALV blijkt dat men liever betutteld wordt, ook goed, dan maken we dáár voorstellen voor (bv aan de hand van wedstrijduitslagen van de laatste twee jaar).

(Nog even voor de duidelijkheid: we praten hier pas over het NK ná evt. invoering van de nieuwe indeling, dus 2007 op zijn vroegst).

Groeten,

Chris.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 11:43

Frayba schreef:



(Nog even voor de duidelijkheid: we praten hier pas over het NK ná evt. invoering van de nieuwe indeling, dus 2007 op zijn vroegst).

Groeten,

Chris.



Ik denk dat iedereen er vanuit is gegaan dat goedkeuring voor het NK 2006 heeft plaats gevonden.Zodat de effectieve uitvoering direct na het NK 2006 ingaat.

Zoals ik het hier boven lees zou je het kunnen interpreteren dat pas na het NK 2007 de effectieve ingang is.
Denk niet dat dat de bedoeling was toch?????

DubbelFun

Berichten: 88714
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:16

Ik lees er wel uit dat Chris bedoelt het niet starten op het NK 2007 als je L3 rijdt.

silvester

Berichten: 2275
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: Maarsbergen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:03

@Frayba: antwoord op mijn vraag is duidelijk.

Blijft voor mij toch de vraag staan waarom het niveau aan de ruiter wordt gekoppeld en niet aan de ruiter/paard combinatie.
Als ik nu eens naar mijn eigen situatie kijk.
Ik was met A Piece of Power zeker L2 geweest en misschien wel L1.
Nu overlijd dat paard en er wordt een nieuw paard gekocht. Dit paard is 5, maar al die tijd amper gereden.
Als ik dan naar de eisen van de L2 en L1 kijk, dan concludeer ik dat dit nieuwe paard dit "nog" niet aan kan.
Maar ik zou dus volgens de regels wel L2 of L1 met hem moeten starten.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 13:24

silvester schreef:


Blijft voor mij toch de vraag staan waarom het niveau aan de ruiter wordt gekoppeld en niet aan de ruiter/paard combinatie.
Als ik nu eens naar mijn eigen situatie kijk.
Ik was met A Piece of Power zeker L2 geweest en misschien wel L1.
Nu overlijd dat paard en er wordt een nieuw paard gekocht. Dit paard is 5, maar al die tijd amper gereden.
Als ik dan naar de eisen van de L2 en L1 kijk, dan concludeer ik dat dit nieuwe paard dit "nog" niet aan kan.
Maar ik zou dus volgens de regels wel L2 of L1 met hem moeten starten.


In jou situatie wil het niet zeggen dat je L1 of L2 MOET.
Ok met A Piece of Power zeker wel(dat zou ook jou keuze zijn geweest.
Maar wie verbied jou om in te laten schalen in L3 met je nieuwe paard???

DubbelFun

Berichten: 88714
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:33

Nou bijv. omdat je wel aan het NK wilt mee doen in 2007

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:34

dan kan je toch naar dat niveau toe rijden?
met dat nieuwe paard kan je dan ook niet verwachten aan een NK mee te kunnen doen, als je L2 niet haalt... lijkt mij?
Of begrijp ik het verkeerd?

DubbelFun

Berichten: 88714
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:35

Of je moet als L3 veel starten (en geplaatst worden) en je vlak voor het NK laten upgraden naar L2

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:35

Je kan je niet 'laten' upgraden.. dat moet je verdienen, toch?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:21

Blaze schreef:
silvester schreef:


Blijft voor mij toch de vraag staan waarom het niveau aan de ruiter wordt gekoppeld en niet aan de ruiter/paard combinatie.
Als ik nu eens naar mijn eigen situatie kijk.
Ik was met A Piece of Power zeker L2 geweest en misschien wel L1.
Nu overlijd dat paard en er wordt een nieuw paard gekocht. Dit paard is 5, maar al die tijd amper gereden.
Als ik dan naar de eisen van de L2 en L1 kijk, dan concludeer ik dat dit nieuwe paard dit "nog" niet aan kan.
Maar ik zou dus volgens de regels wel L2 of L1 met hem moeten starten.



In jou situatie wil het niet zeggen dat je L1 of L2 MOET.
Ok met A Piece of Power zeker wel(dat zou ook jou keuze zijn geweest.
Maar wie verbied jou om in te laten schalen in L3 met je nieuwe paard???


Was dus ook mijn vraag/opmerking en ok, we hebben bij de overgang dus de mogelijkheid om ons lager in te schalen (wat ik met mijn oudere maar groene paard dus ook zeker ga doen) maar wat als die situatie zich over 2 jaar voor doet, als het hele systeem loopt. Dan valt er niks meer in te stromen. Dan zou een L2 ruiter dus 'verplicht' zijn te wachten en thuis te trainen tot z'n paard L2 klaar is...
Da's dus voor een Z-dressuurruiter zoiets als thuis dressuur oefenen tot je in één keer in de Z kan starten.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:26

Daar doen ze iets van niveau paard + niveau ruiter en dan mag je iets starten, toch?

Aan de andere kant, dressuur is niet helemaal te vergelijken. Daar zit ook een opbouw aan oefening in...
Een pleasure blijft een pleasure... een goede L2 ruiter moet dat met een groener paard toch ook voor elkaar krijgen? Het blijft stap, draf, galop...
De diversiteit van de onderdelen maakt het voor western lastiger aan te passen, denk ik?

Frayba
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Papenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:31

silvester schreef:
Blijft voor mij toch de vraag staan waarom het niveau aan de ruiter wordt gekoppeld en niet aan de ruiter/paard combinatie.


Op de eerste pagina van dit topic is daar de hoofdreden al voor gegeven: omdat de wedstrijdadministratie al moeite genoeg heeft met dít voorstel. Het zou de invoering frustreren om dat nu al mee te nemen, én met de mogelijkheid van het nu zelf kunnen inschalen is het nú nog niet zo hard nodig.

Los daarvan zal er nog wel even over de regels hieromtrent moeten worden nagedacht, en daar ontbreekt de tijd voor (althans, bij mij nu). Het klinkt makkelijk, maar om even één (1) van de mogelijke complexiteiten te noemen: wat te doen met een paard dat bv. bij mij L2 is geworden, en jij gaat daar als L2 ruiter op starten? Of een L3 ruiter? Mogen die dan ook een klasse lager "om te wennen"? En een L4 ruiter die een "futurity winner" koopt? (hè, noem ik er toch 2). En nu geen antwoord geven, meld je liever OP DE ALV aan voor de commissie die dit VOLGEND JAAR gaat uitwerken.

Maar het is wel een "logisch vervolg" binnen dit raamwerk.

Als je vind dat je nog geen L2 bent met een paard, ben je ook niet toe aan een NK. En als je NK wilt rijden, dan moet je er in dit systeem voor zorgen dat je dat ook kunt. Je toont dat aan door in de L3 te zorgen voor voldoende punten (volgens het voorstel: vanaf 25 mág je over naar de L2, vanaf 75 móet je over naar de L2).

Groeten,

Chris.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:40

Nou ja, misschien wel antwoord geven, want dit is een complexe toestand, die je zo vanachter t toetsenbord helemaal kan uitkauwen, en dat krijg je in een vergadering van 3 uur niet voor elkaar. Als je hier nu de materie helemaal binnenstebuiten draait is de vergadering straks in een uurtje klaar...
Of denk ik nu te makkelijk

DubbelFun

Berichten: 88714
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:52

Sugarmiss schreef:
Of je moet als L3 veel starten (en geplaatst worden) en je vlak voor het NK laten upgraden naar L2

Zat ik er toch niet zover naast, mits je aan de 25 punten in een wedstrijdjaar komt.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:57

Maar dat is dan toch niet meer dan logisch?

silvester

Berichten: 2275
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: Maarsbergen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:16

Francis schreef:
[Was dus ook mijn vraag/opmerking en ok, we hebben bij de overgang dus de mogelijkheid om ons lager in te schalen (wat ik met mijn oudere maar groene paard dus ook zeker ga doen) maar wat als die situatie zich over 2 jaar voor doet, als het hele systeem loopt. Dan valt er niks meer in te stromen. Dan zou een L2 ruiter dus 'verplicht' zijn te wachten en thuis te trainen tot z'n paard L2 klaar is...
Da's dus voor een Z-dressuurruiter zoiets als thuis dressuur oefenen tot je in één keer in de Z kan starten.
[/quote]



Met mijn vraag bedoelde ik eigenlijk hetzelfde als Francis verwoord.
Ik heb het niet over de situatie nu, maar als de regelgeving al geldt.
Als er zich dan zo'n situatie voordoet dan zit je dus met een groen paard in een te hoge klasse. Je moet dan eerst een aantal wedstrijden slecht gereden hebben voordat je kunt degraderen naar de klasse waar je paard eigenlijk thuis hoort.