*De nieuwe WRAN regels*Vragen-Discussie-Antwoorden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 13:58

Cer schreef:

Dan zou je kunnen beginnen in de L5, maar mag het ook direct in de L2?

Niet zomaar,je zult dan moeten aantonen dat je er thuis hoort.
Maar het is waarschijnlijker dat een nieuwe ruiter die op een of andere manier kan aantonen dat hij niet thuis hoort in L5 of L4 in L3 begint en als hij werkelijk zo goed is dat hij in L2 thuis hoort is dat met 2 of 2 wedstrijden geregeld.



Dus iedereen mag in de L5 (of L2, zie vorige vraag) beginnen?

Zie vorig antwoord



Als je geen wranlid bent, en je geeft les, dan mag je dus in de L3
starten?


Als toevoeging had ik moeten melden geen wran lid en niet starten bij de wran.Een ruiter die zonder wran lid wil starten op een wran show zal moeten voldoen aan de regels.Dat is nu en dat zal ook zo blijven.
Misschien is het nodig om de nieuwe regels te laten werken dat je lid van de wran MOET zijn om te mogen starten.


Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Re: *De nieuwe WRAN regels*Vragen-Discussie-Antwoorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 14:01

Sugarmiss schreef:


Dat lijkt me idd heel logisch, maar hiervoor gelden dan niet de regels dat die dan ook op 2 handen gestart mag worden?? Of wel??
En hoe kontroleer je dit ??

In L4 en L5 mag je alleen op 2 handen starten.(ff snel uit mijn hoofd)
Tja hoe controleer je of een Tinker de leeftijd heeft die ze zeggen dat hij heeft****is niet te controleren.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:02

Blaze schreef:
Niet zomaar,je zult dan moeten aantonen dat je er thuis hoort.
Maar het is waarschijnlijker dat een nieuwe ruiter die op een of andere manier kan aantonen dat hij niet thuis hoort in L5 of L4 in L3 begint en als hij werkelijk zo goed is dat hij in L2 thuis hoort is dat met 2 of 2 wedstrijden geregeld.

Aha!
Dus 'in principe' begint iedereen in de L3.


Citaat:
Als toevoeging had ik moeten melden geen wran lid en niet starten bij de wran.Een ruiter die zonder wran lid wil starten op een wran show zal moeten voldoen aan de regels.Dat is nu en dat zal ook zo blijven.
Misschien is het nodig om de nieuwe regels te laten werken dat je lid van de wran MOET zijn om te mogen starten

Dit gelezen hebbende, hoeft deze
Citaat:
Ben je geen lid van de wran dat maakt het allemaal niets uit.
opmerking toch niet?
Als je geen lid bent, kan je niet starten.. Toch?

crazycactus

Berichten: 10930
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:03

cursus tanden kijken verplicht stellen Blaze???

DubbelFun

Berichten: 88807
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: *De nieuwe WRAN regels*Vragen-Discussie-Antwoorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:04

Citaat:
Misschien is het nodig om de nieuwe regels te laten werken dat je lid van de wran MOET zijn om te mogen starten.
Dit zou een direkt ontmoedigingsbeleid voor buitenlanders zijn. Dat kan niet de bedoeling zijn, voorzover het geen NK betreft en dan nog.

Maar hoe gaat er bekeken worden welke niet-WRAN-leden en vaak dus ook buitenlanders in welke L moeten/mogen starten ?? Er zal dan ook bijgehouden moeten gaan worden wat hun resultaten zijn om bij vaak starten de doorstroom in de gaten te houden.

Omdat veel ruiters zitten met hun 'instroom'-punt is het geen idee om van de leden nu een instroom-voorstel te doen.
80% zal zich hierin kunnen vinden en bij niet accoord kan er naar een oplossing gezocht worden.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 14:04

henla_tent schreef:
Ook ik start op wedstrijden alleen maar reining en het zou jammer zijn als je met het nieuwe systeem maar 1 keer zou kunnen starten op een wedstrijd, vooral als je wat verder moet rijden....


Tja dat is een overweging die te maken heeft met de overbelasting van de paarden.maar ook dit kan ter discussie gesteld worden


Ook zou ik net als spatter graag met mijn jonge pony straks als hij 4 is een niveau lager in willen stappen. Snapte van Sonja dat dit niet de bedoeling is van dit nieuwe systeem, maar dit zou natuurlijk wel ideaal zijn voor mensen die graag willen beginnen met hun jonge pony uitbrengen.
Voor de rest denk ik dat dit wel een goed systeem gaat worden. Vooral het stukje van het lesgeven/trainen.

het voorstel voor de nieuwe regeld voorziet hier nog niet in,maar niets staat vast


Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:06

Ow wacht ff, nu geld dat je een hoger inschrijfgeld betaald als je geen lid bent.... Dat zou dan dus veranderen? Een 'echt' lidmaatschap ipv een hoger inschrijfgeld?

crazycactus

Berichten: 10930
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:07

Cer schreef:
Ow wacht ff, nu geld dat je een hoger inschrijfgeld betaald als je geen lid bent.... Dat zou dan dus veranderen? Een 'echt' lidmaatschap ipv een hoger inschrijfgeld?


Dat doen ze bij de NCHA (bijv.) ook je mag als niet lid meedoen, maar dan wordt je wel direct lid en moet je dus 20 euro extra betalen als lidmaatschapsgeld.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 14:07

Cer schreef:

Aha!
Dus 'in principe' begint iedereen in de L3.


In principe start in in de L5 (of je toont aan dat je er niet thuis hoort)


Dit gelezen hebbende, hoeft deze
Citaat:
Ben je geen lid van de wran dat maakt het allemaal niets uit.

opmerking toch niet?
Als je geen lid bent, kan je niet starten.. Toch?


Op het moment hoef je geen lid te zijn van de WRAN om te starten(je betaald gewoon meer) maar met die nieuwe regels kan ik me voorstellen dat naleving van die regles beter kan als je alleen leden van de wran laat starten



Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:09

Ik heb als amateur ook te maken met het feit dat ik nog maar 1x mag starten. Ik start niet all round. Maar ik vind het systeem wel een stuk eerlijker zo.

Ik verwacht dat het aantal wedstrijden gaat toenemen door de toevoeging van walk en jog-klasse.

Dus persoonlijk vind ik het jammer, maar er wordt een oneerlijke extra startmogelijkheid voor alleen amateurs weggehaald. En het zal voor sommige paarden een verademing zijn. All round A + O starten en ook nog eens een rassenshow (ik heb het zien gebeuren) lijkt me voor geen enkel paard leuk.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 14:09

Cer schreef:
Ow wacht ff, nu geld dat je een hoger inschrijfgeld betaald als je geen lid bent.... Dat zou dan dus veranderen? Een 'echt' lidmaatschap ipv een hoger inschrijfgeld?


Het is een optie om over na te denken zodat de regels beter te handhaven zijn.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:13

ja okee, alles is toch nog optioneel, aangezien het voorstellen zijn?

@Anya: mee eens. De pro's konden toch ook maar 1 klasse starten (alleen open?). Dus dat is nu gelijk getrokken..

Mogen er nu bijv. ook alleen reiningshows georganiseerd gaan worden, optioneel, zonder trail oid?


@Blaze: ik was even aan het denken over deze zin:
"Als eerste instap adviseert de commissie als volgt:
B-> in principe naar L4, of naar keuze L5 of L3.

Dan is L3 toch eigenlijk het begin? Of geldt daar ook voor dat het aantal punten/niveau aangetoond moet worden (op wat voor manier?).

De amateurs wordt geadviseert in L3 in te stappen, dus daar gebruiken ze dan toch de punten voor uit het 'oude' systeem?

Frayba
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Papenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:14

Cer schreef:
Als je lesgeeft en geen enkele punt hebt, dan moet je in de L2, of mag dat niet omdat je geen punten hebt.

Wanneer geldt t lesgeefding? Vanaf vorig jaar, vorige week, drie jaar geleden? Ooit? Gisteren?


Ik denk dat we in dit stadium nog niet aan deze vraag toe zijn. Waar het er bij het raamwerk om gaat is: wat wíllen wij.

bv 1: willen wij dat L3 ruiters lesgeven? Kijk daarbij naar de lijst met verrichtingen voor L3 en vraag je dan af of iemand die nog niet boven dat niveau is uitgestegen nou de aangewezen persoon is om de sport vóóruit te helpen.

En dan gaat het niet om de uitzonderingen: voor een gerenommeerd trainer die door ongeluk of ouderdom niet meer kan deelnemen en zo degradeert naar L3 zijn best oplossingen te vinden (bijv. punten tellen uit de wedstrijdhistorie, die iig bij míj op de computer nog beschikbaar is tussen 1990 en 2002). Maar een trainer die slechts met de mond gerenommeerd is, mag best door de mand vallen, toch?

bv 2: Als we besluiten dat er geen onderscheid meer is tussen A en P, dan is het logisch dat de "voordeeltjes" van A (2x starten) ook wegvallen. Aan de andere kant biedt dat organisatoren de mogelijkheid om dubbele shows te organiseren, waarbij dan ook de P's eindelijk 2x mogen starten.

Dus: kijk naar de mógelijkheden, en staar je in eerste instantie niet blind op de onmogelijkheden.

bv 3: Het invoeren van een punten-systeem per combinatie is een logisch vervolg op het huidige voorstel. De commissie was van mening dat we nu eerst met een "simpele" versie van start moeten gaan. Ten eerste zodat het slechts een kleine inspanning zou zijn om het wedstrijdprogramma aan te passen (administratief is het niet meer dan van 3 levels naar 5 levels) zodat de administratie niet de beperkende faktor voor vooruitgang zou hoeven te zijn. Ten tweede omdat we nu nog niet weten hoe de punten precies gaan uitpakken. Als we nu al die punten per combinatie gaan registreren en daar conclusies aan proberen te verbinden, wordt het geheel o.i. te warrig. Wij zijn daar althans niet uitgekomen zo gauw, en ook daardoor zou de vooruitgang alleen maar gehinderd worden.

Dus: probeer bij de voorstellen vooral ook praktisch te blijven.

bv 4: Sancties: wij stellen ergens 1 strenge sanctie voor, bij het lesgeven. Hóe dit precies uitgevoerd moet worden, weten wij ook nog niet. Deels is hier een mentaliteitskwestie aan de orde: niemand wil een ander "verraden", maar ondertussen klaagt men steen en been over deze "misstanden". Graag krijgen wij tips over hoe dit te organiseren is (en dan niet naar iemand anders wijzen: als je voorstelt een commissie of zo in het leven te roepen, probeer jezelf dan bv voor te stellen als voorzitter/woordvoerder van die commissie en vraag je af of je je eigen voorstel zou kunnen uitvoeren).

Kortom: betrek de voorstellen die je doet op jezelf: zou jij dat kunnen en willen?

We zijn heel benieuwd!

Groeten,

Chris.

DubbelFun

Berichten: 88807
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:17

@Cer: de Beginnersklasse is uitgebreid, zodat niet iedereen daar in kan blijven hangen, maar eerder doorstroomt.
De L3 zie ik als een intermediair van goede beginners en beginnende* amateurs.
*In de zin van niet vaak startend.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 14:20

Cer schreef:


Mogen er nu bijv. ook alleen reiningshows georganiseerd gaan worden, optioneel, zonder trail oid?


Daar voorzien de nieuwe regels niet in.Wat de eisen betreft voor goedkeuring van een WRAN show zal er (tot nu toe) weinig veranderen) was ook geen opdracht aan de regelcomm.


@Blaze: ik was even aan het denken over deze zin:
"Als eerste instap adviseert de commissie als volgt:
B-> in principe naar L4, of naar keuze L5 of L3.

Dan is L3 toch eigenlijk het begin? Of geldt daar ook voor dat het aantal punten/niveau aangetoond moet worden (op wat voor manier?).


Ook voor ons was het makkelijker om ons de overstap te visualiseren aan de hand van de huidige indelingen.
Ik kan me voorstellen dat huidige beginners die *goed*zijn in de L3 willen.Ook kan ik me voorstellen dat de huidige amateurs die altijd laag eindigen ook voor L3 kiest.


De amateurs wordt geadviseert in L3 in te stappen, dus daar gebruiken ze dan toch de punten voor uit het 'oude' systeem?

Zie bovenstaand antwoord


Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:30

Frayba schreef:

En dan gaat het niet om de uitzonderingen: voor een gerenommeerd trainer die door ongeluk of ouderdom niet meer kan deelnemen en zo degradeert naar L3 zijn best oplossingen te vinden (bijv. punten tellen uit de wedstrijdhistorie, die iig bij míj op de computer nog beschikbaar is tussen 1990 en 2002).
Voor een trainer die degradeert door ouderdom/ongeluk en niet deelneemt, is het level toch niet van belang?

Citaat:
Maar een trainer die slechts met de mond gerenommeerd is, mag best door de mand vallen, toch?

Tuurlijk... Maar ook iemand die gerenommeerd is, terwijl die dat zelf niet eens wil, bijvoorbeeld.

Citaat:
Dus: kijk naar de mógelijkheden, en staar je in eerste instantie niet blind op de onmogelijkheden.

was niet mijn intentie... Ik probeer alleen voorliggende voorstellen goed te snappen...

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Re: *De nieuwe WRAN regels*Vragen-Discussie-Antwoorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:10

Dank voor het feit dat dit onderwerp in één topic gegoten is.

Peter

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Re: *De nieuwe WRAN regels*Vragen-Discussie-Antwoorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:26

peter wat ben je ineens kort en bondig

ik snap best dat aan nieuwe regels voordelen maar ook wat nadelen zitten
het nieuwe systeem is eerlijker!
iedereen in zijn eigen klasse op zijn eigen niveau
en dat vind ik het allerbelangrijkste!

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Re: *De nieuwe WRAN regels*Vragen-Discussie-Antwoorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:38

even een nieuwe vraag

ik start met 2 paarden
laat ik nu met één paard goed rijden en punten halen, de andere brouwt er nog niks van
dan moet ik over naar een volgend level vanwege dat goede paard, maar dan kom ik wel in de problemen met de andere

volgens mij ontkom je er niet aan om per combinatie een level te rijden

nog gekker wordt het als ik met de één punten rij en met de ander zou moeten degraderen
Laatst bijgewerkt door spatter op 24-03-06 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Re: *De nieuwe WRAN regels*Vragen-Discussie-Antwoorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:39

Blaze schreef:
In L4 en L5 mag je alleen op 2 handen starten.(ff snel uit mijn hoofd)
Tja hoe controleer je of een Tinker de leeftijd heeft die ze zeggen dat hij heeft****is niet te controleren.


Dat is heel simpel te controleren.

Elk paard wat vervoerd word over de openbare weg heeft verplicht een paspoort bij zich dat alleen afgegeven wordt door een daarvoor erkend iemand (dierenarts of speciaal opgeleide chipper)
In dit paspoort hoort de (vermoedelijke) geboortedatum te staan.
Tevens ben je verplicht om je inentingen te tonen dmv datzelfde paspoort dus kan je zonder dit paspoort niet eens starten.
Heb je als organisatie twijfels bij de leeftijd van het paard dat in de ring op 2 handen geshowed wordt vraag je opnieuw inzage in het paspoort voor leeftijdscontrole.

DubbelFun

Berichten: 88807
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: *De nieuwe WRAN regels*Vragen-Discussie-Antwoorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:42

@PeppySan: iedereen hoort zich vooraf op te geven. Er kan dus gewoon een kontrole op inschrijvingen en verplichte kopie paspoort zijn.

@Spatter: leuke stelling.

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Re: *De nieuwe WRAN regels*Vragen-Discussie-Antwoorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:46

spatter schreef:
peter wat ben je ineens kort en bondig


Hé, doe ik het nou nooit goed

Frayba
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Papenburg

Re: *De nieuwe WRAN regels*Vragen-Discussie-Antwoorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 16:01

spatter schreef:
ik start met 2 paarden
laat ik nu met één paard goed rijden en punten halen, de andere brouwt er nog niks van dan moet ik over naar een volgend level vanwege dat goede paard, maar dan kom ik wel in de problemen met de andere

Zoals we het nu voorgesteld hebben, gelden de punten per ruiter. In feite net als nu (regeling beginners -> gevorderde beginners -> amateurs).

Kijkend naar de verrichtingen is het niet waarschijnlijk dat een ruiter die in staat is met het ene paard succesvol aan L1 te voldoen, met het andere moeite heeft met L3. Als dat al zo is, is dat van tijdelijke aard (oud paard in omscholing bv) of zijn er andere mogelijkheden binnen de regels (junior klassen met lichtere proeven bv). Natuurlijk zullen ook hier vast wel weer uitzonderingen de regel gaan bevestigen, maar ik denk dat we dat dan eerst maar eens moeten afwachten. Nogmaals, ik vind het hoogst onwaarschijnlijk dat het nodig is, en regeltjes toevoegen kan altijd nog.

Bij de evt. uitbreiding kun je ook nog eerst denken aan een soort tussenvorm: paarden die voor het eerste jaar starten toestaan één level lager te starten als waarin de ruiter geplaatst is. We hebben het hier in de commissie uitgebreid over gehad en zien dit als zeer wenselijke uitbreiding van het systeem. We hebben ons echter gerealiseerd dat dit wel een substantiële uitbreiding/aanpassing van de administratiesoftware vereist (klasse-indeling hangt niet alleen aan de ruiter, zoals nu met B, A, P -> L5, ... L1, maar ook aan paard) en dat daarmee de invoering zomaar een jaar uitgesteld zou kunnen worden. Helemáál doorvoeren van de level-indeling per ruiter/paard-combinatie (zoals de dressuur) levert op dit moment nog wat extra vraagtekens op (lesgeven bv) en maakt dat invoering nog meer vertraagd zal worden.

Groeten,

Chris.

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Re: *De nieuwe WRAN regels*Vragen-Discussie-Antwoorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 16:10

chris ik zou zeker niet willen dat er uitstel komt voor het nieuwe systeem!

ik vrees alleen dat ik een uitzondering ben, met mijn paarden

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 16:49

Jawel Peter, helemaal súper juist!! *schouderklopje*

Nou, heb't ook even doorgelezen.. wel WRAN-lid, al jaren geen WRAN-starter meer, maar wie weet volgend jaar met Dot.. Dan neem ik aan dat ik als ervaren amateurruiter door m'n groene paard wel in de L3 mag instromen?

Inderdaad lijkt het me wel handiger om het level per combinatie en niet per ruiter te bepalen. Zoals Spatter al aangaf kan er een duidelijk niveau-verschil zitten tussen 1 ruiter op twee verschillende paarden, vooral waar dit het starten van groene paarden betreft.
Het lijkt me dat dit systeem het juist zo mooi mogelijk maakt om op een eerlijke manier in het juiste level te starten. (Je zou wel een beperking kunnen stellen dat je maximaal 1 of 2 levels lager mag starten dan je hoogste niveau, zodat je geen L1 personen in de L4 terug ziet).

Edit: Ok, verklaring van Chris is duidelijk.. lijkt me wel wenselijk om dit op termijn toch op één of andere manier te regelen. Denk dat Spatter geen uitzondering is, genoeg ervaren ruiters (L2 en L1 ruiters dus) beginnen van voor af aan met een groen paard en zouden daarmee waarschijnlijk liefst op L3 instromen. Alleen zit je dan wel weer met dat 'niet lesgeef beleid' voor die klasse. Invoering van 'groene paarden klasses voor L2 en L1, waarin dan proeven op L3 niveau gereden worden, zou misschien een optie zijn... mag je 1 jaar lang in die klasse starten met dat paard... (ik roep maar wat hoor, weet niet of zoiets realiseerbaar is qua administratie...)
Blijft de Junior/Senior indeling voor paarden wel gewoon bestaan of niet. Zo niet, dan heb je toch echt iets nodig waardoor je met een groen paard een lichtere proef kunt starten.

Ook vind ik inderdaad zoals ergens gesteld werd dat een L3 ruiter nog geen les zou mogen geven. Gezien de verrichtingen die in de L3 gevraagd worden, zou je als lesgevend persoon toch zeker verder dan dat moeten zijn.

Het 'nadeel' dat je als amateur nog maar 1 keer kunt starten vind ik inderdaad ook zeker geen nadeel... heb genoeg paarden gezien die naar mijn mening echt over-showed werden, niet alleen op 1 show, maar soms zelfs seizoen na seizoen...
Een paar grote shows per jaar waar dubbele klasses uitgeschreven kunnen worden ofzo zoals Chris schreef geeft de mensen die niet te vaak heen en weer willen rijden naar shows toch de gelegenheid meerdere klasses in 1 weekend te rijden.

Al met al dus zéker een vooruitgang, chapeau aan degenen die hier mee bezig zijn geweest. Dit systeem zal het niveau en uitstraling van WRAN-wedstrijden zéker ten goede komen.

Oh, en om nog even te antwoorden op de vraag van Halloway of er op de rassenshows buitenlanders Nederlands kamioen kunnen worden: Hoe't bij de Quarters en Appies is weet ik niet, maar bij de Paints dus niet nee. Om Nederlands kampioen te worden moet je een Nederlands paspoort hebben. Op't EK Paints moet je Europeaan zijn om Europees Kampioen te worden. Ik vind dat ook niet meer dan logisch, ik kan in Duitsland ook geen Duits Kampioen worden.